Lichamelijke afhankelijkheid van Oxycodon 5mg

KetaKech

Belezen gebruiker
Voor het verwijderen van mijn amandelen heb ik een setje pijnstillers gekregen, waaronder oxycodon 5mg. Hier neem ik ongeveer 4 van op een dag met een tussenpoos van zo'n 4 tot 5 uur (20mg per dag dus). Ik doe dit nu al een week lang en verwacht het nog ongeveer een week te gebruiken.

Is het mogelijk hier lichamelijk afhankelijk van te worden?
Ik verwacht niet gelijk twee weken ziek op bed te liggen met krampen ofzo, maar ben benieuwd of ik wellicht wat ontwenning kan verwachten wanneer het gebruik van het middel stopt.

De Zandman

DF-koning
Antwoord:
2 weken 20 mg per dag, verdeeld, ja.
Dit ga je merken.
Eén paar dagen wat minder goed gehumeurd.
Korter lontje.
Maar, het is wel te doen.
Beter misschien om de laatste week langzaam af te bouwen.
Maar, het is te doen, na 4 a 5 dagen heb je het wel gehad.

transformated

Badass junkie
Zoals @Legio Patria Nostra zegt zal het niet te erg zijn. Je zal alleen maar de minieme verschijnselen hebben. Je gewoon bezig houden heel de week en dan ben je er wel door.

@De Dunne inderdaad wat je zegt ik vind het wel gek dat je dat ook krijgt voor amandelen te verwijderen. Ik zou eens een second opinion doen.

KetaKech

Belezen gebruiker
Oxycodon na het verwijderen van amandelen? Artsen worden steeds gekker!

Amandelen verwijderen is wel één van de meest pijnlijkste ingrepen die je op latere leeftijd kan hebben!
Zelfs met oxycoodon, paracetamol en cenoxonib is de pijn bijna ondraagbaar op sommige momenten...

Antwoord:
2 weken 20 mg per dag, verdeeld, ja.
Dit ga je merken.
Eén paar dagen wat minder goed gehumeurd.
Korter lontje.
Maar, het is wel te doen.
Beter misschien om de laatste week langzaam af te bouwen.
Maar, het is te doen, na 4 a 5 dagen heb je het wel gehad.

En fijn om te weten! Dan stop ik zo snel mogelijk wanneer de pijn weer wat draagbaarder wordt of begin ik al met afbouwen. Dankjewel :)

Danny0531

Belezen gebruiker
Amandelen verwijderen is wel één van de meest pijnlijkste ingrepen die je op latere leeftijd kan hebben!
Zelfs met oxycoodon, paracetamol en cenoxonib is de pijn bijna ondraagbaar op sommige momenten...

Dan nog vroeger gaven ze dit ook nie heb dit zelf vorig jaar ook gekregen voor amandelen verwijderen en heb ze in ziekenhuis serieus recht in t gezicht uitgelachen. Dan ma paar dagen flink pijn hebben

KetaKech

Belezen gebruiker
Dan nog vroeger gaven ze dit ook nie heb dit zelf vorig jaar ook gekregen voor amandelen verwijderen en heb ze in ziekenhuis serieus recht in t gezicht uitgelachen. Dan ma paar dagen flink pijn hebben
Oké, als jij daarvoor kiest dan is dat helemaal prima hoor. Ik heb de medicatie wel aangenomen en heb er zeker geen spijt van!

Portobello

Belezen gebruiker
Belachelijk, maar ja, ziekenhuizen in NL worden beoordeeld op pijnscores van patiënten. Gestoord. Ik kreeg een infuus paracetamol en zetpillen paracetamol en dit was na jarenlang met ontstoken amandelen rond te hebben gelopen en ik bijna het loodje legde (gebeurt vaker, omdat je keelamandelen op latere leeftijd dus vastzitten aan je keel en bij kinderen je ze zo weglepelt). En ja het doet pijn. Maar dat duurde bij mij een maand en dat is al lang, maar dat kwam dus doordat ik jarenlang ermee heb doorgelopen. Pijn van 2 weken ga je niet dood aan en het is echt niet de ergste pijn die er is.

Oxycodon hiervoor is gewoon objectief gestoord. Maar om je vraag te beantwoorden: ik vind 2 weken niet lang en ik zou zeggen dat je het niet echt merkt, of je moet suuuupergoed opletten en dan misschien merken dat je wat futloos bent en chagrijnig ofzo.

Oxy is 10 keer sterker dan morfine hè mensen. En in NL wordt vrijwel altijd de kortdurende variant uitgeschreven en die is zo verslavend als de ziekte.

De Zandman

DF-koning
De lang werkende oxcy is net zo verslavend maar mijn ervaring....
Of oxcy idd 10 x sterker is dan morfine dat weet ik niet.
Methadon is weer minstens 3 tot 4 x sterker dan oxcy.
Ik zat aan 80 mg oxcy per dag, dit werd " omgerekend " naar 20 mg methadon.
Maar, doen deze getallen er verder iets toe?
Ik vind de verschillen in sterkte tussen bijvoorbeeld morfine en fentanyl preparaten veel interessanter!
Een opioid dat bij 3 mg al fataal kan zijn, dat is veel belangrijker.
Ga dat maar eens afwegen....
Logisch, dat er in de VS bij bosjes mensen tussen de bekende 6 planken terecht komen, door deze fentanyl, dat deze getallen in sterkte, heel veel aandacht vereisen!
Op zich vraag ik me dan af, hoe je een goede afweging kunt krijgen van die zeer, zeer sterke opioiden....

Portobello

Belezen gebruiker
De lang werkende oxcy is net zo verslavend maar mijn ervaring....
Of oxcy idd 10 x sterker is dan morfine dat weet ik niet.
Methadon is weer minstens 3 tot 4 x sterker dan oxcy.
Ik zat aan 80 mg oxcy per dag, dit werd " omgerekend " naar 20 mg methadon.
Maar, doen deze getallen er verder iets toe?
Ik vind de verschillen in sterkte tussen bijvoorbeeld morfine en fentanyl preparaten veel interessanter!
Een opioid dat bij 3 mg al fataal kan zijn, dat is veel belangrijker.
Ga dat maar eens afwegen....
Logisch, dat er in de VS bij bosjes mensen tussen de bekende 6 planken terecht komen, door deze fentanyl, dat deze getallen in sterkte, heel veel aandacht vereisen!
Op zich vraag ik me dan af, hoe je een goede afweging kunt krijgen van die zeer, zeer sterke opioiden....
En dan heb je mensen die van nature te snel de stof metaboliseren en van codeïne al helemaal plat liggen. Het blijft gevaarlijk spul, al heb ik nu ook helaas morfine vertraagde afgifte. Verschrikkelijk spul. Ik krijg daar geen high van hoor. Natuurlijk kan ik het crushen en dergelijke. Van kortwerkende Oxy word ik wel high, zeker met alcohol erbij (ja, dat mag niet en is héél dom, alleen heb ik van nature een megatolerantie voor opiaten, alcohol en benzo's - helaas).

Ik bedoel meer dat ik het zorgwekkend vind dat Oxy, maar ook benzo's, zo snel wordt voorgeschreven. Overigens kon ik met mijn rugpijn waardoor ik echt heb overwogen van de brug te springen geen Oxy krijgen van de dokter. Zij geeft alleen langwerkende morfine als de rest niet heeft geholpen, want de kans op verslaving bij Oxy is te groot. Ik moet weer een ethische arts treffen LOL. Maar ik wil ook geen Oxy standaard hebben in huis, eens in de paar maanden een stripje is leuk en aardig en voldoende.

Oxy is sterker dan morfine. En morfine bij keelamandelen vind ik ook bizar, geef dan een tramadolletje. Ik heb heel wat gebroken in mijn leven en operaties ondergaan en heb welgeteld eenmaal een pil tramadol ontvangen, omdat ik destijds een maagbloeding had en geen Ibuprofen mocht.

Maar goed, scholen worden afgerekend op slagingspercentage dus de grootste debielen krijgen een diploma, en ziekenhuizen worden afgerekend op de pijnscore van patiënten dus dan is Oxy een safe bet. Dat er dan mensen zijn die nooit opiaten hebben gepakt en dood neervallen, of na 2 weken zo verslaafd zijn dat ze dan maar aan de hero gaan..boeiend. Ziek systeem.

[/rant]

De Zandman

DF-koning
Idd, het is een ziek ziekenhuis systeem. Jazeker!
Alleen, vwb systeem zkh, daar is veel over te zeggen maar i.i.g., , de kosten ervan voor onze maatschappij en voor ons persoonlijk, rijzen de pan uit.
Abnormaal. Bizar!
Is daar iets aan te doen?
Absoluut. Alleen:
Dit verhaal is te lang.
Dus zet ik het hier niet neer...

Portobello

Belezen gebruiker
Ja heel andere discussie. Overigens geen kritiek op KetaKech, ik ben geen hypocriet en zou 't ook gewoon aannemen.

De Zandman

DF-koning
Af en toe is het bizar waarvoor men oxcycodon voor wil schrijven.
Krankzinnig in wezen!
Daar staat tegenover, dat pijnbeleving een zeer persoonlijke zaak is.
Wat voor de een peanuts is, is bij een ander onhoudbaar.
Dus: lastig allemaal.

DannyR

Belezen gebruiker
Af en toe is het bizar waarvoor men oxcycodon voor wil schrijven.
Krankzinnig in wezen!
Daar staat tegenover, dat pijnbeleving een zeer persoonlijke zaak is.
Wat voor de een peanuts is, is bij een ander onhoudbaar.
Dus: lastig allemaal.
klopt ben je gevoelig voor opiaten dan heb je al snel een probleem dan besluiten ze de oxycodon te stoppen dan ga je je ps echt beroerd voelen

De Zandman

DF-koning
neemt niet weg dat het een goede pijnstiller is maar het is ook harddrugs niet te vergeten

Er zijn ,zoveel medicijnen die onder de harddrugs vallen....heb je ze nodig, so be it.
Ik kijk daar iig niet meer naar.
Je maakt jezelf alleen maar beroerder met dit soort informatie.
Wordt het voorgeschreven,
accepteer dat dan.
Alhoewel je natuurlijk heel kritisch moet zijn, waarom er een laten we zeggen " zwaar medicijn" ingezet moet worden.
Maar omdat het betreffende medicijn toevallig onder de Opiumwet valt, het zij zo.
Soms gaat dit niet anders.

Laatst bewerkt:

Pluto41

Experimenterende gebruiker
Voorheen na verwijderen amandelen moest je een nachtje in het ziekenhuis blijven en als pijnbestrijding mocht je water ijsjes pakken om op te sabbelen.

De Zandman

DF-koning
Een arts die jonge kinderen oxcycodon voorschrijft, tsjaaa...
Dat zou alleen bij zeer uitzonderlijke gevallen mogen zijn vind ik.
Want hoe dat 15 jaar later gaat uitpakken, afwachten maar!

Laatst bewerkt:
Bovenaan