De lang werkende oxcy is net zo verslavend maar mijn ervaring....
Of oxcy idd 10 x sterker is dan morfine dat weet ik niet.
Methadon is weer minstens 3 tot 4 x sterker dan oxcy.
Ik zat aan 80 mg oxcy per dag, dit werd " omgerekend " naar 20 mg methadon.
Maar, doen deze getallen er verder iets toe?
Ik vind de verschillen in sterkte tussen bijvoorbeeld morfine en fentanyl preparaten veel interessanter!
Een opioid dat bij 3 mg al fataal kan zijn, dat is veel belangrijker.
Ga dat maar eens afwegen....
Logisch, dat er in de VS bij bosjes mensen tussen de bekende 6 planken terecht komen, door deze fentanyl, dat deze getallen in sterkte, heel veel aandacht vereisen!
Op zich vraag ik me dan af, hoe je een goede afweging kunt krijgen van die zeer, zeer sterke opioiden....
En dan heb je mensen die van nature te snel de stof metaboliseren en van codeïne al helemaal plat liggen. Het blijft gevaarlijk spul, al heb ik nu ook helaas morfine vertraagde afgifte. Verschrikkelijk spul. Ik krijg daar geen high van hoor. Natuurlijk kan ik het crushen en dergelijke. Van kortwerkende Oxy word ik wel high, zeker met alcohol erbij (ja, dat mag niet en is héél dom, alleen heb ik van nature een megatolerantie voor opiaten, alcohol en benzo's - helaas).
Ik bedoel meer dat ik het zorgwekkend vind dat Oxy, maar ook benzo's, zo snel wordt voorgeschreven. Overigens kon ik met mijn rugpijn waardoor ik echt heb overwogen van de brug te springen geen Oxy krijgen van de dokter. Zij geeft alleen langwerkende morfine als de rest niet heeft geholpen, want de kans op verslaving bij Oxy is te groot. Ik moet weer een ethische arts treffen LOL. Maar ik wil ook geen Oxy standaard hebben in huis, eens in de paar maanden een stripje is leuk en aardig en voldoende.
Oxy is sterker dan morfine. En morfine bij keelamandelen vind ik ook bizar, geef dan een tramadolletje. Ik heb heel wat gebroken in mijn leven en operaties ondergaan en heb welgeteld eenmaal een pil tramadol ontvangen, omdat ik destijds een maagbloeding had en geen Ibuprofen mocht.
Maar goed, scholen worden afgerekend op slagingspercentage dus de grootste debielen krijgen een diploma, en ziekenhuizen worden afgerekend op de pijnscore van patiënten dus dan is Oxy een safe bet. Dat er dan mensen zijn die nooit opiaten hebben gepakt en dood neervallen, of na 2 weken zo verslaafd zijn dat ze dan maar aan de hero gaan..boeiend. Ziek systeem.
[/rant]