leeftijd

Tostini

Belezen gebruiker
hooi, ik ben nieuw hier maar ook niet helemaal aangezien ik al enige tijd 'stiekem' mee zit te lezen.
en dan lees ik vaker dat jullie bij een bepaalde drug een soort leeftijd binden..
zelf ben ik 17 (over 3 maanden 18 ) en heb al redelijk wat geprobeerd in ongeveer een jaar tijd maar er zijn nog meer dingen die ik wil proberen.
waar vinden jullie dat de grens ligt en hoe bepaal je hoe ver iemand, of jij zelf kan gaan?

lolzornated

Experimenterende gebruiker
Persoonlijk vind ik dat er geen leeftijd zit verbonden aan verschillende soorten drugs.

Een geestelijk stabiel iemand kan prima inschatten of die ergens aan toe i of niet. Zo niet: wacht er dan gewoon nog even mee.

Ik ben zelf 16, over een halfjaartje 17, en heb afgelopen jaar een paar nieuwe drugs ontdekt: speed, lsd en coke. Blowen doe ik nu 3 jaar lang dagelijks.

lysergine25

Badass junkie
Tripreporter
lolzornated zei:
Ik ben zelf 16, over een halfjaartje 17, en heb afgelopen jaar een paar nieuwe drugs ontdekt.

Dus naar deze jong druggebruiker moet je niet luisteren.

Maak eerst je school af, trek alle diplomas naar binnen die je kan halen.
Alleen als je de juiste cijfers hebt gehaald mag je ook een beloning ontvangwen.
Maak een eigen psycholisch profiel aan over jezelf en beoordeel dan ook zelf met nuchtere ogen wat wel en niet kan in je eigen ogen.
Heroine, cokebasen en zware psychedelica moet je pas na je 21 ste gaan gebruiken.
Maak in je grote zomer vakantie ruimte voor een aantal 2 tal drugs sessies.
Laat alles eerst testen en lees je goed in.
Luister niet teveel naar leeftijdsgenoten ... maar naar mensen die daar al ver voorbij zijn.

Toen ik 16 pas lulde ik ook zo dom als Lolzernated, heeft me wel me school gekost.

Niemand kan je stoppen, de drugs stopt jou wel maar dan is het te lat.

:mrgreen:

TechNora

Wijs gebruiker
Tripreporter
Het ligt natuurlijk heel erg aan de persoon of je het aankan, maar over het algemeen vind ik het niet verstandig om vroeg met drugs te beginnen. Je hebt je hele leven de tijd om alles te proberen, dus waarom drugs gaan doen, als je hersenen nog in ontwikkeling zijn?

Ik ben zelf op mijn 18e begonnen met coke, en daarna pas op mn 20e met alle andere drugs, en ben daar wel gelukkig mee. Ik denk dat ik het anders op school een stuk minder had gedaan. Nu in combi met mijn studie kan ik er aardig mee omgaan, en mezelf disciplineren, maar dat had ik toen geloof ik nog niet gekund.

Vooral met tripmiddelen heb ik zoiets van, wacht ermee tot je sowieso 18 bent. Coke is qua effect makkelijk te hanteren, maar het verslavingsrisico is weer groot. Speed, een beetje hetzelfde... GHB is ook niet zo heftig, en zou je best aan kunnen als je jonger bent, maargoed, aan elke drugs hangen risico;s!!

Als conclusie dus... zou ik ermee wachten tot je dus sowieso 18 bent. Daarvoor kun je jezelf vermaken met wat weed/hash, spacecakje, en overdosissen alcohol.....

pythregius

Bewuste gebruiker
lolzornated zei:
Persoonlijk vind ik dat er geen leeftijd zit verbonden aan verschillende soorten drugs.

Een geestelijk stabiel iemand kan prima inschatten of die ergens aan toe i of niet. Zo niet: wacht er dan gewoon nog even mee.

Ik ben zelf 16, over een halfjaartje 17, en heb afgelopen jaar een paar nieuwe drugs ontdekt: speed, lsd en coke. Blowen doe ik nu 3 jaar lang dagelijks.

precies als je gesstelijk stabiel genoeg bent kun je wel bepalen of je kunt gebruiken of niet, wat als je geestelijk niet stabiel bent dan ontken je het al voor jezelf en ga je ook gebruiken, geen slimme optie om het op deze wijze te doen, vind dat je maar naar stonie moet luisteren, maar helemaal geen drugs hoeft wat mij betreft ook niet gewoon tot je al je diploma's hebt rustig aan in het weekend een blowtje prima 4 x per jaar een paar paddestoeltjes proberen geen probleem, maar blijf voor de rest van de pilletjes snuifsels en zware psychedelica af! je weet niet of je het wel echt wil bij allen heb je gevolgen, geest vernauwers zijn erg verslavend en slopen je lichaam, van psychedelica wordt je veel bewuster van alles en kan het zijn dat je daarom niet meer op de "normale" manier in deze maatschappij kan functioneren, dit laatste hoeft niet negatief te zijn maar je moet zeker wel wat diploma's op zak hebben om deze gok te wagen.
ik ben nu 20 zit op school en gebruik al een paar jaar drugs vanaf men 14e blowen 16e paddo's en pilletjes, ik ben inmiddels gestopt met alle geestvernauwers dus ook blowen en alcohol, ik wil geen makkelijke drugs meer die maken je kapot alleen nog maar de in mijn ogen juiste tripmiddelen.

greetz

Tostini

Belezen gebruiker
naja, waarom ik deze vraag stel is omdat als ik het zo lees heb ik het idee dat ik redelijk onverstandig bezig ben.
ik blow nu een jaartje. ik heb besloten daarmee te stoppen. ik heb 3 keer speed geprobeerd, vond ik eigenlijk ook niet echt geweldig. doe ik dus ook niet meer.
het enige wat ik nog wel doe zijn XTC pillen of MDMA kristallen. verschilt een beetje of ik naar een feestje ga of dat ik een zogenaamde plutoparty geef. (dat houd in, paar vrienden, muziekje op en de hele nacht gezellig doen en kletsen en dansen) en dat vind ik leuk omdat ik dan idd ga nadenken wat pythregius al zei. en dat vind ik heel fijn want ik heb altijd al heel veel vragen gehad. nu heeft een oudere vriend van mij LSD 'aangeraden' en hij heeft me ook 1 zegel gegeven. ik heb dat ding nu al maanden op zak en ik wil het wel graag doen.
maar het punt is, jullie raden mij juist de dingen af die ik wel wil doen.
coke wil ik trouwens niet doen, nooit.
ik heb op dit moment geen 'last' van school. mijn havodiploma heb ik verprutst. wat overigens niet door de drugs komt maar door andere omstandigheden en volgend jaar begin ik pas aan een nieuwe opleiding. dan wil ik inderdaad even kappen met de drugs en het een vakantie gerelateerd iets van maken ofzo.
wat vinden jullie ervan? ik wil altijd eerst heel goed geinformeerd worden voor ik iets gebruik.

Mayan

Bewuste gebruiker
Gewoon nooit overdrijven.
Ieder weekend is op zich al teveel, tenzij je blowed ofzo he.
Ik vind dat de natuur betere middelen levert dan die chemische processen waar je achteraf zo van afziet.

Je leest hier goed lijdensverhalen en al die andere dingen.

Ik denk dat als ge eens een a twee keer op het jaar een natuurlijke trip doet, dat het inzicht kan leveren. Ik zou het persoonlijk nooit iedere week, maand doen...
Hoewel dit bij cannabis anders ligt.
Ik blow de laatste jaren meer en meer. En ik denk niet dat ik hier ooit een grens voor zal opleggen. Ik blow net zoveel ik nodig heb.
Dat kan de ene avond 3 jointen zijn en de andere dag een zevental jointen.
Maar ik kan er nog altijd normaal met functioneren. Hoewel ik kleur moet bekennen, ik slaap en eet toch lastig als ik een dagje niet blow. Maar dat is een proces dat je moet doorbijten eens je jezelf een grens oplegt. Wat ik overigens niet doe met cannabis.
Niets chemisch komt mijn lichaam in, tenzij het geneeskundig moet.

Drientje

DF-koning
@Tostini

Laat die lsd zegel nog maar lekker een paar jaar in de vriezer liggen of geen hem terug. Als je 17 jaar bent ben je nog niet toe aan dat soort drugs. Onderschat de kracht van drugs niet en het zou heel je leven overhoop kunnen halen. Ik raad aan pas lsd te nemen als je 21 jaar of ouder bent. Ik ben 26 en heb vorig jaar december voor het 1st lsd gebruikt. Toen pas had ik het idee dat ik er klaar voor was. Luister naar je eigen gevoel en als je twijfelt trek je eigen plan ga vooral geen drugs nemen omdat je vrienden het ook doen of omdat ze je pushen. Dan zou lsd wel eens helemaal verkeerd kunnen vallen en zou je veel moois missen omdat je er bang van geworden bent.

Suc6!!!

X

azgaza

Badass junkie
Ik weet eigenlijk niet goed hoe ik hier op moet reageren. Ik kan je eigenlijk geen leeftijd aanraden, het enige is hoe goed je met de middelen om kan gaan op de leeftijd die je hebt, en het is de eerste keer gewoon een gok. Ik ga een poging wagen elk middel een beetje uit te diepen met een leeftijds vergelijking erbij.
Bijvoorbeeld bij LSD is het zo dat als je jezelf niet goed kent en er zijn dingen aan je zelf waar je niet blij mee bent, of zelfs een hekel aan hebt, dan wordt je daar gewoon keihard mee geconfronteerd, en jonge mensen hebben die problemen relatief vaker dan ouderen, maar het is natuurlijk ook weer niet zo voor iedereen, sommige mensen van rond de 16-17 zijn al heel tevreden met alle aspecten van zichzelf, en weten gewoon wat ze willen, en die kunnen hele speciale trips hebben. Toch zou ik voor de veiligheid aanraden: tenzij je denkt dat je jezelf goed kent en niks ernstigs kan opnoemen aan jezelf waar je niet blij mee bent, gewoon nog een paar jaar wachten.
En bij verslavende middelen zou ik veel meer oppassen. Ik ben zelf dus ook pas bijna 18, en ben daarom (behalve wiet) expres altijd van potentieel verslavende dingen afgebleven. Die dingen kunnen je leven verneuken, de opbouw ervan, als je jong bent ben je je toekomst aan het opbouwen een verslaving kan dat best goed vernietigen, dus in tegenstelling tot alle andere mensen raad ik eigenlijk het omgekeerde echt sterk af, psychedelica raad ik alleen af als je niet helemaal tevreden bent met jezelf.

Drientje

DF-koning
azgaza zei:
Ik weet eigenlijk niet goed hoe ik hier op moet reageren. Ik kan je eigenlijk geen leeftijd aanraden, het enige is hoe goed je met de middelen om kan gaan op de leeftijd die je hebt, en het is de eerste keer gewoon een gok. Ik ga een poging wagen elk middel een beetje uit te diepen met een leeftijds vergelijking erbij.
Bijvoorbeeld bij LSD is het zo dat als je jezelf niet goed kent en er zijn dingen aan je zelf waar je niet blij mee bent, of zelfs een hekel aan hebt, dan wordt je daar gewoon keihard mee geconfronteerd, en jonge mensen hebben die problemen relatief vaker dan ouderen, maar het is natuurlijk ook weer niet zo voor iedereen, sommige mensen van rond de 16-17 zijn al heel tevreden met alle aspecten van zichzelf, en weten gewoon wat ze willen, en die kunnen hele speciale trips hebben. Toch zou ik voor de veiligheid aanraden: tenzij je denkt dat je jezelf goed kent en niks ernstigs kan opnoemen aan jezelf waar je niet blij mee bent, gewoon nog een paar jaar wachten.
En bij verslavende middelen zou ik veel meer oppassen. Ik ben zelf dus ook pas bijna 18, en ben daarom (behalve wiet) expres altijd van potentieel verslavende dingen afgebleven. Die dingen kunnen je leven verneuken, de opbouw ervan, als je jong bent ben je je toekomst aan het opbouwen een verslaving kan dat best goed vernietigen, dus in tegenstelling tot alle andere mensen raad ik eigenlijk het omgekeerde echt sterk af, psychedelica raad ik alleen af als je niet helemaal tevreden bent met jezelf.

Helemaal mee eens!!

lysergine25

Badass junkie
Tripreporter
een zegel zo op zak ?

LOL gooi die dan maar weg de lsd is dan allang in je spijkerbroek weg getrokken.

:mrgreen:

Tostini

Belezen gebruiker
haha nee niet zo op zak, hij zit in aluminiumfolie in me portomonnee, hij zei al dat ik het niet mocht aanraken of eruit mocht halen :wink:
het is ook niet dat ik gepushed word ofzo.
het is meer een vriend die ik 1 keer per maand zie en zei, volgens mij is LSD wel wat voor jou, en hij gaf me een zegel zo van gebruik hem als je er klaar voor bent, maar dan heb je hem alvast.
maar ik was gewoon benieuwd naar jullie criteria voor LSDgebruikers (wat een kromme zin..)
maar ik denk wel dat ik er klaar voor ben. ik heb geen persoonlijke problemen met mezelf.
maar dan heb ik nog 1 vraagje, is LSD verslavend?

Drientje

DF-koning
Alle drugs zijn verslavend, je stapt tenslotte uit de realiteit van je dagelijkse leven. Lsd kan in uitzonderlijke gevallen verslavend zijn en dan vooral geestelijke verslaving. Er zijn volgens mij geen gevallen bekend van mensen die lichamelijk afhankelijk zijn van lsd. De dosis is ook zo laag dat het eigelijk uit je systeem is als je uitgetript bent. Ik ben ook niet van mening dat je er een kater aan overhoudt. Zorg voor een goede setting met vertrouwde mensen en de dagen erna zeker vrij om je gedachten te ordenen.

Zoals ik al zei volg je eigen gevoel en als jij denkt dat je er aan toe bent lees dan 1st het handboek boven aan de lsd topics. Mocht je dan nog vragen hebben dan verwijs ik je graag naar andere mensen op dit forum die meer ervaring hebben dan ik.

Suc6

X

-spaceman-

Badass junkie
Ik vind dit een kwestie die bijna niet aan een leeftijd gebonden kan worden... Vertel ik iemand dat ie op z'n 17de van de psychedelica moet afblijven terwijl mij dat toendertijd extreem veel geholpen heeft... Er liep hier ooit een gozer door de wijk die altijd lekker aan het chillen was met zn vrienden op straat... Ooit is het een vriend van mij geweest, die jongen was 12 en zat op de basisschool terwijl z'n vrienden en ik minimaal 16/17 waren... Gedrag van een 16/17 jarige, uiterlijk van een 16/17 jarige.. Die jongen blowde en zoop gewoon mee, tuurlijk... leeftijd doet er niet toe... het is een richtlijn... een labeltje wat mensen aan je hangen...

Special_K

Daar ben ik het niet mee eens. Een kind kan enkele jaren "voor zitten" op zijn leeftijd, en zich zo gedragen enzo. Maar vanbinnen is die helemaal nog zo ontwikkeld niet. Zelfs ik heb het soms moeilijk met een drug in context te plaatsen, en 'k ben bijna dubbel zo oud als hem.
Ook denk ik dat hij druggebruik als puur recreatief zal zien, terwijl het toh wel veel meer is dan dat. Voor mij toch.

-spaceman-

Badass junkie
tis al een tijd geleden en die jongen is gewoon op zn pootjes terecht gekomen... maar wat bedoel je met voor zitten? faken alsof je ouder bent... in zijn geval uitgesloten; wij leerden van hem... hij was gewoon een 16/17 jarige in een 12 jarig mens...

Tostini

Belezen gebruiker
nou dankjewel voor jullie reacties!
ik ben me nu idd goed aan het inlezen op het LSD gedeelte en dat handboek is idd heel handig.
als ik een keer LSD ga gebruiken laat ik hier een mooi tripreport achter :wink:

hallotje

Bewuste gebruiker
Hoe jonger hoe stoerder hé :wink:...

Ik raar iedereen gewoon om alleen drugs te gebruiken wanneer je er zelf achter staat. Lees je goed in en bereid je voor. Voel je er niet goed bij wees een man/vrouw en geef je drugs weg.

Laat je niet verleiden door je vrienden en kijk anders eerst maar lekker hoe hun op die shit reageren. Bouw dosis altijd heel langzaam op voor met LSD het kan je namelijk aardig gek maken en dingen laten zien/denken/horen dat je mischien liever niet doet. Op een te jonge leeftijd weet ik vrijwel zeker dat de kans veel groter is dat je hier last van gaat krijgen in je leven.

Onderschat drugs nooit! Ik heb het zelf ook gedaan en er is een man met hamer.....

Wacky

Badass junkie
Het belangrijkste is dat je natuurlijk niet meer denkt dat het stoer is om iets te gebruiken, en dat je niet meer denkt dat jij sterker bent dan een verslaving. Dat al die anderen die verslaafd zijn zwak of dom geweest zijn. Als je degelijk inziet dat ook jij gemakkelijk verslaafd kunt raken, en dat je dat niet in de gaten zult hebben voor het wat te laat is, dan kun je misschien je grenzen stellen en bewaken.

Suntablet

Bewuste gebruiker
Beter doe je het niet te vaak, of in vakanties.
Zelf ben ik 19 maar ik gebruik niet veel drugs. Ken wel mensen die speed en xtc gebruiken en die dit prima combineren met school. Maar dan moet je jezelf verdomme goed in de hand hebben denk ik.

Dus niet elk weekend maar alleen eens af en toe (na de examenperiode bijvoorbeeld). Beste is natuurlijk dat je gewoon even wacht.

En zoals ik al las: "luister niet teveel naar leeftijdsgenoten". En denk niet onmiddellijk "ik kan het combineren, ik kan het aan". Dit lijkt dikwijls zo maar het probleem is dat je later (als het mss te laat is) pas te weten komt of je het aankon of niet.

TechNora

Wijs gebruiker
Tripreporter
azgaza zei:

Ik ben het in grote lijnen met je eens, maar dit standpunt begrijp ik nooit zo. Ik denk dat in mijn omgeving misschien 5% van de mensen met wie ik te maken heb zichzelf de volle 100% accepteren, het leven accepteren, zoals het is, en geen issues hebben met enig aspect van zichzelf, of hun verleden. En dan zit ik met 5% nog hoog... 'Weten wat je wil', vind ik ook geen goed criteria om lsd wel of niet te nemen. Daarvan zijn er ook maar heel weinig, en de meeste mensen die denken dat ze weten wat ze willen (omdat ze met datgene waardering van anderen, of geld weten te verkrijgen) komen op een plek (in een baan/gezin/situatie) terecht, die ze nooit zelf hadden uitgekozen (al denk ik dat ze dat onbewust juist wél hebben gedaan), en die niet aansluit bij dat wat ze écht willen...

Maargoed... om te bepalen of iemand toe is aan LSD kan alleen diegene zelf aanvoelen... en is die daartoe niet in staat, ja dan kan het misgaan... Over het algemeen zou ik mensen aanraden om er pas later mee te beginnen, omdat ik geen enkele reden zie om er zo jong mee te beginnen... kan altijd nog toch. Om diezelfde reden wacht ik nu bv met DMT, ik wil het best beleven, maar ik heb er geen haast mee.

azgaza

Badass junkie
Ik heb nergens gezegd vrede met de omgeving volgensmij, en ik bedoel met vrede met jezelf het ontbreken van gróte problemen, dat heb ik ook zo geschreven. Ik weet dat vrijwel niemand níks kan noemen dat hij of zij anders aan zichzelf zou willen, maar met grote problemen bedoel ik dingen als extreme faalangst, zelf haten, jezelf slap vinden en liever gewoon niet jezelf zijn. En veel jonge mensen gaan door dergelijke fasen, en in die fases is het gewoon slecht om LSD te nemen.

BlackRobBlunt

Wijs gebruiker
Eigenlijk is het gewoon heel makkelijk, onder de 18 hoor je absoluut NIKS te gebruiken.

Alleen hield ik me er zelf ook niet aan :(

Snuifdoos

Belezen gebruiker
ben blij dat ik speed op 19 ontdekt heb, anders had mn hele schoolleventje eraan moeten geloven. Ik deed zonder drugs al geen zak op school.

Drientje

DF-koning
Same here, nu heb ik netjes mijn school afgemaakt. Ik was 19 toen ik mijn 1ste pil nam en 20 toen ik voor het 1st snoof... Waarschijnlijk was het anders gelopen als ik dat eerder gedaan had...

X

Detroit303

Bewuste gebruiker
Ik ben nu 21 en heb het voorbije jaar geëxperimenteerd met xtc, coke, poppers en paddo's. Dit telkens nadat ik me er goed had over ingelezen, en elk van die drugs slechts 1 maal. Had je mij op m'n 16 die dingen voorgeschoven, dan had het volgens mij fout gelopen. (als ik kijk wat voor kutpuber ik was :P ) Je stelt je op die leeftijd minder vragen over schadelijkheid en verslavingsrisico.
Ik vind het zelfs al erg bedenkelijk dat mense op hun 16 veel blowen.
Ik ben van mening dat wijsheid met drugs, toch wat met de jaren komt. :)

TechNora

Wijs gebruiker
Tripreporter
azgaza zei:
Ik heb nergens gezegd vrede met de omgeving volgensmij, en ik bedoel met vrede met jezelf het ontbreken van gróte problemen, dat heb ik ook zo geschreven. Ik weet dat vrijwel niemand níks kan noemen dat hij of zij anders aan zichzelf zou willen, maar met grote problemen bedoel ik dingen als extreme faalangst, zelf haten, jezelf slap vinden en liever gewoon niet jezelf zijn. En veel jonge mensen gaan door dergelijke fasen, en in die fases is het gewoon slecht om LSD te nemen.

Owww.... dan heb ik je verkeerd begrepen! Daarbij was mijn verhaal nogal uit de hand gelopen, en daardoor niet meer helemaal kloppende reactie op jouw verhaal! Maar ben t met je eens zoals je t hier uitlegt.

htweeoo

Bewuste gebruiker
Ik ben zelf 15 maar het is dom. Je kan beter wachten tot je volgroeid bent en je leven op orde hebt. Daar wacht ik nu namelijk op.

Izx

Ben 17, heb verschillende drugs gebruikt o.a keta, pep, lsd, 2-cb en xtc.
Blow regelmatig en ik haal mijn vwo diploma met gemak... (zit nu in v6).

Ik ken echter ook meerdere mensen die door te veel blowen etc hun motivatie voor school zijn kwijtgeraakt en het minder goed doen.

Volgens mij weet iedereen best zelf wat ze kunnen en wat niet, alleen sommige mensen willen gewoon niet toegeven - ook niet aan henzelf - dat ze niet goed bezig zijn. (ik geef toe dat ik zelf ook niet helemaal goed bezig ben, maar ik kan het me permiteren)

Ps. Ik blow overigens niet tijdens toetsweken en harddrugs gebruik ik vrijwel alleen in de vakanties.

Miss Kittin

Badass junkie
Emeritus Mod
Tripreporter
Ik ben nu 28 en gebruik sinds mijn 15de drugs... Echter, ketamine, 2-cb en opium pas vorig jaar voor het eerst mee geexperimenteerd en mijn lsd-ontmaagding was een paar weken terug. Ik had daar ook niet eerder aan moeten beginnen, toen was de tijd voor mij nog niet rijp genoeg!

jcutter

Badass junkie
Sinds de LSD zie ik gasten van mijn leeftijd echt als kleine etterbakken. Een jeugd heb ik toch amper gehad, ik ben liever vroeg volwassen. Ook al weet ik dat het spijt kan opleveren op latere leeftijd.

xpressurself

Bewuste gebruiker
Als jij sterk in je schoenen staat kan je MAKKELIJK drugs nemen als je nog op school zit, ik begon met xtc, speed, sos etc vanaf me 15e en heb toen met 3 vingers in me neus me vmbo afgemaakt en ben nu (ook met 3 vingers in me neus:wink:) aan me 2e jaar mbo bezig, hierna wil ik nog hbo gaan doen.

Je moet gewoon je eigen grenzen kennen en weten wanneer je moet kappen of een pauze of wat dan ook moet nemen. Het is geen regel dat als je net begint dat je elk weekend gaat gebruiken en er kapot aan gaat, bij mensen bij wie dat wel gebeurd die kunnen blijkbaar geen maat houden.

So have fun!! :wave:

Bovenaan