Is hij echt gestopt?

Even wat input van mensen uit de scene. Mijn nieuwe vriend heeft jarenlang coke gebruikt, maar is nu een half jaar clean. In de avonden/nachten dat wij de afgelopen weken samen waren heeft hij in ieder geval niet gebruikt, maar hoe weet ik zeker dat hij het niet/nooit meer doet. Niet dat ik iets tegen (gecontroleerd) druggebruik heb, maar hij is door zijn verslaving al zoveel kwijtgeraakt en ik zit niet te wachten op een man waar ik voor moet zorgen. Dus terwijl hij zich vol op onze relatie stort (misschien ook wel een teken), durf ik nog niet zo goed en wil ik het rustig aan doen.

Wat vinden jullie: kun je echt stoppen met Coke, of maakt hij zichzelf (en mij) wat wijs? En is dit echte liefde of ben ik een vervangende verslaving?

(tuurlijk moeilijk om iemand anders zijn gedachten te lezen, maar ik ben gewoon benieuwd naar de ervaringen van anderen)

Deranged

Badass junkie
In ieder geval een die niet de koude kunstmatige leugens van cocaine nodig heeft om te weten dat hij de man is.

Extisi

Wijs gebruiker
Lijkt me lastig, maar je kan niet zomaar zeggen dat hij nog steeds verslaafd is. Je weet het niet, je hebt geen bewijs, misschien het voordeel van de twijfel?

nicolai

Wijs gebruiker
je moet van hem houden om wie hij is en niet om zijn eventuele potentieel. wij kunnen niet weten of hij echt is gestopt, jij staat er het dichtst bij dus dat zal jij wel het beste weten.

als hij niet is gestopt wat dan?

Wromtraxe

Bewuste gebruiker
Zo min mogelijk afhankelijk van hem zijn. Is hij naar een kliniek geweest? Vaak kun je na zo'n behandeling het wel vertrouwen

Deze punten kunnen wat zeggen:
* hoofdpijn: Neemt hij vaak een paracetamol, of vaak last van hoofdpijn
* hartkloppingen: Iemand die sos gebruikt heeft heeft een snel kloppend hart. Voel hieraan als je het niet vertrouwt.
* duizeligheid: Wankelt hij een beetje?
* hartklachten:
* verlaagde weerstand: Geneest hij snel van een kauwtje?
* vermagering door vermindering eetlust: Merk je verschil in zijn gewicht? Eet hij weinig(er) dan toen hij clean was:
* longklachten bij zwaar gebruik bij roken van coke: Hoest hij veel? Veel hoestdrank in huis?
* ontsteking neustussenschot: Bekijk zijn neus eens als hij slaapt

Verder vertoont hij symptomen van sociale vervreemding. Heb je een goede band met hem? Als hij onder invloed is is de band zelden echt.

Is hij vaak:
uitgeput
Agressief

Heeft hij last van:
Waanvoorstellingen
Paranoia
Achterdocht
Jeuk (je denkt dat er beestjes onder je huid zit)

Sos junks zijn vaak onzeker. Als hij voor een publiek moet staan is hij dan anders dan anders (Omdat hij sos heeft gebruikt)

Hoe staat het mijn zijn financiele status? Lijd hij zogenaamd onder de financiele crisis :wink: Het is te laat als hij teveel geld erin heeft gestoken. Dan krijgt hij een soort crash.

Na het gebruik van sos zie je dit in hem terug:
- Honger: Hoe is zijn etensbalans? Een keer heel weinig ander heel veel?
- Geïrriteerdheid: Wat merk je op aan zijn stemmingswisselingen? Hevig?
- Ongevoeligheid
- Depressie
- Paranoia
- Zelfmoordgedachten (Dit is vooral na de geldcrash)
- Verlies van interesse in sex: Vergelijk de sex met de tijd van zonder dat hij gebruikte en met. Zie je verandering? Sos maakt je geiler dan ooit.
- Slapeloosheid of willen juist erg veel slapen: Wat is zijn slaapbalans?

Verder:
Kotst hij veel, wat is zijn temperatuur (koorts), is hij bang (angst)
Heeft hij bakpoeder thuis (iedereen) en zie je hier veel verandering in?

Bij hulp aan mensen met een verslavingsprobleem moet je je altijd afvragen wat jouw hulp betekent voor het gebruik. Maak je door jouw hulp het gebruiken van cocaïne makkelijker of juist moeilijker? Geef de gebruiker een positief gevoel over zichzelf. Veel extreme gebruikers (van welk middel dan ook) denken negatief over zichzelf. Ze voelen zich schuldig of niks waard. En als je jezelf niet de moeite waard vindt, ben je ook niet echt genegen om hulp te zoeken. Probeer daarom ook wat complimentjes te geven zodat hij weer wat positiever over zichzelf gaat denken. Ga dus niet verwijten. Het resultaat daarvan is alleen dat hij nog negatiever over zichzelf denkt en hij zich nog schuldiger voelt. Zet de voor- en nadelen op een rij. Probeer eens een gesprek te voeren over de voordelen van cocaïne, dat haalt vaak een hele hoop spanning uit het gesprek. Heb je het over de voordelen dan ontstaat er op den duur vanzelf ruimte om over de nadelen te praten. Probeer eventueel een lijstje te maken met aan de ene kant de voordelen en aan de andere kant de nadelen. Je kunt ook de voor- en nadelen van stoppen of minderen met cocaïne tegen elkaar afzetten. Het rijtje voordelen vormt dan misschien wel een aantrekkelijk streven. Geef de gebruiker een ander perspectief. Iemand die veel gebruikt kan zich een leven zonder gebruik vaak niet voorstellen. Maar er is een perspectief waarin veel problemen die hij nu heeft opgelost zullen zijn: bijvoorbeeld dat hij aan de slag kan met zijn schulden, dat hij zich gezonder zal voelen, dat hij zich beter kan concentreren op zijn werk en ook dat hij niets meer verborgen hoeven houden want ook dat laatste kost veel energie. Heb oor voor de problemen van je vriend maar maak ook duidelijk dat die problemen door zijn gebruik alleen maar verergeren.Luister naar de problemen, maak ook duidelijk dat sommigen problemen door het gebruik komen. Pas als hij de relatie tussen gebruik en zijn problemen ziet zal er motivatie om te veranderen kunnen ontstaan. Als het niet meer gaat op het werk, als iemand voortdurend ruzie heeft, als hij zich opgefokt of neerslachtig voelt, zijn dat problemen die direct met zijn gebruik te maken hebben. Ga geen problemen oplossen die door gebruik zijn ontstaan Bij heel veel gebruikers gaat er namelijk van alles mis; met het huishouden, werk, thuis, afspraken of zoals onder andere het geval is bij jouw vriend: met geld. De hulp van de omgeving bestaat vaak uit het oplossen van al die dingen die misgaan maar in feite het gevolg zijn van het cokegebruik. Afzeggen van afspraken, excuses maken bij anderen, oplossen van ruzies, regelen van zaken, etc. Op korte termijn is jouw vriend daar natuurlijk wel mee geholpen, maar tegelijkertijd kan hij in de tussentijd ook rustig doorgaan met gebruiken, omdat alle problemen die hij door zijn gebruik ondervindt, toch door anderen worden opgevangen en opgelost. Met andere woorden: door alles maar op te lossen help je je vriend niet echt. Soms is het daarom juist goed om zo nu en dan maar iets te laten misgaan. Op die manier voelt je vriend aan den lijve waar hij mee bezig is. Ruim dus geen rotzooi op na een avond feesten, help hem niet aan coke en ga een uit de hand gelopen ruzie niet sussen. Natuurlijk is het erg goed om een forse gebruiker een beetje in de gaten te houden. En als er iets heel erg misgaat zul je natuurlijk wel helpend moeten optreden. Maar doe ook dan alleen het hoogst noodzakelijke. Maak duidelijk dat je er altijd bent als hij over zijn problemen wil praten en dat je eventueel met hem naar een oplossing wilt zoeken, maar dat ook jij grenzen hebt. Haal vooroordelen over de hulpverlening weg. Zoals het idee dat je altijd opgenomen zou moeten worden of dat therapie alleen maar praten is. Om je hierop voor te bereiden zou je eens kunnen kijken naar de verschillende behandelprogramma’s op de Jellineksite. Ga niet overtuigen en verwijten. Daarmee verziek je alleen maar de sfeer. Heb geduld. Verwacht niet dat de gebruiker onmiddellijk hulp gaat zoeken. Het bewustworden van de nadelen en het besluiten om te veranderen is een proces van lange adem. Tenslotte: Wees op de hoogte. Het is belangrijk dat je als je een gebruiker wilt helpen, je zelf ook op de hoogte bent van de voor- en nadelen van cocaïne en dat je je niet laat misleiden door gebruikersdogma's.

Kijk ook even op: www.jellinek.nl

Stuur je vriend naar een kliniek om het zeker te weten. Anti Depresivia kan helpen om de tijd zonder cokegebruik draagbaar te maken. Bespreek dit met je arts. En bespreek het vooral met hem.

Trouwens. Verkeerde subforum :wink: Let er voortaan op

:wave:

Bymo

Experimenterende gebruiker
Deranged zei:
Helemaal geen speed is inderdaad heel lang mijn standpunt geweest. Ik had het toen een keer per toeval gekregen. Dus op een maandagavond dacht ik hey laat ik eens wat leggen op een gegeven moment best lekker. Dacht hey is wel aardig dit, maar toen moest ik gaan slapen. En ik moest ook op mn werk zijn 8 uur. Uiteindelijk ziek gemeld en dankzij de zeer hevige kater gezegd dat ik het nooit meer zou doen. Maanden later toch maar weer gedaan en ja de kater blijft afschrikwekkend. Hij is gewoon heviger dan de speed zelf.

Exceptional Insight

DF-koning
Emeritus Mod
Amaranth zei:
Een verslaafd mens, als hij écht verslaafd is en hij het nu al verborgen houdt, zal hij denk ik niet eerlijk zijn als ze het hem vraagt.
En toch vind ik dat je daar vanuit moet gaan. Betrapt ze hem later alsnog is hij een lul en zij beter af zonder hem.

Ja precies

Bewuste gebruiker
Vertrouwen in een relatie is heel belangrijk. Als je het antwoord dat hij geeft op de vraag of ie nog steeds gebruikt, niet kunt vertrouwen, wat heb je dan eigenlijk voor relatie? Lijkt me niks aan. Ik ben het ermee eens: zoek een echte man. Zo eentje als de mijne, maar niet die inpikken hoor :grin:

Opa

Bewuste gebruiker
ExceptionalInsight zei:
Wromtraxe zei:
ExceptionalInsight zei:
Doe eens gek, vraag het hem.
Ja een potentiële junk is echt een betrouwbare bron
Maar nog steeds wel een mens.
Drientje zei:
Flaffie zei:
Adolf hitler is ook een mens
Daar heb je een punt
voor een medicijnverslaafde psychopaat was dolfje nog best lang betrouwbaar in de 'huiskring' :P

Deranged zei:
Voor jou hetzelfde antwoord als al je voorgangers en opvolgers:
Zoek een echte man.
+1 & respect

Bovenaan