Is het erg om verslaafd te zijn?

ILikeWeedzz

Experimenterende gebruiker
Hallo allemaal.

Ik ben een 16 bijna 17 jarige jongen en ik ben stevig gebouwd (redelijk gespierd, 80kg op 1,90m) en ik kan daardoor dus veel hebben, maar ook doordat ik al lang blow (dikke 2 jaar, dagelijks sinds 4/5 maanden)

Ik weet van mezelf dat ik geestelijk verslaafd ben aan wiet en als ik 2 dagen niks rook kan ik slecht slapen en word ik wel eens wakker in het zweet. Verder heb ik eigenlijk geen lichamelijke afkick maar geestelijk heb ik na 3/4 dagen zonder echt zoiets van IK MOET NU EEN JOINT. als ik 2 week stop is de geestelijke drang wel grotendeels weg.

Nu vroeg ik me eigenlijk af, ik heb rijke ouders doordat mijn ouders een goedlopend eigen bedrijf hebben en ik krijg dus best veel. ik ben geen verwend nest maar ik krijg wel bovengemiddeld veel, geld af en toe zomaar en nieuwe kleding etc.

ik kom dus goed rond, ook doordat ik goed met geld om kan gaan, en ik kan goed mn verstand te gebruiken. nu vroeg ik me af:

is het erg om geestelijk, zeer licht lichamelijk, verslaafd te zijn aan wiet? ik bedoel ik zie het probleem niet eigenlijk terwijl sommige mensen zeggen ja je moet stoppen je raakt zwaar verslaafd etc etc.

Cooper

Bewuste gebruiker
Het antwoord op de vraag, of het erg is om verslaafd te zijn, kan alleen jijzelf geven.

De ervaring van vrijwel alle verslaafde mensen, is dat je uiteindelijk niet gelukkig wordt
van de verslaving. Je zegt het zelf ook al, je geeft een deel van je controle weg door toe te geven
aan de drang om te gebruiken. Dingen die je belangrijk en waardevol vindt in het leven, gaat een verslaafde vaak verwaarlozen omdat de drug het enige is dat nog echte voldoening kan geven. Als je dan niet kunt blowen/snuiven/slikken, merk je dat het sterkst.

ILikeWeedzz

Cooper zei:
Het antwoord op de vraag, of het erg is om verslaafd te zijn, kan alleen jijzelf geven.

De ervaring van vrijwel alle verslaafde mensen, is dat je uiteindelijk niet gelukkig wordt
van de verslaving. Je zegt het zelf ook al, je geeft een deel van je controle weg door toe te geven
aan de drang om te gebruiken. Dingen die je belangrijk en waardevol vindt in het leven, gaat een verslaafde vaak verwaarlozen omdat de drug het enige is dat nog echte voldoening kan geven. Als je dan niet kunt blowen/snuiven/slikken, merk je dat het sterkst.

Alleen ik ga de andere dingen er niet door verwaarlozen. Als ik geen tijd heb dan doe ik het ook niet, en ik ga nog gewoon naar de sportschool en elke dag naar school en stage en da soort dingen

PepTalk

Badass junkie
Emeritus Mod
ILikeWeedzz zei:
Cooper zei:

Alleen ik ga de andere dingen er niet door verwaarlozen. Als ik geen tijd heb dan doe ik het ook niet, en ik ga nog gewoon naar de sportschool en elke dag naar school en stage en da soort dingen

Nu nog niet, maar dat komt waarschijnlijk wel.
Wiet geeft ook geen echte diehard junkie verslaving, maar een erg onderhoudbare verslaving.
Het is makkelijk om normaal te blijven functioneren terwijl je dagelijks gebruikt, maar sommige dingen sluipen er langzaam in.
Ikzelf vind mn wietverslaving ook geen super erg probleem, maar als ik mezelf de vraag stel: Ben ik verslaafd aan blowen, en blow ik dus ook nog over 10 jaar met vrouw+kinderen??

Ikzelf ga er dan wel over nadenken, ja nu is het best te doen. Beetje blowen+werken+sporten+school... Maar kun je nog stoppen wanneer er een levensveranderende fase voor je neus staat en je eigenlijk wel moet stoppen/flink minderen.
Als 17e jarige denk je daar misschien nog niet zo over na, maar elke verslaving is erg.

Een verslaving verzwakt je persoonlijkheid en breekt je karakter. Of dit nou met sigaretten, wiet of seks is.

Ess

Newbie
Als jij er geen problemen mee hebt niet nee, maar dat lijkt me zeer onwaarschijnlijk. Hoe kan je er nu geen problemen mee hebben dat je zoiets NODIG hebt? Als je accepteert dat je ergens echt verslaafd aan bent en er vrede mee hebt, kan ik me niet voorstellen dat jij een heel tevreden en gelukkig leven hebt.

Ikzelf blow nu 6-7 jaar en heb zo'n 2 jaar dagelijks geblowd, meestal stak ik 's ochtends al mijn eerste joint op. Ik vond et vreselijk ergens afhankelijk van te zijn en bijna panisch te worden wanneer ik het niet kon betalen, ging bijv lege flessen zoeken voor statiegeld, waardoor ik me heel laag en triest voelde. Ook voelde ik vaak geen overduidelijk verschil of wou ik helemaal niet meer stoned zijn na een joint te roken. Ik werd sociaal nog ongemakkelijker en had nergens meer motivatie voor.
Met al die nadelen koste het mij niet te veel moeite om te stoppen met dagelijks gebruik. En nu blow ik maar soms en meestal in combinatie met andere middelen.

Op het begin vond ik het ook geen probleem om veel en vaak te gebruiken. Maar ik merk ook bij veel vrienden die langdurig veel gebruikt hebben het na een tijd gewoon niet meer chill vinden.

ILikeWeedzz

Bedankt voor de antwoorden !

Ben nu weekje aan het stoppen. En nee, niet omdat het teveel geld kost of ik bang ben voor verslaving, maar om de tolerantie terug te brengen. Ik en een vriend konden op een avondje makkelijk een 10je + blunt vloei en alle benodigheden aan. Dit werd echt te gek omdat mijn vriend ongeveer een jaar jonger dan mij is (11 maanden) en hij is dus bijna 16. Voor 16 en 17 jarigen is een 10je voor 1 avond echt teveel en daarom afgesproken om weekje, dus ook komend weekend, te stoppen. even tollerantie terug brengen en kijken hoe groot de geestelijke afhankelijkheid nu echt is

Ben er achter gekomen zodra ik zeg, nee ik hoef niet ik stop nu even, ik dat ook vrij makkelijk kan doen. Geen last gehad van slecht slapen of concentratieproblemen en degelijke. Heb ook besloten te stoppen met doordeweeks of als ik de volgende dag iets belangrijks moet doen. Sociaal gaat het echt een stuk beter in de klas omdat ik niet elke dag lam in de klas zit en dat vind ik erg positief. Daarnaast kost het ook niet meer zo extreem veel geld en blijft het ook leuk.

Dus nu alleen nog maar in de weekend/vakantie's blowen, indien er geen belangrijke dingen staan te gebeuren de volgende dag

Stroopwafel

Bewuste gebruiker
Ik begrijp wat je zegt. Maar denk is heel goed na bij jezelf. Je vind van jezelf dat je best verslaafd bent. Je wilt dit terugdringen. Dat is goed. Als je verslaafd bent, en dus een middel nodig hebt om je tevreden te voelen, zul je altijd een gevoel van leegte ervaren. Dit kan sterk maar ook lichtelijk aanwezig zijn. Hoe dan ook, als jij het gevoel hebt dat je zonder wiet (na 1 of 2 dagen) je niet volledig kunt ontspannen, dan moet er een belletje rinkelen. Probeer gewoon een tijd te stoppen. (bijvoorbeeld 1 maand) en kijk hoe dat bevalt. Als je vaak stopt en vaak terugvalt komt er een moment waarop je weet: 'Ik ben verslaafd, met als enige remedie stoppen voor de rest van het leven'. Probeer dit voor jezelf uit te vinden.

Je staat volgens mij best sterk in je schoenen, in sociaal en emotioneel opzicht. (dit maak ik op uit je berichten en je manier van schrijven.) Geloof me dat je als je op het punt zit dat je dondersgoed weet dat je verslaafd bent, en dat je echt MOET stoppen, maar dat je het uitstelt en uitstelt, en je gaat liegen tegen alles en iedereen je zwaar depressief kan worden.

Denk erover na. Cannabis verslaafd zijn kan heel deprimerend zijn. Het is goed dat je dit topic opent omdat je zelf inziet dat er iets moet gebeuren. Stop je, of ga je proberen recreatief te gebruiken? aan jou de keus

ILikeWeedzz

Stoppen met wiet voor het leven vind ik eigenlijk geen optie. Dit omdat het toch echt heel veel gezelligheid brengt maar ook omdat ik erg goede gesprekken met iemand kan hebben als ik gerookt heb. Daarnaast het kapot lachen en de domste opmerkingen eruit flappen, dat vind ik echt zo geniaal.

Ik vraag me af wat jij onder recreatief gebruik verstaat. Ik ben gestopt met wiet roken als me de volgende dag in de ochtend/begin middag dingen te doen staan als school, stage, familieuitjes etc. maar als dit niet het geval is, en ik bijvoorbeeld ineens op woensdag een lesvrije dag heb, dan zie ik er geen erg in om dinsdag avond wat te roken.

Ik weet wel altijd waar de grenzen liggen wanneer anderen dat niet weten wat ik erg handig vind. Ik heb daarnaast ook nog mijn doelen in het leven zoals dit jaar slagen voor mijn mbo opleiding (1 jarige opleiding, ik ga hierna sport en bewegen doen :grin: ) en keihard en veel krachttraining te doen.

Had dit topic gemaakt omdat ik graag wil weten hoe andere mensen tegen mijn situatie aankijken. Ik zie bijvoorbeeld gedrag van mensen om me heen, waar ik mezelf in herken qua gebruik. Eerst een joint, dan weer een paar, dan zelf 1 kope, dan 5je kopen, dan 10je kopen, enzovoort. ik hoopte dat mensen die dan bijvoorbeeld al 20 jaar roken danwel verslaafd op een negatieve manier zijn geweest hun gedrag in mij herkennen, en mij kunnen adviseren hoe ik het beste er mee om kan gaan.

Stroopwafel

Bewuste gebruiker
wazzaah12 zei:
gewoon door smoken

Goeie tip man... Ben zelf ook verslaafd en wist nooit wat ik moest doen, maar nu is alles opeens kraakhelder. Gewoon door smoken!

ILikeWeedzz zei:
Ik vraag me af wat jij onder recreatief gebruik verstaat.

Het gaat er niet om wat ik eronder versta, het gaat erom hoe je er zelf tegen aan kijkt. Het is jou keuze die je maakt, stop je helemaal, ga je het onder controle houden of hou je het hoe het nu is, en zie je wel hoe het uitpakt?

Wat ik onder recreatief gebruik versta... hm, lastig. Ook omdat ik bij mezelf weet dat dit geen optie is voor mijn gebruik, kan ik misschien een beetje streng overkomen, wat natuurlijk nergens op slaat. Wie ben ik om dat te zeggen? Maargoed. Ik denk dat recreatief gebruik inhoud dat je er geen last van hebt als je een keer niet kan smoken. Als je gewoon dagen hebt in je leven waarop je het niet erg vind om niet te kunnen smoken. En ja tuurlijk vind je het soms jammer als een smoke/chill avond ofso niet doorgaat, maar je moet niet het gevoel hebben dat je je dagen gaat indelen op het smoken. Dat het zegmaar je nummer 1 activiteit van de dag word. Verder ja, ik weet niet, ik heb zelf dat ik in de avond helemaal chagerijnig word en me een ongeluk verveel. Ik heb ook al stuk of 10 dagen gehad dat ik gestopt was maar volgende dag weer vrolijk begon. Zoiets zet je aan het denken. Na een aantal keer weet je het: 'Ik ben verslaafd. Ik moet stoppen, dit is krankzinnig'.

ILikeWeedzz zei:
ik bijvoorbeeld ineens op woensdag een lesvrije dag heb, dan zie ik er geen erg in om dinsdag avond wat te roken.

Tuurlijk is dat niet erg. Je hebt de volgende dag vrij en geen verplichtingen, dus waarom niet? Het word pas ernstig als je die dag niet kan roken (door bepaalde omstandigheden of situaties) en je je enorm klote gaat voelen. Tuurlijk, je baalt, maar om er echt helemaal over in te zitten is niet goed. Dat is n teken dat je verslaafd bent/begint te worden.

ILikeWeedzz zei:
Ik heb daarnaast ook nog mijn doelen in het leven zoals dit jaar slagen voor mijn mbo opleiding (1 jarige opleiding, ik ga hierna sport en bewegen doen :grin: ) en keihard en veel krachttraining te doen.

Mooie doelstelling. Zou jammer zijn als dit verneukt word door smoken, denk je niet? Hoeft natuurlijk niet meteen te gebeuren. Maar denk er ff aan, dat als je echt verslaafd raakt je dit misschien niet meer gaat intresseren. (ok, ik ben misschien nog 18, maar ik ken zat mensen die hun leven lang zich kapot hebben geblowd)

Zal wel weer een hoop reacties krijgen hierop, zo van ja laat hem lekker blowen doe niet zo moeilijk... kom maar op, dit is wat ik denk ik ben ze moeder niet ik help em alleen

PepTalk

Badass junkie
Emeritus Mod
Leon, ik snap dat (zeker als je zelf ''verslaafd'') bent geweest het lastig is om te kunnen geloven dat iemand anders wel zo sterk is om recreatief te kunnen gebruiken.

Ik blow nu al een aantal jaartjes, stevig genoeg, en haal nog steeds alle doelen in mijn leven. Zit nooit in geld nood, waar Ess het over heeft, en hoef dus nooit statie geld flessen te zoeken om mijn verslaving te kunnen spekken.

Ik denk daarom dat de gevolgen van een verslaving beïnvloed worden door je omgeving. Een aantal factoren die daarin meespelen zijn financiën, huisvesting, thuis situatie, complete psychische gesteldheid enz.

Wanneer 1 van deze factoren negatief uitkomen, zal dit de verslaving enorm beïnvloeden. Echter, wanneer je die dingen naast je neer legt en verder gaat op je karakter denk ik dat dit wel mee zal vallen.

Wat ik dus wil zeggen: (elke dag) blowen is slecht voor je, KAN je progressie in je leven stopzetten en voor grote problemen zorgen.
Maar zoals je zegt: Topicstarter staat sterk in zijn schoenen, kan zich goed verwoorden en is sociaal emotioneel (voor zover ik kan oordelen) prima in orde.
Daarom denk ik niet dat er juist aan word gedaan een hele preek te geven of het wel verstandig is af en toe een jointje te roken. Natuurlijk ik wil nu niet de wiet evangelist uit gaan hangen, want blowen is nou eenmaal niet goed voor je. Feit blijft wel dat er vele voordelen aan recreatief gebruik hangen en dat af en toe blowen beter voor je kan zijn dan helemaal niet. Mits je dit in de hand houdt uiteraard.

Stroopwafel

Bewuste gebruiker
Dat is precies wat ik bedoelde. Als ik zou zeggen, he kerel je moet NU stoppen met blowen! Denk je dan dat ie gaat stoppen? Tuurlijk niet. Ik zeg alleen dat hij moet nadenken, en echt goed moet nadenken. Als hij van zichzelf weet dat hij het recreatief kan gebruiken, moet hij dat zeker doen. Hij mag enorm trots zijn op zichzelf als hij dat kan. Zoiezo iedereen die recreatief kan omgaan met dit soort middelen. Daar heb ik echt superveel respect voor.

het enige wat ik probeer te vertellen is dat het fout kán gaan, en dat gewoon heel erg is om mee te maken. je wordt er compleet gefrustreerd door en je kan er gewoon zwaar depressief van worden.

Hoe dan ook, respect voor de mensen die het kunnen, en die bij zichzelf weten dat ze het vol kunnen houden. Ik zou het niet kunnen. Maar daar moet je trots op zijn dat je sterk in je schoenen staat.

'Ik weet van mezelf dat het te laat is. Ik blijf ermee doorgaan, en ik blijf tegen iedereen liegen. Wat ben ik jaloers op mensen die dit niet hebben en niet zullen krijgen'.

Leon, ik snap dat (zeker als je zelf ''verslaafd'') bent geweest het lastig is om te kunnen geloven dat iemand anders wel zo sterk is om recreatief te kunnen gebruiken.

Precies. Ik geloof het wel, maar omdat ik zelf weet dat het fout kan gaan ben ik bang dat dit bij andere ook gebeurt. Maar ik probeer niet de strenge ouder uit te hangen. Probeer hem alleen te helpen en advies te geven.

PepTalk

Badass junkie
Emeritus Mod
Haha, sorry.
Ik weet dat je 't beste met hem voor hebt, maar vond je inderdaad een beetje op papa lijken.

Uiteraard respect voor mensen die nee tegen andere kunnen zeggen.
En nog meer respect voor mensen die dat tegen zichzelf kunnen.

Ik ga maar weer eens ja knikken tegen dat gevoel en een dikke wake n bake opsteken :stoned:

ILikeWeedzz

Nou toch heel wat aan de reacties gehad hoor :grin:]

Ben van plan na 420 een tijdje te stoppen. 2/4 vaste smokevrienden hebben dan examens en 1 moet zorgen dat ie keihard aan school gaat werken anders blijft ie zitten. ik en die andere vriend hebben gezegd ook gewoon maar even te stoppen om hun te supporten, en om eens te kijken hoe het is om ''clean'' te zijn. Ik weet niet eens meer hoe het is om echt clean te zijn, ga dus waarschijnlijk van 21 april tot na de examen periode stoppen met blowen, en daarna een soort suikerfeest na de ramadan, eens een dikke pure blunt roken :stoned:

PepTalk

Badass junkie
Emeritus Mod
Mooi, gezamelijk stoppen met vrienden heeft veel voordelen die je helpen het vol te houden.

Let wel op tijdens je ramadan! Als je een poosje niet geblowt hebt kan het (onverwachts) erg zwaar en heftig vallen! Zeker een bluntje.

Stroopwafel

Bewuste gebruiker
Heel herkenbaar. Weet zelf ook niet meer precies hoe het was om écht écht nuchter te zijn. Ok, de echte effecten duren een uur of 2/3, maar geloof me je lichaam is zeker nog een maand aan het herstellen. Ikzelf ben in mijn grootste gelukte stoppoging gestopt voor... zo op de gok denk ik ongeveer 4 weken. Moet zeggen dat ik hoewel ik wel echt nuchter was, ik toch nog de na effecten voelde. NIet echt het stoned zijn zelf maar meer dat... moeheid, sufheid, verveling, toch wat vergeetachtiger (wat wel verdween na de eerste 2 weken) Maar zelfs daarna voelde ik me nog neit helemaal schoon. Daarna weer begonnen, en meteen wist ik weer hoe of wat.

En ja, wat peptalk dus zegt, na het stoppen ben je vaak te overmoedig qua blowen, maar doe gewoon rustig aan want hij klapt echt vele male harder als je wat thc-vrijer bent zegmaar.

Ik kan het weten. Na 4 weken een normale voorgedraaide van de wedren, halve dag lopen spacen als n aap

Bovenaan