xGlittergurlx
Newbie
Ik moet een werk maken over drugs... Nu zocht'k een ex-drugsverslaafde om een paar vraagjes te kunnen stellen...
*kus*
*kus*
sonnexGlittergurlx zei:Op welke leeftijd ben je met drugs begonnen?
Hoe en waarom ben je met drugs begonnen?
Welke drugs heb je allemaal gebruikt?
Wat waren de gevolgen van je drugsgebruik?
Welk effect had drugs op jou?
Hoe en waarom ben je gestopt met drugs?
Hangt het af van je karakter of je met drugs begint?
Hoe was je leven voor, tijdens en na het drugsgebruik?
Hoelang was je verslaafd?
Wist je familie dat je drugs nam?
Hoe kwam u aan het geld om drugs te kopen?
Hoe reageerden je vrienden tijdens die periode?
Ken je nog mensen die aan de drugs zitten in je omgeving? Hoe gaat het met hen?
*kus*
needlefreak zei:xGlittergurlx zei:Op welke leeftijd ben je met drugs begonnen?
Hoe en waarom ben je met drugs begonnen?
Welke drugs heb je allemaal gebruikt?
Wat waren de gevolgen van je drugsgebruik?
Welk effect had drugs op jou?
Hoe en waarom ben je gestopt met drugs?
Hangt het af van je karakter of je met drugs begint?
Hoe was je leven voor, tijdens en na het drugsgebruik?
Hoelang was je verslaafd?
Wist je familie dat je drugs nam?
Hoe kwam u aan het geld om drugs te kopen?
Hoe reageerden je vrienden tijdens die periode?
Ken je nog mensen die aan de drugs zitten in je omgeving? Hoe gaat het met hen?
*kus*
toen ik in de lagere school zat was ik al gefascineerd door drugs. toen wou ik al weten hoe het voelde. ik was in die tijd een hele grote nirvana/kurt cobain fan en ik wou toen al weten hoe heroïne voelde en al de rest (echt waar! stom maar das de leeftijd zeker). toen ik 12 jaar was (de zomer voor ik naar het eerste middelbaar ging) kwam ik de eerste keer in contact met wiet. vanaf toen rookte ik al regelmatig joints en dronk ik regelmatig alcohol. ook al vond ik het vies, ik dronk het enkel met de bedoeling om in een roes te geraken. naast alcohol en cannabis experimenteerde ik ook met medicatie (van m'n moeder), lijm, ether, poppers,... toen kon ik nog niet aan harddrugs geraken maar ik was er wel nieuwschierig naar en moest men het toen aangeboden hebben, zou ik niet geweigerd hebben. als ik er nu op terugkijk is het niet normaal dat een jongen op die leeftijd al wegvlucht in een roes. ik heb als kind ook veel pijn en verdriet gekend en dingen meegemaakt die ik nooit heb kunnen verwerken. dat zal er wel mee te maken hebben. maar ik geef niemand de schuld. ik heb het allemaal zelf genomen en het was ik die altijd zo nieuwschierig was. toen ik wist wat je met drugs kon bereiken of onderdrukken, kon ik er niet meer vanblijven tot de dag van vandaag (10 jaar later). ik ben nu 22 en ik heb zowat alle bekende drugs genomen behalve crack en mescaline. natuurlijk heb je ook nog veel andere onbekende drugs waar ik nooit in contact mee ben gekomen. de drugs die ik toch wel veel gebruikt heb in m'n leven zijn alcohol, wiet/hasj, paddo's, salvia, allerlei smartdrugs, LSD, GHB, XTC, ketamine, speed, cocaïne, heroïne, methadon en heel veel medicatie (legale drugs) allerlei soorten slaap en kalmeerpillen, neuroleptica, antidepressiva's. heel m'n leven draait rond drugs voor zover ik me kan herinneren. 'k heb dan ook al veel negatieve gevolgen gehad door m'n druggebruik: verschillende opnames in afkickcentrums en psychiatrische instellingen, depressies, psychosen, zelfmoordpogingen, schulden, deurwaarders, dakloos, geen geld om te eten, stelen, bedriegen, dealen, criminaliteit, problemen met politie en justitie, strafblad, voorwaardelijk, probatie, urinecontroles,... het effect dat drugs op mij hebben is positiever: problemen vergeten, goed in m'n vel voelen, niet piekeren, zelfvertrouwen,... 'k heb ook wel negatieve effecten gehad van drugs: LSD badtrip, doorflippen, zwaar scheef gaan (geen controle meer over jezelf) en domme dingen doen,...
ik ben al verschillende keren gestopt met drugs te gebruiken. meestal vrijwillig maar ook gedwongen. voor veel uitéénlopende redenen. laatste keer (zomer 2002) omdat ik dakloos was, geen inkomen, geen contact meer met ouders enzo,... 'kzag geen uitweg meer. een andere reden was omdat ik zwaar bad ging van LSD en erin bleef hangen. toen kon ik zelf geen wiet roken of ik flipte weer helemaal door. ook al eens toen ik nog bij m'n ouders woonde omdat ik anders niet meer binnen mocht. mja, kzal er maar niet verder over uitwijden. ik denk wel dat het voor een groot deel aan je karakter ligt of je je laat gaan in de drugs of niet. ik ben als kind met drugs begonnen nog voor ik zowel lichamelijk als geestelijk ontwikkeld was. dat heeft zeker de persoon die ik nu ben en m'n karakter gevormd. ik heb al veel moeten horen dat ik geen karakter heb om van de drugs te blijven maar heel m'n leven draait er rond. al de mensen waar ik altijd mee omga zijn druggebruikers. ik ben ermee opgegroeid. het lijkt wel een aparte groep in deze maatschappij.
voor ik drugs gebruikte was ik een stille en erg onzekere jongen maar ik was ook stout, eigenzinnig en kon agressief zijn. in m'n tienerjaren toen ik al zwaar harddrugs gebruikte (dagelijks) was ik een onhandebare puber. deed altijd m'n eigen zin en belande toen ook in instellingen. al de keren dat ik gedwongen, noodgedwongen of vrijwillig stopte met drugs was ik emotioneel, agressief, depressief en suicidal.
m'n eerste contact met drugs was dus op m'n 12de. toen was ik natuurlijk nog niet verslaafd. pas op m'n 15de misbruikte ik echt drugs. toen begon ik dagelijks harddrugs te gebruiken. toen ik 17 was werd ik voor het eerst opgenomen in een afkickcentrum (sleutel). toen wist mijn familie pas dat ik verslaafd was. ook al hadden ze veel vermoedens ervoor al dat ik drugs gebruikte. toen begrepen ze ineens wat er met mij aan de hand was. op allerlei manieren kwam ik aan geld om mijn druggebruik te financieren. ik heb erge dingen gedaan waar ik me voor schaam. daar ga ik niet over uitwijden. er zijn 2 manieren die ik het meeste deed om aan geld te geraken. stelen en dealen. op mijn 14de begon ik wiet te verkopen. een jaar later ook XTC. nog wat later XTC en speed. rond mijn 18de ging ik zelf naar rotterdam voor heroïne & cocaïne om hier in belgië te verkopen. let wel, nu heb ik al lang niet meer verkocht!
hoe mijn vrienden reageren op mijn druggebruik? mja, ze zijn geen haar beter dan ik. ik ken veel druggebruikers en verslaafden maar ik heb maar 2 echte vrienden. al de rest kun je niet vertrouwen. zeker niet in het milieu. ze stelen van je als ze kunnen en als ze bij de politie zitten kunnen ze hun mond niet houden. en de laatste vraag, ja natuurlijk. ik ga enkel om met gebruikers zoals ik al zei. maar ik zit er nu niet zo diep meer in als vroeger. ik gebruik methadon dus ik moet niet iedere keer gaan scoren. de meeste van de mensen waar ik mee omga hebben het niet breed. al hun geld gaat naar drank en dope. geen structuur in hun leven. wakker blijven tot diep in de nacht en slapen tot een stuk in de namidag. bij mij is het ook zo. niet werken, verschillende hebben probatie, enkele in de gevangenis, andere slaan door,... that's how it is. my life. peace. needlefreak.
sonnesonne zei:hey speedy je verhaal is dan niet lang maar jij hebt ook alaardig wat meegemaakt zeg!en wat goed dat je door zelfstudie toch diploma heb gehaald!is ook wilskracht voor nodig!veel geluk en succes en hou vol!elk mens is uniek op zijn of haar eigen manier!mislukkelingen bestaan niet!
sonne
Moet vast wel moeilijk zijn om zoiets emotioneel te vertellen, respect for that! Niet veel mensen zouden de moed hebben om zo eerlijk te zijn maar het is natuurlijk wel internet voor iets.
Ik heb ook een moeilijke jeugd gehad, altijd een probleemkind geweest, men ouders hebben heel wat psychiaters met me afgedaan in die tijd. Ik was in men tienerjaren ook een "ander" dan de meesten jongeren. Ben dan ook gestopt met school en voelde me in die tijd een echte mislukkeling, dat gevoel heb ik nu soms nog ook al heb ik men diploma nu door middel van zelfstudie gehaald.
Ik geloof echt dat mensen zoals jij ons veel kunnen leren want alleen ervaring maakt je echt uniek en jij hebt al heel wat!
Ik denk dat je de verkeerde vragen stelt. Niet elke drugsgebruiker is direct een verslaafde..nelis zei:Ik moet een werkstuk voor school maken. Een van de opdrachten is een interview nemen van iemand die met drugs te maken heeft.
zou ik hiet enkele vragen mogen stellen?
1) Op welke leeftijd ben je met drugs begonnen?
2) Ben je veel verloren door drugs te gebruiken?
3) Hoelang duurde het om af te kicken?
4) Waar ben je hulp gaan zoeken toen je wou stoppen?
5) Hebben die mensen je goed kunnen helpen?
6) Heb je nu soms nog goesting om drugs in te nemen?
nelis zei:Ik moet een werkstuk voor school maken. Een van de opdrachten is een interview nemen van iemand die met drugs te maken heeft.
17
Nee, het heeft enkel mijn leven verrijkt.
Niet, ik zou niet weten waarvan of waarom.
Nergens dus.
nvt
Ja
Ik moet een werkstuk voor school maken. Een van de opdrachten is een interview nemen van iemand die met drugs te maken heeft.
19
Nee, ik verlies nooit zoveel omdat ik op mijn spullen pas, ik vind alleen maar dingen omdat ik mijn ogen de kost geef.
Dat duurt mijn leven lang, ik zal altijd zwakke momenten hebben. Ik verzamel nu redenen om niet te gebruiken, in tegenstelling tot hiervoor, er waren altijd redenen te over om wel te gebruiken
Het besef dat mijn omgeving in grote mate mijn gebruik bepaalde heeft mij doen inzien dat ik de hulp, die ik al voor een ander doel kreeg, inschakelde voor dit probleem
Je kunt alleen jezelf helpen, anderen kunnen je niet af laten kicken of laten minderen, de oorzaak van het probleem moet aangepakt, niet de voortvloeisels eruit.6) Heb je nu soms nog goesting om drugs in te nemen?
Ja, gelukkig weet ik grenzen te stellen en mijn gebruik te handhaven zodat ik me er prettig bij voel en geen last ben tot anderen.
nelis zei:Ik moet een werkstuk voor school maken. Een van de opdrachten is een interview nemen van iemand die met drugs te maken heeft.
13e
Ja, o.a. twee mobieltjes en een bos sleutels
Ik hoef niet af te kicken aangezien ik nergens aan verslaafd ben.
Ben een keertje bij de Brijderstichting geweest
Nope
Jep
Vragen voor degene die weleens geblowd hebben
1. Hoe vaak blow je of heb je geblowd?
Ik blow ongeveer een 3x in de week maximaal. Kunnen weken tussen zitten dat ik niets blow
2. Hoe oud was je toen je begon met blowen?
Een jaar of 15
3. Door wie of wat ben je begonnen met blowen?
Mezelf, grote interesse in het spul, mezelf in contact met een dealer gebracht en geprobeerd
4. Weten je ouders of je familie dat je blowt?
Ze zijn er 1 keer achter gekomen dat ik blowde ( 4 jaar geleden ofzo) Hier waren ze niet blij mee. en denken dat ik dat sindsdien niet meer doe
5. Zo ja, hoe heb je ze dat verteld?
Kwam door het ''funky luchtje'' dat aan mijn jas hing
6. Hoeveel geld geef je per maand aan het blowen uit of heb je uitgegeven?
Ik verkrijg het eerste hand. Ik betaal slechts een schijntje van de marktprijs. Laatste was nog 5,- voor 4 gram
7. Heb je vrienden om je heen die blowen?
heb geen vrienden
8. Vind je het slim van de jonge blowers dat ze blowen? Waarom wel/waarom niet?
Het is vaak het wereldje eromheen waar je zelf beslist of je daar in stapt of niet. Blowen moet kunnen. Hetzelfde dat een drankje moet kunnen. Het is alleen zodra je verantwoordelijkheid van de gebruiker vraagt gaan een hoop de mist in
9. Denk je dat je verslaafd bent?
Wiet-verslaafd ? neah
10. Heb je er wel eens over nagedacht om hulp te zoeken? Zo ja, waar en bij wie?
Nee, ik heb mijn blow gedrag uitstekend onder controle. Het is voor mij geen must om te doen.
11. Hoe vaak zit je op internet?
Veel, aangezien ik op mijn opleiding ook laptop gebruik vrijwel de hele dag. Tenzij ik moet werken.
12. Welke social media gebruik je?
Geen, ik heb een hekel aan de grote sociale controle die we uitoefenen via social media. Als ik, of iemand mij wilt zien/spreken of weten wat ik doe bellen ze maar of komen ze maar langs. Ik heb wat dat betreft genoeg zelfvertrouwen dat ik niet voor al mijn handelingen of bezigheden ''likes'' nodig heb.
13. Lees je de krant, tijdschrift etc, welke?
Lees geen krant.Alleen automotive magazines
14. Hoe denk je dat instanties de verslaafde jongeren het beste kunnen bereiken?
niet, of slecht. Lees hier maar eens in het ''verslavings'' gedeelte. Met name de topics over vrienden of familie. Als een verslaafde het niet in ziet, ga je hem dat ook niet aan het verstand brengen. Werkt net als drijfzand, hoe harder je trekt , hoe weerser het word. Denk dat de drempel om hulp te zoeken lager moet liggen. Soort AA voor blowers.