Hoeveel is legaal ?

BESTE LOTGENOTEN,

Ik ben nieuw hier op het forum.
Ik ga af en toe joints gaan halen in de coffeeshop Miami in Terneuzen,aangezien deze het dichtstbij is :rolleyes:

weet iemand de hoeveelheid ik mag meenemen naar Belgie?
- hoeveel joints ?
- hoeveel hasj ?
- hoeveel spacecake ?

Alvast bedankt voor de reactie's !

:wave:

Jowdy37

Belezen gebruiker
In België is het illegaal. punt.

Wel wordt het veelal gedoogd. Ben al verscheidene keren gepakt geweest met wiet en heb het op 1x na altijd teruggekregen (was wel steeds <2gram).

Als je op de grens gepakt wordt schat ik de kans wel groter dat je er wel iets van zal horen. However, een maat van mij is richting maastricht ooit gepakt, wiet af moeten geven en "ze gingen er nog iets van horen"; ze hebben dus gelukt gehad en er nooit iets van gehoord...
Andere maten zijn toen ze naar nederland reden tegengehouden door politie, gefouilleerd, bij 1 persoon <1g wiet gevonden => toen hebben ze bij de bestuurder bloed getrokken, positief helaas... (je mag 72h niet geblowd hebben voordat je mag autorijden!! en die boetes zijn hoog hoor!)

Zazuu.

Bewuste gebruiker
THC zit volgens mij meer dan een week in je bloed. Dus hoe weten ze dan dat het binnen die 72 uur is gerookt/ingenomen?

Jowdy37

Belezen gebruiker
hoe ze het exact bepalen weet ik niet, maar volgens mij kunnen ze wel ongeveer zien in welke mate de afbraakstoffen nog actief zijn oid. Ben zelf ook al vaak aan het denken geweest dat mensen die evenveel blowen als ik waarschijnlijk veel langer niet met de auto mogen rijden, en heb daar ook al heel wat gesprekken over gehad met kameraden.

Zelf rij ik meestal ook onder "invloed" (lees: minder dan 72h geleden) naar nederland, maar probeer toch die 3 dagen te respecteren uit zekerheid...

PS: weet iemand hoe het nu exact zit met de speekseltest? heb gehoord dat ze niet is ingevoerd omdat ze té onnauwkeurig was?

Frank123

Wijs gebruiker
Greenlabs zei:
hoe ze het exact bepalen weet ik niet, maar volgens mij kunnen ze wel ongeveer zien in welke mate de afbraakstoffen nog actief zijn oid. Ben zelf ook al vaak aan het denken geweest dat mensen die evenveel blowen als ik waarschijnlijk veel langer niet met de auto mogen rijden, en heb daar ook al heel wat gesprekken over gehad met kameraden.

Zelf rij ik meestal ook onder "invloed" (lees: minder dan 72h geleden) naar nederland, maar probeer toch die 3 dagen te respecteren uit zekerheid...

PS: weet iemand hoe het nu exact zit met de speekseltest? heb gehoord dat ze niet is ingevoerd omdat ze té onnauwkeurig was?
Zijn ze nog mee bezig. Was inderdaad wat onnauwkeurig , maar kan niet lang meer duren. Soms reageerde deze test ook als je een bepaald iets had gegeten

Jowdy37

Belezen gebruiker
ben ondertussen wat aan het googlen geweest en stuitte wel op een grappig zinnetje :tongueout:
Code:
Spoel dus in de toekomst je speeksel nog eens goed door met een frisse pint voor je achter het stuur kruipt…

psych-out

Bewuste gebruiker
weet iemand de hoeveelheid ik mag meenemen naar Belgie?

niks, als je het over de grens meeneemt is het drugstoerisme.

in belgie zelf word 3gr wiet gedoogd en 1 vrouwelijk plant, als je het prive gebruikt, geen minderjarige,...
in nederland is dit 5gr volgens mij en nog wat planten (exacte hoeveelheid weet ik niet, ik dacht iets van 3-5 planten).

Karsten

Experimenterende gebruiker
Ben ooit opgepakt in België (Turnhout) en toen had ik ook wiet bij, 1 gr... die hadden ze gevonden en waren ze niet zo blij mee dus ik moest mee naar het bureau maar uiteindelijk wel vrij gelaten. Oftewel, niet doen het is illegaal

Jowdy37

Belezen gebruiker
LSDmathXtc zei:
in belgie zelf word 3gr wiet gedoogd en 1 vrouwelijk plant, als je het prive gebruikt, geen minderjarige,...

In de jaren 90 misschien... Nu is het volledig illegaal en niet gedoogd.
Wel wordt er de laagste vervolgsprioriteit (of hoe noemen ze zoiets) aan gegeven...

Sinds de wetswijziging wordt er voor meerderjarigen een onderscheid gemaakt tussen cannabis en andere illegale drugs.
Wanneer een meerderjarige in het bezit is van een kleine hoeveelheid cannabis voor persoonlijk gebruik, zal er - bij vaststelling van bezit - een vereenvoudigd procesverbaal worden opgesteld, waarin onder andere worden opgenomen:

Plaats en datum van de feiten;
Aard van de feiten (type en hoeveelheid van het product);
Volledige identiteit van de dader;
Samenvatting van zijn versie van de feiten.
Verder wordt men nog eens herinnerd aan de norm: cannabis is verboden.

Cannabisbezit voor persoonlijk gebruik houdt in:

Maximum hoeveelheid van drie gram;
Één geteelde plant.

bron: http://www.drugsinbeweging.be/info_wet_ ... rigen.html

Jowdy37

Belezen gebruiker
by the way; ik was er net met een maat van mij over bezig, namelijk over dit specifiek regeltje (heb er een paar puntjes tussenuit geknipt):
In volgende gevallen wordt er wel een procesverbaal opgemaakt:

Als er verzwarende omstandigheden zijn, namelijk:
- lid zijn van een ‘vereniging’ die drugs levert;

Nu, wij zijn beide (en meer personen uit onze vriendengroep) lid van een coffeeshop, en hebben hier (ik alleszinds) altijd de lidkaart van op zak. Nu, wij zijn belgen en de coffeeshop (of vereniging, zo noemen ze zichzelf ook) komt natuurlijk uit Nederland. Als ze mij tegenhouden zou ik natuurlijk zeggen dat ik de lidkaart heb voor de korting op m'n koffietje en dat ik daar nooit wiet koop, maar val ik dan alsnog onder die wetgeving? Of gaat het niet op omdat het een Nederlandse vereniging is en een Belgische wet? Ik hoop op het laatste maar geloof het niet echt...

Aub enkel op reageren als je 100% zeker bent; iemand dat recht gestudeerd heeft bvb. (om misverstanden te vermijden)

smoker41

Experimenterende gebruiker

MET DEZE BEDOELEN ZE ALS JE VERDERE RELATIES HEBT MET DEALERS OF DERGELIJKE
NIET OMDAT JE EEN LID KAARTJE HEBT VAN EEN OF ANDERE COFEESCHOP

EN EVEN VOOR ALLE DUIDELIJKHEID
IN BELGIE WORD NIKS TOE GELATEN CANNABIS IS ILLIGAAL

DUS WETTELIJK GEZIEN MAG JE 0.0 G OP ZAK HEBBEN
EN GEEN 1 WEED PLANT OF DERGELIJKE IN JE WOONKAMER OFZO MAG HEBBEN
ZELF ZAADJES MOGEN NIET.

MVG

3970

Wijs gebruiker
smoker41 zei:

MET DEZE BEDOELEN ZE ALS JE VERDERE RELATIES HEBT MET DEALERS OF DERGELIJKE
NIET OMDAT JE EEN LID KAARTJE HEBT VAN EEN OF ANDERE COFEESCHOP

EN EVEN VOOR ALLE DUIDELIJKHEID
IN BELGIE WORD NIKS TOE GELATEN CANNABIS IS ILLIGAAL

DUS WETTELIJK GEZIEN MAG JE 0.0 G OP ZAK HEBBEN
EN GEEN 1 WEED PLANT OF DERGELIJKE IN JE WOONKAMER OFZO MAG HEBBEN
ZELF ZAADJES MOGEN NIET.

MVG

Waarom schreeuw je zo? :rolleyes:

psych-out

Bewuste gebruiker

Jowdy37

Belezen gebruiker
psych-out zei:
Greenlabs zei:

ja, kan goed zijn, maar dan is dat wss omdat je het in het openbaar bij had, aan het roken was of met minderjarige,...
hangt natuurlijk ook weer wat af wat voor flik je tegen hebt,...

Thuis in je zetel ga je ook niet gesnapt worden hé... Totally agree trouwens met het punt welke flik je tegen hebt.
Maar in dit geval gaat het over het meenemen van wiet over de grens. Als je daar gepakt wordt, mag je vrij zeker zijn dat je een boete krijgt imo, dus ik vindt het helemaal verkeerd dat er in dit topic wordt geinsinueerd dat het allemaal niet uitmaakt en dat je hooguit je wiet kwijt bent.

Als ze echt ver willen gaan kunnen ze je er zelfs een strafblad voor geven zeggen ze. Ik ken persoonlijk wel niemand die dat gekregen heeft of ook niemand heeft me verteld dat hij zo iemand kent. 't zijn de woorden van een (vriendelijke, ik mocht m'n wiet bijhouden :tongueout:) agent... Dus geen idee of dit laatste stukje 100% waar is, maar lijkt me van wel.

ar_master

Newbie
bij sporadisch gebruik blijft THC maar 2 tot 3 dagen in het bloed zitten.
bij regulier gebruik blijft het tot een week in het bloed.
hoewel wiet illegaal is in zowel België als nederland word het volgende gedoogd:
België:3 Gram en 1 plantje voor eigen gebruik
Nederland: 5 Gram op zak en 5 plantjes
er zit echter een gat in het gedoogbeleid(in NL) je mag in principe zoveel wiet in je huis opslaan als je wilt, je mag kilo's opslaan en je hoeft er niet voor vervolgd te worden.
het vervolgen voor bezit en inbeslagname heeft te maken of je de agent in kwestie een enorme lul is(ze mogen namelijk zelf kiezen of ze wel of niet iets doen).

Beanhead

Badass junkie
ar_master zei:
bij sporadisch gebruik blijft THC maar 2 tot 3 dagen in het bloed zitten.
bij regulier gebruik blijft het tot een week in het bloed.
hoewel wiet illegaal is in zowel België als nederland word het volgende gedoogd:
België:3 Gram en 1 plantje voor eigen gebruik
Nederland: 5 Gram op zak en 5 plantjes
er zit echter een gat in het gedoogbeleid(in NL) je mag in principe zoveel wiet in je huis opslaan als je wilt, je mag kilo's opslaan en je hoeft er niet voor vervolgd te worden.
het vervolgen voor bezit en inbeslagname heeft te maken of je de agent in kwestie een enorme lul is(ze mogen namelijk zelf kiezen of ze wel of niet iets doen).

Klein foutje; niet en maar of. Het is -of- 3 gram -of- een plantje (1 plantje per volwassen persoon, toch?). En ja dan krijgen we het aloude "Het gedoogbeleid trekt toch op niets want er komt toch veel meer af dan 3 gram van een plantje"

Tja, domme politiek.

Bovenaan