Hoe help ik mijn moeder?

Jesse Pinkvrouw

Badass junkie
Hey hoi,

Mijn moeder heeft besloten om de wijn op zij te zetten. Ze heeft door dat ze echt wel een verslaving heeft en ze wilt er vanaf.
Ze zit nu 3 volle dagen zonder wijn en vind dit onwijs knap van haar.
Ik merk aan alles dat ze het moeilijk vind, ze is eigenlijk de hele tijd flink chagrijnig. En ik begrijp dat heel erg, daar kap ik haar ook echt niet op af. Ze mag lekker chagrijnig wezen.
Maar hoe help ik hier het beste mee, ik probeer haar op te vrolijken maar tot nu toe helpt het niet echt. Soms krijgt het zelfs een averechtse werking.
Vraag haar hier en daar wel of ik iets voor d’r kan doen maar this altijd een nee. Hoe kan ik haar de last een beetje wegnemen zonder dat ik het constant aan haar vraag?
Of gewoon wat minder proberen en haar laten gaan?

Laatst bewerkt:

Syl

Badass junkie
Wat ben jij een super lieve zorgzame dochter..!!! 😍❤️
Ik heb geen verstand van alcoholverslaving.
Maar denk feit dat je aan je moeder laat merken dat je haar in deze moeilijke strijd steunt zal haar al heel veel doen.
Al laat ze het nu misch niet merken ze zal je hier heel dankbaar voor zijn.
Topper ben je..!! 💪😘❤️

Spyro

DF-koning
Het zijn de kleine dingetjes denk ik. Hier en daar een klusje. Een knuffel of een kus, of een simpele ik hou van jou doet al veel. Dat weet ik zeker. ❤️

Succes voor jullie beide! Super dat ze wil stoppen.

Het zal een tijdje duren voordat ze weer zichzelf is. Maar daar moet ze doorheen!

Jesse Pinkvrouw

Badass junkie
Wat ben jij een super lieve zorgzame dochter..!!! 😍❤️
Ik heb geen verstand van alcoholverslaving.
Maar denk feit dat je aan je moeder laat merken dat je haar in deze moeilijke strijd steunt zal haar al heel veel doen.
Al laat ze het nu misch niet merken ze zal je hier heel dankbaar voor zijn.
Topper ben je..!! 💪😘❤️
Heel lief van je, dankjewel 🥰

Het zijn de kleine dingetjes denk ik. Hier en daar een klusje. Een knuffel of een kus, of een simpele ik hou van jou doet al veel. Dat weet ik zeker. ❤️

Succes voor jullie beide! Super dat ze wil stoppen.

Het zal een tijdje duren voordat ze weer zichzelf is. Maar daar moet ze doorheen!
Ja probeer nu wel het een en ander te doen thuis maar heb nu ook volop online les dus gaat soms moeilijk :/
Ga morgen denk ik even bosje bloemen voor d’r halen, daar houd je altijd wel van

joetsie

Badass junkie
Hey hoi,

Mijn moeder heeft besloten om de wijn op zij te zetten. Ze heeft door dat ze echt wel een verslaving heeft en ze wilt er vanaf.
Ze zit nu 3 volle dagen zonder wijn en vind dit onwijs knap van haar.
Ik merk aan alles dat ze het moeilijk vind, ze is eigenlijk de hele tijd flink chagrijnig. En ik begrijp dat heel erg, daar kap ik haar ook echt niet op af. Ze mag lekker chagrijnig wezen.
Maar hoe help ik hier het beste mee, ik probeer haar op te vrolijken maar tot nu toe helpt het niet echt. Soms krijgt het zelfs een averechtse werking.
Vraag haar hier en daar wel of ik iets voor d’r kan doen maar this altijd een nee. Hoe kan ik haar de last een beetje wegnemen zonder dat ik het constant aan haar vraag?
Of gewoon wat minder proberen en haar laten gaan?
Zeker ben jij een lieve dochter!Jou moeder moet het zelf willen,zelf kan je weinig doen.Schouderklopjes geven dat je trots bent op haar

Purplext

Badass junkie
Ik vind het lastig niet meteen bitter te reageren met: "dat is het max. aantal dagen dat mijn moeder het volgehouden heeft" maar mijn moeder is de jouwe niet.
Wil je toch wel waarschuwen dat er vaak terugvallen zijn en dat kan teleurstellen.

Dus mijn tip: wees voorbereid op een terugval en wordt dan niet boos op je moeder. Het hoort bij het proces.
Misschien kan je helpen met een plan van aanpak maken, als ze nog geen professionele hulp heeft?

Wat worden moeilijke momenten? Wat kan ze dan doen; concrete afleidende activiteiten op een lijst zetten.
Wie kan je moeder nog meer steunen naast jou?

Hoop voor je dat het haar gaat lukken!
Ik heb de hoop beetje opgegeven bij mijn moeder, die drinkt al jaren elke dag te veel en heeft ook nog een kwaaie dronk. Zit ook echt in haar familie, ik drink ook met tijden teveel en heb er echt een probleem mee gehad. Drank verpest een hoop...

joetsie

Badass junkie
Ik vind het lastig niet meteen bitter te reageren met: "dat is het max. aantal dagen dat mijn moeder het volgehouden heeft" maar mijn moeder is de jouwe niet.
Wil je toch wel waarschuwen dat er vaak terugvallen zijn en dat kan teleurstellen.

Dus mijn tip: wees voorbereid op een terugval en wordt dan niet boos op je moeder. Het hoort bij het proces.
Misschien kan je helpen met een plan van aanpak maken, als ze nog geen professionele hulp heeft?

Wat worden moeilijke momenten? Wat kan ze dan doen; concrete afleidende activiteiten op een lijst zetten.
Wie kan je moeder nog meer steunen naast jou?

Hoop voor je dat het haar gaat lukken!
Ik heb de hoop beetje opgegeven bij mijn moeder, die drinkt al jaren elke dag te veel en heeft ook nog een kwaaie dronk. Zit ook echt in haar familie, ik drink ook met tijden teveel en heb er echt een probleem mee gehad. Drank verpest een hoop...
Hier ook....mijn man is alcoholist,lever kapot,hersens aangetast,corsacov .

Purplext

Badass junkie
Hier ook....mijn man is alcoholist,lever kapot,hersens aangetast,corsacov .

Oeff zwaar voor je zeg! Hoe lang is hij alcoholist? Heeft hij ook slechte dronk?

Ben ook veel bang voor de gevolgen van mijn moeders drankgebruik voor haar gezondheid...

joetsie

Badass junkie
Oeff zwaar voor je zeg! Hoe lang is hij alcoholist? Heeft hij ook slechte dronk?

Ben ook veel bang voor de gevolgen van mijn moeders drankgebruik voor haar gezondheid...
Sinds 3 jaar drinkt hij niet meer,nadat hij een maag slokdarm bloeding kreeg,hebben ze hem in het ziekenhuis gelijk afgekickt.Nee gelukkig geen slechte dronk.Maar het kwaad is al geschied met zijn korte geheugen

Stitch

Newbie
Lastig zeg! Vind dat je al super veel doet door haar te steunen, een bloemetje te halen en aan haar te denken. Hoop dat je daarnaast ook aan jezelf denkt aangezien het voor jou zelf ook een lastige positie is om in te zitten.

Misschien een tip: het boek ‘patronen doorbreken’ van oa Gitta Jacob. Heel fijn zelfhulp boek die makkelijk leesbaar is zonder moeilijke termen. Er staat bv ook een opdracht in over een denkbeeldig koffertje. Die vul je dan met dingen die je gelukkig maken. Als zij die zou ‘vullen’ met dingen die haar gelukkig maken zodat ze daar op kan terugvallen als ze het moeilijk heeft, zou jij daar misschien op kunnen inspelen op momenten dat je haar wilt helpen.

Hoop dat het goed gaat met jou en je moeder.

Veel succes🤗

Jesse Pinkvrouw

Badass junkie
Korsakov is ook echt m’n nachtmerrie.. Vind het ook erg moeilijk om te lezen. Kan er van wakker liggen zelfs. Vreselijk dat je daar mee moet dealen @joetsie 😔

Vanavond had ze een terug val. 1 glaasje wijn gehad, erg jammer maar ga haar niet dwingen om het niet te doen. Weet alleen ook niet zo goed hoe ik haar moet motiveren om het niet te doen. Hoop dat ze zich morgen weer her pakt. Ze heeft het nu ook gewoon moeilijk met de Corona maatregelen, is geen excuus natuurlijk maar snap dat het moeilijk is voor haar. Ken dat gevoel met drugsgebruik ook
Bedankt voor de verdere reacties, mams heeft geen kwaaie dronk en is eigenlijk ook nooit echt dronken, maar wel vaak 1/2 flessen wijn op een dag

ik ga dat boek eens bekijken, mam is nog al een stugge daarin maar misschien kan ik haar overhalen als ze merkt dat ik haar volledig steun en haar wil helpen

joetsie

Badass junkie
Korsakov is ook echt m’n nachtmerrie.. Vind het ook erg moeilijk om te lezen. Kan er van wakker liggen zelfs. Vreselijk dat je daar mee moet dealen @joetsie 😔

Vanavond had ze een terug val. 1 glaasje wijn gehad, erg jammer maar ga haar niet dwingen om het niet te doen. Weet alleen ook niet zo goed hoe ik haar moet motiveren om het niet te doen. Hoop dat ze zich morgen weer her pakt. Ze heeft het nu ook gewoon moeilijk met de Corona maatregelen, is geen excuus natuurlijk maar snap dat het moeilijk is voor haar. Ken dat gevoel met drugsgebruik ook
Bedankt voor de verdere reacties, mams heeft geen kwaaie dronk en is eigenlijk ook nooit echt dronken, maar wel vaak 1/2 flessen wijn op een dag

ik ga dat boek eens bekijken, mam is nog al een stugge daarin maar misschien kan ik haar overhalen als ze merkt dat ik haar volledig steun en haar wil helpen
Wil ze niet naar de arts ervoor?

Levensgenieter🌈

Badass junkie
Misschien kan je haar overhalen om dat boek te lezen als jij er eenmaal in begonnen bent.
Heeft ze het vooral in de avond moeilijk? Misschien is het leuk om samen een bordspelletje te doen?
Samen koken is mss een idee. En/of dat jij de afwas doet, zodat ze ''s avonds lekker kan blijven zitten.

Ik wens jou en je moeder heel veel sterkte!

Jesse Pinkvrouw

Badass junkie
Gister ook nog, vandaag wel weer wijn vrij. Gaat met ups en downs maar ben allang blij dat het geen fles meer per dag is
Wel kleine aanvaring gehad vandaag (niet om het drinken) dus het verbaast me dat ze er niet naar heeft gepakt

Laatst bewerkt:

Freggle

Experimenterende gebruiker
Lijkt me zo moeilijk om dit aan te zien. Is echt haar hele leven ontwricht door de alcohol?

Jesse Pinkvrouw

Badass junkie
Lijkt me zo moeilijk om dit aan te zien. Is echt haar hele leven ontwricht door de alcohol?
Euhm, zo lang ik me kan herinneren is er een wijntje aan haar zijde. Wel meerdere malen gestopt maar dan toch wel begonnen. This voor mij eigenlijk altijd normaal geweest, totdat ik zelf ook begon met drinken (uitgaan etc) en toen drong het tot me door dat het eigenlijk best veel is

CuriousExplorer

DF-koning
Misschien maak ik een heel belachelijke suggestie. Maar kun je haar wijn niet verdunnen met water?

- Zo krijgt ze minder alcohol binnen.

- Zo heeft het minder smaak waardoor ze uit zichzelf gaat minderen.

Excuses als dit dom klinkt.

joetsie

Badass junkie
Gaan haar handen trillen als ze niet drinkt?
En is het een fles wijn,of een liter pak?
Houd ze vocht vast?
Als dat niet zo is dan hoef je je geen zorgen te maken.Voor korsakov moet je heel veel drinken

Jesse Pinkvrouw

Badass junkie
Gaan haar handen trillen als ze niet drinkt?
En is het een fles wijn,of een liter pak?
Houd ze vocht vast?
Als dat niet zo is dan hoef je je geen zorgen te maken.Voor korsakov moet je heel veel drinken
Nee vrijwel geen afkickverschijnselen. Geestelijk vooral heel veel

Jesse Pinkvrouw

Badass junkie
Je kan haar niet helpen.Ze moet het zelf willen.Maar valt echt mee wat ze drinkt.
Ja klopt, en het is ook niet veel maar omdat ik mijn vader al verloren ben is mijn grootste angst haar te verliezen.
Ik wil haar zo graag zo lang mogelijk bij me houden.
Ik kan haar indd niet helpen, maar neemt niet weg dat ik het echt jammer vind

joetsie

Badass junkie
Ja klopt, en het is ook niet veel maar omdat ik mijn vader al verloren ben is mijn grootste angst haar te verliezen.
Ik wil haar zo graag zo lang mogelijk bij me houden.
Ik kan haar indd niet helpen, maar neemt niet weg dat ik het echt jammer vind
Ja dat is zo.Je bent bezorgd

wonderalice

Belezen gebruiker
Wat ben jij een steun voor je moeder, vergeet niet ook jezelf in deze moeilijke situatie... Misschien heb je hier iets aan... Vond zijn vlogs nogal verhelderend vanuit ervaringsperspectief.. Veek Sterkte met de situatie!

Heb hier een screenshot toegevoegd, zijn vlogs zijn te bekijken op facebook.. Verteld vanuit eigen ervaring, ik vond ze erg verhelderend iig...

Bijlagen

• Screenshot_20210122_004647_com.facebook.katana.jpg
    Screenshot_20210122_004647_com.facebook.katana.jpg
    105 KB · Weergaven: 11

De Zandman

DF-koning
Even een paar puntjes in deze heikele zaak...
Het syndroom van Korsakov ontstaat, als iemand veel drinkt, en hierdoor slecht eet.
Alcohol is een echte vitaminenrover, en als je niet goed eet, te weinig vitaminen binnenkrijgt, dan loop je een gerede kans op deze ziekte.
Maae deze ziekte heb je niet van vandaag of morgen.
Helaas is de schade aan het korte termijn geheugen niet meer te herstellen. Hersencellen die vernietigd zijn, krijg je nooit meer terug.
Alcoholisme is een hele grote kloteziekte. Met redelijk vaak een dodelijke afloop!
En ik ben er ook een, een alcoholist, alleen drink ik al vele jaren niet meer. Ik weet wel van de hoed en de rand in dezen als niet drinkende alcoholist. ⁸
Dus zeg ik er iets over.

2 flessen wijn per dag drinken is voor een vrouw echt veel te veel.
Volgens de theorie hierover is 1 glas alcohol voor een vrouw dus, reeds het maximum.
een man mag er twee.

En van de 10 mensen die in rehab gaan, zullen er 6 tot 7 de strijd tegen alcohol ( helaas) na korte of langere tijd alsnog verliezen.
Ik kreeg in de kliniek te horen: kijk links, rechts, naar voren en naar achteren.
Van de mensen die u zojuist zag, zal of zullen er één of twee hooguit, de eindstreep halen. ...

Als de persoon in kwestie niet met al zijn kracht en wil deze verslaving wil overwinnen, is een opname, of alle energie die een hulp instantie er aan besteedt, ofwel erin stopt, gedoemd tot mislukken. ..

In mijn geval werd ik tijdens mijn opname meegenomen op excursie naar twee afdelingen van die kliniek, elders op het terrein gepositioneerd.
En hier verbleven mensen met zware korsakov problemen.
Laten we zeggen, dat toen ik gezien had wat mij als ik door zou gaan met zuipen, te wachten stond.
Deze beelden kwamen (weer) binnen bij mij, als die trap van een bronstige dromedaris in volle galop met peper in zijn achterste!
Al deze mensen zitten in een gesloten afdeling, en konden alleen onder geleide naar buiten.
Zonder geleide zijn deze mensen per direct de weg al kwijt, omdat ze niet kunnen onthouden waar ze vandaan komen, en ook niet kunnen onthouden waar ze naartoe moeten.
Zo was er een cliënt wiens naam en een pijl in een richting wijzende om de 1 meter 50 aan de muren opgehangen.
Dit, omdat deze de weg naar haar kamer niet meer kon terugvinden...
En zo is er nog veel meer te zeggen, maar dan wordt het verhaal veel te lang, dus laat ik het hierbij.
En nu; wat kan de kanjer in dit topic nou ondernemen?
Wat zou haar moeder die helaas is teruggevallen, nog doen?
Één ding is te zeggen, dat is dat j i j haar niet kan helpen.
Als ze niet geholpen wil worden of er niet achter staat, dan is het jammer maar helaas.
Dan moet je toch echt aan jezelf denken, en daarvoor gaan.
hoe moeilijk, ook.

Woon jij nog bij je moeder thuis, Jesse?
ik neem aan van wel?

L

Lid 152247

Gast
Eens met @De Zandman
Niemand kan een verslaafde helpen die zelf niet wil.
Enkel als diegene zeer gemotiveerd is en hulp krijgt. Dan nog is de hulp beperkt door misschien verslaafde naar afspraken te brengen of praten met lotgenoten, naasten van verslaafden.
Geld beheren helpt niet, ze bezuinigen wel op wat anders, liegen stelen, als ze weer geld hebben gaat het direct naar de verslaving

Gesprekken kunnen ondersteunend zijn, misschien een keer voorkomen dat een craving word omgezet tot gebruik..maar dat zijn allemaal korte momentjes.

In alles waarmee je een verslaafde ontlast, belast je jezelf.
Alle energie die je in verslaafde steekt, die energie gaat ten koste van jou energie.

Met hoeveel liefde je het ook doet. Uiteindelijk heeft de verslaving invloed op de moeder, en moeder op dochter..er ontstaat een negatieve driehoeksverhouding.

Het enige wat je kan doen is investeren in jezelf.. bewaak je eigen grenzen en energie.

En hoe moeilijk ook..accepteer het. Accepteren is wat anders dan goedkeuren. Maar het is de realiteit je hebt geen keus. Kom onder ogen dat je moeder de enige is die zichzelf kan helpen.

Dit zijn voorbeelden, hoeft niet perse voor jou te gelden:

Accepteer niet dat je bijdraagt aan de verslaving, geef geen geld, koop geen drank.

Waarom moet je accepteren dat ze chagrijnig is? Hangt er natuurlijk vanaf of ze het op jou afreageert, maar begrip hebben voor de effecten van afkicken is wat anders dan alles toe laten.

Wil je niet accepteren dat ze dronken in jouw/jullie huis is. Kijk zelf naar eigen woonruimte.

Het is heel lief van je dat je haar probeert op te vrolijken, maar als een verslaafde daar niet voor openstaat, gaat het zoals je al aangaf ten koste van je energie, sfeer en liefde(uiten)

Je hoeft haar niet te laten vallen en je kan er voor haar zijn. Maar als ze dat niet wil houd het op.

Het moeilijkst om te lezen is dat jij haar dochter bent..je moeder zou voor jou moeten zorgen. En als ze dat niet kan zou ze je niet negatief moeten belasten.

Ik heb interventies meegemaakt. Onwijs spannend, dat was het allerlaatste redmiddel, maar duizend maal effectiever dan wat je nu probeert(ik kraak je pogingen niet af, zo bedoel ik het niet)
Of de verslaafde gaat na de interventie echt aan de slag.. Of je weet hoe de kaarten op tafel liggen en dan kan jij, eventueel met hulp bepalen hoe je hiermee om wilt gaan.
In ieder geval is er dan duidelijkheid voor iedereen.

Kwatzakottel

Bewuste gebruiker
Ik ben zelf nu 4 jaar met alcohol gestopt, ik deed dat destijds door een fles wijn geopend op tafel te zetten
en die een maand niet aan te raken, en daarna vergieten aan een plant. Dat was 3 maanden nadat ik ook
cold turkey de benzo's kickte in mijn uppie in een caravan midden in de bossen. Die kick vond ik een
stuk lastiger. Dus het kan altijd lastiger :)

Bovenaan