GHB verslaafd help advies!

Odin69

Newbie
Hi leden,
Ik ben nieuw op deze site. Na een hoop berichten te hebben gelezen toch de stap genomen om advies in te winnen.

Ik ben verslaafd aan ghb. Ik neem elke 2 uur een dosering van 5ml. En ja ook in de nacht anders kan ik niet slapen.
Het is mij in het verleden eerder 2x gelukt om te stoppen door middel van afbouwen en door een hel te gaan de nodige dagen met een hoge hartslag en een rollercoaster van emoties. Heb dit vorige week geprobeerd omdat ik echt wil stoppen. Maar mijn hartslag werd hoog. Mijn bloeddruk na verschillende metingen ook veelste hoog en werd mentaal heel onrustig en kreeg hele erge hoofdpijn. Dus besloten dat het nu te gevaarlijk is om het zo te doen.

Heb het een en ander gelezen over baclofen op dit forum. Wat is jullie advies?

Groetjes

_shikantaza

Badass junkie
Ga naar je huisarts en vraag of je naar de detox kunt, gevolgd door de kliniek.

GHB (en benzo's en alcohol) zijn te tricky om op eigen houtje af te bouwen. Je loopt het risico op psychose / delier, beroerte, slapeloosheid en nog andere narigheid.

Laatst bewerkt:

Coffeecup2

Experimenterende gebruiker
Wat mijn voorganger ook schrijft. Hoelang zit je er al aan? Ondanks dat gebruik je naar mijn idee teveel om op eigen houtje te stoppen / en zelf met medicijnen te gaan rommelen zonder toeziend oog van een arts. Sterkte

Odin69

Newbie
Een half jaar ongeveer. Ik ga liever niet naar een detox/kliniek weet dat het beste is , maar heb een belangrijke baan( Dat gaat tot op heden nog goed zelf promotie gehad ondanks gebruik) Niet iets om trots op te zijn gebruiken op het werk. Maar jullie denken dus dat het kansloos is om op eigen houtje te stoppen? Aangezien ik hier hoop positieve berichten heb gelezen over baclofen/benzo's icm stoppen ghb ook bij hoger en langer misbruik.. Bedankt voor de reacties! Waardeer ik enorm. Zit echt met de handen in mijn haar wat ik moet doen.

Odin69

Newbie
Thanks Dupont en Coffeecup voor het extra steuntje in de rug. Ga morgenvroeg de huisarts bellen, op gesprek en kijken naar de mogelijkheden. Was even nodig de reality check dat ik mezelf anders op een rode draadje begeef, Als ik andere medicatie op eigen houtje zou gebruiken om van mijn verslaving af te komen.

_shikantaza

Badass junkie
Goed bezig. Verslaving is een erkende ziekte, je kunt je "gewoon" ziekmelden en je hoeft je nergens voor te schamen.
En misschien kun je wel halve dagen werken terwijl je afkickt, vraag vooral naar de mening en ervaringen van de mensen die je tegenkomt.

Coffeecup2

Experimenterende gebruiker
Een half jaar is wel lang. Wellicht kun je een ambulante detox doen onder toeziend oog van je arts. Fijn te horen dat het goed gaat met je werk. Hou dat vast, afleiding is nu en zeker straks belangrijk. Laat je even weten hoe het is gegaan

_shikantaza

Badass junkie
Thanks Dupont en Coffeecup voor het extra steuntje in de rug. Ga morgenvroeg de huisarts bellen, op gesprek en kijken naar de mogelijkheden. Was even nodig de reality check dat ik mezelf anders op een rode draadje begeef, Als ik andere medicatie op eigen houtje zou gebruiken om van mijn verslaving af te komen.
Hoe is het gegaan bij de HA?

Odin69

Newbie
Goedeavond, de afspraak was niet goed gegaan.. Ik was open en eerlijk over mijn gebruik. Mijn eigen huisarts is met pensioen was al een hele poos niet meer geweest. Daar had ik altijd een goede band mee. Maar de vervangende huisarts was een vreselijke klootzak! Hij zei dat ik het zelfstandig kan doen en het maar 'tussen mijn oren zit' en vind hulp niet nodig. Omdat ik fris oogde en gewoon aan het werk ben. Ik werd heel boos en heb hem gezegd dat ik dat al heb geprobeerd met alle gevolgen van dien! Ik voelde me totaal niet gehoord en serieus genomen , ben boos en teleurgesteld aan gelopen want met deze huisarts valt niet te praten!! Had het idee dat hij zijn vingers nergens aan wilde branden. Begrijp het echt niet!

Ik heb meteen mezelf ingeschreven bij een andere huisarts in de buurt nu moet ik alleen wachten tot het dossier/overschrijving word opgestuurd door mijn ex huisarts adres en dan kan ik daar terecht... Ellende

Odin69

Newbie
Ja een half jaar is lang en ben ook snel naar de 5ml per 2 uur gegaan. Merk ook echt als ik me niet aan de 2 uur houd dat ik dan al afkick verschijnselen krijg zoals kokhalzen/hoesten. Trillen van mijn handen en het warm krijgen. Dit is ook de eerste keer dat ik het zo lang heb door getrokken. Echt heel dom..Maar ik zie wel het probleem en wil er iets aan doen! Daarom ook fijn dat ik hier met mensen kan praten die mij eerlijk en vertrouwd advies en raad willen geven waar ik wel wat aan heb. Bedankt voor de follow ups, waardeer ik. 😁

Odin69

Newbie
Ambulante detox zou voor mij ideaal zijn dat ga ik zeker bespreken. Ik heb geregeld op mijn werk dat ik volgende week nog werk en daarna 3 weken vrij ben. Dan hoop ik dat ik wel gehoord word en er een concrete snelle oplossing komt voor mijn verslaving en kan afkicken en deze ellende achter mij te kunnen laten. Snak echt om uren achter elkaar te slapen en mijn emoties weer te kunnen voelen. En dat zal als een kanonskogel inslaan, maar daar zal ik me doorheen moeten slepen de eerste weken.. Daar maak ik me wel zorgen om maar het is uiteindelijk voor een goed doel. Mijn nuchtere leven weer omarmen..

LucidLucy

Verslaafde in herstel
Heftig waar je nu in zit zeg. Je zegt ook al twee keer eerder gestopt te zijn. Bij GHB lijkt die lichamelijk gewenning keer op keer heviger te worden. Dus die periodes die je hiervoor gebruikt hebt, tellen daar ook bij op. Tenminste dat is wat ik hier vaker op het forum heb gelezen. GHB is een van de weinige middelen waar ik zelf geen ervaring mee heb.

Wat betreft je werk. Heb je een vast contract? Zo ja, dan zou ik me zeker gewoon ziek melden. Je werkgever is verplicht om zich aan de wetgeving te houden en mag je in de eerste twee ziektejaren niet ontslaan. Ik zit zelf midden in zo'n proces en werk inmiddels bijna weer fulltime. Maar ik ben al meer dan een jaar ziek gemeld.
Je geeft ook aan promotie te hebben gehad. Dan neem ik aan dat je werkgever ook tevreden is met jou en jullie beiden baat hebben bij een goed herstel. Je bent niet verplicht aan je werkgever te melden wat je exacte klachten zijn. Alleen of het een bedrijfsongeval is of werkgerelateerde uitval. De rest is aan de bedrijfsarts en die heeft weer een geheimhoudingsplicht naar de werkgever en mag alleen advies geven over je belastbaarheid op werk.
Hoe het met een tijdelijk contract werkt, ben ik iets minder in thuis.

Alle juridische onzin even daar gelaten kan je je ook afvragen wat belangrijker is. Je baan of je gezondheid. Als je het straks echt niet meer trekt, kan je ook je werk niet meer uitvoeren.

Ik vond dit zelf ook heel lastig allemaal. Wilde absoluut niet ziekmelden op werk. Maar ik heb het toch gedaan en ook echt nodig gehad. Het voelde wel raar om me voor een verslaving ziek te melden. Maar dat is wat het is, een nare langdurige ziekte. Zelf speel ik op werk wel volledig open kaart, maar dit hoeft dus niet.

Ik zou zeggen, denk er goed over na. Die vakantiedagen heb je later misschien ook gewoon weer nodig om even uit te rusten.

Naast het detoxen, heb je weleens een behandeling gehad voor je verslaving? Of ben je bekend met zelfhulpgroepen als NA en CA?

En nog even dit:

Waardeloze huisarts met gevaarlijk advies.
Ik zou me bijna afvragen of het verstandig is zoiets te melden bij het tuchtcollege.
'ten onrechte niet doorverwijzen naar een andere beroepsbeoefenaar'.
Al is dat wel een vergaande stap. Maar de arts brengt met dit soort advies wel mensenlevens in gevaar.

Odin69

Newbie
Balen zeg, wat een rare reactie van de huisarts. Ik vind je vastberadenheid mooi om te lezen.
Als je dit vasthoudt kom je er wel :)
Ja echt heel raar en te schandalig voor woorden. Ben er nu nog steeds pissig om. Maar positief blijven dat is de key tot succes want als ik mezelf ga begeven in zelfmedelijden word het van kwaad tot erger. Dankjewel!

Odin69

Newbie
Ja klopt de eerste 2 x waren nog te overzien met de nodige struggles. Maar deze keer heb ik het echt verkloot ook door de hoge doseringen icm lange periode gebruik. Zit aan zo wat een halve liter in de week. Eet wel redelijk gezond en neem elke dag vitamines en mineralen. Maar hou ook best wat vocht vast door de GHB.

Ik krijg na 1 december een vast contract. Heb nu nog een 1 jarig contract. Daarom vind ik het ook lastig om me ziek te melden, de laatste periode van mijn contract. Heb een goede baan in de tech industrie. Ik werk met machines die miljoenen euro's waard zijn. Klopt mijn werkgever is zeer tevreden, ben dit jaar coördinator geworden op mijn afdeling.

Maar je hebt gelijk Lucidlucy , ik ben niks verplicht te vertellen en de bedrijfsarts heeft een geheimhoudsplicht. Vind mijn gezondheid en mijn werk beide belangrijk. Gezondheid voorop natuurlijk.. Maar ben bang als ik mijn baan verlies dat ik in een zwart gat val en mezelf op een negatieve manier tegen kom.

Misschien is het inderdaad beter om ziek te melden wat jij ook aan geeft en dat er wat druk van de ketel af gaat mentaal en fysiek. Precies het is een erkende ellendige ziekte waar je op elk moment in kan terug vallen.Hoe heeft jou proces eruit gezien na het ziekmelden tot nu? Zal er zeker over nadenken, dankjewel voor de bemoedigende en fijne woorden!

Ik ben bekend met de groepen en meetings. Maar dat vond ik persoonlijk zelf niks. Voor mij leek het alsnog ik in een soort van sekte terecht kwam en sommige mensen te graag over zichzelf wilde vertellen , en zich beter vinden dan andere in herstel.

Mijn valkuil met gebruik is ook echt dat ik kan zorgen dat niemand iets aan me ziet/merkt. Vrienden/familie en werk. En ik goed blijf functioneren. Maar natuurlijk merk en ervaar ik zelf wel dat het een aanslag is op mijn lijf elke dag. Ik denk als ik dit tegen mijn ouders vertel dat ze verbaast zullen op kijken. Ben in het verleden wel open en eerlijk geweest hierover tegen familie. Maar besloten om dat nu niet te doen. Heb geen zin om mij te verantwoorden en elke dag weer berichtjes te krijgen hoe goed bedoeld ze ook zijn.

Heb je helemaal gelijk in. De arts brengt mensen zo in potentieel levensgevaar. Een hele kwalijke zaak. Maar ik ga nu geen tijd en moeite stoppen in een tuchtcollege. Focus nu op mezelf houden en door met oplossingen zoeken op korte termijn!

Laatst bewerkt:

LucidLucy

Verslaafde in herstel
Ik krijg na 1 december een vast contract. Heb nu nog een 1 jarig contract. Daarom vind ik het ook lastig om me ziek te melden, de laatste periode van mijn contract. Heb een goede baan in de tech industrie. Ik werk met machines die miljoenen euro's waard zijn. Klopt mijn werkgever is zeer tevreden, ben dit jaar coördinator geworden op mijn afdeling.
Hmmm ja lastig inderdaad. Er is natuurlijk een kans dat je werkgever bij langdurig ziekte je contract niet verlengd. Maargoed, dat is ook maar een aanname. Je werkt in de tech sector en met de huidige krapte op de arbeidsmarkt...
Maar ik snap dat het moeilijk is hoor.

Maar je hebt gelijk Lucidlucy , ik ben niks verplicht te vertellen en de bedrijfsarts heeft een geheimhoudsplicht. Vind mijn gezondheid en mijn werk beide belangrijk. Gezondheid voorop natuurlijk.. Maar ben bang als ik mijn baan verlies dat ik in een zwart gat val en mezelf op een negatieve manier tegen kom.
Die angst herken ik wel ja 😅

Hoe heeft jou proces eruit gezien na het ziekmelden tot nu?
Ik had nog niet zo lang mijn vaste contract. Soms voel ik me daar nog weleens schuldig over. Maar het is niet alsof ik mijn rock-bottom had ingepland ofzo. Maargoed ik kon gewoon niet meer op werk verschijnen in de toestand waarin ik verkeerde, dus ik moest wel. Ik heb in overleg met andere herstellende verslaafden besloten om open kaart te spelen en heb dus ook aan mijn leidinggevende verteld dat ik naar Zuid Afrika zou gaan voor behandeling.

Ik heb vanuit mijn werk niets anders dan steun gekregen om te herstellen en reïntegreren. Wat dat betreft mag ik heel dankbaar zijn.
Ik moest toen zelf weer contact opnemen als ik terug in Nederland was. Dan zouden we verder kijken en een plan van aanpak opstellen voor reïntegratie.
Voordat ik mijn eerste uurtjes ging werken was ik al vrijwel een half jaar er tussenuit. Alles in overleg en passend bij wat op dat moment verstandig is.

Ik ben bekend met de groepen en meetings. Maar dat vond ik persoonlijk zelf niks. Voor mij leek het alsnog ik in een soort van sekte terecht kwam
Haha dat was precies wat ik ook vond m'n eerste drie meetings ofzo. En als het geen sekte was, dan wel een verkapt pyramide spel.
Ik ben blijven gaan omdat ik weinig andere keuze had. Zonder de meetings was ik al dood geweest. Ik kwam hier overigens al een tijdje voordat ik me ziek meldde.

en sommige mensen te graag over zichzelf wilde vertellen , en zich beter vinden dan andere in herstel.
Zonde dat je die indruk hebt gekregen. Soms verschilt het ook heel erg per groep waar je je lekker thuis voelt of niet. Ik heb diezelfde indruk ook weleens bij bepaalde groepen en dat is niet fijn.
Ik heb nu een paar groepen waar ik graag kom. En ook met mensen buiten de meetings om vriendschappen opbouw.

Maar ik snap dat je er een afkeer van krijgt met zulke ervaringen.

Toch is het denk ik wel belangrijk om te kijken naar waarom je gebruikt. Alleen het middel wegnemen is erg zwaar om vol te houden. Dus ik zou zeker gaan nadenken over professionele hulp. Hopelijk kan je hier met je nieuwe huisarts wel een oplossing zoeken die voor jou werkt.

Maar ik ga nu geen tijd en moeite stoppen in een tuchtcollege. Focus nu op mezelf houden en door met oplossingen zoeken op korte termijn!
Snap ik! Je hebt nu even genoeg aan jezelf. Ik kan me altijd erg lekker opwinden over dit soort bizarre adviezen van mensen die ervoor geleerd (zouden moeten) hebben.

Succes komende tijd! Er zijn er hier nog genoeg op het forum die ervaring hebben met afbouw van GHB. Zie o.a. dit topic:

Odin69

Newbie
Hi, ging even niet zo best. Zit niet lekker in mn vel, maak me toch een beetje zorgen/spanning om heel het gebeuren en dat ik zonder ghb weer door het leven moet. Mijn hart zegt stoppen. Mijn verslaafde brein zegt doorgaan🥲

Hmmm ja lastig inderdaad. Er is natuurlijk een kans dat je werkgever bij langdurig ziekte je contract niet verlengd. Maargoed, dat is ook maar een aanname. Je werkt in de tech sector en met de huidige krapte op de arbeidsmarkt...
Maar ik snap dat het moeilijk is hoor.
Klopt in mijn sector is het al lastig om goede mensen te vinden dus heb wel een ijzersterke positie. Voel me bezwaard op een of andere manier. Maar denk niet dat ze mij bij ziekte laten gaan. Maar blijft een lastig verhaal.

Snap ik heel goed dat jij je daar nog soms schuldig over voelt. Maar zo te horen kom je van heel ver dus je mag echt trots zijn op jezelf! Vind het wel knap dat je open kaart hebt gespeeld, super dat je zoveel steun en tijd hebt gekregen om aan je herstel te werken!Lijkt me echt fijn om zo'n werkgever te hebben na alle ellende die je hebt doorstaan. Stapje voor stapje op je eigen tempo en geen druk op je schouders.

Welke middelen was je toendertijd aan verslaafd?Wel heftig dat je aan geeft dat je zonder de meetings een verloren zaak was en misschien zelfs dood was geweest.

Zonde dat je die indruk hebt gekregen. Soms verschilt het ook heel erg per groep waar je je lekker thuis voelt of niet. Ik heb diezelfde indruk ook weleens bij bepaalde groepen en dat is niet fijn.
Ik heb nu een paar groepen waar ik graag kom. En ook met mensen buiten de meetings om vriendschappen opbouw.
Ik ben bij 2 groepen geweest hier in de buurt en daar had ik totaal geen goed gevoel bij en had ik persoonlijk niks aan. Toen ook besloten om niet meer te gaan. Maar misschien moet ik me er weer voor open stellen en op zoek gaan naar een groep/mensen waar ik wel het idee hebt dat het me helpt en waar ik eventueel vriendschappen mee kan opbouwen.
Wel heel mooi om te horen dat jij er veel aan hebt, en zelfs mensen buiten de meetings om ziet en spreekt!

Toch is het denk ik wel belangrijk om te kijken naar waarom je gebruikt. Alleen het middel wegnemen is erg zwaar om vol te houden. Dus ik zou zeker gaan nadenken over professionele hulp. Hopelijk kan je hier met je nieuwe huisarts wel een oplossing zoeken die voor jou werkt.
Ja dat is de vraag , heb daar weleens over nagedacht. Heb een hoop meegemaakt in mijn leven maar weet niet of dat invloed heeft gehad op mijn gebruik. Dankje ik hoop het ook echt want ik wil niet meer telkens terugvallen.

Bedankt voor je steun en berichten! Ben blij dat ik hier berichten heb gepost en mensen spreek die me op afstand van advies willen voorzien en willen helpen om me hier doorheen te slaan.

_shikantaza

Badass junkie
Ik ben bij 2 groepen geweest hier in de buurt en daar had ik totaal geen goed gevoel bij en had ik persoonlijk niks aan. Toen ook besloten om niet meer te gaan. Maar misschien moet ik me er weer voor open stellen en op zoek gaan naar een groep/mensen waar ik wel het idee hebt dat het me helpt en waar ik eventueel vriendschappen mee kan opbouwen.

Het is toch wel belangrijk dat je jouw verslaving niet alleen te lijf gaat. Het beste dat jouw hoofd tot nu toe heeft kunnen bedenken heeft uiteindelijk geleid tot een GHB-verslaving. Kijk eens in een ander fellowship (CA/NA/AA) of een andere stad in de buurt. Het duurde bij mij ook even voordat ik meetings snapte en toen ik op een plek met rustige mensen kwam voelde ik me er toch wel erg thuis. Het geeft je ook een stok achter de deur om niet steeds weer opnieuw te moeten beginnen ten overstaan van de groep.

LucidLucy

Verslaafde in herstel
Welke middelen was je toendertijd aan verslaafd?
Mijn hoofdmiddelen waren a-PHP en a-pihp die ik rookte, plugde en injecteerde. Daar krijg je eigenlijk meestal een benzo verslaving bij cadeau omdat het anders sowieso niet vol te houden is.

In mijn laatste periode van gebruikte ik in principe op dagelijkse basis: a-PHP, a-PiHP, speed, coke, ketamine, flualprazolam, flunitrazolam, diclazepam.

Soms wisselde ik weleens af en gebruikte ik geen coke, maar 3mmc. Vaak gebruikte ik deze middelen zodat ik iets minder pyro's gebruikte, want zo kon ik mn psychotische klachten enigzins onder controle houden.

Ik heb hier best uitgebreid over geschreven o.a. in dit topic:

Wel heftig dat je aan geeft dat je zonder de meetings een verloren zaak was en misschien zelfs dood was geweest.
Vooral het injecteren van a-PHP heeft me echt heel erg achteruit laten gaan en ik nam ook geregeld weleens teveel in een shot. Een keer heb ik ternauwernood overleefd. Het was slechts een kwestie van tijd dat het wel fataal zou worden.

Ik kwam voor en tijdens deze periode ook nog geregeld op meetings. Dit hield ook een klein beetje een rem op mijn gebruik. En zonder meetings weet ik zeker dat ik al veel vaker zou zijn teruggevallen en ook dat mijn terugvallen veel langer zouden zijn geweest. Nu waren mijn terugvallen vaak enkele dagen en ik heb slechts bij één terugval meer geïnjecteerd.

Ik haal energie en kracht uit de meetings om clean te blijven. En dat gaat ook niet zozeer alleen om de meetings, maar ook om de 12 stappen en ook door buiten de meetings met anderen om te gaan.
Poolen, naar het terras, bbq'en of andere leuke activiteiten met anderen die nuchter zijn, maakt het gewoon veel makkelijker en leuker om clean te blijven. Het is immers gewoon belangrijk om leuke dingen te doen in herstel.

Het is zeker goed om het nog eens een kans te geven en te kijken of je een groep vind die bij je past.
Maar uiteindelijk is het wel de bedoeling dat het iets is waar je energie van krijgt. Niet dat het je alleen maar energie kost en je er slechter vandaan komt, dan je er heen ging.

Zelf zie ik vaak dat de meetings bij mij (en anderen die graag komen) werken als een omgekeerd McDonalds effect.

Ik ga er met tegenzin heen, maar ik kom er (bijna) altijd opgeladen en positief vandaan.

Ja dat is de vraag , heb daar weleens over nagedacht. Heb een hoop meegemaakt in mijn leven maar weet niet of dat invloed heeft gehad op mijn gebruik.
Daar kom je ook echt pas achter als je er gestructureerd diep in gaat duiken. Ik heb heel veel zaken uitgeschreven. In de kliniek, maar ook in mijn stappenwerk. En door die zaken uit te schrijven zag ik inneens bepaalde verbanden. Welke periodes mijn gebruik toenam en wat er toen speelde enzo.

Maar dit is geen makkelijk proces en slim om niet alleen te doen. Zeker in het begin is het fijn als je hier een erg bekwame psycholoog bij hebt.
Die kan je op een goede manier af en toe een spiegel voorhouden. En vaak ook juist positiviteit geven. Wat dat betreft ben ik mijn psycholoog in Zuid Afrika echt eeuwig dankbaar. Die was echt goed in zn vak en had echt hart voor zn cliënten. Maar hij was dan ook zelf verslaafd en al ruim 10 jaar clean.

Bovenaan