Ik ben ook heel benieuwd hoe je bijvoorbeeld zou reageren op LSD, als je beeldend denkt en een creatief persoon bent is er een grote kans dat je heftige visuals kunt krijgen.. Denk ik. Ik sprak vorig weekend op Psy-Fi toevallig met een vriend over onze ervaringen op LSD, en hij vertelde mij dat hij nog nooit visuals heeft gezien, ondanks dat hij doseringen van rond de 200 microgram heeft gepakt. Hij vroeg mij naar wat ik dan zoal zag op LSD, en was echt verbaasd door mijn ervaringen. Hij zit zelf altijd voornamelijk in zijn hoofd, is bezig met hersenspinsels. En daar heb je het al: Hij denkt in woorden, en het is een logische denker. Hij is heel intelligent, maar.. niet creatief. Mijn vriend ervaart ook nauwelijks visuals, terwijl hij toch best wel wat LSD pakt als we samen trippen. Ik ga al super hard op de zegels van 250 en 280 die we hebben liggen, dat is voor mij echt meer dan zat en ik wil ook absoluut niet meer omdat dat vrij heavy is. Hij pakt er een uur na inname van de eerste zegel rustig nog een halfje bij, en dan nog steeds ervaart hij de visuals niet zoals ik die ervaar. Mijn vriend is een muzikaal persoon, dus hij is met name heel erg bezig met muziek als we aan het trippen zijn. Terwijl ik graag naar een leeg plafond kijk. Ik ben er dus wel achter dat wat jij bent qua persoon (creatief, muzikaal, logische denker enz.) een hele grote invloed heeft op hoe je trip zal verlopen. Er is geen standaard uitkomst op hoe je LSD ervaart - dat ligt heel erg aan jezelf en hoe jij bent. Super interessant, maar LSD is dus echt jezelf onder een vergrootglas leggen. Bij mij worden creatieve ideeën werkelijkheid en verschijnen ze echt voor me, terwijl mijn vriend uren naar muziek kan luisteren en ideeën krijgt om nieuwe nummers te schrijven en muziek te maken. Ik vind muziek ook wel leuk op LSD, en hij ziet wel visuals, maar toch hebben we dat niet in de extreme mate als dat de ander het ervaart. Je eigen identiteit komt echt op de voorgrond te staan.
Wat aan gaat je dromen: Je bedoelt lucide dromen?

Super vet is dat ja! Je hebt tegenwoordig ook hulpmiddelen op de markt om lucide dromen ook juist op te wekken, o.a een kapje voor de ogen die regristreert aan de hand van de beweging van je ogen wanneer je droomt. Dat apparaat laat dan een lampje schijnen waardoor je een herkenningspunt ziet, en dus wakker wordt in je slaap. Lijkt me echt heel interessant, slaap verlamming is ook iets wat ik heel erg boeiend vind. Die hele folklore die er ook omheen hangt van vroeger. Ik heb zelf (gelukkig) nog nooit een slaap verlamming meegemaakt, maar wel 1x een lucide droom gehad. Ik was toen extreem moe, had een zware jetlag, ging s'middags naar bed (tegen beter weten in) en dat was het ideale recept voor een lucide droom. Helaas was ik zo hyped erover dat ik mezelf al vrij snel wakker maakte..

Als je je emoties eenmaal onder controle kunt houden bij lucide dromen kan je daar echt hele toffe dingen mee doen. Al lijkt het me wel vervelend dat mensen vaak vermoeider wakker worden dan dat ze naar bed gingen.. Het is tof, maar je rust pak je er niet echt mee voor zover ik heb gehoord.