GABA supplementen

verrekijker

Belezen gebruiker
Beste,
Zal eerst mijn situatie even schetsen alvoor mijn vraag:

Ben zelf jaren verslaafd geweest aan GHB. Eerst occasioneel (weekends/feestjes/..) en later 24/7, de ergste was een binge van 1maand elke 2a3uur...
Mijn grote geluk is dat ik op mijn hoogtepunten van gebruik op max 15ml per 24h zat. Ben dus cold turkey gestopt zonder medicijnen en mbv Alcohol!
zware ontwenningsverschijnselen en lange periode zonder slaap.
Ben zelf ook zeer vaak hervallen maar heb nooit meer dag en nacht gebruikt buiten die 1maand.

Nu mijn vraag: aangezien na vaak en langdurig GHB en Alcohol gebruik de GABA volledig ontregeld gaat zijn in de hersenen (gebruik al 12jaar met ook lange tussenpozes), is het nuttig om GABA capsules in te nemen om dit sneller en op natuurlijke wijze aan te vullen? Zou dit enigzins kunnen baten?

johndeertrekker

Bewuste gebruiker
GABA zit onder andere in de natuurlijke voedselbronnen zoals (blad)groenten, soja- en tuinbonen, noten, zaden, tomaten en eieren. Daarnaast is het toevoegen van meer gezonde bacteriën aan je dieet is een relatief makkelijke manier om de GABA-productie te ondersteunen.

over welke capsules heb jij het precies? kan je een link sturen

KlaasVaak

Wijs gebruiker
Meestal werkt het zo dat als je lichaamseigen stoffen gaan aanvullen met supplementen, je lichaam er juist minder van produceert. Zo werkt het bijvoorbeeld met bodybuilders die langdurig testosteron inspuiten: die krijgen hele kleine balletjes omdat ze zelf niets meer produceren.

Ik zou dus eerder kijken naar het scheppen van de juiste omstandigheden om je eigen productie te verhogen. zoals gefermenteerde producten eten zoals johndeertrekker zegt. Sporten en goed slapen helpen hier ook bij (waarschijnlijk nog belangrijker).

En natuurlijk stoppen met zuipen en GHB nemen.

PinkHippo

Experimenterende gebruiker
GABA passeert alleen in miniscule hoeveelheden de bloed-brein barrière, bijna nietig. Onderzoek heeft aangetoond dat meditatie de productie van GABA in bepaalde hersengebieden kan stimuleren.

Bron: Meditation-related increases in GABAB modulated cortical inhibition - PubMed (nih.gov)

Daarnaast kan je brein GABA heel goed recyclen, mits je het systeem niet steeds in de war schopt met zuipen en GHB nemen zoals Klaas zegt.

Edit:

Sporten helpt ook!

Bron: This is your brain on exercise: Vigorous exercise boosts critical neurotransmitters, may help restore mental health -- ScienceDaily

Laatst bewerkt:

donnie31

Ik ben wat laat zie ik, ooit gelezen dat gaba caps of poeders de bloedhersenbarriere niet door kan en het dus geldverspilling is

FluBenzo

Newbie
Er is geen wondermiddel vrees ik. Zelf afgekickt van de GHB na 8 jaar lang verslaafd geweest, nu 7 jaar geen GHB meer. Het heeft bij mij lange periode geduurd voordat ik het idee had dat mijn GABA receptoren hersteld waren.
Ik denk dat de standaard dingen zoals voldoende vis eten en alle andere voeding die goed is voor je hersenen zoals groenten broccoli, spinazie, groene thee. Daarnaast beweging zoals sport en meditatie zoals ik hierboven ook al lees.

Laatst bewerkt:

Noukster

@FluBenzo wat voor lichamelijke of mentale klachten had jij naar dat je was afgekickt, en hoe lang duurde dit? En hoe merkte je dat je Gaba receptoren anders werkten? Ben nu een maand G vrij! Maar kamp nog wel met vage klachten. Heb goede supplementen GABA besteld van een duurder merk, alleen nog niet mee begonnen, zou dit kunnen helpen bij herstel? Verder slaap ik heel goed en eet gezond en loop 1 uur per dag.. alvast dank voor de reactie(s)

Azraël

Belezen gebruiker
Alle GABA drugs en supplementen zullen je receptoren alleen maar naar downreguleren.
Focus je op beweging en voeding.

Bovenaan