Ego-dood op LSD

MaartenV

Newbie
Ik ben nieuw hier en heb vroeger eens LSD gebruikt. Toen ervoer ik alsof ik iets leuk zag, een gedachte opkwam, er zelfspraak was die dan overging in een lied enzovoort. Een oneindige stroom aan associaties zonder dat er iets stabiel was wat ik als 'mezelf' kon aanduiden. Het was alsof mijn zelfspraak, die ik tot dan toe als 'mezelf' zag, plots even vluchtig was in de continue stroom van opkomenende en wegebbende associaties aan mooie en lelijke indrukken die als een dans bleven komen en gaan. Ik golfde mee op een onstuimige rivier op LSD die niet te stoppen was en er was nergens meer een houvast dat ik als 'mezelf' kon duiden. Is dat wat men 'ego dood' noemt?
Is dat wat er gebeurt wanneer de default mode network in de hersenen stopt met werken?

Nu zou ik graag op een dag weer LSD nemen of iets soortgelijks en een stap verder gaan en mijn ego volledig doen oplossen om zo 'een doorbraakervaring' te bereiken, waarover de mystici onder de psychonauten praten. Is dit mogelijk met LSD? Met welke psychedelische drug is dit het best geschikt? Misschien 5MeO DMT, maar dat is voor een complete beginner als ik niet geschikt. Dank als je wat informatie kan geven.

Mindless

DF-koning
Zweefkees
Emeritus Mod
Top Tripreporter
Ik ben nieuw hier en heb vroeger eens LSD gebruikt. Toen ervoer ik alsof ik iets leuk zag, een gedachte opkwam, er zelfspraak was die dan overging in een lied enzovoort. Een oneindige stroom aan associaties zonder dat er iets stabiel was wat ik als 'mezelf' kon aanduiden. Het was alsof mijn zelfspraak, die ik tot dan toe als 'mezelf' zag, plots even vluchtig was in de continue stroom van opkomenende en wegebbende associaties aan mooie en lelijke indrukken die als een dans bleven komen en gaan. Ik golfde mee op een onstuimige rivier op LSD die niet te stoppen was en er was nergens meer een houvast dat ik als 'mezelf' kon duiden. Is dat wat men 'ego dood' noemt?
Is dat wat er gebeurt wanneer de default mode network in de hersenen stopt met werken?
Ik denk niet dat je het zo ingewikkeld hoeft te zien. Wat gebeurd, is dat je stopt met je identiteit in je gedachten te zoeken.

Je "ik" is slechts 1 van je gedachten. Wat er dan gebeurd tijdens een dergelijke ego-oplossing (ik vind dit gevoelsmatig een beter woord, omdat het ook deels kan zijn), is dat je inderdaad ziet dat jijzelf niet in die stroom van gedachten bent. Voorheen (voor de ego-oplossing) identificeerde je jezelf met bepaalde delen van die gedachtenstroom (de ik-gedachte), maar nu zie je dat álles dat je kunt zien, niet jezelf kan zijn. Immers: jij ziet dat komen én gaan, terwijl jij er al was om het te zien komen en er nog bent terwijl je het ziet gaan.

Nu zou ik graag op een dag weer LSD nemen of iets soortgelijks en een stap verder gaan en mijn ego volledig doen oplossen om zo 'een doorbraakervaring' te bereiken, waarover de mystici onder de psychonauten praten. Is dit mogelijk met LSD? Met welke psychedelische drug is dit het best geschikt? Misschien 5MeO DMT, maar dat is voor een complete beginner als ik niet geschikt. Dank als je wat informatie kan geven.
Ja dit kan. Het kan met praktisch alle psychedelische drugs, al zullen sommigen je (veel) meer forceren naar een dergelijke ervaring, zoals 5MeO-DMT.

Daarnaast: een dergelijke ervaring is dus ook echt dat: een ervaring. En ook ervaringen komen en gaan. Psychedelica kunnen het laten lijken alsof ego-dood een heel spectaculair iets is, terwijl de realisatie van ego-dood juist heel erg subtiel is. Er gaat namelijk niet écht iets dood, omdat er in eerste instantie geen ego is. Het is een illusie die (tijdelijk) stopt. En als de geest nog erg gehecht is aan de illusie, kan deze de ervaring zo interpreteren als enorm heftig. Ik zeg dit even, omdat ik zelf vele jaren terug gefascineerd werd door die spectaculaire ervaring die je kunt hebben op psychedelica en dit tegenover nuchterheid en het normale leven zette. Dit zorgde ervoor dat ik eigenlijk altijd verlangde terug te keren naar zo'n ego-oplossing/ego-dood ervaring. Zoiets is wel een reëel gevaar, om teveel gericht op die ervaring te worden.

Maar je kunt dus inderdaad ook met LSD dergelijke ervaringen hebben hoor. Al helpt het wel enorm om dan de juiste (mind)set en setting daarvoor te creëren, door een onderzoekende instelling te hebben (wat zijn gedachten eigenlijk? wie ben ik? wat is bestaan?) en in een rustige omgeving te trippen.

Als dit je eenmaal interesseert, zal het je nooit meer loslaten. :) Dat kan gelukkig ook op een gezonde manier, zonder dat je gaat leven voor die ultieme ervaringen die je op psychedelica kunt hebben. Het blijft mij dagelijks fascineren, dit "fenomeen" van ego-oplossing/ego-dood, als je het een fenomeen zou kunnen noemen. Het is het eeuwige mysterie dat je zelf bent, voorbij je aangenomen persoonlijke identiteit/ego.

Eik

DF Staff
Forumleiding
Moderator
Tripreporter
Hoi @MaartenV , welkom op het forum!

Een oneindige stroom aan associaties zonder dat er iets stabiel was wat ik als 'mezelf' kon aanduiden. Het was alsof mijn zelfspraak, die ik tot dan toe als 'mezelf' zag, plots even vluchtig was in de continue stroom van opkomenende en wegebbende associaties aan mooie en lelijke indrukken die als een dans bleven komen en gaan. Ik golfde mee op een onstuimige rivier op LSD die niet te stoppen was en er was nergens meer een houvast dat ik als 'mezelf' kon duiden. Is dat wat men 'ego dood' noemt?
Wat je hier beschrijft zou ik zelf als een stukje ego-dissolution (oplossing) beschrijven. Er is sprake van een minder sterke connectie met je eigen ego waardoor je vrijer associeert en minder met 'jezelf' bezig bent.

Wetenschappelijk onderzoek toont aan dat psychedelica de werking van de default mode network onderdrukt. De default mode network speelt een belangrijke rol bij het ervaren van een ego en vermoedelijk ook bij het blokkeren/reguleren van gedachten. Het is in ieder geval duidelijk dat het tijdelijk verminderd functioneren van de DMN er ook voor zorgt dat je je eigen 'ego' minder ervaart. Wat ik hier zelf boeiend aan vind is dat het dus niet betekent dat je helemaal niets meer ervaart.

Nu zou ik graag op een dag weer LSD nemen of iets soortgelijks en een stap verder gaan en mijn ego volledig doen oplossen om zo 'een doorbraakervaring' te bereiken, waarover de mystici onder de psychonauten praten. Is dit mogelijk met LSD? Met welke psychedelische drug is dit het best geschikt?
Begrijpelijk dat je interesse hebt in een dergelijke ervaring. Ik denk dat de meeste psychedelica in staat zijn om je in een staat van ego-oplossing/ego-dood te brengen. Zelf doseer ik normaal gesproken met psilocybine en lsd niet hoog genoeg voor een volledige ego-dood maar ken ik met beide middelen wel verschillende stadia van ego-oplossing en mijn eerste paddo-ervaring kwam aardig in de buurt van volledige ego-dood. Met nn-dmt heb ik wel een aantal keren een volledige ego-dood gehad. Hierbij was ik niet alleen het contact met mijn ego kwijt maar had ik uberhaupt niet meer door dat ik een mens was of me op deze aarde bevond. Mijn normale realiteit werd ingewisseld voor een compleet andere dimensie. Althans zo ervoer ik het.

Misschien 5MeO DMT, maar dat is voor een complete beginner als ik niet geschikt.
Ik heb zelf geen ervaring met 5-meo-dmt omdat ik dat op dit moment in mijn leven (nog) niet aan durf. Het is bekend dat 5-meo dmt door velen wordt gezien als de meest heftige psychedelische ervaring. Niet een middel om zomaar impulsief te nemen. Misschien kun je ons wat meer vertellen over de ervaringen die je al gehad hebt met verschillende psychedelica en op welke doseringen. Dan kunnen we je wellicht beter adviseren. Zelf ben ik er voorstander van rustig op te bouwen qua middelen / dosering en eerst comfortabel te zijn met een lagere dosering voordat je te snel je dosis opschroeft. Geen idee hoe oud je bent maar waarschijnlijk heb je nog aardig wat jaren in je leven om rustig aan psychedelica te verkennen.

Dank als je wat informatie kan geven.
Graag gedaan! Ik ben benieuwd naar je verdere verkenningen!

MaartenV

Newbie
Ja, dank allebei voor jullie snelle en uitgebreide antwoord, Mindless en Eik.
Ikzelf heb jaren geleden met vrienden wat drugs onder elkaar genomen, maar sindsdien niet meer. Dat is zo'n 20 jaar geleden. Ik ben nu een man van 46.
Dus ik heb quasi geen ervaring met LSD en andere psychedelica zeg maar. Ga er maar vanuit dat ik een complete beginner ben op dat gebied.

Ik zoek het deels als entertainment, maar vooral als weg op het spirituele pad, zeg maar.
Misschien ken je Bernardo Kastrup? Hij is een filosoof en zegt dat laatst onderzoek naar psychedelica uitwijst dat psychedelica hersenactiviteit onderdrukken of verminderen. En hoe sterker de vermindering van de hersenactiviteit door de drug, hoe heviger de intensiteit van je trip. (zie bijvoorbeeld onderzoek naar psilocybine door dr. Robin Carhart Harris in 2012, maar ook latere studies met LSD en DMT).

Een trip is volgens hem waarschijnlijk daarom het beste model voor doodgaan. Dan stopt de hersenwerking ook. Voor heel wat ervaarders is hun spirituele ervaring op drugs zoals ervaren dat je ego doodgaat wanneer het ego oplost, zoals je zegt.
En ik ben een beetje op zoek naar die Ultieme Realiteit, een beetje zoals een filosoof. Mensen zeggen dat ze dan plots begrijpen dat dit een droom is en dat ze ontwaakten in iets dat meer werkelijk was dan deze wereld. En dat inzicht wil ook ook tegenkomen via ervaring op een gegeven moment, later in mijn leven.
Maar eerst met kleine stappen!

Misschien ken je het kanaal op Youtube van 'Dakota of Earth'.
Ik volg hem al een tijdje en hij heeft het vooral over spirituele inzichten, dat psychedelica je kunnen bezorgen. Ze zouden een wereld openen die niet toegankelijk is voor ons alledaagse bewustzijn. Zo kan je volgens hem bijvoorbeeld contact hebben met bijvoorbeeld interdimensional beings (zoals op paddo's) die levensecht lijken voor de ervaarder en die informatie kunnen downloaden over jezelf enzovoort.
Hij beschouwt die trips als werkelijk trips naar andere dimensies, die echt bestaan naast onze dimensie en waar we over onszelf kunnen leren.
En vooral van de bad trips (onder begeleiding) zou je het meeste leren over jezelf, om ze te integreren en als een spiegel van jezelf te zien.
Ik zie het dus vooral als onderdeel van een spirituele zoektocht. Maar het is allemaal nog niet voor onmiddellijk. Op dit moment ben ik vooral op zoek naar informatie. Ik woon ook in België en hier zijn alle psychedelica verboden. Ook truffels enzo. Dus ik zoek een zo legaal mogelijke manier. Alvast dank voor jullie info. Ik lees het wel verder.

Eik

DF Staff
Forumleiding
Moderator
Tripreporter
Ik ben nu een man van 46.
Dan zijn we bijna leeftijdsgenoten...

Ik zoek het deels als entertainment, maar vooral als weg op het spirituele pad, zeg maar.
Wat mij betreft zijn psychedelica prima in staat om zowel genot/entertainment als spirituele ervaringen te genereren. Je kunt er alleen nooit vanuit gaan dat een psychedelische ervaring prettig/entertainment gaat zijn. Je hebt altijd een kans dat een trip moeilijk, ongemakkelijk of duister kan worden.

Misschien ken je Bernardo Kastrup? Hij is een filosoof en zegt dat laatst onderzoek naar psychedelica uitwijst dat psychedelica hersenactiviteit onderdrukken of verminderen. En hoe sterker de vermindering van de hersenactiviteit door de drug, hoe heviger de intensiteit van je trip. (zie bijvoorbeeld onderzoek naar psilocybine door dr. Robin Carhart Harris in 2012, maar ook latere studies met LSD en DMT).
Ik ben niet bekend met Kastrup maar wel met de meeste wetenschappelijke onderzoeken naar LSD en DMT (waaronder die van Carhart Harris).

Een trip is volgens hem waarschijnlijk daarom het beste model voor doodgaan. Dan stopt de hersenwerking ook. Voor heel wat ervaarders is hun spirituele ervaring op drugs zoals ervaren dat je ego doodgaat wanneer het ego oplost, zoals je zegt.
Ik heb zelf de link met doodgaan nooit zo letterlijk ervaren. Wat ik me wel nog heel levendig kan herinneren is hoe alles van me 'gestript' werd tijdens mijn eerste echte heftige DMT ervaring. Het gevoel dat je echt alles dat je hebt en bent achter je moet laten in een heel rap tempo. Alsof je die andere 'dmt-wereld' alleen maar kunt bereiken door echt helemaal niets vanuit hier mee te nemen. Ik kan me heel goed voorstellen dat veel mensen dat associeren met dood gaan omdat je echt alles lijkt te verliezen. Zelfs het besef van je mensheid, de wereld om je heen en de realiteit zoals je dacht dat die in elkaar zat.

Tripreport eerste keer DMT:

Leuk kanaal inderdaad. Ook veel naar gekeken. Ik vind het zelf lastig om zo overtuigd te zijn van het waarheidsgehalte van wat ik ervaren heb. Maar ergens diep van binnen geloof ik ook wel dat er veel meer is dan we normaal gesproken vermoeden. Dat gevoel had ik al na mijn lsd/psilo ervaringen maar is nog veel sterker geworden door mijn DMT ervaringen. Dat spul is gewoon mega overtuigend. Het voelt net zo echt aan als onze normale realiteit. Dus als dat niet echt is, waarom zou dit (onze normale realiteit) dan wel echt zijn?

Op dit moment ben ik vooral op zoek naar informatie. Ik woon ook in België en hier zijn alle psychedelica verboden. Ook truffels enzo. Dus ik zoek een zo legaal mogelijke manier. Alvast dank voor jullie info. Ik lees het wel verder.
Goed dat je eerste veel informatie opzoekt. Volgens mij kun je alleen op dit forum al een hoop lezen en leren. Ik zou het als ik jou was ook lekker rustig aan doen en eerst een wat ervaring opdoen met bescheiden doseringen lsd, psilocybine of 2-cb. Waar mogelijk probeer ik dingen ook legaal te verkrijgen. In NL kun je psylocybine truffels en LSD-analogen min of meer legaal verkrijgen. Is 1-P LSD of ALD-52 in Belgie te bestellen? Dat zou wel een optie voor je kunnen zijn.

Mindless

DF-koning
Zweefkees
Emeritus Mod
Top Tripreporter
Ja, dank allebei voor jullie snelle en uitgebreide antwoord, Mindless en Eik.
Ikzelf heb jaren geleden met vrienden wat drugs onder elkaar genomen, maar sindsdien niet meer. Dat is zo'n 20 jaar geleden. Ik ben nu een man van 46.
Dus ik heb quasi geen ervaring met LSD en andere psychedelica zeg maar. Ga er maar vanuit dat ik een complete beginner ben op dat gebied.
Nooit te laat om een psychonaut te worden :wink: Of dat nu met of zonder tripmiddelen is.

Ik ken dr. Robin Carhart Harris wel.

Zeker interessant dat juist wanneer je zogenaamde "spirituele of mystieke ervaringen" hebt, de hersenactiviteit juist minder wordt, min of meer suggererend dat je uit je lichaam treedt of begint te treden. Tenminste, als je het zo wilt verwoorden.

En ik ben een beetje op zoek naar die Ultieme Realiteit, een beetje zoals een filosoof. Mensen zeggen dat ze dan plots begrijpen dat dit een droom is en dat ze ontwaakten in iets dat meer werkelijk was dan deze wereld. En dat inzicht wil ook ook tegenkomen via ervaring op een gegeven moment, later in mijn leven.
Maar eerst met kleine stappen!
Ja, dat is dus eigenlijk waar ik een beetje voor probeer te waarschuwen. Je kunt namelijk heel makkelijk aan de ene kant: De Ultieme Realiteit en aan de andere kant: de gewone dagelijkse realiteit, gaan zetten.

Maar dat is iets opdelen dat eigenlijk 1 is. Het is eigenlijk simpeler: Jij bent (in essentie) de ultieme Realiteit, die door zich te identificeren met bepaalde gedachten in de gedachtenstroom, schijnbaar enorm gelimiteerd heeft tot een entiteit/ego: dit lichaam, met deze persoonlijkheid.

Er is alleen Realiteit, zelfs tijdens het normale dagelijkse leven is er alleen dat. En dat doet zich voor als die schijnbaar doodnormale wereld die je voor je ziet.

Overigens verder niets mis mee om grootse ervaringen te willen hoor. Maar ik probeer je een beetje te behoeden voor teveel de mystieke ervaring anders te gaan zien als de dagelijkse ervaring. De vorm die de mystieke ervaring aanneemt kan namelijk zo spectaculair zijn, dat je kan gaan denken: dáár is het te vinden en niet in dit alledaagse saaie leven. Nee, ook in dat laatste is het te vinden. Het doet zich dan alleen voor als dat schijnbaar alledaagse niet bijzondere leven. Maar het is gemaakt van hetzelfde "spul" en het is wat het echt is (het "spul", de "substantie" dus), dat het echt magisch maakt, niet de vorm die dat "spul" op het moment aanneemt. Vorm kan nooit blijven. Het is de aard van vorm om te veranderen.

Ik volg hem al een tijdje en hij heeft het vooral over spirituele inzichten, dat psychedelica je kunnen bezorgen. Ze zouden een wereld openen die niet toegankelijk is voor ons alledaagse bewustzijn. Zo kan je volgens hem bijvoorbeeld contact hebben met bijvoorbeeld interdimensional beings (zoals op paddo's) die levensecht lijken voor de ervaarder en die informatie kunnen downloaden over jezelf enzovoort.
Hij beschouwt die trips als werkelijk trips naar andere dimensies, die echt bestaan naast onze dimensie en waar we over onszelf kunnen leren.
En vooral van de bad trips (onder begeleiding) zou je het meeste leren over jezelf, om ze te integreren en als een spiegel van jezelf te zien.
Ik zie het dus vooral als onderdeel van een spirituele zoektocht. Maar het is allemaal nog niet voor onmiddellijk. Op dit moment ben ik vooral op zoek naar informatie. Ik woon ook in België en hier zijn alle psychedelica verboden. Ook truffels enzo. Dus ik zoek een zo legaal mogelijke manier. Alvast dank voor jullie info. Ik lees het wel verder.
Super sympathieke oprecht nederige kerel is dat. Kan me erg vinden in veel van wat hij zegt, al hou ik me zelf niet bezig met entiteiten en dergelijke.

Laatst bewerkt:

MaartenV

Newbie
Dank voor jullie moeite om uitgebreid te antwoorden aan een newbie op het forum. Dat geeft een goed gevoel dat mijn vragen welkom zijn op dit forum en je een vraag niet makkelijk afdoet met een kort antwoord. Bedankt! Jullie doen dat goed!

Mindless

DF-koning
Zweefkees
Emeritus Mod
Top Tripreporter
Dank voor jullie moeite om uitgebreid te antwoorden aan een newbie op het forum. Dat geeft een goed gevoel dat mijn vragen welkom zijn op dit forum en je een vraag niet makkelijk afdoet met een kort antwoord. Bedankt! Jullie doen dat goed!
Geen probleem, dit is het aller fascinerendste onderwerp :wink: Dus leuk om erover te praten en ook om te zien dat er zo'n interesse in is.

Laat je hier ter zijner tijd weten hoe je trip is gegaan?

Bovenaan