Effecten van cannabis worden minder prettig

scoobybono

Belezen gebruiker
Momenteel ervaar ik vooral negatieve effecten wanneer ik cannabis rook. Ik merk dat ik in mezelf keer en dat ik heel de tijd een lichte onrust voel, soort van paranoia. Dit gevoel blijft hetzelfde ongeacht ik een indica of sativa soort rook.

Van mijn 17e t/m mijn 19e heb ik het meeste geblowd (ben nu 22), toen ervaarde ik vooral alleen maar positieve effecten. Ik werd er toen sociaal van en kon het makkelijk roken als er veel mensen om me heen waren zonder er paranoia van te worden.

Mijn vraag is nu waar dit aan kan liggen en of ik iets kan doen om weer te kunnen genieten van wiet zoals ik dat vroeger deed.

Manu76

Badass junkie
Momenteel ervaar ik vooral negatieve effecten wanneer ik cannabis rook. Ik merk dat ik in mezelf keer en dat ik heel de tijd een lichte onrust voel, soort van paranoia. Dit gevoel blijft hetzelfde ongeacht ik een indica of sativa soort rook.

Van mijn 17e t/m mijn 19e heb ik het meeste geblowd (ben nu 22), toen ervaarde ik vooral alleen maar positieve effecten. Ik werd er toen sociaal van en kon het makkelijk roken als er veel mensen om me heen waren zonder er paranoia van te worden.

Mijn vraag is nu waar dit aan kan liggen en of ik iets kan doen om weer te kunnen genieten van wiet zoals ik dat vroeger deed.
Hoe vaak gebruik je? En ben je zeker dat je leven goed op de rails staat? Anders kan het zeker zijn dat je nerveus en paranoia wordt van blowen, omdat je ergens weet dat je iets anders moet doen om je leven glans te geven..
Maar als je maar heel af en toe blowt, zal je veel minder stress beleven misschien.

scoobybono

Belezen gebruiker
Hoe vaak gebruik je? En ben je zeker dat je leven goed op de rails staat? Anders kan het zeker zijn dat je nerveus en paranoia wordt van blowen, omdat je ergens weet dat je iets anders moet doen om je leven glans te geven..
Maar als je maar heel af en toe blowt, zal je veel minder stress beleven misschien.
Bedankt voor je antwoord. Ik gebruik 1 a 2 keer week, altijd met gezelschap dus ik blow nooit alleen. Ik zit goed in me vel en het gaat goed op sociaal en professioneel gebied dus ik verwacht niet dat het daar aan zou liggen.

Neusje

Bewuste gebruiker
Dit is heel herkenbaar. Ik heb jarenlang probleemloos dagelijks geblowd. Toen kwam opeens dat moment dat ik er heel angstig van werd. Heb toen heel lang niet kunnen genieten van een joint, ondanks ik het alsnog bijna dagelijks probeerde.

Inmiddels kan ik wel weer wiet (geen haze) roken, maar dan moet ik mij wel goed voelen voor ik hem opsteek. Als ik me naar voel en dan wiet rook, wordt het veel erger. Het kan zijn dat als ik morgen weer wiet rook, ik er weer angstig van word, dan werkt overstappen op hasj vaak goed om er toch weer van te kunnen genieten.

Toch is het beste wat je nu kunt doen stoppen met blowen. Mocht je toch persee willen doorgaan met blowen zou je dus hasj kunnen proberen, daar zit veel meer CBD in wat ook de negatieve effecten wat meer onderdrukt.

Verder kan ik sowieso niet meer in te grote gezelschappen blowen omdat ik daar sociaal super ongemakkelijk van word, alsof je constant wordt beoordeeld door iedereen. Blowen doe ik nu het liefst alleen thuis of met een paar goeie vrienden.

Laatst bewerkt:

Manu76

Badass junkie
Bedankt voor je antwoord. Ik gebruik 1 a 2 keer week, altijd met gezelschap dus ik blow nooit alleen. Ik zit goed in me vel en het gaat goed op sociaal en professioneel gebied dus ik verwacht niet dat het daar aan zou liggen.
Ok, ja dat is waarschijnlijk te vaak. Je hersenen en lichaam zullen in principe bijna de hele week onder invloed zijn en iets zegt me, dat je eigenlijk nog iets wilt bereiken in het leven en dat blowen niet echt helpt bij het bereiken van je doelen..
Zoiets verwacht ik als de reden dat je niet lekker kunt chillen.

mandragora

Badass junkie
Emeritus Mod

Dat is ook exact hoe het bij mij verlopen is.
De oplossing voor mij was, als ik een keertje wiet rook dan doe ik dat nu het liefst alleen , ik rol jointjes met heel weinig wiet in en ik rook ze nooit in 1 keer op.
Ik doe 4 trekjes en leg de joint wat weg en na een kwartiertje nog eens 4 trekjes...puur op gevoel.
Zo valt wiet terug steeds prettig. Ik word er creatief, filosofisch en ontspannen van op deze manier.
Bij wat meer wiet word ik in mezelf gekeerd, creeer ik zorgen die totaal uit de lucht gegrepen zijn en krijg ik soms angst/paranoia gevoelens.
Voor mij is wiet absoluut geen sociale drug geworden behalve dan ik combinatie met andere drugs.
(Dus als je nog van plan bent te blowen) raad ik je aan om een minimaal aan wiet in je jointjes te doen en in stukjes op te roken.

scoobybono

Belezen gebruiker
Toch is het beste wat je nu kunt doen stoppen met blowen. Mocht je toch persee willen doorgaan met blowen zou je dus hasj kunnen proberen, daar zit veel meer CBD in wat ook de negatieve effecten wat meer onderdrukt.
Wat je zegt over hasj heb ik zelf ook, daar ga ik zelf ook beter op en ervaar ik die negatieve effecten een stuk minder.

Stoppen is voor mij lastig aangezien ik dit altijd in gezelschap doe en ik die mensen dus minder ga zien als ik stop met blowen. Nu kan je ook zeggen dat dit geen 'echte' vrienden zijn aangezien ik die alleen zie wanneer ik blow en dat dus mijn gebruik in stand houdt. Dit is iets wat ik zelf moet uitzoeken

Ok, ja dat is waarschijnlijk te vaak. Je hersenen en lichaam zullen in principe bijna de hele week onder invloed zijn en iets zegt me, dat je eigenlijk nog iets wilt bereiken in het leven en dat blowen niet echt helpt bij het bereiken van je doelen..
Zoiets verwacht ik als de reden dat je niet lekker kunt chillen.
Ik blow altijd in de avond en ik zorg ervoor dat ik daarvoor al mijn taken heb afgerond, nadeel hiervan is dat ik in de ochtend daarna wel een wiet 'kater' heb. Dan kan ik nog wel is taken gaan uitstellen, maar op het moment ervaar ik niet dat dit mij limiteert in het behalen van mijn doelen. Ik ben momenteel bezig met mijn pre-master en tot nu toe loopt alles mij goed af. Echter wanneer ik aan mijn master ga beginnen en het wat drukker wordt kan dit wel invloed gaan hebben dus daar moet ik inderdaad op letten.

Verder ben ik nu van plan om even een tolerantie pauze in te lassen van een aantal weken en kijken hoe het daarna gaat.

Dat is ook exact hoe het bij mij verlopen is.
De oplossing voor mij was, als ik een keertje wiet rook dan doe ik dat nu het liefst alleen , ik rol jointjes met heel weinig wiet in en ik rook ze nooit in 1 keer op.
Ik doe 4 trekjes en leg de joint wat weg en na een kwartiertje nog eens 4 trekjes...puur op gevoel.
Zo valt wiet terug steeds prettig. Ik word er creatief, filosofisch en ontspannen van op deze manier.
Bij wat meer wiet word ik in mezelf gekeerd, creeer ik zorgen die totaal uit de lucht gegrepen zijn en krijg ik soms angst/paranoia gevoelens.
Voor mij is wiet absoluut geen sociale drug geworden behalve dan ik combinatie met andere drugs.
(Dus als je nog van plan bent te blowen) raad ik je aan om een minimaal aan wiet in je jointjes te doen en in stukjes op te roken.
Als wij wiet gaan roken worden er wel dikke joints gedraaid van vaak een halve gram of meer die in hoog tempo worden doorgegeven. Dit is waarschijnlijk te veel voor mij op het moment. Minder in de joint doen en het rustiger oproken is wel beter voor mij.

Neo-Shulginist

Badass junkie

Je kan proberen de dosis te verlagen. Ook helpt het soms om andere strains te kiezen. Zoek vooral cannabis met veel andere cannabinoïden dan THC.

Maar daarnaast herken ik je ervaring ook wel. In mijn geval was het meer een kwestie dat ik beter ging snappen wat wiet eigenlijk met me deed. Dat ik er helemaal niet zo ontspannen van werd. Maar eerst had ik dat niet zo door, gek genoeg.

mandragora

Badass junkie
Emeritus Mod
Als wij wiet gaan roken worden er wel dikke joints gedraaid van vaak een halve gram of meer die in hoog tempo worden doorgegeven. Dit is waarschijnlijk te veel voor mij op het moment. Minder in de joint doen en het rustiger oproken is wel beter voor mij.
Ik denk dat daar inderdaad een stukje van het probleem kan zitten.
Een halve gram in een joint klinkt voor mij absurd veel.
Ik merkte bij mezelf een soort van omgekeerde tolerantie, ik rolde vroeger ook dikke joints zonder enig probleem.
Nu heb ik veel minder wiet nodig om hetzelfde te ervaren, lijkt net of ik veel gevoeliger ben geworden voor wiet met ouder te worden.
Maar omdat je nog steeds met je kameraden wil blijven blowen zou ik ervoor kiezen om dan je eigen jointje te draaien en te roken op jouw tempo zodat je presies weet hoeveel wiet je dan binnenkrijgt en het op deze manier wat onder controle kan houden.
En zo kan je na verloop van tijd ontdekken wat je ´huidige' meest comfortabele hoeveelheid is.
Als kameraden mij een jointje zagen draaien krijg ik in begin vaak de reactie : Heh daar voel te je toch niks van?
Voor mij wel en presies genoeg.

ljuv

DF-koningin
Dit is wat blowen met je doet, of, als je al last hebt van verlegenheid, wat blowen nog erger maakt.

Lees vooral het onderstaande stuk van VICE. Met daarin een heel beeldende uitleg:

"In my experience weed goes like this: I’ll be at a party, getting loose, getting in the mood, and I’ll smell a joint and think: if this is how good I feel now, imagine how good I’ll feel after some of that! And in that moment I succumb to the myth of weed. I imagine being surrounded by friends who alternate between nodding at my insights and laughing at my jokes: how random are dogs, like they just walk around all day—but where are they going? And in my imagination everyone is like whoa and then we eat burritos.

But that’s not reality. In reality I have a single puff of a joint and I’m immediately plunged into crisis. Suddenly I’m surrounded by people who can see with laser precision just how lame and pathetic I am and they take pleasure in watching me pretend otherwise. I take a sip of beer and feign nonchalance but I hear their recriminations:
That was such a weird sip. Did you see that weird sip Julian just did? What the hell was that?!

And so, within about one minute of smoking a joint, I start to formulate an escape plan, only to realise that leaving the party will mean saying goodbye, which is impossible. There’s simply no way I can look people in the face and say “goodbye,” but I also know that if I leave without saying goodbye everyone will think I’m a spineless coward. So I’m trapped. There’s no way out, and I stay at the party for hours longer than necessary. I sit in the corner and avoid all eye contact. I avoid all conversation. I feel the same way a cat might feel stranded on a beach: frightened, desperate, very exposed."

🫶🏻🫶🏻🫶🏻

scoobybono

Belezen gebruiker
Ik merkte bij mezelf een soort van omgekeerde tolerantie, ik rolde vroeger ook dikke joints zonder enig probleem.
Nu heb ik veel minder wiet nodig om hetzelfde te ervaren, lijkt net of ik veel gevoeliger ben geworden voor wiet met ouder te worden.
Dit merk ik zelf ook heel erg. Vroeger waren blunts van 2 gram normaal om weg te roken en nu word ik al paranoia als ik een pre-roll op rook. Echt bizar eigenlijk als ik terug kijk hoeveel grammen ik kon weg werken toen vergeleken met nu.

ljuv

DF-koningin
Stoppen is voor mij lastig aangezien ik dit altijd in gezelschap doe en ik die mensen dus minder ga zien als ik stop met blowen. Nu kan je ook zeggen dat dit geen 'echte' vrienden zijn aangezien ik die alleen zie wanneer ik blow en dat dus mijn gebruik in stand houdt. Dit is iets wat ik zelf moet uitzoeken
Hoe erg en/of moeilijk zou het zijn om wel mee te chillen maar dan niet of minder vaak mee te blowen…?

mandragora

Badass junkie
Emeritus Mod
Dit merk ik zelf ook heel erg. Vroeger waren blunts van 2 gram normaal om weg te roken en nu word ik al paranoia als ik een pre-roll op rook. Echt bizar eigenlijk als ik terug kijk hoeveel grammen ik kon weg werken toen vergeleken met nu.
Maar beschouw het als een voordeel, het word veeeeeel goedkoper op deze manier en je komt veel langer toe met een potje wiet. En ik blow ook veel bewuster nu

ljuv

DF-koningin
Die prerolled zijn ook echt anders dan vroeger man, ligt niet aan jou. Kan die ook niet meer goed hebben, maar eerder fysiek dan mentaal: word er soms zelfs ziek van.

Verder herken ik t wel hoor. Ik word niet per se meer paranoïde, maar nu ik een tijd best stevig blow merk ik wel: het doet het niet meer voor me. Na zeker een jaar met mezelf in conclaaf te zijn geweest hebben m’n vriend en ik afgesproken vanaf volgende week helemaal ermee te stoppen. Als we de lijn te vaag houden (“alleen in het weekeind” betekent dat het in huis is en dat een van ons toch toegeeft), vinden we het toch moeilijk eraf te blijven. Prima om dan als we bij vrienden zijn een keer een jointje op te steken, maar we halen t niet meer in huis. We halen er gewoon niets meer uit🤷🏻‍♀️

Sjakka

Belezen gebruiker
Bij een hoge dosis THC kan wiet intense introspectie opwekken, waardoor je diep over jezelf gaat nadenken. Dit kan verhelderend zijn, maar ook doorslaan in piekeren of paranoia. Houd de dosering laag als je dit wilt voorkomen.

scoobybono

Belezen gebruiker
Hoe erg en/of moeilijk zou het zijn om wel mee te chillen maar dan niet of minder vaak mee te blowen…?
Eigenlijk hoort het ook niet moeilijk zijn. Bij mijn vrienden groep waar ik mee blow zitten er ook een paar tussen die niet of minder blowen of die alleen alcohol drinken dus dan kan ik makkelijker niks doen of alleen alcohol drinken.

Bij die vriendin is het wat lastiger aangezien ik haar vooral zie wanneer ik blow, we doen ook wel andere dingen samen waar geen middelen bij genuttigd worden maar blowen is toch wel ons ding en dit doen we ook al erg lang samen. Is puur een kwestie van uit dat gebruikers patroon komen en nieuwe dingen gaan vinden om te doen wanneer we elkaar willen zien.

ljuv

DF-koningin
Bij die vriendin is het wat lastiger aangezien ik haar vooral zie wanneer ik blow, we doen ook wel andere dingen samen waar geen middelen bij genuttigd worden maar blowen is toch wel ons ding en dit doen we ook al erg lang samen. Is puur een kwestie van uit dat gebruikers patroon komen en nieuwe dingen gaan vinden om te doen wanneer we elkaar willen zien.
Maar… met je huidige wiet ervaring is het toch júíst een kwalitatief minder goeie chilling? Je doet je vriendschap toch meer eer aan als je gewoon chillt?
Je zou het haar natuurlijk ook gewoon kunnen voorleggen! Wie weet voelt zij zich wel net zo…?

scoobybono

Belezen gebruiker
Maar… met je huidige wiet ervaring is het toch júíst een kwalitatief minder goeie chilling? Je doet je vriendschap toch meer eer aan als je gewoon chillt?
Je zou het haar natuurlijk ook gewoon kunnen voorleggen! Wie weet voelt zij zich wel net zo…?
Klopt heb je gelijk in, ik heb dit ook tegen haar gezegd en zij vind het niet erg als ik minder of niet mee doe. Ik doe het ook gewoon zelf dat ik er dan toch voor kies om mee te blowen ondanks dat ik die negatieve effecten ervaar. Wil niet per se zeggen dat ik er verslaafd aan ben maar als ik die zin zo terug lees is het eigenlijk wel bijzonder.

• Like
Waarderingen: ljuv

ljuv

DF-koningin
Klopt heb je gelijk in, ik heb dit ook tegen haar gezegd en zij vind het niet erg als ik minder of niet mee doe. Ik doe het ook gewoon zelf dat ik er dan toch voor kies om mee te blowen ondanks dat ik die negatieve effecten ervaar. Wil niet per se zeggen dat ik er verslaafd aan ben maar als ik die zin zo terug lees is het eigenlijk wel bijzonder.
Heheh ja - confronterend he.

Ik zou mezelf ook niet verslaafd noemen. Ik kán makkelijk stoppen, dit jaar meerdere langdurige pauzes gehad zonder enige problemen. Toch kan ik er ook niet echt afblijven zodra die afspraak met mezelf afgelopen is en het voor m’n neus ligt. Dusja… misschien toch wel gewoon verslaafd.

Zo’n tolerantiepauze kan veel inzichten geven. En ook inderdaad dat chille gevoel wel terugbrengen. Maar zou daar niet vanuit gaan😬

Neusje

Bewuste gebruiker
Wat je zegt over hasj heb ik zelf ook, daar ga ik zelf ook beter op en ervaar ik die negatieve effecten een stuk minder.

Eigenlijk hoort het ook niet moeilijk zijn. Bij mijn vrienden groep waar ik mee blow zitten er ook een paar tussen die niet of minder blowen of die alleen alcohol drinken dus dan kan ik makkelijker niks doen of alleen alcohol drinken.

Gewoon je vrienden blijven zien inderdaad. Toen ik even stopte ging ik wel mee met m'n blowende vrienden maar dronk ik een paar biertjes. Zodra je merkt dat je zonder joint een veel leukere avond hebt is het helemaal niet meer moeilijk om van die joint af te blijven.

BrieMetDeBril

Badass junkie
Ik kan beamen na +10 jaar wiet roken ik ook geen sativa meer kan verdragen.
Ik rook alleen Indica of hybride sinds half jaar.
De haze soortjes maakten mij ook paranoïde en angstig.
Toen een tijd gestopt met cannabis en later weer opnieuw gaan proberen en hele andere soortjes gaan roken.
Schone wiet is ook erg belangrijk en is heel eenvoudig aan te schaffen sinds kort.

Ik zou alleen maar voor de "gereguleerde" zakjes gaan en zoek een strain die bij jou past, dat kan zeker een verschil maken.
Als de klachten aanhouden zou ik overwegen te stoppen.

Neo-Shulginist

Badass junkie
Wat voor mij trouwens wel werkte als een trein: hasjolie.

Hasjolie geeft echt een heel ander effect dan wiet roken, omdat de cannabinoïden niet verbranden en eerst door de lever worden afgebroken. Het resultaat is dat er andere cannabinoïden in je brein aankomen. Daarvan word je heel licht en helder high. Op zo'n manier dat je eigenlijk niet doorhebt dat je helemaal vaag bent. Maar als je dan terugdenkt aan wat je allemaal hebt gedaan, dan is het zo van 'ohja, fuck, ik was best wel vaag'.

Het voordeel van hasjolie is dat je het kunt maken van knipafval. Het proces is wel een beetje brandgevaarlijk, want je moet de wiet / het knipafval (kort) weken in zuivere en drinkbare alcohol (96%), en daarna de alcohol verdampen. Doe dit het liefst buiten op een elektrisch kookplaatje (want vlam + alcoholdampen = boem). Na het inkoken van de alcohol blijft er een zwart kleverige smurrie over: dat is onverdunde hasjolie. Je kunt die het beste aanlengen met wat (extra vierge) olijfolie, waarna je het gemakkelijk in een druppelflesje kunt doen.

De sterkte van de olie ontdekken is altijd even spannend in het begin. Je moet even zoeken hoeveel druppels er nodig zijn voor een bepaald effect.

Eén nadeel van hasjolie is dat het ongeveer 1,5 uur duurt voordat het begint te werken. Maar daarna is de high echt heel fijn! Pas wel op: want je kunt gemakkelijk te veel nemen.

Laatst bewerkt:

Neo-Shulginist

Badass junkie
Je kunt uiteraard ook overstappen op hasj, maar dat is niet per se een voordeel. In hasj zit -soms- (veel) meer CBD. Maar er zitten veel verschillen in de hasjsoorten, en dat is vaak niet duidelijk. Tegenwoordig wordt Marokkaanse hasj overwegend gemaakt van Nederlandse (Amnesia) zaden. Dus dat is gewoon wiet met heel veel THC. Je kunt daarom beter voor donkere hasj uit het Himalaya-gebied kiezen. Maar dat is geen garantie dat er veel CBD (of andere cannabinoïden) in de hasj zitten. Die bestanddelen zijn uiteraard heel bepalend voor het effect.

Laatst bewerkt:

Raver

Badass junkie
Mijn advies: probeer eens puur wiet te roken. Ik krijg namelijk dezelfde nare effecten van wiet zodra ik er tabak bij rook. Tabak is stimulerend, in combinatie met het effect van cannabis een perfecte cocktail voor een nare uitwerking. Het is zo'n verschil dat ik geen wiet rook zodra ik ergens ben en er zijn alleen joints.

Anders is een periode helemaal stoppen een optie om te proberen. Het kan namelijk wel een typerende bijwerking van wiet na verloop van tijd zijn.

Jaïr

Newbie
Herkenbaar, dagelijkse blower ook zeker? Wat in ieder geval niet helpt tegen de paranoia is cold-turkey stoppen. Wordt je alleen maar meer para van. Heb een jaar met een Sony Ericsson gelopen tot ik me besefte dat dat helemaal niet handig was haha.

Je kunt beter minderen en afbouwen. Investeer in een goede weegschaal, maak van de standaarddosis 0.3, 0.2. En van 0.2 naar 0.1 van 0.1 naar 0.05. Dan lauwe-kalkoen stoppen ;p. T-break van 1w en wisselen van amnesia naar een indica.

Bovenaan