Dosering en gewicht

Beste forumleden,

Ik vraag me al lang af hoe het werkt met dosering in relatie tot gewicht.

Ik vind persoonlijk de geadviseerde doseringen voor mij flink aan de hoge kant. Ik halveer het meestal en ga daar het over algemeen goed op.
Ik ben nogal lang en licht, heb niet veel vet en ben gemiddeld gespierd

Kan iemand met mijn gewicht maar een kop kleiner dan ik beter meer of juist minder doseren dan ik?

Kortom wie zou meer kunnen hebben:
- Persoon van 190 cm, 70 kg of
- Persoon van 160cm, 70 kg?

Zal met heel veel factoren te maken hebben, maar ben wel heel benieuwd naar theorieën hierover 😁

Grappig dat je het vraagt en ik ga nu alle middelen langs en bedenk me dat er maar 1 uitzondering is voor mij. Daar kan (kon) ik bakken van gebruiken en dat doe ik dus ook al 20 jaar niet meer: coke is een no go geworden voor mij. Maar dat is een ander onderwerp.
Van alle andere middelen merk ik dus heel snel effect en heb ik vaak maar de helft van de minimale geadviseerde dosering nodig om hard te gaan. Nu gebruik ik ook niet vaak, een paar keer per jaar, wat vroeger wel anders is geweest (toen ging ik ook veels te vaak veels te hard) en ik combineer graag, dus de synergie zou ook nog van invloed kunnen zijn. En mijn lange dunne gestalte, dat vroeg ik mij af..

Mijn vraag gaat dus op voor drugs in het algemeen:

Kan iemand met mijn gewicht maar een kop kleiner dan ik beter meer of juist minder doseren dan ik?

Kortom wie zou meer kunnen hebben:
- Persoon van 190 cm, 70 kg of
- Persoon van 160cm, 70 kg?

Ik ben langer dan de meeste mannen (zelf vrouw) en mensen denken vaak dat ik dus ook meer kan hebben. De vraag is of die vlieger opgaat.

Roze Olifant

DF Staff
Forumleiding
Moderator
Top Tripreporter
Is niet zo makkelijk te zeggen lijkt me. Over het algemeen heeft een zwaarder/groter iemand meer bloed, en heeft daardoor meer nodig. Maar het is slechts een zeer grove indicatie.

De werkelijkheid is veel complexer. In het ziekenhuis kunnen mensen bij een indicatie daarvoor om die reden dus ook farmacogenetisch onderzoek laten doen waarbij de snelheid van het individuele metabolisme (enzymactiviteit) van bepaalde geneesmiddelen voorspeld wordt op basis van erfelijkheid. Dat gaat dus om het werkings- en bijwerkingenprofiel, hoeveel iemand nodig heeft om die twee in balans te brengen etc. Dit blijkt nogal van de een op de ander te verschillen.

chemboy

Belezen gebruiker
Ik zeg niet dat dit heel profesioneel is opgemeten, maar mijn partner weegt iets van 60KG meer dan mij en heeft vaker minder nodig dan mij … just my two cents ✌🏽

Is niet zo makkelijk te zeggen lijkt me. Over het algemeen heeft een zwaarder/groter iemand meer bloed, en heeft daardoor meer nodig. Maar het is slechts een zeer grove indicatie.

De werkelijkheid is veel complexer. In het ziekenhuis kunnen mensen bij een indicatie daarvoor om die reden dus ook farmacogenetisch onderzoek laten doen waarbij de snelheid van het individuele metabolisme (enzymactiviteit) van bepaalde geneesmiddelen voorspeld wordt op basis van erfelijkheid. Dat gaat dus om het werkings- en bijwerkingenprofiel, hoeveel iemand nodig heeft om die twee in balans te brengen etc. Dit blijkt nogal van de een op de ander te verschillen.
Ja, het is natuurlijk wel waanzinnig complex èn interessant! Zal een studie medische biologie voor nodig zijn en dan nog..

Ik zeg niet dat dit heel profesioneel is opgemeten, maar mijn partner weegt iets van 60KG meer dan mij en heeft vaker minder nodig dan mij … just my two cents ✌🏽
Oh haha ja dat scheelt nogal wat kilootjes 😅 en dan minder nodig hebben. Geen pijl op te trekken dus..
Wel heel interessant hoe dat proces dan verloopt in lijf en hoofd.
Het is natuurlijk ook maar net wat iemand persoonlijk als effectieve dosis beschouwt. De 1 zal ‘harder’ willen gaan, waar de ander het wel goed vindt zo

Bovenaan