Dexamfetamine alternatief

StraatPiraat

Badass junkie
Dag luitjes,

Ik ben op zoek naar iets vergelijkbaars als dexamfetamine die ik ongeveer wekelijks functioneel kan gebruiken.
Heb een tijdje Ritalin op recept gehad voor ADD, maar dat vond ik absoluut niet fijn. Toen heb ik een korte periode van een vriend wat dexamfetamine gekregen (ik geloof de instant release) en dit deed het veel beter voor mij.

Is hier een RC oid voor? Iemand n idee?

StraatPiraat

Badass junkie
Heb je met je arts gesproken over dat je liever dex wil ipv Methylfenidaat? Of wil hij/zij je dat niet voorschrijven?
Deze wil het inderdaad niet voorschrijven, ivm een hartritmestoornis en een geschiedenis met drugsmisbruik was dat geen optie.
Daarnaast zoek ik het eigenlijk ook niet om dagelijks te gebruiken, wat vaak wel de bedoeling is van dexam voor zover ik weet.

De Dunne

DF-koning
De Leukste Thuis!
Deze wil het inderdaad niet voorschrijven, ivm een hartritmestoornis en een geschiedenis met drugsmisbruik was dat geen optie.
Daarnaast zoek ik het eigenlijk ook niet om dagelijks te gebruiken, wat vaak wel de bedoeling is van dexam voor zover ik weet.
Dex kun je ook af en toe nemen ipv dagelijks. Net als methyl. Volgens mijn psych althans.
Maar dex als je bekend met misbruik is wel link..

Rivalrie

Badass junkie
Stimulanten gebruiken terwijl je een hartritmestoornis hebt is niet echt veilig naar mijn idee. Als je arts het te gevaarlijk vindt, zou je het wel op moeten zoeken dan?

De Dunne

DF-koning
De Leukste Thuis!
Stimulanten gebruiken terwijl je een hartritmestoornis hebt is niet echt veilig naar mijn idee. Als je arts het te gevaarlijk vindt, zou je het wel op moeten zoeken dan?
Dit ook ja. Alle stims zullen invloed hebben op je hart en bloedvaten.

StraatPiraat

Badass junkie
Bedankt voor het advies, ik ben me bewust van de gevaren. Nou moet ik zeggen dat het wel meevalt en ik meer gewend ben, namelijk grote hoeveelheden 3mmc en andere stimulanten. Zelf had ik met dexamfetamine eigenlijk niet buitengewoon last van mn hartslag oid.
Ik ga denk ik nog eens in overleg met mijn huisarts of er mogelijkheden zijn.

Extraminimal

Experimenterende gebruiker
Ik mag hier niks goedpraten, maar uit ervaring weet ik dat iemand die het wil er toch een weg naartoe vind. Ik kan je alleen adviseren voorzichtig te zijn.
De bloeddruk stijgt niet super veel met Dex (normaal gezien) en hartkloppingen komen wel voor maar (bij een gezond) hart valt dat wel mee en duurt het meestal niet zo lang.

kwa drugmisbruik zitten we hier een beetje met een dilemma hè, het is bekend dat add en adhd personen gevoeliger zijn voor verslaving, net omdat ze aan self medicatie gaan doen. Vele studies wijzen dan ook uit dat een stimulans voorschrijven bij zo een persoon er net voor kan zorgen dat de van de rest af blijft of daar geen behoefte meer aan heeft. Zo is het vroeger bij mij gelopen. Mijn psychiater wist van mijn verleden maar ook waarom ik dat deed.

Dex moet je niet elke dag gebruiken je kan dat intermittent of enkel wanneer je intensieve informatie verwerking moet doen inschakelen. Zo schrijven de artsen het ook steeds vaker voor. Bij mij is het nu even anders omdat ik nog een heel andere problematiek heb die maakt dat ik even voor lange tijd baat heb bij dagelijkse behandeling.

ik kan het je zeker niet aanraden. Hartstoornissen zijn de grootste contra-indicator hier.

mocht je het toch willen doen en je koopt het via straat: neem niet te veel, als je van nl bent, laat het dan ook zeker testen. Hoe meer versneden met andere amfetamine hoe lastiger het kan uitpakken. Vermijd ten alle tijden caffeine, zorg dat je voldoende elektrolyten binnenkrijgt. Dat is voor een gewoon persoon belangrijk, maar voor jou zeker. Stofjes zoals natrium, calcium, kalium, magnesium hebben een belangrijke rol in het regelen van de vloeddruk en hartslag. Vermijd vette maaltijden die belasten het hart extra.

overweeg toch nog maar een aantal keren of je dit wilt. Heb je al eens aan je psychiater gevraagd waarom methyl wel kan met je hart en Dex niet (naar mijn ervaring was er kwa hart en poliswaarde weinig verschil tussen de 2), mijn hart deed op methylfenidaat zelfs hevigere reacties dan op Dex.

ik kan er niet genoeg op hameren, doe je het toch, houd je dosis dan laag! Verzet je tegen de zin om toch meer te willen voelen en laat je sample zeker testen. Doe eventueel een zelftest al kan je daar weinig uithalen, conteminatie met andere stoffen wordt wel beter in te schatten. Tegenwoordig heb je meerdere reagents (5-6) wat toch heel wat mogelijkheden geeft om bepaalde stoffen uit te sluiten tegenover enkele jaren gelden (3 reagents).

reagents interpreteren is voor een leek moeilijk een andere is een puurheid stip test, maar ook die zijn niet zo eenvoudig.

groeten!

Ape

Badass junkie
Ik kan van alles verkondigen, maar je snapt hem al wel. Om je vraag te beantwoorden:

4F ritalin
2FA Of 3FA
4FMA

Dit schiet me zo te binnen

Extraminimal

Ik kan van alles verkondigen, maar je snapt hem al wel. Om je vraag te beantwoorden:

4F ritalin
2FA Of 3FA
4FMA

Mag ik wat vragen? Ik ben namelijk ook groot geworden met het RC tijdperk dat uit de grond stampte, maar ik heb het er nooit voor gehad. Vertrouwde het niet en dacht “zal wel teleurstellend zijn tegenover de old school drug.” Als ik het goed begrijp zijn de RC van nu vooral gewijzigd in atomische structuur? Veranderd er dan veel aan de werking ten opzichte van het gewoon product?

Roze Olifant

DF Staff
Forumleiding
Moderator
Top Tripreporter

4F ritalin
2FA Of 3FA
4FMA

TS vindt methylfenidaat niks, dan denk ik dat 4F-MPH ook niet echt gaat bevallen. Dat is een soort turbo-rita, potenter met langere duur. Het valt te proberen natuurlijk. Met 2- of 3-FA en 4-FMA nog geen ervaring, maar 4-FMA is in ieder geval een sero-slurper die MDMA-kantjes heeft dus niet geschikt voor functioneel gebruik, vermoed ik zo, laat staan regelmatig.

Volgens mij is er geen echt alternatief voor dexamfetamine. Anders zou ik het ook wel graag weten, want ik reageer daar met minder heftige bijwerkingen op dan op methylfenidaat (krijg alleen de laatste voorgeschreven).

Maar goed, zoals al gezegd, met hartritmestoornissen is zelf hiermee gaan dokteren sowieso niet handig. En dexamfetamine, amfetamine etc. zijn ook nog eens een stuk verslavingsgevoeliger, ik zou er vandaan blijven met een verslavingsverleden.

Ape

Badass junkie
TS vindt methylfenidaat niks, dan denk ik dat 4F-MPH ook niet echt gaat bevallen. Dat is een soort turbo-rita, potenter met langere duur. Het valt te proberen natuurlijk. Met 2- of 3-FA en 4-FMA nog geen ervaring, maar 4-FMA is in ieder geval een sero-slurper die MDMA-kantjes heeft dus niet geschikt voor functioneel gebruik, vermoed ik zo, laat staan regelmatig.

Volgens mij is er geen echt alternatief voor dexamfetamine. Anders zou ik het ook wel graag weten, want ik reageer daar met minder heftige bijwerkingen op dan op methylfenidaat (krijg alleen de laatste voorgeschreven).

Maar goed, zoals al gezegd, met hartritmestoornissen is zelf hiermee gaan dokteren sowieso niet handig.
Nee je hebt gelijk, er is geen alternatief voor dex. Ik benoemde wat ik dacht dat in de buurt kwam. Ik heb overigens ervaring met geen enkel van de genoemde stofjes.

Roze Olifant

DF Staff
Forumleiding
Moderator
Top Tripreporter
Nee je hebt gelijk, er is geen alternatief voor dex. Ik benoemde wat ik dacht dat in de buurt kwam. Ik heb overigens ervaring met geen enkel van de genoemde stofjes.

Ah, oké. Ja, volgens mij is er dus gewoon echt geen analoog voor dex op de markt. Maar ik heb zelf ook weinig ervaring met de amfetamine-RC's die geen methylfenidaat-familieleden zijn of op serotonine werken.

Ik neem zelf nog wel eens 4F-EPH als alternatief voor 4F-MPH. Het verschil is subtiel maar EPH werkt, net als ethylfenidaat vs. methylfenidaat, wat minder op je fysieke systeem. (Minder noradrenaline-werking.) Zelf vind ik dat prettiger maar ik ben gevoelig voor dat lichamelijk zenuwachtige gevoel.

4-FMA heb ik wel al een tijd in huis, moet het nog 'ns proberen. :) Ik stel me daar iets bij voor wat lijkt op 3-MMC, maar geen idee of het klopt.

Roze Olifant

DF Staff
Forumleiding
Moderator
Top Tripreporter
Dex is juist niet verslavend, in tegenstelling tot speed.

Het verslavingspotentieel van dex is hoger dan dat van methylfenidaat. Dit omdat het op hogere dosis simpelweg recreatief wordt - zoals speed dus. Als je echt een hoge dosis dex neemt is het voor mij ook amper te onderscheiden van speed, behalve dan dat de werking natuurlijk ‘rustiger’ is omdat er meer dopamine- en minder noradrenaline-effect is vs. racemische amfetamine. Dat er meer mensen verslaafd zijn aan speed heeft er ook mee te maken dat dat uiteraard veel goedkoper is, en snuiven is sowieso verslavender dan oraal, waarbij dex meestal in therapeutische hoeveelheden wordt genomen en speed niet.

Chr0nic

Bewuste gebruiker
Het verslavingspotentieel van dex is hoger dan dat van methylfenidaat. Dit omdat het op hogere dosis simpelweg recreatief wordt - zoals speed dus. Als je echt een hoge dosis dex neemt is het voor mij ook amper te onderscheiden van speed, behalve dan dat de werking natuurlijk ‘rustiger’ is omdat er meer dopamine- en minder noradrenaline-effect is vs. racemische amfetamine. Dat er meer mensen verslaafd zijn aan speed heeft er ook mee te maken dat dat uiteraard veel goedkoper is, en snuiven is sowieso verslavender dan oraal, waarbij dex meestal in therapeutische hoeveelheden wordt genomen en speed niet.
Dit dus!

Ik ben nu bijvoorbeeld gestopt met recreatief speed gebruik sinds een week. Dit was behoorlijk uit de hand gelopen de laatste maanden waarbij ik het bijna dagelijks nam maanden lang waarbij ik soms een aantal nachten per week niet sliep en redelijk manisch werd. Ik herkende mezelf niet meer.
Ben nu iets meer dan een week verder. Ik heb wel de hele week mijn dextroamfetamine medicatie genomen 2x 5mg per dag ongeveer. Soms meer soms minder. Puur met het reden om de afkick van maandenlang speed gebruik te counteren en cravings te verminderen. Dit werkt tot nu toe erg goed icm supplementen, veel en gezond eten en beweging.
Nu het weekend aangekomen is, is gisteren mijn craving naar speed begonnen. Niet heel erg, maar het is er wel duidelijk waardoor ik dus vandaag een dubbele dosis dex heb genomen om dit te counteren. Merk wel dat het effect van de dex richting het recreatieve gaat nu. Enorme hyperfocus en lichte euforie. Komt bij lange niet in de buurt van speed nog maar kan me voorstellen dat je dextroamfetamine goed kan misbruiken als je dat zou willen in dit soort situaties. Ik heb er gelukkig wel redelijk grip op momenteel omdat ik er dagelijks bewust mee bezig ben om niet terug te vallen.

Rivalrie

Badass junkie
Een hoge dosis dex is gewoon crystal meth.

Denk zelf dat methylfenidaat verslavender is dan dex omdat je van methylfenidaat een rush kan ervaren door op de medicatie te kauwen.

Extraminimal

Denk zelf dat methylfenidaat verslavender is dan dex omdat je van methylfenidaat een rush kan ervaren door op de medicatie te kauwen.
Wow dit zijn ook wel zware uitspraken hoor. D-amfetamine (Dex) heeft een heel anders profiel dan meth hoor.

het zijn 2 verschillende soorten drugs hoewel ze sterk op elkaar lijken. Een racemische amfetamine bestaat uit 2 draaiende isomeren. L-(links); amfetamine en R-(rechts); dextroamfetamine.

dex heeft meer affiniteit op het centraal zenuwstelsel, levo op fysiologische functies

methamfetamine geeft een methyl groep toegevoegd, dit maakt dat de drug meer liposigeen (oplosbaar in vet). Het passeert daarbij de bloed-hersen barrière veel sneller. De drugs komt dus veel krachtiger op en geeft een veel hevigere rush. Hierdoor is het én verslavender én vele malen potenter én meer neurotoxische

het is zowat gelijk morfine vs heroïne als je begrijpt wat ik wil zeggen :)

Ape

Badass junkie

Wat vind jij hoog? Ik had 130mg genomen, en het kwam in de verste verte niet in de buurt van meth (denk ik, nooit gehad). Het enige wat het deed was me wakker houden, geen rush of iets.

Extraminimal

Wat vind jij hoog? Ik had 130mg genomen, en het kwam in de verste verte niet in de buurt van meth (denk ik, nooit gehad). Het enige wat het deed was me wakker houden, geen rush of iets.
Zou het kunnen dat je tolerantie hebt? Normaal gezien moet zo’n dosis Dex toch euforie opwekken. Een body load zoals je die met meth krijgt zal je met een standaard pheni-amfetamine niet krijgen.

maar tis toch net Dex die op de dopamine werkt dacht ik? Of is het omgekeerd doet Dex meer op nora en levo op dopa?

Roze Olifant

DF Staff
Forumleiding
Moderator
Top Tripreporter

Methamfetamine is veel sterker dan gewone amfetamine, dus vind je vergelijking apart. Dexamfetamine is gewoon de rechtsdraaiende isomeer van amfetamine, die wat beter ‘past’ op de receptoren dan het linksdraaiende isomeer (of het racemisch mengsel). Niet meer, niet minder.

Als je jouw logica volgt, is dexamfetamine niet verslavend in tegenstelling tot amfetamine (terwijl het feitelijk om hetzelfde molecuul gaat) en tegelijkertijd op hoge dosis hetzelfde als meth, een ander middel wat bij uitstek bekend staat om zijn verslavingspotentie, daar klopt toch iets niet.

Ik snap ook niet zo goed wat je met je tweede uitspraak bedoelt want zowel op methylfenidaat- als op dexamfetamine-pillen kun je kauwen, als je daar zin in hebt. Ik zie niet in waarom dit nuttig zou zijn, het zal wellicht wat sneller opgenomen worden dus rapper effect hebben, maar verder een zelfde effect geven dan wanneer de pillen heel ingenomen worden. Methylfenidaat staat over het algemeen bekend als minder verslavend dan dexamfetamine omdat het recreatief minder interessant is en vaak wat heftiger in (met name fysieke) bijwerkingen wordt ervaren, hoewel dat laatste persoonlijk is.

Ape

Badass junkie
Zou het kunnen dat je tolerantie hebt? Normaal gezien moet zo’n dosis Dex toch euforie opwekken. Een body load zoals je die met meth krijgt zal je met een standaard pheni-amfetamine niet krijgen.

maar tis toch net Dex die op de dopamine werkt dacht ik? Of is het omgekeerd doet Dex meer op nora en levo op dopa?
130mg is mega hoog. Je voelde hier niks van verder ?
Ik heb er geen tolerantie voor. Zeker een maand niet gebruikt en toen was de dagelijkse dosis 3 x 10. Het bevorderd beide de dopamine en noradrenaline, maar de echt verschillen weet ik zo niet.

ja ik dacht ook dat 130 hoog was, maar ik heb er inderdaad weinig van gevoeld behalve wakker blijven en na een paar uur wat krampachtige kaken

Extraminimal

Dat i
Ik heb er geen tolerantie voor. Zeker een maand niet gebruikt en toen was de dagelijkse dosis 3 x 10. Het bevorderd beide de dopamine en noradrenaline, maar de echt verschillen weet ik zo niet.

ja ik dacht ook dat 130 hoog was, maar ik heb er inderdaad weinig van gevoeld behalve wakker blijven en na een paar uur wat krampachtige kaken
Vreemd, amfetamine verschilt nogal in kwaliteit. Als je een groothandelaar zoekt voor apotheken (als je die nog kan vinden) dan staat dexamfetamine daar vermeld met een percentage van 50-75% mss dat dat er iets mee te maken heeft.

nu ik moet zeggen mijn medicatie Dex pakt ook heel raar uit met momenten. Sommige dagen lijkt het niet te werken. Dan ineens wel weer. Soms is het alsof ik overdag doen ben en dan savonds ineens strak komt te staan. Hoe dit kan zijn me raadsels. Conditionering van omgeving en ritme mss?

Ape

Badass junkie
nu ik moet zeggen mijn medicatie Dex pakt ook heel raar uit met momenten. Sommige dagen lijkt het niet te werken. Dan ineens wel weer. Soms is het alsof ik overdag doen ben en dan savonds ineens strak komt te staan. Hoe dit kan zijn me raadsels. Conditionering van omgeving en ritme mss?
Dit herken ik echt ja. Ik heb een keer gehad dat ik overdag niks merkte (wel gewoon de gebruikelijke doseringen genomen) en in de avond begon het te werken ofzo. Ik was toen ook de hele nacht wakker. Ik ben er toen mee gestopt.

Ik vind dex eigenlijk helemaal niet zo heel leuk spul. Komt misschien door de onbetrouwbare werking of dat het vrijwel niks bij me doet. Doe mij maar een lijntje speed.

Extraminimal

Dit herken ik echt ja. Ik heb een keer gehad dat ik overdag niks merkte (wel gewoon de gebruikelijke doseringen genomen) en in de avond begon het te werken ofzo. Ik was toen ook de hele nacht wakker. Ik ben er toen mee gestopt.

Ik vind dex eigenlijk helemaal niet zo heel leuk spul. Komt misschien door de onbetrouwbare werking of dat het vrijwel niks bij me doet. Doe mij maar een lijntje speed.
Ik denk conditionering, beschikbaarheid van co-enzymen en mineralen op dat moment. Spiegels van stress hormonen en het endocrine systeem. Wss ook het slaap/waak ritme, ben een nachtraaf.

dosis van 130 zou ik je toch niet meer aanraden en zeker niet om dat vaak te doen. Lijkt me erg neurotoxisch. Heb me ooit laten vertellen dat dex toch 4-5x zo potent is dan de mix. Dus dat is echt wel veel 😅

Ape

Badass junkie
Ik denk conditionering, beschikbaarheid van co-enzymen en mineralen op dat moment. Spiegels van stress hormonen en het endocrine systeem. Wss ook het slaap/waak ritme, ben een nachtraaf.

dosis van 130 zou ik je toch niet meer aanraden en zeker niet om dat vaak te doen. Lijkt me erg neurotoxisch. Heb me ooit laten vertellen dat dex toch 4-5x zo potent is dan de mix. Dus dat is echt wel veel 😅
Haha Ja nou ja je weet zelf ook hoe dat kan gaan met impulsiviteit. Het was eenmalig, wou het proberen en het is niet voor herhaling vatbaar.

Extraminimal

Idd vreemd. Was het magistraal bereid of van straat? Heb je laten testen? Mss heb je caffeine gehad of efedrine? Dat lijkt mij dan de meest logische verklaring of je systeem moet zo uitgeput zijn dan het geen energie meer uit je reserve kon halen.

mooi RC en andere gelijk cocaïne kunnen hiervoor verantwoordelijk zijn. Een andere mogelijkheid is dus dopamine deficiency (receptoren kunnen zelf geen dopamine meer aanmaken)

help maar denken hè..
Zoals ik al zij pakt het bij mij ook per dag anders uit en heb zelfs al gedacht dat ik een placebo krijg (magistraal recept).

wellicht wel er nooit echt een verklaring te vinden zijn. Je zegt gewone pep wel te kunnen genieten dus dan vallen enkele van mij genoemde mogelijke verklaringen al weg. Dan lijkt het toch eerder uit te gaan dat je een andere stof hebt gekregen dan je hebt gekocht.

nog dat er in het chemisch proces wat mis is gegaan waardoor de metabole niet volledig gevormd werken of je had een heel erg lage kwaliteit

L

Lid 147679

Gast
Dag luitjes,

Ik ben op zoek naar iets vergelijkbaars als dexamfetamine die ik ongeveer wekelijks functioneel kan gebruiken.
Heb een tijdje Ritalin op recept gehad voor ADD, maar dat vond ik absoluut niet fijn. Toen heb ik een korte periode van een vriend wat dexamfetamine gekregen (ik geloof de instant release) en dit deed het veel beter voor mij.

dexamfetamine vervangen door een ander middel is een beetje zoals je hond verwisselen voor een wasbeertje,
je kunt kranten leggen zo veel je wil maar eens hij de buikgriep heeft hangen je muren toch vol strontspetters,en braakt ie gans de gootsteen vol.
en dan zul je onder al het poetswerk heel wat afmompelen,jezelf verwensende waarom je der aan begonnen bent

Laatst bewerkt door een moderator:

Rivalrie

Badass junkie
dexamfetamine vervangen door een ander middel is een beetje zoals je hond verwisselen voor een wasbeertje,
je kunt kranten leggen zo veel je wil maar eens hij de buikgriep heeft hangen je muren toch vol strontspetters,en braakt ie gans de gootsteen vol.
en dan zul je onder al het poetswerk heel wat afmompelen,jezelf verwensende waarom je der aan begonnen bent
Fijn om wat vaker kritische geluiden te lezen. Ik vind het ook erg onverstandig en raad vooral de twijfelende personen aan om in gesprek te gaan met een psychiater.

Anelhm

Newbie
Dag luitjes,

Ik gebruik zelf dexamfetamine van de regenboog apotheek, ik ben begonnen met de dex magistraal bereide maar deze is niet meer te krijgen. Overgestapt op deze en deze is eigenlijk precies hetzelfde qua werking. Geen bijwerkingen en werkt super goed. Heb zelf lisdex, tentin alles geprobeerd maar niks werkte of te erge bijwerkingen. Degene die ik nu slik is ook zelf bereid door de apotheek

troksky

Belezen gebruiker
Beste ,

Ook relitine gebruik maar er mee gestopt.

Nu micro dosering 1cplsd werk prima en ook truffels.

Persoonlijk probeert ik via een gezonde levensstijl en gedrag therapie mijzelf in de hand houden.

Nu ik gebruik wel een keer per week paddenstoelen om effen rust in mijn hoofd te krijgen. Maar mangic paddenstoelen dat is tricky ..je komt altijd jezelf tegen. Psychoanalyse...

Veel succes ,

Neo-Shulginist

Badass junkie
Dag luitjes,

Rc's wekelijks gebruiken is sowieso een no-go. Of je moet graag voor ons ontdekken wat voor onvoorziene en nog niet te behandelen chronische gezondheidsklachten je daarvan kunt krijgen.

Bovenaan