Derealisatie?

michael1992

Experimenterende gebruiker
Ik gebruik nu een jaar met mijn vrienden zo nu en dan drugs. Tot nu toe eigenlijk alleen wiet en xtc. En ook heb ik 1 keer 2cb gedaan. Maar na 2 en 3 weken terug weer wat xtc te hebben geslikt ben ik me anders gaan voelen.

Ik blowde gemiddeld 1 keer in de 2 weken en niet eens zo veel.
xtc wel bijna elke maand maar laatst 2 weekenden achter elkaar (Stom ja).

Ik maak alles minder bewust mee. Ik ben minder alert en heb een slecht geheugen (Nog erger dan normaal heb ik het gevoel). Ook heb ik het gevoel dat ik een beetje een zombie ben geworden. Het lijkt best veel op stoned zijn vind ik. Je bent er met je hoofd niet helemaal bij. Dit is erg lastig op school en stage waar het de laatste tijd ook niet echt goed gaat.

Toen ik laatst uit verveling een beetje mee blowde met mijn vrienden voelde ik eigenlijk niks terwijl dat normaal wel anders is. Ik rookte gewoon door tot ik ineens kei moe werd en toen was ik maar gestopt. Kreeg wel een beetje een lachkick maar verder voelde ik me niet echt anders als daarvoor. :confused:

Ik heb dit allemaal al eens eerder gehad na wat pillen en toen trok het langzaam weer weg. Maar nu besef ik toch wel dat het best ernstig is en het alleen maar erger wordt hoe meer drugs ik gebruik. Nu valt het nog wel mee als ik het vergelijk met andere mensen maar denk dat als ik zo door ga ik ook zo eindig.

Ik ga proberen voorlopig te stoppen met alle drugs. Maar dit kan best moeilijk zijn omdat mijn vrienden altijd toch een beetje aandringen. Ik heb ze niks vertelt over mijn probleem omdat ze het denk ik toch niet serieus nemen. Ze snappen het waarschijnlijk niet en zullen iets denken van: Stel je nie zo aan ik heb ook niks en ik gebruik meer dan jij. Nu zul je denken lekkere vrienden maarja ze snappen het waarschijnlijk gewoon niet.

Nu heb ik nog een aantal vragen:

1 Is dit nou derealisatie? (Mensen die het misschien herkennen)

2 Hoe lang moet ik wachten om weer drugs te kunnen gebruiken? :( Gewoon wachten tot ik me weer normaal voel of toch nog wel langer?

3 Zou flink sporten iets helpen? Sport momenteel niet.

4 En wat is nou de top 5 ergste drugs voor mensen mensen met depersonalisatie? (Want ik denk dat ik dat heb)

Ik hoop dat iemand met soortgelijke verschijnselen me wat antwoorden kan geven.

Einstein

Badass junkie
Derealisatie is het gevoel in een "vreemde" werkelijkheid terecht te zijn gekomen, alsof die werkelijkheid niet echt is en je in een soort droom rondloopt. Depersonalisatie is het gevoel dat je buiten jezelf staat, alsof je een toeschouwer bent die je lichaam ziet leven, in plaats van dat jij zelf dat lichaam bestuurt. Beide kan ik nu niet echt herkennen in je verhaal, ervaar je dit soort dingen?
Van (milde) derealisatie heb ik zelf sinds mijn geboorte al van tijd tot tijd last, wat nog enigszins versterkt is sinds een intense DXM-trip in de zomer. De wereld lijkt dan echt een soort betekenisloze illusie te worden. Heeft niks te maken met alertheid en geheugenverlies, wat je met het "zombiegevoel" bedoelt begrijp ik niet heel goed.
Als je je echt drastisch anders voelt is het slim om voorlopig de drugs even links te laten liggen, hoe lang, tsja, geen idee. Wacht in ieder geval tot je je weer normaal voelt, minder met blowen en hou wat meer weken tussen je XTC-pillen. Als je dan weer gekke effecten krijgt is het een goed idee om een tijd niks meer te gebruiken.
Over sporten: puur medisch gezien helpt het niet veel, maar het kan wel goed helpen energiek in lichaam en geest te worden.

lolnoob

Bewuste gebruiker
Ik zou ook echt eens gaan nadenken over je vrienden als je ze niet eens de waarheid kunt vertellen. Als je geen zin hebt om drugs te gebruiken moet je het kunnen zeggen en als ze dit niet accepteren zijn het geen echte vrienden.

Je hoeft niet meteen met je problemen te komen maar zeggen dat je een keer overslaat kan geen probleem zijn.

Ik denk dat je een lange tijd geen drugs meer moet gaan gebruiken, voor je het weet beschadig je iets permanents en dan ben je de lul. Als het langer aanhoudt zou ik een bezoekje brengen aan de dokter.

Katatonia

Ik herken het enigszins.

Vanwege herkenbaarheid wil ik niet mijn hele verhaal hier posten, maar wie meer wil weten, mag mij pb-en.

Oom Klaas

Badass junkie
michael1992 zei:
Ik ga proberen voorlopig te stoppen met alle drugs. Maar dit kan best moeilijk zijn omdat mijn vrienden altijd toch een beetje aandringen. Ik heb ze niks vertelt over mijn probleem omdat ze het denk ik toch niet serieus nemen. Ze snappen het waarschijnlijk niet en zullen iets denken van: Stel je nie zo aan ik heb ook niks en ik gebruik meer dan jij. Nu zul je denken lekkere vrienden maarja ze snappen het waarschijnlijk gewoon niet.

Dump je vrienden.

Petrovic

Badass junkie
Emeritus Mod
Tripreporter
Oom Klaas zei:
michael1992 zei:

Dump je vrienden.
Dit! Of probeer ze het duidelijk te maken en dan zie je gelijk of het echte vrienden zijn. Doe het even rustig aan. Sporten zou het proces kunnen herstellen.

MIA-1985

Wijs gebruiker
-Probeer in de keren dat je drugs gebruikte, je tijd anders te besteden of iets anders samen met je vriendin te doen. Bijv. uit eten of een film te pakken. Ik noem maar wat :)
-Laat je drugs inderdaad links liggen, zou nog mooier zijn als je vriendin je hierin steunt door het ook niet te doen.
-Laat je vrienden weten dat je eens een keer niet wil meedoen, zeg desnoods dat je niet fit bent en even niet wilt gebruiken mocht je het niet willen zeggen. Maar eerlijk zijn tegen je vrienden zou moeten kunnen. Zijn het anders wel de vrienden die je bij je wilt hebben?

Take it easy! letterlijk en figuurlijk....... :wink:

michael1992

Bedankt voor de reacties. Mijn pc was kapot gegaan :angry: is nu eindelijk weer gemaakt. En even dat van mijn vrienden terzijde want daar red ik me wel mee.

Ik zal het nog een keer proberen uit te leggen wat ik ervaar. Ik heb soms een klein beetje het idee dat de wereld iets minder echt is. Maar vooral maak ik vaak dingen minder bewust mee. En soms heb ik dat als ik bijvoorbeeld over iets nadenk dat ik dan even alles vergeet (net als je stoned bent). En als iemand me dan aanspreekt dan komt er vaak even zoiets van oja ik ben hier met deze mensen en dan dringt alles weer tot me door.

Dit gebeurt me soms wel 10 keer op 1 dag en soms kan het best lang duren voordat de realiteit tot me door dringt. En gaat er dus een hele tijd voorbij die ik minder bewust heb meegemaakt. Dit bedoelde ik met een beetje dat zombie gevoel, alsof je even op de automatische piloot staat en je gedachten gedeeltelijk zijn uitgeschakeld.

Maar blijft nog steeds lastig te omschrijven.

En dit had ik voordat ik drugs gebruikte nooit. Maar dit is geen derealisatie dan :confused:

lolnoob

Bewuste gebruiker
Dat klinkt toch redelijk ernstig. Ik vind een bezoekje bij de huisarts echt geen slecht idee. En je hoeft niet bang te zijn dat iemand het te weten komt, want huisartsen hebben zwijgplicht.

michael1992

lolnoob zei:
Dat klinkt toch redelijk ernstig. Ik vind een bezoekje bij de huisarts echt geen slecht idee. En je hoeft niet bang te zijn dat iemand het te weten komt, want huisartsen hebben zwijgplicht.
Als ik het zelf terug lees klinkt het best wel psycho eigenlijk. Maar het is wel minder ernstig dan het lijkt. Ik wacht het voorlopig nog even af en anders kan ik altijd nog langs de huisarts.

lolnoob

Bewuste gebruiker
Als je dit blijft houden lijkt me er toch echt iets mis en dan is wachten met de dokter niet vaak een goed idee, maar je moet het natuurlijk voor jezelf beslissen.

funky_skunk_junky

Wijs gebruiker
michael1992 zei:
Bedankt voor de reacties. Mijn pc was kapot gegaan :angry: is nu eindelijk weer gemaakt. En even dat van mijn vrienden terzijde want daar red ik me wel mee.

Ik zal het nog een keer proberen uit te leggen wat ik ervaar. Ik heb soms een klein beetje het idee dat de wereld iets minder echt is. Maar vooral maak ik vaak dingen minder bewust mee. En soms heb ik dat als ik bijvoorbeeld over iets nadenk dat ik dan even alles vergeet (net als je stoned bent). En als iemand me dan aanspreekt dan komt er vaak even zoiets van oja ik ben hier met deze mensen en dan dringt alles weer tot me door.

Dit gebeurt me soms wel 10 keer op 1 dag en soms kan het best lang duren voordat de realiteit tot me door dringt. En gaat er dus een hele tijd voorbij die ik minder bewust heb meegemaakt. Dit bedoelde ik met een beetje dat zombie gevoel, alsof je even op de automatische piloot staat en je gedachten gedeeltelijk zijn uitgeschakeld.

Maar blijft nog steeds lastig te omschrijven.

Ik vind het lijken alsof je niet jezelf bent, maar gewoon "iemand" die precies alles weet van je leven en alles van een afstandje observeert.
Je weet wie diegene waarmee je praat is, maar het dringt op een of andere manier toch niet tot je door. Dat is soms best wel eng.
Gelukkig heb ik er nooit langer dan 3 dagen last van gehad, anders zou ik echt serieus doordraaien.

Sublimo

Badass junkie
Tripreporter
Zou het misschien gewoon zo zijn dat je jezelf te veel druk gemaakt erover ?
Door het bijvoorbeeld verward te hebben met vermoeidheid, je hoeft bijvoorbeeld van een bacterie niet altijd ziek te worden, maar dan wel last hebben van vermoeidheid.
Als je dan op dat moment al je bedenkingen hebt bij je drugsgebruik, je leest dan wat van derealisatie, en je bent vertrokken...

Maar dat is slechts hypothetisch.

eXeCuze

Bewuste gebruiker
Deze symptomen komen mij zeer bekend voor ik heb hier ook laten we zeggen een maandje last van gehad nadat ik gestopt ben met blowen. Nu ben ik inmiddels ongeveer 4 maanden gestopt met blowen en heb ik nergens meer last van.

Het enige advies wat ik je kan geven is echt te stoppen met drugs hoeft misschien niet eens voor altijd maar gewoon even om alles weer op een rijtje te zetten.

En ik herken het verhaal wat je qua vrienden zegt ook zeer, ik vertelde dat ik nog wel eens paranoia kon worden van het blowen en zij vonden mij maar raar wan het is maar blowen.

Maar goed op ten duur heb ik deze vrienden vaarwel gezegd omdat ik maar raar was en het advies wat ik hun gaf qua drugs toch niet waar was. Nu kom ik ze ooit nog tegen en zitten ze leuk elke dag aan de ketamine.

Al met al gun jezelf de tijd om even weer in de echte realiteit te komen en vooral laat je eigen niet gek maken door je eigen gedachtes! Sterkte ermee!

Theupsetter

Bewuste gebruiker
michael1992 zei:

Dit heb ik ook, dezelfde symptonen, dit ga ik volgen. :sunglasses:

Karhu

Wijs gebruiker
Concentratie probleem... heb ik ook... heb je een gesprek en dan valt je gedachten ergens anders op en dan heb je het hele gesprek gemist :) . Soms best wel vervelend ja!

Maar dat de wereld minder echt lijkt :confused: !

Shivix

Newbie
Loop zelf al 4 jaar met deze symptomen, weet ook aardig uitgebreid hoe het in elkaar zit en wat er aan te doen is. Drugs zijn in dit geval vaak niet een oorzaak, maar een trigger van een onderliggend probleem. Het kan ook door uitvoerige stress naar boven komen bijvoorbeeld. Tip: ga naar de dokter, praat er met hem over en vraag om met een psycholoog te praten als hij/zij daarmee instemt. Een angststoornis in welke mate (gegeneraliseerde/paniekstoornis/compulsieve dwangstoornis) kunnen namelijk voor depersonalisatie en derealisatiegevoelens de oorzaak zijn. Zo zijn er ook andere psychische aandoeningen (vaak van oplosbare aard) die oorzaak hiervan kunnen zijn, zoals depressie of manische depressiviteit. Depersonalisatie an sich is nog niet erkend als stoornis, het loopt vaak parallel of als symptoom met een andere stoornis. Het is in ieder geval oplosbaar (dat weet ik met 100% zekerheid) en je kan er niet vroeg genoeg mee beginnen om het op te lossen, hoe langer je ermee wacht hoe moeilijker het gaat worden!

Shivix

Newbie
Waarschijnlijk ben je ook iemand die veel in zijn hoofd zit, meer een denker dan een doener (misschien is dat ook de reden dat je veel blowt? Even alles laten gaan?). Het nadeel hiervan is dat je vaak het contact met je lichaam verliest. Als tijdelijke zelfmedicatie werkt het dan ook om even te stoppen met blowen en te gaan sporten, te gamen, films te kijken, kortom: afleiding opzoeken. Zal niet op structurele basis helpen echter tot de tijd dat je besluit hulp te zoeken; denk er niet teveel over na: hoe meer je erover na gaat denken hoe meer je in contact komt te staan met je hoofd en hoe minder met je lichaam, waardoor je er alleen maar verder in zakt. Wat je wil is de sleutel vinden om het op te lossen, bijvoorbeeld een psycholoog kan deze sleutel goed helpen te zoeken waardoor je een lange tijd om een sleutel te zelf te vinden die je alleen maar dieper naar beneden trekt en je jezelf alleen maar vervelender gaat voelen! Als je een specifieke vraag hebt stel hem vooral, ik heb geprobeerd er zelf uit te komen, ben er al 4 jaar mee bezig, wel een stuk wijzer geworden maar heb kortgeleden toch hulp ingeschakeld aangezien de achterliggende gronden zelf te lastig aan te pakken zijn door mij alleen. Spijt dat ik het niet eerder heb gedaan!

Bovenaan