De wietpas

cropp

Badass junkie
De rest van de overlast zal wel aangepraat zijn, ik kan zo snel echt geen andere overlast bedenken...

PepTalk

Badass junkie
Emeritus Mod
cropp zei:
Wie heeft daar precies last van dan?

Ik. Als het een beetje druk is, dan is er zelden parkeerplek te vinden.
Ook staan ''ze'' op invalide parkeerplaatsen of midden op de weg van de parkeerplaats.

Ook ben ik erg ongeduldig, en vind dat als ik 20 minuten in de rij moet gaan staan voor wat wiet voor een jointje ( die ik in die tijd gedraaid + gerookt had kunnen hebben) niet erg plezierig.

De prijzen gaan er door omhoog, en het ''maatschappelijke praatje in de shop'' verdwijnt door snelheid en gehaast.

De controle van de shop en politie strenger (hoewel het nog steeds mijn probleem is als ik iets doe wat niet mag.)

De buurt gaat (onterecht of niet) zeiken over hoeveel klanten de shop heeft, en heeft daardoor grote kans datie dicht moet.

Note: Dit zijn negatieve punten die ik, als klant van de coffeeshop, ervaar.

Hakvlees

Experimenterende gebruiker
Dat soort wantaferelen ken ik hier gelukkig niet, voor mij is het al druk in de shop als er meer dan 2 mensen in de rij staan. Zo'n wietpas zou hier dan ook totaal overbodig zijn, en ik weet wel dat ik, mocht die ik er komen, dan veel meer via-via zou kopen dan bij de shop. Want het is op zich geen geheim dat ik blow maar niemand hoeft bij te houden hoeveel ik dat doe, dat kan ik zelf prima.

PepTalk

Badass junkie
Emeritus Mod
Ik denk niet dat ze echt gaan bijhouden wat je wanneer gekocht hebt.
Dat de pas als het ware elke dag ''gereset'' word, en je dus alleen kunt zien dat je op die dag 3 gram gekocht hebt.

eXeCuze

Bewuste gebruiker
Ik heb gelukkig al een tijdje meer als genoeg van blowen,

Maar ik vind dat deze wietpas een beetje stinkt! Waarom?

- Omdat iedereen weet dat dit het illegale circuit gaat bevorderen.
- Ze prive gegevens opslaan, ik las in een vorige reactie dat deze niet toegankelijk zijn maar geloof mij maar als jij je id aan de politie moet geven zij ook wel even kunnen checken hoe vaak jij in de coffeshop zit. Heb je dan ook nog een kop die ze niet aan staat blijft het misschien niet bij alleen een ID.

Vooral dat laatste punt baart mij zorgen, die prive gegevens. Ik weet niet wie er allemaal het nieuws een beetje in de gaten houd? Maar er word steeds meer (mis)/gebruik van onze prive gegevens gemaakt, denk aan de ov chipkaart waar opeens toch wel privegegevens van worden opgeslagen. Zo zijn er tal van voorbeelden die duidelijk aan geven dat wij niet moeten denken van "ik heb toch niks te verbergen".

W.F.L.

Badass junkie
PepTalk zei:
OT: Dan hoop ik dat ALS ze het pasjes systeem dan echt gaan doorvoeren, dat de overlast dan ook echt minder word. 0 coffeeshops, daar kan mijn eigen kweekje niet tegen op vechten.. :(

Door de invoering van de pas zal de overlast (straatverkoop e.d) juist gaan stijgen, en dan heeft jullie regering een goed excuus om wiet en hasj gewoon meteen illegaal te maken.

Dat is de uiteindelijke bedoeling van die pas volgens mij wel. Anders konden ze net zo goed de grensshops sluiten (zoals in Roosendaal gebeurt is), en niet landelijk invoeren, want hierdoor krijgen Nederlanderse blowers die niet in grenssteden wonen ook problemen (als je het zo wil noemen, hahaha), toch?

Zelfs in Breda staat er meestal niet meer dan 4 man in de rij als ik ga, en dat is zelfs nog een grensstad imo. :rolleyes:

Ik heb een beter idee, gewoon de shops in Goes en Maastricht etc sluiten! En voortaan D66 stemmen :)

:grin:

PepTalk

Badass junkie
Emeritus Mod
Alle ''grensshops'' sluiten is inderdaad een optie.
Maar dan zullen veel (en dan vooral belgen denk ik) nog naar Rotterdam of verder rijden.

En waarom zou de wietpas (en dan vooral op langere termijn) het illegale circuit bevorderen?
Natuurlijk zullen er in het begin drugstoeristen blijven komen, waar dealers op in zullen springen.

Maar als blijkt dat de dealer wiet hier evenveel kost als in de regio waar ze vandaan komen, dan lijkt het me sterk dat je eerst x aantal km gaat rijden om even illegaal en duur (of goedkoop) je wiet kunt kopen. De drugstoeristen blijven weg, en daarmee de dealers ook ivm. geen klandizie.
Ik zal namelijk gewoon wiet blijven kopen in de chop met m'n passie.

eXeCuze zei:
- Ze prive gegevens opslaan, ik las in een vorige reactie dat deze niet toegankelijk zijn maar geloof mij maar als jij je id aan de politie moet geven zij ook wel even kunnen checken hoe vaak jij in de coffeshop zit. Heb je dan ook nog een kop die ze niet aan staat blijft het misschien niet bij alleen een ID.

Ik ben er vrij zeker van dat de politie niet aan de hand van je BSN kan checken hoe vaak je in de shop komt. Als je een Gamma klantenkaart hebt, kan de politie toch ook niet zien hoe vaak je hout en verf gaat halen? Shops blijven particulieren bedrijven, waar de overheid nooit van kan verplichten om gegevens door te spelen. Mits het van belang is bij een misdrijf uiteraard.

Mocht dit toch het geval zijn, dan zal ik daar toch niets om geven.
In sommige shops kan je ook pinnen (wat ik dan ook geregeld doe), dan kunnen ''ze'' ook nachecken hoeveel je waar gekocht hebt.
En wat dan nog?? Stel meneer agent weet dat ik een kei harde junk ben..
Het kopen en bezitten word dan misschien steeds minder gedoogd, ze kunnen je niets maken omdat je in de geschiedenis wiet gekocht hebt.

Hakvlees

Experimenterende gebruiker
Maar de Gamma-klantenpas is niet door de regering in het leven geroepen om de verfverkoop onder controle te houden. Bij de Wietpas is de paranoia dat de regering je gebruik ergens opslaat redelijk gerechtvaardigd. (waarschijnlijk ergens op een computer in de bezemkast die alleen wordt geraadpleegd als iemand een misdrijf begaat zodat ze in de krant erbij kunnen zetten dat de misdadiger regelmatig marijuana gebruikt)

PepTalk

Badass junkie
Emeritus Mod
Daar heb je wel gelijk in ja, was een domme vergelijking van me.
Ik ben tot nu toe iig. een voorstander van de wietpas, mocht het na het evt. invoeren toch fout lopen... Dan spring ook ik zeker op de bres.

En het guerrilla kweken kunnen ze toch echt heel erg moeilijk aanpakken, dus wat te roken heb ik altijd.

1percent

Belezen gebruiker
wietpas : papieren kaartje om tips van te draaien?
wietpas : om je lijntjes pep mee te kappen?

wietpas : multifunctioneel, maar niet voor het doel waar de regering hem voor wil :wave:

PepTalk

Badass junkie
Emeritus Mod
Intoxication zei:
PepTalk zei:
Alle ''grensshops'' sluiten is inderdaad een optie.
geen optie, belgen zijn zo gek als een deur, tuurlijk rijden die door naar de volgende stad

Wat ik zelf dus al 2 zinnen verder in diezelfde post zei.. :rolleyes:

Pizza Haze zei:
Ja.. en ik woon niet in haiti dus laat ze allemaal maar doodgaan aan cholera :rolleyes:

Ach.. Die mensen daar hebben al zo'n, ik geloof 57.000 euro, per persoon gehad na die ramp.
Dan zou je toch zeggen dat iets simpels als cholera wel te bestrijden is.

Maar voor sommige mensen is het nooit genoeg he.. :rolleyes:

cropp

Badass junkie
PepTalk zei:
Ach.. Die mensen daar hebben al zo'n, ik geloof 57.000 euro, per persoon gehad na die ramp.

Ik denk niet dat er iemand in Haiti met diaree in een cabrio zit...

Dreuge

Badass junkie
cropp zei:
PepTalk zei:

Ik denk niet dat er iemand in Haiti met diaree in een cabrio zit...

ik denk dat er ergens in het westen een dikke kale vent een nieuwe phantom en een vakantiehuisje heeft gekocht

PepTalk

Badass junkie
Emeritus Mod
Ik was maar wat aan het grappen.. Natuurlijk is het erg sneu voor die mensen daar.
Maar het blijft een ver van me bed show, waar ik niets mee te maken heb, geen last van heb en ook niet zo heel erg veel aan kan doen.

Geld doneren zorgt er blijkbaar niet voor dat ze daar letterlijk uit de shit raken...

Ik ben trouwens ook bijna door m'n shit heen:P
Nog snel ff naar de shop, ZONDER WIETPAS :grin:, om wat honing polm :hearteyes:

De wietpas zal voor de amsterdamse coffeshops flinke gevolgen hebben,
daar komen immers bijna alleen maar toeristen.
Ik ging voorheen ook tweemaal per jaar naar amsterdam,
om wat shops af te lopen,maar met max 3 gram ben je bij de eerste shop al op je tax.
Ook voor de recraetiefe gebruiker zo als ik is het minder nu moet je eerst een pas aanschaffen,
waardoor je toch gaat profileren als vaste klant, met zó'n pas.

Zo ff binnenlopen is er niet meer bij.
En zo als hierboven ook al aangegeven,als je wordt aangehouden,
en ze zien je wietpas in de beurs zitten,
gaan ze je toch wel ff nalopen,zo van [CDA mode}] Daar heb je weer zo' drugskikker,laten we hem ff checken[CDA mode]

Vind dat de privecie van de coffeshop bezoeker ook in het geding komt.

NorthernLightBE

Bewuste gebruiker
Hij kenmerkt softdrugs als 'troep die geproduceerd wordt door keiharde criminele bendes'.

Moesten ze nu eens zorgen voor een duidelijke reglementering wie juist die wiet mag telen...Maar nee laat de coffeeshops maar verkopen, maar hoe moeten die er dan aangeraken? Ze willen gewoon dat de straatverkoop toeneemt zodat iedereen dan lekker kan klagen en wiet weer illegaal wordt.

Flameon

Badass junkie
AMSTERDAM - De invoering van de wietpas zal niet werken in Maastricht, Amsterdam en andere steden waar veel toeristen komen die drugs gebruiken. Zij zullen voortaan hun heil bij onder andere straatdealers moeten zoeken.
Dat zegt Marije Wouters, onderzoekster aan het Bonger Instituut voor Criminologie van de Universiteit van Amsterdam.
Donderdag doet het Europees Hof van Justitie uitspraak over de invoering van de wietpas, waarmee alleen geregistreerde burgers voortaan een coffeeshop kunnen bezoeken.

''De handel voor de gewone consument zal zich vooral naar vrienden en familie verplaatsen. Daarnaast gaan de zogeheten 06-dealers een rol spelen.''
Deze dealers krijgen via hun mobiele telefoon een bestelling en leveren vervolgens de drugs op afspraak af. Een voorgestelde verplichting van het kabinet om coffeeshops op tenminste 350 meter afstand van scholen te houden, noemt Marije Wouters een probleem voor Amsterdam.
Zij verwacht chaos, omdat daardoor slechts 36 coffeeshops in de hoofdstad overblijven. ''De echt grote coffeeshops in bijvoorbeeld Roosendaal geven overlast, maar de veel kleinere in Amsterdam niet.''

'Extreem verschil vraag en aanbod'
Volgens de onderzoekster zal door de verplichting een extreem verschil ontstaan tussen vraag en aanbod. Zij verwacht dat naast handel tussen vrienden en kennissen, onder andere het aantal straathandelaren en 06-dealers toeneemt.
Het kabinet wil met de maatregel bereiken dat jongeren minder makkelijk aan softdrugs kunnen komen. De onderzoekster is echter van mening dat minderjarigen voortaan wiet bij 06-dealers gaan kopen.
''Met het huidige kabinet gaat het drugsbeleid in Nederland een kant op die repressiever is'', zegt Wouters. In dit bewind neemt justitie het voortouw. De onderzoekster stelt dat het drugsgebruik door het beleid waarschijnlijk niet zal afnemen.

'Huidige bewind prima'
''Het ligt eraan wat het doel van een beleid is. Het huidige bewind is prima wanneer je principieel tegen drugs bent. Mensen zijn dan echter niet geïnteresseerd in de gevolgen van het beleid voor mensen die wel blijven gebruiken'', vertelt Wouters.
Wanneer de overheid kiest voor verdere regulering, is de onderzoekster vóór het ''regelen van de achterdeur'', waardoor het kweken en bevoorraden van coffeeshops legaal wordt.
Er zou dan volgens haar een bedrijf moeten komen dat legaal wiet kweekt. Op financieel gebied zou dit gunstig zijn voor de overheid, omdat zij daarover btw kan heffen. Daarnaast wordt de kwaliteit van drugs beter gecontroleerd en ondervindt eveneens het milieu voordelen.

Volksgezondheid centraal
Het idee past in een drugsbeleid waar de volksgezondheid centraal staat en de zogenaamde harm reduction een rol speelt. Deze benadering gaat het gebruik van drugs niet tegen, maar belicht de negatieve gevolgen ervan.
Door veiliger gebruik van drugs, bijvoorbeeld door te stoppen met het injecteren van heroïne, worden de gevaren voor de volksgezondheid minder. Nederland had hier ooit een voortrekkersrol in, maar die is naar de achtergrond verdwenen
bron nu.nl

Bovenaan