De wietpas

Flameon

Badass junkie
Wie weet nu precies hoe het zit met de zogenaamde wietpas?
Tuurlijk vind je op internet wel een en ander, en staat daar dat je alleen met een pas wiet kan kopen / vaste klant bent.

Betekend dit dat je maar in 1 shop je wiet kan kopen? (waar je zgn lid bent).
Kun je alleen nog meer als hollander wiet kopen, en toeristen etc niet meer?

Deel hetgeen wat jij weet over de pas der wietjes!

spacelord

Wijs gebruiker
De pas komt er bijna aan, ik las vandaag in mijn vaste Belgische krant er een uitgebreid artikel over.

De hoofdzakelijke bedoeling is de wiet terugdringen tot de lokale gebruikers. Met die pas kan je 3 gram per dag in 1 shop halen, maakt niet uit welke. Zo wil men buitenlanders ontmoedigen voor 3 gram helemaal naar Nederland te rijden.

Discriminatie van het hoogste niveau als je het mij vraagt, ondanks het zoethoudertje dat buitenlanders de pas ook kunnen aanvragen. Dat is maar een kleine pleister op de wonde.

Flameon

Badass junkie
en op die pas zal dus wel geregistreerd worden hoeveel je hebt gekocht die dag? En als je dan bv naar amsterdam gaat dan zien ze dat je al 3 gram in je broekzak hebt? Aan e hand van die pas.
Tsja de illegale wiethandel zal nu vast en zeker alleen maar toe nemen.

spacelord

Wijs gebruiker
Andrew zei:
Moet je maar Nederlander zijn, Belg. :wave:

Wat een domme opmerking, en dat hoor je dan van een Belg..

En de illegale handel zal zeker toenemen, ik ben benieuwd hoelang het zal duren voor de overheid spijt van de beslissing zal krijgen.

Flameon

Badass junkie
Domme opmerking inderdaad. Denk dat wij vaak nog veel van de belgen kunnen leren, dat ter zijde :grin:

Het punt van illegale wiethandel is dat je MOET weten waar wat te krijgen is naast de shop, en dat weten touristen vaak niet gauw te vinden. Denk dat de overheid daar op hoopt.

spacelord

Wijs gebruiker
Als ik in Maastricht rondloop wordt ik op zijn minst 3 x aangesproken door drugkoeriers. Zij zoeken sneller klanten dan blowers hun nodig hebben :tearsofjoy:

De vraag is hoe sterk de overlast zal zijn met de toenemende illegale handel, het wordt afwachten.

En als je van ons wilt leren, neem dan geen voorbeeld aan onze regering. België is een apeland, ik ben er niet fier op dat ik Belg ben, wel dat ik Europeaan ben.

Flameon

Badass junkie
Vreemd, ik kom vaak in maastricht en zie die drugsrunners ook niet. Hoeft ook niet, wellicht zien ze aan me dat ik geen interesse heb :grin:

spacelord

Wijs gebruiker
Ja als je iemand met een gerolde sigaret in zijn bek en rode oogjes over het straat ziet strompelen van de ene naar de andere shop, lijkt het mij moeilijk me in te houden als straatdealer :grin:

TRAVOLTA

Bewuste gebruiker
Flameon zei:
Vreemd, ik kom vaak in maastricht en zie die drugsrunners ook niet. Hoeft ook niet, wellicht zien ze aan me dat ik geen interesse heb :grin:

ik was me net hetzelfde aan 't afvragen :) wel genoeg fransozen die de weg naar de "caffeeshop" willen weten maar nog niet eens een idee hebben wat "left" of "right" is.

kaasbaas

Badass junkie
Maximaal 3 gram? Oh god, wat zullen al die kindertjes nu toch moeten doen nu er geen 18+ers voor ze naar de shop kunnen gaan.. Oh, ik weet het! Ze gaan de illegale handel in duiken en zullen geen btw hoeven te betalen voor hun grammetje :grin:.

Hoe meer ik over die wietpas hoor, hoe dommer ik 't vind. Ik heb erg het gevoel als of de regering niet eens hun plannen doordenkt, alles maar invoeren maar niet aan de consequenties denken :confused:.

cropp

Badass junkie
Dan kunnen we dus ook niet meer als brabanders even in Amsterdam naar de shop?

Dat lijkt me het grootste nadeel...

Oom Klaas

Badass junkie
cropp zei:

Jawel, alleen als je voordat je naar Amsterdam gaat de maximale hoeveelheid wiet in Brabant haalt kan je in Amsterdam natuurlijk niet nog meer kopen.

PepTalk

Badass junkie
Emeritus Mod
En dan nu van mij wellicht de enige positieve reactie op ''de wietpas'''.

Voor de leden die, in dit geval helaas, uit België komen: Voor jullie blijft het natuurlijk nadelig.
Echter voor mij als Hollander uit een grensgemeente is het toch wel fijn.

Niet meer een kwartier wachten op een parkeerplek ( zaterdagavond en zondagmiddag), en daarna een kwartier wachten in de rij.
Om daarna tot de conclusie te komen dat ik niet chill een jointje kan roken in de shop, omdat elke stoel bezet is door een belg, fransoos of pool.

Natuurlijk zal de illgegale straathandel in de grensgemeentes toenemen, maar dat is voor hoogstens 1 jaar. Daarna weten ( ook alle domme) Belgen hopelijk wel dat ze hier niet zomaar aan wiet gaan geraken, en beter ( en goedkoper) een lokale dealer kunnen aanspreken.

Ik lever en dan misschien wel 2 gram op in, maar ik rook er gelukkig ook geen 5 per dag.
Ook zal ik wat privacy moeten opgeven, hoewel daar toch niemand toegang tot gaat krijgen.

Kortom: Voor mij als inwoner van een door drugstoeristen bezochte stad.
En nou kan ik me voorstellen dat het in Goes nog lang niet zo erg is als in bijv. Maastricht.

Pizza Haze

Belezen gebruiker
Maar als alle buitenlanders niet meer naar hier komen dan zullen de shops in de grensgebieden het wel ff benauwd krijgen. Vraag me af wat dat met de kwaliteit/prijs van wiet doet.

NorthernLightBE

Bewuste gebruiker
De zoveelste nutteloze, ondoordachte, niet-verder-kijken-dan-ons-neus-lang-is beslissing. Het lijkt verdomme bijna de politiek van België wel. Overtreed Nederland niet de wet door buitenlanders niet toe te laten?

Toasts

Experimenterende gebruiker
Flameon zei:
en op die pas zal dus wel geregistreerd worden hoeveel je hebt gekocht die dag? En als je dan bv naar amsterdam gaat dan zien ze dat je al 3 gram in je broekzak hebt? Aan e hand van die pas.
Tsja de illegale wiethandel zal nu vast en zeker alleen maar toe nemen.
Daar komt nog bij dat je in een shop tenminste weet wat je koopt. Wij arme belgjes zullen dus nooit meer 100% zeker kunnen zijn van de kwaliteit. Vond het altijd zo fijn om eens een dagje naar de buren te trekken.. Al die heerlijke soortjes.. :hearteyes:
Terwijl je bij dealers gewoon koopt wat ze hebben. (Heb nu wel een goeie kerel in mijn buurt gevonden die amnesia aan shopprijs verkoopt :smoke: )

echt problemen zal ik er niet mee hebben, ga sowieso al niet vaak naar de shop. Maar vind het wel jammer. :cry:

En idd, er zal weer meer illegale handel zijn. En meer illegale drugs betekent meestal ook meer criminaliteit daaromtrent.

Kan er eigenlijk niets positiefs aan bedenken. (Ook al was ik een Nederlander, hoewel het me dan minder had gestoord.. 3g per dag zou ik toch wel mee toekomen :stoned: )

Einstein

Badass junkie
Het positieve eraan is natuurlijk dat onze fantastische VVD-CDA-en-stiekem-vooral-PVV-regering door deze maatregel (onder het mom van "hard aanpakken die handel!!!!11!!1") weer wat street credibility krijgt, waardoor de nationale eenheid en het vertrouwen in de regering in Nederland ook een boost krijgt. Ideaal :hearteyes:

cropp

Badass junkie
Oom Klaas zei:
cropp zei:

Jawel, alleen als je voordat je naar Amsterdam gaat de maximale hoeveelheid wiet in Brabant haalt kan je in Amsterdam natuurlijk niet nog meer kopen.
3 gram per dag is echt te weinig.

Oom Klaas

Badass junkie
cropp zei:
Oom Klaas zei:
cropp zei:

3 gram per dag is echt te weinig.

Chris Pontius zei:
J-j-j-j-j-junks.

Meer kan ik over de hoeveelheid niet zeggen.

cropp

Badass junkie
Chris Pontius zei:
J-j-j-j-j-junks.
Nee helemaal niet, soms rijd ik naar eindhoven omdat de shops hier kut zijn en dan haal ik 15 gram, maar daar doe ik wel 3 weken mee, 2 of 3 gram wiet is normaal, maar vaak vind ik een grammetje hash ook nog wel lekker en dan begint het gezeur al, wat ik koop hoeft niet op, maar ik wil niet iedere dag dat teringeind naar de shop fietsen of geld betalen voor zo`n boemeltreintje...

PepTalk

Badass junkie
Emeritus Mod
Pizza Haze zei:
Maar als alle buitenlanders niet meer naar hier komen dan zullen de shops in de grensgebieden het wel ff benauwd krijgen. Vraag me af wat dat met de kwaliteit/prijs van wiet doet.

Ik denk dat heel weinig coffeeshops het financieel benauwd zullen krijgen..
Ook denk ik dat wanneer er minder/geen drugstoeristen meer komen, het alleen maar positief zal zijn voor zowel de prijs als de kwaliteit.

knolselderij zei:
Overtreed Nederland niet de wet door buitenlanders niet toe te laten?

Als buitenlander kun je gewoon lid worden van de shop. Je kunt dan alleen niet meer alle grensplaatsen afgaan en overal 5 ( of 3) gram kopen.
Door dat je dus paar 3 gram totaal per dag kunt kopen, zal de aanlokkelijkheid flink dalen.

knolselderij zei:
zal dit niet ook zijn om te kunnen registreren wat coffeshops verkopen?

De overheid zal geen inzicht hebben in wat de shops verkopen, behalve als ze wiet legaliseren.
In veel shops word digitaal al bijgehouden wat en hoeveel er verkocht word, om zo de voorraad overzichtelijk op peil gehouden kan worden. (En het moeilijker is voor werknemers wat mee te sneaken).

Damm..Kieswijzer heeft gelijk, ik ben een rechtse klootzak :openmouth:

Oom Klaas

Badass junkie
cropp zei:
Chris Pontius zei:
J-j-j-j-j-junks.
Nee helemaal niet, soms rijd ik naar eindhoven omdat de shops hier kut zijn en dan haal ik 15 gram, maar daar doe ik wel 3 weken mee, 2 of 3 gram wiet is normaal, maar vaak vind ik een grammetje hash ook nog wel lekker en dan begint het gezeur al, wat ik koop hoeft niet op, maar ik wil niet iedere dag dat teringeind naar de shop fietsen of geld betalen voor zo`n boemeltreintje...

Oke, het klonk in je eerste post wat anders :P
Maar dat gedrag willen ze dus juist tegen gaan. In principe ben jij ook gewoon een drugstoerist op dat moment, in je eigen land weliswaar.

W.F.L.

Badass junkie
Mwah, op zich begrijp ik het wel. Fransen gedragen zich vaak kut (in België ook) en Belgen ook, als ze naar een ander land gaan. Toeristen gedragen zich zowiezo vaak irritant. Met bepaalde Nederlanders is dat in België even goed.

In Breda is het niet zooo erg vind ik, maar in Maastricht enz. zijn er wel veel toeristen. Ik vind het alleen jammer dat die mensen er altijd zo'n show/gedoe/overlast van maken, want ik ben uiteindelijk ook een drugstoerist en wordt hier wel mee benadeeld. :P

Maar kan me niet echt voorstellen dat een nederlandse blower last van mij heeft of andere mensen die gewoon normaal doen en niet denken dat ze op weg zijn naar de fucking kermis oid. :confused: Maar ik vermijd plaatsen zoals Maastricht en Goes liever om wiet te kopen, kan beter elders :)

Ben ook blij dat er geen shops in Roosendaal zijn want ik reis altijd langs daar. :grin: Goddank. Hoewel die trein op woensdagnamiddag ook vol zit met kutkinderen die zweten van de stress en waarschijnlijk wiet gaan kopen of weet ik wat.

Flameon

Badass junkie
De wietpas die het kabinet in wil voeren en waarmee alleen ingezetenen van Nederland softdrugs mogen kopen, is de laatste kans voor coffeeshops. Als de overlast rond softdrugs er niet door vermindert, moet de regering stoppen met het gedogen daarvan. Dat stellen Tweede Kamerleden van CDA en VVD.

Het CDA en de PVV zijn al langer kritisch over het Nederlandse gedoogbeleid ten aanzien van softdrugs. De VVD begint in toenemende mate bedenkingen te krijgen. Zo is volgens premier Rutte definitief een eind gekomen aan de 'uit de jaren zestig stammende romantisering van softdrugs'. Hij kenmerkt softdrugs als 'troep die geproduceerd wordt door keiharde criminele bendes'. Volgens VVD-Kamerlid Ard van der Steur staat het gedogen van coffeeshops op losse schroeven als de wietpas niet werkt. Zijn collega Coskun Çörüz van het CDA is blij met de uitspraken vanuit de VVD. ''Ons streven is altijd geweest: nul coffeeshops. Het CDA stond lang alleen, maar de neuzen beginnen nu dezelfde kant op te wijzen", aldus Çörüz. "Dit is hét kabinet dat daarvoor moet zorgen", voegt hij eraan toe.

In Amsterdam bestaat grote twijfel over de effectiviteit van de wietpas, waarmee meerderjarige ingezetenen van Nederland maximaal drie gram softdrugs per dag bij een coffeeshop mogen aanschaffen. De bedoeling van die beperking is het tegengaan van softdrugs-gerelateerde overlast door toeristen, maar volgens burgemeester Eberhard van der Laan bestaat dat probleem in de hoofdstad helemaal niet. Hij stelt dat invoering van de pas juist voor problemen zal gaan zorgen, zoals het ontstaan van straathandel. Minister Ivo Opstelten wil de wietpas echter voor alle Nederlandse coffeeshops invoeren. Later deze maand heeft Van der Laan een gesprek met Opstelten over zijn bedenkingen.

Vorige week zei Opstelten dat het pasjessysteem in Brabant versneld moet worden ingevoerd. Daarmee wil hij geweldsincidenten een halt toeroepen die te maken hebben met de georganiseerde wietteelt.

lolnoob

Bewuste gebruiker
Nou misschien moet ik maar een voorraadje wiet in gaan slaan voordat het hele land naar de tering gaat. Wat een kansloze regering hebben we nu :(

PepTalk

Badass junkie
Emeritus Mod
Heb ook al eens over een Duits/Nederlands/Belgs paradijs na zitten denken.
Een stuk niemandsland, ergens waar van 3 landen grenzen zijn.

The best of 3 combined..

Coffeeshops, vuurwerk, hoeren en natuurlijk ff een stuk autobahn incl. benzinepomp zonder accijnzen!
Voor wie dat geld dan is wat het allemaal opbrengt??

Tja, daar kun je lang over bekvechten, maar ik offer me wel op als president van dat stukkie land. :stoned: :wave:

OT: Dan hoop ik dat ALS ze het pasjes systeem dan echt gaan doorvoeren, dat de overlast dan ook echt minder word. 0 coffeeshops, daar kan mijn eigen kweekje niet tegen op vechten.. :(

cropp

Badass junkie
Wat is precies coffeeshop overlast?

Niet de voorbeeldjes van stoffige ambtenaren maar echte overlast?

spacelord

Wijs gebruiker
cropp zei:
Wat is precies coffeeshop overlast?

Niet de voorbeeldjes van stoffige ambtenaren maar echte overlast?

Buitenlanders die hun parkeerboetes niet betalen en gaan staan op plaatsen waar ze niet mogen :tearsofjoy:

Dreuge

Badass junkie
Ik heb nog nooit wat gemerkt van overlast bij mijn plaatselijke shop.. In de kroegen in dezelfde straat daarentegen wordt nog wel eens gevochten.

Bovenaan