De Vliegenzwam

Spirit Quest

Bewuste gebruiker
Tripreporter
Hey hey,

Het is alweer een tijdje geleden dat ik hier was maar ik meen een mooie vonst te hebben gedaan. Namelijk een behoorlijke portie vliegenzwammen. Kan iemand bevestigen dat de psychoactieve variant is?

(hier een link naar de groto foto)
http://img217.imageshack.us/img217/7361/dsc01530yl4.jpg

Laat maar wat horen?

(wat is de beste manier om ze drogen en consumeren?)

vogel

Bewuste gebruiker
vonst :confused:

je bedoeld ROOF

waas daat!!!!!!
je heb ALLES meegenomen wat je DAAR gevonden heb ?

dit is een zeldzame ''beschermde'' paddestoel toch

foei foei foei foei foei foei foei foei foei foei foei foei foei foei

op het internet kan je toch vliegenzwamen uit het oosten polen, siberie vandaan bestellen
die schijnen toch ook sterker te zijn als de vliegenzwammen hier in nederland
http://ceremony.wolfsnake.net/viewtopic ... 955a7f4fa2

vogel

Bewuste gebruiker
iboteenzuur word bij het drogen muscarine
en muscarine die weer nat word ,word weer iboteenzuur
:confused:
iboteenzuur werkt 10 keer sterker als muscarine
dus kan je het iboteenzuur niet ontwijken als je paddestoel eet
doordat je paddestoel eet word ie weer nat
dan word ie weer nat, dus de muscarine word nat , dus dat word weer iboteenzuur

is dat correct ,, kan iemand dit bevestigen, vertel ik nou onzin "?

ErnstJünger

Bewuste gebruiker
Tripreporter
De Amanita staat op geen enkele officiële beschermlijst en het plukken wordt dus helemaal niet gesanctioneerd.
Jij mag dat misschien als "diefstal" beschouwen, maar dat is natuurlijk een mening en geen feit.

Bovendien vraag ik je ons maar eens uit te leggen wat het laakbare hiervan is?
Die paddestoelen hebben immers allemaal al hun sporen achtergelaten waardoor de oogst voor volgend jaar weeral binnen in.
De foto's laten duidelijk volwassen exemplaren zijn.

Indien hij ze nu niet geplukt had, zouden ze gewoon beginnen rotten, maar het netto verschil blijft nul.

@Spirit Quest: pas op met de dosering: probeer eerst een halve, en voer dan gradueel de dosis op. Overhaast je hier zeker niet mee. Overdoseren op paddo's is één ding, overdoseren op vliegenzwam is de hel. (zie de reeks bad trips op Erowid hierover).

De beste bereidingswijze: laat ze eerst helemaal drogen, zo laat je de schadelijke zuren (die je anders misselijkheid, zweten,... brengen) omzetten in muscimol.
Ofwel eet je ze gewoon op zoals "gewone" paddo's, ofwel maak je een omelet, ofwel zet je thee,... Of je kan het natuurlijk ook gewoon enkele dagen in het zonlicht laten fermenteren in een fles kruidenwijn of zo.

Een gouden tip: lees je eerst uitgebreid in over experimenteren met amanita's!!!!!! :rock:

ErnstJünger

Bewuste gebruiker
Tripreporter
vogel zei:
iboteenzuur word bij het drogen muscarine
en muscarine die weer nat word ,word weer iboteenzuur
iboteenzuur werkt 10 keer sterker als muscarine
dus kan je het iboteenzuur niet ontwijken als je paddestoel eet
doordat je paddestoel eet word ie weer nat
dan word ie weer nat, dus de muscarine word nat , dus dat word weer iboteenzuur

is dat correct ,, kan iemand dit bevestigen, vertel ik nou onzin "?

In alle, en dan bedoel ik ook àlle bronnen die ik hierover gelezen heb, staat dat het degradatieproces van iboteenzuur naar muscimol-muscarine-... onomkeerbaar is.
Ik kan dus in de verste verten niet bedenken waarom dat wel zo zou zijn.

Als ik dan de honderden trip reports op Erowid stelsematig hierover doorneem, lijkt het inderdaad proefondervindelijk aan te raden ze te laten drogen.
Bovendien is de categorie trip reports met gedroogde zwammen onvergelijkbaar met de categorie trip reports met ongedroogde zwammen.

My 2 cents...

OnderDeEik

Wijs gebruiker
In die van mij bleken wormpjes te zitten, hier kwam ik tijdens het (op een natuurlijke manier van) drogen achter. Nou heb ik gelezen dat je ze dan het beste in een oventje (op een niet al te hoge temperatuur) kan doen om ze te laten drogen en dan worden de beestjes ook gelijk als probleem geschrapt.

Goed, dat ga ik dus komend weekend misschien even testen.

Spirit Quest

Bewuste gebruiker
Tripreporter
@ ErnstJünger: Fijn dat je even het even het "diefstal" verhaaltje uit de lucht hebt gehaald. De soort is inderdaad niet beschermd maar staat op de "Rode lijst" van zeldzame paddenstoelen. Het zijn inderdaad volwassen exemplaren die hun sporen al hebben verspreid en ik heb er nog een aantal laten staan (de opbrengst had met goed zoeken vele male hoger kunnen zijn, maar ik heb bewust gekozen het hierbij te laten).

Weet jij hoe het zit met oven drogen? Ik dacht een uurtje of 6 op 40 graden, kun je dit bevestigen. Tevens is het ook wel goed te weten of ik nu uitsluitsel heb dat dit de psychoactieve vliegenzwam is, heb ik de juiste soort te pakken?

OnderDeEik

Wijs gebruiker
Even van erowid:
"How do I prepare them? You should dry them first so all the ibotenic acid (bad stuff) will turn to muscimol which is what you want. Drying has to be done in a temperature of about 170-200F to make the reaction to happen. If you dry them in an oven leave the door little open to let the steam come out. When the mushrooms are heated they will "sweat" their juice out and you don't want that to happen so pour the semi-dried juice back over the mushrooms and do this as often as needed."

Uit dit stukje:
http://www.erowid.org/plants/amanitas/a ... etri.shtml

Spirit Quest

Bewuste gebruiker
Tripreporter
Daar was ik me al bewust van, ik heb daar zelf zeer prettige ervaringen mee (dromirige en zeer creatieve relaxte staat) maar het schijnt enorm slecht voor de gezondheid te zijn...

Ik heb nu trouwens met wat silica en een paar handoeken het droog proces in gang gezet :wink: Oven drogen schijnt toch een beetje afbreuk te doen aan de potentie van de paddestoel.

OnderDeEik

Wijs gebruiker
Dat Silica is het spul wat in zon vochtvreter zit toch?
Wie weet anders maar eens zon ding aanschaffen binnenkort.

Spirit Quest

Bewuste gebruiker
Tripreporter
Je kunt Silica (of vochtvreters) bij de meeste bouwmarkten kopen. Dat stort je dan gewoon in een grote bak, daar span je een handdoek of theedoek overheen waarop je je paddenstoelen oplegt (eventueel met nog een handdoek of theedoek eroverheen). Binnen een dag of 2 a 3 zijn dan je paddenstoelen helemaal droog. Je kan ook bij veel schoenmakers silica packs krijgen :)

Spirit Quest

Bewuste gebruiker
Tripreporter
Hahaha, geen probleem :) Beproefde methode die prima werkt! Bij sommige etenswaren krijg je het ook. Zeewier voor sushi mee te maken bijvoorbeeld, daar zitten vrij grote zakjes bij.

OnderDeEik

Wijs gebruiker
En wormpjes? Die gaan er toch niet van weg. Nou zullen die beesten weinig aan een droge paddestoel hebben... maartoch.

kagrenac

Newbie
STOP met deze paddestoelen te plukken!!!

Het enige deel van de passestoel dat werkende bestanddelen heeft is het vlies (de witte stippen)
je hoeft de paddestoel dus zeker niet te plukken!!!!!!
je kan ze er gewoon afwrijven.
volgend jaar dus minder paddo's voor iedereen
deze info is correct heb dit nagevraagd in de growshop!!!

Voor meer info
[email protected]

zalige trip iedereen :grin:

nog een iets samen met doornappel staat deze trip bekend als de "bad wizzard"

Arenshi

Bewuste gebruiker
dit is inderdaad de amanita muscaria die muscarine en muscimol bevat,

hoe drogen => gewoon op keukenrol of wc-papier laten drogen en om de 2 dagen verversen,
je kan ze ook in de oven steken en ze op 50°C laten drogen, weet wel dat je ze zeker niet boven 80°C mag laten drogen anders gaat de actieve stof muscimol weg en heb je dus geen effect.

hoe consumeren => je kan het het oranje gedeelte ( de schil ) oproken, opeten of thee van maken, weet wel dat de schil volledig oranje moet lijken anders is de paddestoel nog niet helemaal droog en ga je veel muscarine opeten/oproken en dit is niet echt de bedoeling grotendeels omdat dit je buikpijn en misselijkheid bezorgd. als je het gaat eten kun je ook nog ong. een centimeter onder de schil ( de sporen dus ) opeten als dit volledig droog is omdat daar ook actieve stoffen zitten zoals iboteenzuur die een soortgelijk effect geeft als bij LSD.

Het effect van de vliegenzwam hangt van persoon tot persoon af. Er zijn onderzoeken verricht op de werking van deze paddestoel op verschillende mensen en onderzoek wijst aan dat er mensen zijn die totaal geen effect hadden, sommigen hadden milde hallucinaties en voelden zicht grotendeels gewoon stoned, sommigen hadden zware hallucinaties en sommigen waren heel ziek en hadden geen effect. Het is altijd wijs om een tripsitter bij je te hebben wanneer je ze consumeert, je weet maar nooit welk effect het op jou heeft.
:wave:

Arenshi

Bewuste gebruiker
kagrenac zei:
STOP met deze paddestoelen te plukken!!!

Het enige deel van de passestoel dat werkende bestanddelen heeft is het vlies (de witte stippen)
je hoeft de paddestoel dus zeker niet te plukken!!!!!!
je kan ze er gewoon afwrijven.
volgend jaar dus minder paddo's voor iedereen
deze info is correct heb dit nagevraagd in de growshop!!!

Voor meer info
[email protected]

zalige trip iedereen :grin:

nog een iets samen met doornappel staat deze trip bekend als de "bad wizzard"
dit is helemaal niet waar. de witte stippen gaan er af naargelang de tijd dat ze drogen of je kan de paddenstoel ook geplukt hebben zonder stippen aangezien ze gemakkelijk van de hoed afspoelen als het regent.

"Aan de zwamvlok onstaat een bolletje met een vlies eromheen. Dat groeit. Dan barst het vlies open, en groeit de vliegenzwam verder. De witte stippen zijn dus eigenlijk restjes van het vlies!"
deze witte stippen zijn niet hallucinogeen dus is er geen reden om ze op te eten.
:wave:

ErnstJünger

Bewuste gebruiker
Tripreporter
Inderdaad, de stof zit zeker niet in de witte stippen, maar veelal gewoon in de hoed.

Waarom dat taboe op het plukken van amanita's? Het zijn tenslotte slechts de vruchten van een organisme dat ondergronds groeit.
Indien ze hun sporen al verspreid hebben, kan ik echt geen enkel argument bedenken waarom het plukken (van volwassen exemplaren) op enige wijze nadelig zou kunnen zijn.

Spirit Quest

Bewuste gebruiker
Tripreporter
Ja om de een of andere reden zien mensen het plukken deze paddestoel als een misdaad. Zoals al gezegd is het slechts een vrucht, het mecilium is de daadwerkelijke "plant" (eigenlijk een schimmel, maar goed). Deze paddestoelen hadden al lang en breed hun sporen versprijd.

Ook is het inderdaad zo dat de hoed (en dus niet de stippen) de meeste hallicunogenen substantsies bevat, vandaar ook dat ik enkel hoeden heb geplukt, en geen stelen (de natuur heeft misschien niks aan die stelen maar zo beschadig je de bodem en het mecilium tenminste niet)

OnderDeEik

Wijs gebruiker
Ben gisteren weer even wezen zoeken, de meeste die ik tegenkwam hadden wormpjes erin.. Heb er nu een paar zonder die te drogen liggen :)

OnderDeEik

Wijs gebruiker
Zo! Ik heb nu 11 gedroogde hoedjes, allemaal verkruimeld en in een potje gestopt. Had toch verwacht dat het meer zou zijn in een potje. Och, dat scheelt weer met opbergen.

Eens kijken wanneer ik het ga gebruiken, in een thee of soep ofzo. Zal dan wel een reportje maken denk ik zo.

Gisteren wel wat in de pijp gestopt maar daar heb ik niet zoveel van gemerkt. De rook viel me heel erg mee, afgezien van geur :tongueout:

Spirit Quest

Bewuste gebruiker
Tripreporter
Succes met je ervaring :) Hou me op de hoogte! Ik was er ook verbaast van dat die behoorlijk hoeveelheid die ik had gevonden gedroogd slechts 12gram was.

Roken werkt voor mij trouwens prima, wordt er zeer relax en creatief van.

Bymo

Experimenterende gebruiker
Ik zag daarstraks op weg naar huis toevallig een hoop amanitas staan in de berm naast de weg.

Na het eten ben ik direct teruggekeerd naar die plek. Rond elke boom stonden er een stuk of 10. In totaal stonden er meer dan 100 ! Ik heb er 4 geplukt in verschillende stadia van ontwikkeling. Één ervan was nog toe, die laat ik in het vervolg staan omdat de sporen er nog niet uitgevallen zijn. Er stonden er ook veel die geel waren gekleurd, maar die heb ik laten staan omdat de felrode beter te identificeren zijn. Welke pluk ik best in het vervolg? De rode of de oudere gele?

Kan iemand bevestigen dat het weldegelijk om de goede soort gaat? Ze zijn ech heel fel rood, al valt dat niet zo op door de slechte fotokwaliteit (sorry daarvoor).

over het roken :
Daar was ik me al bewust van, ik heb daar zelf zeer prettige ervaringen mee (dromirige en zeer creatieve relaxte staat) maar het schijnt enorm slecht voor de gezondheid te zijn...

Kan je meer uitleg geven of heb je daar een bron voor? Waarom is het enorm slecht?

Ik weet nog niet wanneer ik ze zal consumeren, maar wanneer ik het doe zal ik trachten één en ander neer te pennen over de ervaring.

Riel

Bewuste gebruiker
De rode. er bestaan namelijk ook paddestoelen van dezelfde familie van de amanita muscaria die giftig zijn.

Spirit Quest

Bewuste gebruiker
Tripreporter
Maak een foto van de paddenstoelen met wat meer licht erbij :wink:Nu is het slecht te zien al ben ik vrij zeker dat je de goede soort te pakken hebt.

OnderDeEik

Wijs gebruiker
Ik had ze uit een greppeltje. Het stond er helemaal vol met kleine berkjes en allemaal vliegenzwammen. Bij de meesten was het dikkere witte gedeeltje onder het vlies helemaal aangevreten door wormpjes helaas. Ben toen dus maar heel selectief geweesd.

Anyway! Gisteravond... eerst wat in een pijp. Hier kreeg ik een dromerig gevoel val, lekker in de kop maar bleef erg actief.

Later maakte ik thee en na een beetje afkoelen gooide ik er de amanita bij, zon 7-8 hoedjes gok ik. Had helaas geen weegschaal bij de hand. Of dat zo betrouwbaar was geweesd is ook maar de vraag gezien ze zeggen dat kleinere krachtiger zijn.

Had aardig wat moeite het naar binnen te krijgen, heb er 20 minuten over gedaan. Echt lekker was het niet. Ik werd wat misselijk en had wat buikpijn en de effecten kwamen erg langzaam (had gewoon normaal gegeten). Ik had eerst na het roken al heel veel zin in lekker knus tegen mn vriendin aanzitten en dat werd steeds sterker totdat ik op een bepaald moment me in mn gedachten bezig ging houden met het doorgronden van vreemde gedachtes. Ik heb echt heel lang over iets nagedacht dat me compleet onlogisch leek, wat dan uiteindelijk maar logisch moest worden. Ik liet dingen in mijn gedachten bewegen en het voelde alsof ik zelf bewoog. Ojectten voelen was ik veel mee bezig en ik heb wat random gesprekken in het niets gehad. Mijn vriendin vertelde me dat ik haar helemaal grondig heb onderzocht.

Verder gingen er rimpelingen door mijn blikveld.

Wat me opvalt is dat ik zelf het niet helemaal na kan vertellen en dat mijn vriendin wat sommige dingen betrefd iets meer weet.

Gezien mn gewicht (+- 97) en het feit dat ik gewoon avondeten heb genuttigd had ik welicht nog wel wat meer kunnen nemen. Het was in ieder geval een prettige belevenis.

Zo, wie weet dat ik vanavond nog even een fatsoenlijk tripreport hierover in elkaar flans.

Die actieve high bij het roken bevalt me wel trouwens :grin:

ErnstJünger

Bewuste gebruiker
Tripreporter
:confused: Hoe roken jullie de vliegenzwam eigenlijk? :confused:

Als we ervan uitgaan dat de rode hoed het potentste is, blijft de vraag hoe jullie zo'n hoedje oproken?

Welke methode?
Welke portie?

Ik heb kruidenwijn-met-amanita-extract aangemaakt voor dit weekeinde. Indien er iets zou tussen komen, wil ik het best eens roken.

ErnstJünger

Bewuste gebruiker
Tripreporter
Goed, maar zo'n hoed blijft toch vrij groot.
Over wat voor een pijp spreken jullie dan?
Of doen jullie dat dan in verschillende beurten?
En m'n laatste vraag: wat is dan de dosis voor amanita te roken? Eén hoedje per keer? Of wegen jullie ze?

Spirit Quest

Bewuste gebruiker
Tripreporter
Gewoon zoveel als in het pijpje pas, zeker geen hele hoed. Ik heb gewoon een standaard corn cob pipe (zo groot als een normale tabakspijp). Als je die volstopt en oprookt dan hakt dat er goed in.

ErnstJünger

Bewuste gebruiker
Tripreporter
Wat is de duur van een gerookte amanita-trip?

Ik wil dit binnenkort proberen, maar moet natuurlijk eerst de duur weten alvorens ik het om 22u begin te roken... :mrgreen:

Spirit Quest

Bewuste gebruiker
Tripreporter
ErnstJünger zei:
Wat is de duur van een gerookte amanita-trip?

Ik wil dit binnenkort proberen, maar moet natuurlijk eerst de duur weten alvorens ik het om 22u begin te roken... :mrgreen:

Als je het rookt heeft het ongeveer dezelfde tijdspanne als een joint. Ik moet wel zeggen dat ik persoonlijk het idee heb dat als je het vaker gebruikt het effect ook langer blijft hangen.

Elentherelién zei:
Als je hebt gedroogde amanita muscaria hebt en er een joint van rookt werkt dat ook?

Yup :)

ErnstJünger

Bewuste gebruiker
Tripreporter
Ik heb gisteren 'getracht' Amanita te roken, maar kan het niet echt een succes noemen.

In totaal een kwart van een grote, gedroogde hoed gerookt, maar zowel over het procede als over de effecten kan ik niet positief zijn.
Het is onaangename rook, verschillende keren je pijpenkop hervullen (gezien het volume), en al bij al een diffuus effect.

Iets fout gedaan? :confused:

Ik kan me niet voorstellen om de dosis om te drijven, aangezien ik zo eerder ziek toch geïntoxiceerd zal zijn door amanita te roken... :kots:

Bovenaan