Concerta

jakkez

Newbie
Dag beste mensen, hier in belgie zijn het weer bijna examens op de unief en nu zit ik met een vraag.

Vorig jaar heb ik tijdens de examens wat rilatine genomen en dit werkte wel goed, het waren ofwel die van 10mg of 20 mg modified release. Ik kreeg er geen bijwerkingen van dus dat was wel goed, maar aan de andere kant waren ze dan weer niet goed. die van 10mg werkte maar een uurtje goed en die 20mg eerder 3 uur.

Nu heb ik ook de mogelijkheid om Concerta te nemen, maar ik ben bang dat deze TE straf zullen zijn. Ik kan enkel aan die van 54mg geraken.

Is het verstandig om deze is te proberen? Hou in het achterhoofd dat ik helemaal geen add heb en ook geen tolerantie heb opgebouwd

thx

willemv

Wijs gebruiker
Tripreporter
Licht eraan wat je wil merken ervan. Concerta werkt 12 uur en heeft geen pieken maar is gewoon stabiel. Ritalin piekt heel erg en werkt ook maar kort tussen de 2 tot 4 uur. Concerta 54mg staat gelijk aan 15mg ritalin. Heb zelf Concerta gehad voor mijn ADD maar nam tussen de 2 tot max 5 tabletten. Aangezien je over 20mg praat denk ik dat 2 tabletten genoeg voor je zijn. Houdt er wel rekening mee dat het 12 uur werkt.

jakkez

Newbie
ja heb ik gemerkt bij rilatin, dat werkt in een boog, stijgt tot een punt daarna daalt het en dat vind ik er niet goed aan.

is het echt dat 54mg concerta = 15mg rilatine? ik heb vriende van me die ook wel eens concerta genomen hebben en die vonden dat echt te straf daarmee dat ik twijfel

willemv

Wijs gebruiker
Tripreporter
Ja dat 54mg gelijk staat aan 15mg maar dan 12 uur lang dat weet ik 99,9% zeker. Heb ooit een informatiefolder hierover gelezen waar het allemaal tot in puntjes in stond uitgelegd. Je moet concerta wel in zijn geheel innemen anders komt het wel als 54mg aan. Bij de concerta tabletten zit er een soort beschermlaagje over het werkzame gedeelte. Deze is opgebouwd uit 3 lagen een lichtroze met weet ik wat erin, een witte laag met de werkzame stof en vervolgens een groen stukje wat uitzet en de methylfenidaat geleidelijk eruit duwt wat zorgt voor een constante afgifte gelijk aan 15mg ritalin.

Ik heb ADD en gebruik ook Concerta 36 mg, eerst nam ik 4 keer per dag 10 mg Ritalin.
Ik weet niet beter dan dat mijn psychiater zei dat de Concerta 36 de stof heel langzaam laat oplossen zodat je pieken en dalen niet hebt en dat het gewoon dezelfde hoeveelheid is. Dus niet 54 staat tot 15 mg (ok 4 mg minder maar dat is een te verwaarlozen hoeveelheid)

willemv

Wijs gebruiker
Tripreporter
Lekker vaag het hele concerta verhaal ben het eens na gaan zoeken. En conclusie concerta bouwt zich ook op 54mg zou gelijk gaan 12-21-21 als ik het goed lees. Dus je zou in het begin kunnen denken dat je minder hebt gehad maar concerta wordt in drie fases opgenomen. Lekker vaag gebeuren maar nu weet ik dus wel wat het roze gedeelte bevat van het tablet. Het is wel schandalig dat ze bij mijn psychiater toentertijd gewoon boekjes met informatie hadden niet klopte. Heb ervan bijgehouden dat het 15.15.15 zou zijn met concerta maar dat is dus niet zo. Praat nu wel over dik 6 a 7 jaar geleden en volgens mij was concerta toen nog een relatief nieuw medicijn. En het is ook alweer zo lang geleden misschien maak ik er wel mijn eigen verhaal van.

jakkez

Newbie
Ok bedankt, dit is alvast nuttige informatie!!

Hebben jullie ook last van bijwerkingen? of valt dat wel mee?

en oh ja, is het zoals bij meeste pillen dat je concerta bijvoorbeeld een week moet nemen vooraleer het echt werkt of zal het direct werken vanaf de eerste pil?

sorry dat ik zo veel vragen stel maar ben toch voorzichtig met medicatie die mij niet is voorgeschreven

willemv

Wijs gebruiker
Tripreporter
Concerta werkt een half uur na inname. Je hoef hier geen spiegel zoals met sommige andere medicijnen op te bouwen. De bijwerkingen onder andere wat je van speed ook kan ervaren, soms een beetje hoofdpijn.. Misschien even de bijsluiter op google zoeken daar staat het allemaal precies in.

jhonsmith

Newbie
ja heb ik gemerkt bij rilatin, dat werkt in een boog, stijgt tot een punt daarna daalt het en dat vind ik er niet goed aan. :rockband:

Bovenaan