cokegebruik?

Moeders

Newbie
Zal mezelf eerst even voorstellen: mijn naam is Anneke, ben moeder van 3 kinderen en 48 jaar.
Mijn vraag gaat over mijn jongste dochter, ze is 19 jaar.
We hebben denk ik een goed contact met elkaar en ik weet dat ze weleens blowt.
Twee jaar geleden ging ze om met een groepje waarin iedereen weleens blowde.
Dat was geen probleem, maar een voor een gingen ze zwaardere middelen gebruiken.
Of ik denk dat het zwaarder is.
Speed, XTC, Ketamine, GHB.
Mijn dochter kreeg dat ook steeds aangeboden en omdat zij dat vervelend begon te vinden en de ontmoetingen meer en meer gingen draaien om drugsgebruik en minder om leuke dingen ondernemen heeft ze met dat groepje gebroken.
Het was niet leuk meer.
Dat is wat ze mij verteld heeft.
Al snel had ze nieuwe vrienden gemaakt.
Maar terwijl de "eerste" vrienden hier over de vloer kwamen komen de nieuwe vrienden nooit langs.
Na een paar maanden vertelde mijn dochter dat het met dit groepje al net zo ging als met het vorige groepje wat druggebruik betreft.
Ze baalde er toen van dat iedereen wel drugs lijkt te gebruiken zei ze.
Of in elk geval zwaarder spul dan blowen.
Ze wilde deze vriendschappen niet verbreken want er werd haar niks opgedrongen en wat anderen doen zijn hun zaken, vind ze.
Zo af en toe praatten we erover hoe het ging en hoe het met de vrienden ging en het leek allemaal gewoon.
Ze slaapt met de deur open en nu merkte ik al een paar keer dat ze met verwijdde pupillen thuiskwam, ging eten na thuiskomst en dan meteen naar bed.
Als ik dan langs haar kamer liep als ze sliep zag ik dat ze rare bewegingen met haar mond maakte en ze snurkte ook keihard terwijl ze anders nooit snurkte.
Het zag eruit afsof ze overdreven op kauwgom kauwde en ik maakte haar dan wakker omdat ik bang was dat ze erin zou stikken.
Maar dan zei ze dat ze zo'n droge mond had.
Als ze dan water dronk en wéer in slaap viel deed ze het weer, bijna als een tic of zoiets.
Andere keren is ze hele nachten wakker en zegt ze dat ze 'over haar slaap heen is'.
De volgende dag gaat ze wel gewoon naar school en werken.
Dat is nu al vier of vijf keer gebeurd en iets in me zegt dat ze niet de waarheid spreekt.
Als ze aan de telefoon zit hoor ik ook weleens het woord sos vallen.
Dus ben ik een open gesprek met haar aangegaan.
Zij zegt dat sommigen in hun groepje coke gebruiken maar zijzelf absoluut niet.
En als ik wilde zou ze breken met dit groepje.
Maar dat ging me veels te ver, ze kiest zelf haar vrienden.
Nou na dit hele lange verhaal kom ik maar ter zake:
dat onbewuste overdreven kauwen, de droge mond en het snurken, kan dat wijzen op cokegebruik?

Ik maak me zorgen dat ze iets voor me probeert te verbergen.
En, denk ik dan, wat als er iets gebeurt en ik zou haar medicatie geven dat de boel nog erger maakt?
Ik snap best dat ze me niet alles wil vertellen maar ik wil wel graag weten waar ik in geval van nood rekening mee moet houden.
En ik zou het mezelf niet vergeven als er wel iets zou gebeuren en ik heb niet op tijd gevraagd of mijn twijfel terecht is.
Aan de andere kant is het erg moeilijk om je zorgen opzij te zetten en je kind te geloven terwijl je voelt dat er iets niet klopt.

Bedankt voor het lezen en alvast bedankt voor eventuele antwoorden.

['Q3

\\\\\\\\\\\\\\\

Dumpy

Wijs gebruiker
Tripreporter
Het lange wakker zijn zou goed op speed of coke kunnen duiden, en zo met je kaken heen en weer gaan is typisch iets voor MDMA/XTC maar komt ook voor bij veel speed gebruik. Maar dan zou ze denk ik niet gaan slapen. Dus denk dan eerder XTC ofzo... en ja dat nachten wakker zijn vind ik iets voor speed, of ze moet hele nacht door coke blijven gebruiken. Maar als ze met dr deur open slaapt lijkt me dat jullie dat zouden merken.

Zo te lezen sta je er wel goed in als moeder... niet je kind iets verbieden en een open praat sfeer.
Veel succes ermee!!

Exceptional Insight

DF-koning
Emeritus Mod
Allereerst natuurlijk heel goed dat jullie zo goed over ook zulk soorten dingen kunnen praten. Maar kleine meisjes worden groot, ik zou me voorlopig nog niet al te veel zorgen maken, vraag haar er zo af en toe naar, laat ze niets los, dan wil ze er misschien niet over praten. Ik begrijp dat het moeilijk is, maar op een gegeven moment gaan kinderen toch keuzes maken, waar mama het niet altijd mee eens is en waarbij kinderen het gevoel hebben dat ze niet het zou begrijpen.
Maar blijf vooral over praten, dat gebeurt tegenwoordig veel te weinig, ouders worden vooral veel boos, maar dat werkt averechts.

Wat de "symptomen" betreft denk ik net als Dumpy inderdaad aan een amfetamine vanwege de nachten zonder slaap en de kauwende bewegingen.

Amaranth

Bewuste gebruiker
Het klinkt wel alsof je begrip hebt voor je dochter en alsof je je zorgen maakt, maar dat ze eigenlijk alles wel aan je zou kunnen vertellen zonder dat je boos wordt. Misschien is het een idee dat je haar deze tekst laat lezen? Dan snapt zij ook hoe jij het ziet en misschien durft ze er dan makkelijker over te praten.

DrippTone

Badass junkie
Tripreporter
Het klinkt inderdaad meer als speed, misschien MDMA. Coke gebruik merk je over het algemeen niet zo. Grote pupillen en kauwen duid inderdaad op amfetamine.
Verzamel informatie over speed en MDMA, eventueel ook cocaïne en lees dit samen met haar door. Leg vooral nadruk op de verslavings factor en de schade op lange termijn. Vertel haar dat als je iets nu misschien niet merkt/voelt het niet wil zeggen dat je er later geen last van kunt krijgen. Ik denk dat als ze zich bewust is van de risico's dat de kans dat ze er wat verantwoordelijker mee omgaat al wat groter is. En zeg daarnaast dat je niet boos op dr zal zijn als ze wat gebuikt, en dat je toch van haar zult blijven houden. Maar leg uit dat je liever weet wat ze gebruikt dat mocht het ooit fout gaan je wel op de hoogte bent van wat er aan de hand is. Het is voor jonge drugs gebruikers een goede steun om te weten dat er iemand is om je op te vangen en die niet wil dat je je leven verpest. Dus verstandig gebruik of het niet gebruiken is dan veel meer voor de hand liggend voor zo'n persoon om te kiezen. Als je verbied en je vijandig op stelt dan zal dat alleen resulteren in onveilig en onverantwoord drugs gebruik. Vooral blijven praten dus, maar niks afdwingen.

Pikachu

Wijs gebruiker
Zoals iedereen hierboven denk ik ook dat het niet slapen door speed komt. Alleen vind ik persoonlijk speed niet een drug die je alleen maar doet zoals sommige mensen met wiet en alcohol. Speed is naar mijn mening iets wat je af en toe er bij doet zoals wel meer polydrugsgebruikers zoals ikzelf. Af en toe een keer een pil, af en toe een keer een lijntje coke of speed, af en toe een blowtje.

Maargoed, ik raad je aan om het eens aan haar te vragen in een open gesprek. Wordt niet boos of teleurgesteld. M.a.w. geef niet meteen een negatieve reactie maar vraag liever door naar de effecten e.d. dan kan je wat beter zicht krijgen op wat en hoeveel ze gebruikt. Kom dan vervolgens hier terug, vertel ons je bevindingen en dan kunnen wij wel ongeveer beoordelen of haar (veronderstelde) gebruik problematisch is of niet.

Overigens wil ik ook nog zeggen dat ik zelf erg blij zou zijn als mijn moeder zo openstond voor dit soort dingen. Je doet het naar mijn mening dus erg goed.

Succes ermee wat je ook doet :wink:

Pintho

Belezen gebruiker
misschien heeft ze gewoon tijdelijk last van slapeloosheid, dat heb ik ook wel eens, gaat vanzelf over.
het malen met de kaken zijn onbewuste spiersamentrekkingen die veel in de slaap voor komen.
ik zou me niet te druk maken als ze zich normaal gedraagt en functioneert.

Sarori

Bewuste gebruiker
Mijn complimenten voor hoe jij je hier als moeder neerzet. Meelevend, maar ook bezorgd en toch niet veroordelend. En je hebt een open contact met je dochter. Daar kunnen veel ouders een puntje aan zuigen.

Kleine dochtertjes worden alleen groot en maken soms net iets andere keuzes dan die je zelf zou maken. Gaan steeds meer hun eigen weg en experimenteren met het leven en al wat het te bieden heeft. Dit laat ouders zuchten en steunen, want o jee als het verkeerd afloopt.... :)
Maar kinderen zijn geen kopieën van jezelf en dat zou ook alleen maar saai zijn, toch?

Ik denk dat je eigen ouders daar bij jou ook de nodige ervaringen mee hebben opgedaan. Zullen ook niet altijd even lekker geslapen hebben lijkt mij...
De mijne tenminste niet :tearsofjoy:

En ook mijn ogen gaan wel eens iets moeilijker dicht vanwege zorgen om de (puber)kids...het hoort er kennelijk allemaal bij. Had ik er maar niet aan moeten beginnen :)

Je weet zelf denk ik heel goed hoe je met je dochter kunt praten. Ik zou haar de ruimte geven om wat dingen te ontdekken, maar dat doe je eigenlijk al. Een moeder die zo een hechte band met haar dochter heeft voelt echt wel aan als het mis gaat of uit de hand dreigt te lopen, ook als de afstand langzaam wat groter wordt. Daar zou ik maar op vertrouwen.
:wave:

Die 'krampkaken' wijzen in de richting van speed of MDMA wat mij betreft.

Moeders

Newbie
Dank jullie wel voor alle reakties, en de positieve feedback.
Ben zelf ook jong geweest en ik was over het algemeen een keurige, hield me vrij precies aan wat mijn ouders voorschreven.

Maar ik begrijp ook dat dat niet meer van deze tijd is en mijn dochter haar leven moet leven en niet het mijne.
Ik ben blij wanneer ze me in vertrouwen neemt (is een heel groot compliment in feite) en snap ook dat ze niet alles wil vertellen en zich los moet maken.

Ik ben ook vrij nuchter, ze doen uiteindelijk toch wat ze willen of ik het daar nou mee eens ben of niet.
Daar ben ik ook wel blij om want het betekent dat ze zelf denken en verantwoordelijkheden nemen.

Het lastige is dat je als ouder op twee stoelen zit, aan de ene kant wil je ze niet aan het handje blijven houden maar toch de boel nog een beetje in de gaten houden zodat je misschien kunt ingrijpen als het fout loopt.
Dat voelt heel erg als ouderlijke verantwoordelijkheid.

Aan de andere kant wil je kinderen juist bevestigen in hun eigenwaarde door ze onvoorwaardelijk te steunen.
en het is niet altijd even makkelijk laveren tussen die twee :)

Nogmaals, ik ben heel erg blij en toch ook wel gerustgesteld door de reacties van jullie en ik ga jullie adviezen zeker opvolgen!
Bedankt!!

Atropa

Bewuste gebruiker
Die symptomen van een droge mond, grote pupillen en kaakbewegingen behoren toe aan XTC en/of amfetamine (speed). Kaakbewegingen met name bij XTC. Bij speed is er iets wat meer sprake van een 'starende' blik en een koele maar strakke kaaklijn. Droge mond en grote pupillen zijn symptomen van zowel Xtc gebruik of amfetamine gebruik. Ook een bleke (soms bezweten) huid of weinig enthausiaste uitstraling zijn deel v/d uitwerking van speed/XTC.

Cocaine (sos) is veel minder opvallend te zien, er zijn geen kaakbewegingen en grote pupillen treden pas op bij stevig gebruik. Het zit voornamelijk in het gedrag en dan ook nog eens in kleine zaken, veel niet problematische cokegebruikers zijn meesters in koel leugentjes aandragen met een geloofwaardige gezichtsuitdrukking en reponse. In feite zou je kunnen zeggen dat matig gecontroleerd cokegebruik niet ver afstaat van stevig koffiegebruik. Het valt makkelijk te verbergen. Maar na verloop van tijd of als het uit de hand loopt dan zijn wisselende stemmingen, korte telefoontjes, regelmatig plassen, het gelijk willen doordrukken, problemen met luisteren, anderen niet uit laten praten, makkelijk geirriteerd, verstopte neus met slijm, slechte concentratie, verveling, impulsief het huis uit wel tekenen dat coke een rol speelt in het hoofd v/d gebruiker.

Ik denk dat je als ouder in ieder geval op een eerlijke wijze de mening moet delen dat verantwoord gebruik alle voordelen heeft, welke bij teveel en te regelmatig gebruik allemaal niet meer terug te vinden zijn. In ieder geval zou ik niet enkel en alleen zorgen uitspreken maar ook blijk geven van het moeder gevoel naar haar toe waarbij de wenst dat ze zich lekker in haar vel voelt net zo belangrijk is als spreken over het gebruik zelf. Als haar vertrouwen in handen wordt gelegd dat haar moeder gelooft in de kracht van haar dochter dan zal er bij haar ook gevoel aanwezig zijn wat bij haar van binnen speelt, welke ze naast de gevoelens van gebruik met zich meedraagt. Dat is efficienter dan alleen kaders en grenzen afspreken, want thuis wordt sneller vergeten in het moment dat ze op pad is, eerlijke oprechte gevoelens en verantwoordelijkheid werken sterker in op het geweten.

acidboy

Badass junkie
Sarori zei:
Mijn complimenten voor hoe jij je hier als moeder neerzet.

Verder kan ik hier heel veel neer zetten, maar dat zal in grote lijnen overlappen met wat er al staat. Overbodig dus. Succes!

Miss Kittin

Badass junkie
Emeritus Mod
Tripreporter
Het zou kunnen duiden op drugsgebruik, maar hoeft niet perse. Er zijn veel mensen die tijdens hun slaap knarsen en helemaal geen drugs gebruiken.

Echter, als uw dochter over de telefoon over dingen als "sos" praat, kan het zijn dat ze toch wel eens coke gebruikt (coke wordt in de "straattaal" vaak sos genoemd).

Ik raad aan om het gewoon aan haar te vragen. Uit uw verhaal maak ik op, dat jullie een sterke band hebben en goed kunnen praten met elkaar. Benader haar zonder meteen verwijten te maken, maar toon oprecht uw bezorgdheid n leg haar uit waar u uw vermoedens op baseert. Ik hoop dat jullie er uit komen samen!

Af en toe coke gebruiken is niet zo schadelijk, het gevaar schuilt 'm vooral in de verleidelijkheid van de drug (voor sommige type mensen) en het feit dat een verslaving er vrij ongemerkt in kan sluipen. Als blijkt dat uw dochter toch coke gebruikt, dan kunnen jullie samen eens op zoek gaan naar goede voorlichting over deze drug. Op sites als die van de Jellinek, is veel bruikbare informatie terug te vinden. Het boekje "Uit je Bol" van Gerben Hellinga & Hans Plomp is overigens ook een aanrader, voor zowel jonge gebruikers als voor de ouders. Hier staat veel informatie over bijna alle soorten drugs (inmiddels is er ook een beknopte online versie beschikbaar: http://www.uitjebol.net/).

Door samen dit soort informatie te bekijken, laat u zien dat u betrokken bent bij haar en krijgt ze niet het gevoel dat u haar gedrag meteen per definitie afkeurt. Daar komt bij dat ze ook direct meer leert over de evt risico's van coke. Aan haar dan de beslissing of ze verder wil blijven experimenteren of liever niet.

Succes samen!

p.s. op dit forum is ook een apart subforum over cocaine, hier kunt u ook meer te weten komen over deze drug.

Moeders

Newbie
Ook jullie bedankt voor jullie bijdrage!
Ten overvloede: ik vind mijn dochter een wereldmeid, wat ze ook doet of besluit te doen :)

Moeders

Newbie
We hebben al even gebabbeld maar daar is nog niets uitgekomen.
Geeft niet, ik ga haar niet op haar nek zitten, dan komt ze er binnenkort waarschijnlijk zelf wel mee.
Ik zal hier zeker posten hoe het verder gaat :wave:

sos betekent inderdaad cocaine

en grote pupillen en met je kaken trillen en kauwen kan speed of xtc zijn
waarschijnlijk xtc (mdma) want van alleen speed kan je niet slapen (meestal)
van xtc lukt het soms wel als het een beetje is uitgewerkt (voor mij dan lol)

als je je zorgen maakt kan je denk ik het beste er gewoon over praten
al doe ik sins me 13e bijna elk weekend met af en toe een maandje niks
heb ik nergens last van .. maar met cocaine gebruik en speed wordt het wat serieus.. coke is natuurlijk nog al duur (40 50 euro de gram) en zeer verslavend.. speed is weer heel goedkoop (5 euro de gram) maar egt slopend voor het lichaam..

als je dochter af en toe een pilletje neemt of een lijntje snuift zal ik me egt geen zorgen maken
iedereen is wel eens jong geweest en een beetje experimenteren hoord er bij

Drientje

DF-koning
Deze berichten bevestigen voor mij steeds maar weer dat er ouders rond lopen die zuinig zijn op hun kroost maar toch beseffen dat kinderen niet hetzelfde pad bewandelen als zij.

Ik heb dit met bewondering en plezier gelezen en ik wil moeders een groot hart onder de riem steken. Je maakt je zorgen (je kinderen zitten tenslotte in je bloed) maar tegelijk ben je niet bang om raad te vragen en open te staan voor berichten van mensen van een Drugsforum. Je hebt veel lef en ik draag je een warm hart toe.

Hopelijk komt er een antwoord en kun je vrede ermee hebben wanneer blijkt dat je dochter hetzelfde pad als velen van ons bewandeld. Veilig gebruik van drugs is mogelijk hoewel ik begrijp dat het voor mensen die nog nooit iets hebben gebruikt moeilijk te zien is.

Toevallig had ik met mijn moeder woensdag nog een gesprekje hierover. Normaal ga ik altijd bij ze eten op zondag maar ik meldde dat ik zaterdag waarschijnlijk een feestje had en dat ik wat ging gebruiken en dus zondag niet aanwezig zou zijn. Ze uitte haar zorgen en ik vond dat zo hartverwarmend te merken dat ondanks alles wat ik gedaan heb ze steeds van me zijn blijven houden en me altijd gesteund hebben.
Ik vind het fijn om te merken dat meer en meer ouders openstaan voor de wensen van hun kinderen en eerlijk en open naar ze luisteren.
Je dochter houdt waarschijnlijk zielsveel van je, net als jij van haar houdt. Het belangrijkste is dat je met ze blijft praten en dat je laat blijken dat je misschien niet goedkeurt wat ze doen maar dat je hun keuze in levensstijl respecteert.

Een warme en liefdevolle groet!

Bovenaan