Coke

HappyMind

Badass junkie
Hi allemaal,

Ik lees al een tijdje mee op het forum als gast. Maar voelde toch de behoefte om een account en topic aan te maken. Al is dat wel flink uit mijn comfortzone. Ik worstel al een tijd met een roesverslaving, vooral gericht op coke in combinatie met alcohol. Afgelopen zaterdag heb ik weer coke en alcohol gebruikt en de afgelopen dagen ziek geweest (mentaal in de knel en lichamelijk ook niet lekker). De katers zijn het mij echt niet waard meer en het heeft teveel invloed op mijn leven. Ik wil weer genieten van het leven zonder dat ik het idee heb dat ik iets chemisch nodig heb.

Nu heb ik al veel topics doorgelezen en vragen voor mezelf beantwoord wanneer ik cravings heb, wat het gebruik mij brengt en wat ik kan doen om geen drugs meer te gebruiken. En wat vooral een leven zonder drugs mij kan brengen. Ik gebruik niet dagelijks, hooguit één keer per week maar in de meeste gevallen zit er wel een aantal weken tussen. Tot ik de mentale strijd zat ben en denk, ach, nu kan het wel weer een keertje. Het maakt het ingewikkeld dat ik op verschillende momenten cravings heb (als ik een aantal dagen vrij ben, als er iets te vieren valt of als ik iets kuts meemaak). Ik heb telefoonnummers van dealers al verwijderd. Ik kan nu niet zeggen dat ik nooit meer drugs ga gebruiken maar één ding is zeker en dat is dat ik geen coke meer wil gebruiken. En de aankomende maand sowieso ook geen andere middelen/alcohol. Alcohol is ook een grote trigger, het gaat hand in hand hier.

Het lijkt me fijn om te kunnen praten met anderen op de momenten dat het zwaar is. Het komt over als een platform waar niet veroordeeld wordt. En mochten jullie nog tips of adviezen kennen, sta ik er zeker voor open! En kritische vragen natuurlijk ook.

Thanks voor het lezen en leuk als je een berichtje achterlaat. En hopelijk weet ik het forum te vinden wanneer ik het lastig heb.

Flualhamdulillam

Badass junkie
Het lijkt me fijn om te kunnen praten met anderen op de momenten dat het zwaar is. Het komt over als een platform waar niet veroordeeld wordt. En mochten jullie nog tips of adviezen kennen, sta ik er zeker voor open! En kritische vragen natuurlijk ook.
Dan zit je hier denk ik wel goed! Je open instelling wordt in ieder geval door mij enorm gewaardeerd! Welkom 😉

Tot ik de mentale strijd zat ben en denk, ach, nu kan het wel weer een keertje. Het maakt het ingewikkeld dat ik op verschillende momenten cravings heb (als ik een aantal dagen vrij ben, als er iets te vieren valt of als ik iets kuts meemaak).
Het beste zou zijn om helemaal geen mentale strijd meer te voeren. Het doel is dan om je lichaam af te stemmen op je ‘mind’. Want je weet zelf heel goed hoe je lichaam om het ene kan vragen (cravings) en je hoofd om het ander (‘niet doen, het is het niet waard!’). Maar dat is moeilijk en vergt veel werk. Het meeste toegankelijke is denk jezelf bezig houden met andere dingen, waarbij je de drang naar drugs het minst voelt. Zoiets als een paar dagen vrij, zorg ervoor dat je niet niks doet! Dan is de drang om drugs te gebruiken veel te groot, vaak zo dat je moeilijk aan iets anders kan denken.

Ik zie de reacties en ervaringen van andere gebruikers ook met nieuwsgierigheid tegemoet!

PowerPlant

Experimenterende gebruiker
als er iets te vieren valt
Onthoud dat je dit voor jezelf doet! Het komt bij mij over alsof je het jezelf wil gunnen. Ook wel als een excuus te gebruiken. Maar gun jezelf juist die nuchterheid!
als ik iets kuts meemaak
Eigenlijk is dit dezelfde valkuil maar dan omgekeerd. Wat hier boven staat kun je ook voor deze trigger gebruiken. Je hebt medelijden met jezelf en daardoor wil jezelf die drugs gunnen. Als je je hier meer van bewust bent heb je er ook meer grip op! En kun je makkelijker nee zeggen en wordt het minder een strijd.

Hoop dat dit een beetje helpt.

HappyMind

Badass junkie
Dan zit je hier denk ik wel goed! Je open instelling wordt in ieder geval door mij enorm gewaardeerd! Welkom 😉

Haha, thanks! Jij bedankt voor je reactie. Het was even een drempel over maar ik denk dat het wel helpend kan zijn.

Het beste zou zijn om helemaal geen mentale strijd meer te voeren. Het doel is dan om je lichaam af te stemmen op je ‘mind’. Want je weet zelf heel goed hoe je lichaam om het ene kan vragen (cravings) en je hoofd om het ander (‘niet doen, het is het niet waard!’). Maar dat is moeilijk en vergt veel werk. Het meeste toegankelijke is denk jezelf bezig houden met andere dingen, waarbij je de drang naar drugs het minst voelt. Zoiets als een paar dagen vrij, zorg ervoor dat je niet niks doet! Dan is de drang om drugs te gebruiken veel te groot, vaak zo dat je moeilijk aan iets anders kan denken.
En ik besef me goed dat dit besluit komt na een kater die mega kut was. En dan is het natuurlijk altijd makkelijk om te zeggen: ik doe het niet meer. Maar over een week ben ik dit gevoel grotendeels vergeten en dan begint het eigenlijk pas. Heb namelijk wel vaker gezegd te willen stoppen... En ik denk dat de craving vooral in mijn hoofd ontstaat en dat dan de onrust in mijn lichaam toeneemt. Dus precies andersom zoals jij schreef. En inderdaad, dat gevoel waarbij je aan niets anders meer kunt denken, die gedachte is echt een monster.

HappyMind

Badass junkie
Onthoud dat je dit voor jezelf doet! Het komt bij mij over alsof je het jezelf wil gunnen. Ook wel als een excuus te gebruiken. Maar gun jezelf juist die nuchterheid!

Eigenlijk is dit dezelfde valkuil maar dan omgekeerd. Wat hier boven staat kun je ook voor deze trigger gebruiken. Je hebt medelijden met jezelf en daardoor wil jezelf die drugs gunnen. Als je je hier meer van bewust bent heb je er ook meer grip op! En kun je makkelijker nee zeggen en wordt het minder een strijd.

Hoop dat dit een beetje helpt.
Ja, je hebt hier helemaal gelijk in. Ik ben mijn eigen grootste saboteur. En ben me er ook van bewust dat ik veel cravings zelf in het leven roep of ze opzoek. Super tegenstrijdig is het om er zo over na te denken. Jezelf de nuchterheid gunnen is een goede tip. Thanks!

Flualhamdulillam

Badass junkie
Maar over een week ben ik dit gevoel grotendeels vergeten en dan begint het eigenlijk pas.
Dit is ook een groot gevaar! Soms is een ervaring zo verschrikkelijk en/of beangstigend dat je denkt: dít doe ik nooit meer! De eerste dagen speelt dit nog actief in je hoofd rond. Je hersenen zitten echter zo in elkaar: je bent in je hoofd alleen actief bezig met dingen die zich tot ongeveer een week geleden afgespeeld hebben, en met dingen die in de komende week aan bod zijn.
De intensiteit van je dip (en dus de intensiteit van de reden waarom je wilt stoppen) neemt gewoon af naarmate het verder achteraan in je geheugen gestopt wordt over de tijd. Dus na een week word je weer eens getriggers door bijvoorbeeld een biertje en krijg je al snel de gedachte: zo verschrikkelijk was het toch niet? Of nog verraderlijker: dit keer doe ik het met mate...

Echt afleiding, afleiding afleiding is belangrijk om na te streven! Je probeert van een slechte gewoonte af te komen, maak het jezelf makkelijker en vervang hem voor een goeie gewoonte! Hoe dan ook succes 😁 Het komt zeker goed, dat geloof ik.

PS nog iets waar ik ook heilig in geloof: je gevoelens en doelen op papier schrijven. Naast dat je ze minder snel vergeet, kan je je na een langere tijd ook weer opnieuw verplaatsen in die gevoelens door het opnieuw te lezen! Zoek naar kennis die je helpt de werking van je hersenen en gewoontes te begrijpen, je leert er immens veel van!

HappyMind

Badass junkie
@5-ReMI-DMT Ja... die gedachten zijn inderdaad killing. En ik zie mezelf dan bij dat soort gedachten denkbeeldig als een schildpad op zijn rug belanden waar het gebruik dan de regie in overneemt. En daarom wil ik het gebruik onder andere niet meer op een podium plaatsen want daarmee vergeet ik de kater. En daarom dacht ik, laat ik gewoon open en eerlijk zijn. Want praten doet een mens goed. En zeker met mensen die zich hierin kunnen verplaatsen en aan kunnen sluiten. Op een helpende manier weliswaar.

Ik schrijf me inderdaad al suf :wink: Ik ben flink bezig met persoonlijke ontwikkeling.

Flualhamdulillam

Badass junkie
En ik denk dat de craving vooral in mijn hoofd ontstaat en dat dan de onrust in mijn lichaam toeneemt.
Ahh dat kan ook goed! In mijn ervaring, en van wat ik lees, is het bijna altijd je lichaam dat verslaafd raakt. Je lichaam raakt namelijk aan een bepaalde staat gewend. Als je bijvoorbeeld langdurig vaak coke gebruikt, raakt jouw lichaam gewend aan de verhoogde toevoer van neurotransmitters. Dit heeft als gevolg dat jouw lichaam’s homeostase (het in balans houden van je neurochemie) verstoord raakt. Ook als je geen drugs tot je neemt verlangt jouw lichaam wel naar dat balans(wat door je regelmatige cokegebruik is opgeschoven naar hogere concentratie neurotransmitters). Je lichaam komt dus neurotransmitters te kort om zich weer in balans te brengen. Wat doet je lichaam dan? Vragen voor meer... Cravings veroorzaken onder andere. Met andere drugs komen er nog veel lastigere dingen bij kijken, zoals lichamelijke afhankelijkheid bij heroïne of benzodiazepines. Zonder het effect van die drugs terwijl je lichaam eraan gewend is, kan dodelijk zijn. Die inbalans van chemische stofjes in je lichaam maakt het dodelijk.

Wat ik bedoel met je ‘mind’ ten opzichte van je lichaam, is echt het stemmetje in je hoofd. Tijdens een intense craving kan je terwijl je een lijntje maakt zo erg ruzie maken in je hoofd, wetende dat je het beter niet zou moeten doen! Maar het wordt je helaas lastig gemaakt. Als je interne chemische huishouding, met alle hormonen/neurotransmitters/voedingsstoffen, dezelfde kant op zouden wijzen als het stemmetje in je hoofd, zou je zo veel gelukkiger zijn. Makkelijker gezegd dan gedaan natuurlijk, want er schuilt ook een duiveltje in je hoofd, met precies dezelfde stem als jij 😜 (even niet te letterlijk nemen dit, maar ook niet te figuurlijk 🤣 snap je wat ik bedoel?)

Flualhamdulillam

Badass junkie
En daarom dacht ik, laat ik gewoon open en eerlijk zijn. Want praten doet een mens goed. En zeker met mensen die zich hierin kunnen verplaatsen en aan kunnen sluiten. Op een helpende manier weliswaar.
Een van de betere dingen die je had kunnen doen! Erover praten kan je heel veel nieuwe zinvolle perspectieven bieden.
Ik schrijf me inderdaad al suf :wink: Ik ben flink bezig met persoonlijke ontwikkeling.
Ahh goed om te lezen! Dan komen we wat dat betreft een beetje uit dezelfde hoek. Zo’n persoonlijke ontwikkeling komt soms een beetje vaag over, maar zodra je je gedachtes, brein en lichaam etc. leert kennen heb je er ongelofelijk veel aan!

HappyMind

Badass junkie
Ahh dat kan ook goed! In mijn ervaring, en van wat ik lees, is het bijna altijd je lichaam dat verslaafd raakt. Je lichaam raakt namelijk aan een bepaalde staat gewend. Als je bijvoorbeeld langdurig vaak coke gebruikt, raakt jouw lichaam gewend aan de verhoogde toevoer van neurotransmitters. Dit heeft als gevolg dat jouw lichaam’s homeostase (het in balans houden van je neurochemie) verstoord raakt. Ook als je geen drugs tot je neemt verlangt jouw lichaam wel naar dat balans(wat door je regelmatige cokegebruik is opgeschoven naar hogere concentratie neurotransmitters). Je lichaam komt dus neurotransmitters te kort om zich weer in balans te brengen. Wat doet je lichaam dan? Vragen voor meer... Cravings veroorzaken onder andere. Met andere drugs komen er nog veel lastigere dingen bij kijken, zoals lichamelijke afhankelijkheid bij heroïne of benzodiazepines. Zonder het effect van die drugs terwijl je lichaam eraan gewend is, kan dodelijk zijn. Die inbalans van chemische stofjes in je lichaam maakt het dodelijk.

Wat ik bedoel met je ‘mind’ ten opzichte van je lichaam, is echt het stemmetje in je hoofd. Tijdens een intense craving kan je terwijl je een lijntje maakt zo erg ruzie maken in je hoofd, wetende dat je het beter niet zou moeten doen! Maar het wordt je helaas lastig gemaakt. Als je interne chemische huishouding, met alle hormonen/neurotransmitters/voedingsstoffen, dezelfde kant op zouden wijzen als het stemmetje in je hoofd, zou je zo veel gelukkiger zijn. Makkelijker gezegd dan gedaan natuurlijk, want er schuilt ook een duiveltje in je hoofd, met precies dezelfde stem als jij 😜 (even niet te letterlijk nemen dit, maar ook niet te figuurlijk 🤣 snap je wat ik bedoel?)
Ik waardeer dat je de tijd neemt om uitgebreid te reageren. Je hebt je er aardig in verdiept zo te zien. Vanuit ervaring of gewoon interesse? Ik doe ook een thuisstudie waar oa neurotransmitters aan bod komen. Daar ga ik me zeker in verdiepen om het proces beter te begrijpen. Interessante materie! En herken zeker je verhaal over mijn duiveltje haha!! Vaker intern vergaderen zodat ze dezelfde kant op gaan wijzen. :wink:

Persoonlijke ontwikkeling is zeker heel waardevol. En kan inderdaad vaag overkomen. Voeg daar spirituele ontwikkeling aan toe en mensen begrijpen helemaal niet meer wat je nu precies zegt haha.

Flualhamdulillam

Badass junkie
Ik waardeer dat je de tijd neemt om uitgebreid te reageren. Je hebt je er aardig in verdiept zo te zien. Vanuit ervaring of gewoon interesse?
Geen probleem 😁
Helemaal uit interesse! Ben pas 20 en gebruik nog niet heel lang drugs. Ik was al geïnteresseerd in de werking van zo’n beetje alles wat te maken heeft met het lichaam 🤣 -of eerlijk gezegd ben ik geïnteresseerd in alles, maar met verschillende mate hahaha-, ook voordat ooit drugs had gedaan. Ik heb wel veel dingen geleerd van mijn drugsgebruik, vooral heel veel kennis kunnen bevestigen en ook plaatsen. Zo’n verhaal over neurotransmitters kan heel abstract zijn zonder ervaringen die het iets toegankelijker maken. En natuurlijk door veel bezig te zijn met drugs en er van alles over op te zoeken leer je ook een hoop 😁
En herken zeker je verhaal over mijn duiveltje haha!! Vaker intern vergaderen zodat ze dezelfde kant op gaan wijzen. :wink:
You got this! Je duiveltje leren herkennen is stap 1, en de moeilijkste denk ik. Sommige mensen leven al zo lang met stress, negatieve gedachtes oid zonder ooit te weten dat het ook anders kan... Moet je voorstellen, 20 jaar lang dezelfde slechte gewoontes herhalen. Deze gewoonte en bijbehorende trigger worden écht in je hersenen geankerd. Hoe vaker je het herhaalt, hoe sterker deze verbinding komt te zitten in je hersenen.
Er zijn tal van theoriën om deze vastgeroeste verbindingen af te breken en te vervangen, maar dat vergt wat goeie moed. Het klinkt namelijk vaak maar erg ver van mijn bed en moeilijk te geloven. Mediteren wordt in ieder geval vanaf elke kant aangeraden, als je dat nog niet doet (alhoewel dit hand in hand gaat met persoonlijke ontwikkeling 😋): give it a shot!
Voeg daar spirituele ontwikkeling aan toe en mensen begrijpen helemaal niet meer wat je nu precies zegt haha.
Jup. Of mensen schrijven je af als een zweverig type... Nou, laat hen maar lekker genieten in hun gesloten mindset 🤣

HappyMind

Badass junkie
Met andere drugs komen er nog veel lastigere dingen bij kijken, zoals lichamelijke afhankelijkheid bij heroïne of benzodiazepines. Zonder het effect van die drugs terwijl je lichaam eraan gewend is, kan dodelijk zijn. Die inbalans van chemische stofjes in je lichaam maakt het dodelijk.
Ik zit ineens te denken... Ik heb twee maanden geleden nog wel truffels gebruikt. En hiervoor ook andere drugs, maar dat is allemaal meer dan 9 maanden geleden. Dat is toch niet meer van invloed lijkt me? Want andere drugs nam ik sowieso niet met dezelfde frequentie zoals coke en alcohol.

HappyMind

Badass junkie
You got this! Je duiveltje leren herkennen is stap 1, en de moeilijkste denk ik. Sommige mensen leven al zo lang met stress, negatieve gedachtes oid zonder ooit te weten dat het ook anders kan... Moet je voorstellen, 20 jaar lang dezelfde slechte gewoontes herhalen. Deze gewoonte en bijbehorende trigger worden écht in je hersenen geankerd. Hoe vaker je het herhaalt, hoe sterker deze verbinding komt te zitten in je hersenen.
Er zijn tal van theoriën om deze vastgeroeste verbindingen af te breken en te vervangen, maar dat vergt wat goeie moed. Het klinkt namelijk vaak maar erg ver van mijn bed en moeilijk te geloven. Mediteren wordt in ieder geval vanaf elke kant aangeraden, als je dat nog niet doet (alhoewel dit hand in hand gaat met persoonlijke ontwikkeling 😋): give it a shot!

Jup. Of mensen schrijven je af als een zweverig type... Nou, laat hen maar lekker genieten in hun gesloten mindset 🤣
Ja, je kunt er met gemak een aantal NLP technieken op loslaten. Gewoontes veranderen vergt tijd en moed inderdaad. En mediteren doe ik zeker, op een acupunctuur (spijker)matje zelfs. Wellicht nog een leuke tip voor jou :tongueout:

Flualhamdulillam

Badass junkie
Dat is toch niet meer van invloed lijkt me? Want andere drugs nam ik sowieso niet met dezelfde frequentie zoals coke en alcohol
Als het allemaal niet regelmatig en/of heel veel was, heb je daar nu waarschijnlijk helemaal geen last van. Je lichaam kan zich namelijk verrassend snel herstellen en terug in balans brengen, maar abstinentie is (vanzelfsprekend) vereist.
Als jij toch nog wel heel vaak denkt aan die andere drugs, kan dat wel invloed hebben. Je gedachtes bepalen namelijk hoe jij je voelt, hoe je je voelt is afhankelijk van je neurochemische huishouding. Als je altijd met verslavende gedachtes worstelt past je neurochemische balans zich hier wederom op aan. Dit maakt het op den duur lastiger om van zulke gedachtes af te komen.

En mediteren doe ik zeker, op een acupunctuur (spijker)matje zelfs. Wellicht nog een leuke tip voor jou :tongueout:
Ik zal mijn moeder’s spijkermat (zo eentje met van die roosjes, super leuk 🤣) er eens bij pakken, thankss!

HappyMind

Badass junkie
Als jij toch nog wel heel vaak denkt aan die andere drugs, kan dat wel invloed hebben. Je gedachtes bepalen namelijk hoe jij je voelt, hoe je je voelt is afhankelijk van je neurochemische huishouding. Als je altijd met verslavende gedachtes worstelt past je neurochemische balans zich hier wederom op aan. Dit maakt het op den duur lastiger om van zulke gedachtes af te komen.
Ok, wat dit betreft ook nog wel werk aan de winkel. Want ik wil wel stoppen met coke maar niet met andere drugs. Die gedachte brengt me dus eigenlijk in dezelfde vicieuze cirkel. Mega thanks voor je gedeelde inzichten!

Bovenaan