clean op dit forum

fuller

Experimenterende gebruiker
Aan mijn datum is te zien dat ik een beetje een oldtimer ben op dit forum. Ik ben echter heel erg inactief, dus veel hebben jullie niet aan me.
Ik zie echter elke keer dat er verschillende mensen, ook na hun afkick, actief zijn en blijven hier.
Ik vind dat een compliment waard: mensen zoals Speeseend bieden hulp en delen ervaringen.

Ik moet wel toegeven dat ik het niet snap: Als ik alles lees krijg ik zin om live weer een druppel te zien rollen. Het forum houdt mij niet echt clean. Ik kwam er dan ook veel meer toen ik nog gebruikte. Is dat iets wat jullie herkennen? Speeseend hoe dat jij dat joh?

Ciao. Fuller

speeseend

Wijs gebruiker
Geen idee kerel. Ik ben juist jaloers op het feit dat mensen het werkelijk helemaal achter zich kunnen laten. Ik heb tot nu toe enkel nog de drang om erover te lezen / schrijven. Het doet mij ook werkelijk niet zoveel meer om erover te lezen / schrijven.

Misschien is het aanmelden en aktief zijn op dit forum wel een vorm van therapie voor mij.

In ieder geval fijn om te horen dat je nog steeds clean bent, jammer dat je wel zo nu en dan drang ervaart bij het lezen over Hero.

r@r@

Wijs gebruiker
edblok2 zei:
speeseend, dat noemen ze in vaktermen 'drooggebruik'' en dat is geen goed teken :)

Ik geloof zeker dat het vaak om "drooggebruiken" gaat (een brugklasvriendin van mij had Anorexia en is later Voeding en Di"etiek gaan studeren; vergelijkbaar, toch?), maar dat hoeft helemaal niet altijd en volledig zo te zijn.

Er zijn ook ex-verslaafden die als ervaringsdeskundige in de Verslavingszorg gaan werken. Dat zou dan ook drooggebruiken zijn? Zo van: ik kan en wil niet meer, maar zo ben ik er lekker nog dichtbij; bij gebruikers, mensen van "de scene" etc.

Misschien is het in een aantal gevallen als ex- gebruiker zó goed te begrijpen hoe moeilijk het is om clean te worden en hoe 'aller-moeilijkst' het is om vervolgens ook clean te blijven.

Net als iemand die ineens "het licht"/ Jezus/whatever heeft gezien; die wil zijn geluksgevoel of kennis of ervaringen delen; puur om een ander wellicht te kunnen helpen om ook het licht te zien en te blijven kunnen zien...

Zoiets als iemand die een kutjeugd heeft gehad en later bij Jeugdzorg gaat werken.

Ik weet het ook niet, nou ja, in een aantal gevallen iets van beide kanten dus, denk ik...

Groetjes,
R@ :wave:

fuller

Ik vind het niet iets ongezonds om "suchtdruck' (zo noemen de Duitsers het) of craving te hebben.

Hoe je het wendt en keert: ik weet dat als ik iets uit een zakkie oprook ik -voor een korte periode- erg gelukkig wordt. En zelf als ik een paar biertjes neem, zal ik me een fijner voelen.
Omdat ik de verslaving in mij draag kan ik het beter niet doen, want het zou het begin van een hele hoop nieuwe ellende zijn. Daarom doe ik het -volstrekt vrijwillig, en zonder afspraken, deadlines, beloften, etc- vandaag niet. En dat gaat nu sinds een paar jaar goed.

Eend: ik denk dat jij veel mensen helpt met je actieve deelname. Ze zouden je bij Tribos op de loonlijst moeten zetten. Ik denk dat anderen helpen een vorm van groei voor je zelf is.
Well, keep op the good work.

Ik heb erg veel aan NA gehad (Narcotics Anonymous / http://www.na-holland.nl/public/) maar voor een hoop mensen is dat niet de weg, die blijven op een andere manier clean.

ciao

artwork

Denk niet dat het om droog gebruik gaat bij mij. Is meer nieuwsgierigheid dat ik hier af en toe eens kom kijken. Op de momenten als ik wat verveeld achter de pc zit. Dat hele verslavindsgebeuren is toch iets waar wij als ex gebruikers veel kennis van hebben.
Werk inderdaad nu zelf in de hulpverlening en ben gevraagd om in september in de verslavingszorg als woonbegeleider tegaan werken voor mannen die uit een forensische verslavingskliniek komen. Willen ze ook dat ik een hbo opleiding voor ervaringsdeskundige ga volgen zodat je ervaringskennis in deskundigheid weet om te zetten. Heb heel lang niet met verslaafden willen werken maar zie het nu als een uitdaging.

Groetjes

Bovenaan