Bijstandsuitkering?

MR_CHIP

Badass junkie
tussen bijstand en uwv zit wel verschil ja voor het aanvragen van in mijn geval de wajong waren ze heel streng met wat ze allemaal wilde weten tov de sociale dienst drechtsteden bijv

Spyro

DF-koning
tussen bijstand en uwv zit wel verschil ja voor het aanvragen van in mijn geval de wajong waren ze heel streng met wat ze allemaal wilde weten tov de sociale dienst drechtsteden bijv
Heb het even opgezocht op Google inderdaad. Bijstand lijkt makkelijker te gaan dan Wajong of ziektewet ja. Ik moest ook moeilijk veel documenten inleveren

Torchic

Badass junkie
Ik kan me niet meer herinneren dat ik een extra vragen formulier moest invullen en ze hebben bij mijn huisarts ( enof andere instanties) niks opgevraagd. (Bij het aanvragen van een wwb)

Is het bij UWV niet ook zo dat je ziek thuis zit vanuit werk. Ipv hoe TS het omschrijft.
Medische informatie opvragen doen ze voornamelijk bij het UWV en alleen als je daarvoor schriftelijk toestemming hebt gegeven.

OtherShore

Badass junkie
Volgensmij word hierboven inderdaad vergeten dat het om een bijstandsuitkering en deze word uitgekeerd door de gemeente.
Ik heb me idd vergist. Ik had het hierboven over het UWV. Hoe wordt een ziekmelding precies beoordeeld als je in de bijstand zit? Want het is voor de TS volgens mij wel belangrijk dat hij ontslagen wordt van de sollicitatie- en arbeidsplicht. Vindt er dan geen medische keuring plaats?

@Spyro heeft het volgens mij over een ziektewet-uitkering. Daar kom je alleen voor in aanmerking als je ziek wordt vanuit werk of WW en dat gaat via het UWV.

Wajong krijg je alleen als je voor je 18de arbeidsongeschikt wordt. De TS heeft volgens mij daarna nog met goed resultaat een studie afgerond dus dat gaat waarschijnlijk niet op.

Laatst bewerkt:

MR_CHIP

Badass junkie
Ik heb me idd vergist. Ik had het hierboven over het UWV. Hoe wordt een ziekmelding precies beoordeelt als je in de bijstand zit? Want het is voor de TS volgens mij wel belangrijk dat hij ontslagen wordt van de sollicitatie- en arbeidsplicht. Vindt er dan geen medische keuring plaats?

@Spyro heeft het volgens mij over een ziektewet-uitkering. Daar kom je alleen voor in aanmerking als je ziek wordt vanuit werk of WW en dat gaat via het UWV.

Wajong krijg je alleen als je voor je 18de arbeidsongeschikt wordt. De TS heeft volgens mij daarna nog met goed resultaat een studie afgerond dus dat gaat waarschijnlijk niet op.
ik ben op mijn 25ste 100% afgekeurd door uwv en kreeg ik wajong dit nav de diagnose autisme die ik op mijn 4de al had dus arbeidongeschikt voor 18de wordt heel ruim opgevat

OtherShore

Badass junkie
ik ben op mijn 25ste 100% afgekeurd door uwv en kreeg ik wajong dit nav de diagnose autisme die ik op mijn 4de al had dus arbeidongeschikt voor 18de wordt heel ruim opgevat
Klopt. Wajong kan nog na je 18de toegekend worden, maar dan moet je wel aantonen dat je al voor je 18de arbeidsongeschikt was.

MR_CHIP

Badass junkie
Klopt. Wajong kan nog na je 18de toegekend worden, maar dan moet je wel aantonen dat je al voor je 18de arbeidsongeschikt was.
het was heel wat makkelijker dan normaal , normaal moet je op gesprek bij uwv dat werd allemaal telefonisch afgehandeld ivm corona , en had gelukkig woonbegeleiders die dingen konden staven,beaamen

maarja het is een stuk strenger dan sociale dienst

Escape

Experimenterende gebruiker
Bedankt allemaal voor de verdere reacties.

Ja, uiteindelijk hoop ik te gaan werken. Heb een paar keer gesolliciteerd maar daar is nog niks uitgekomen.
Voor nu weet ik überhaupt niet goed wat ik wil/kan - beginnen met bijvoorbeeld vrijwilligerswerk of dagbesteding zijn voor mij ook opties.
Maar een 'gewone' werkplek gaat me waarschijnlijk niet zomaar lukken door mijn autisme.

Over mijn studie heb ik overigens 5/6 jaar gedaan in plaats van 3.

Het gaat inderdaad om een bijstandsuitkering, dus bij de gemeente, niet het UWV.
Ik wist zelf weinig van uitkeringen, maar omdat bij het WIJ-team dus werd aangegeven dat ik het beste bijstand kon aanvragen, heb ik daarop vertrouwd.
De sollicitatieplicht maak ik me wel zorgen over, maar ik kan niet anders dan wachten op een afspraak en eerlijk zijn lijkt me

Escape

Hier zou ik me ook op richten.
In behandeling zijn is meestal voldoende, waarom precies.gaat ze niets aan, een antwoord als GGZ is voldoende.
Volgende link gaat over bijstandsuitkering.

Ah, deze link geeft enigszins antwoord op mijn originele vraag:

"De sociale dienst mag meestal niet vragen naar uw uitgaven. Soms mag dat wel. Bijvoorbeeld als u bijzondere bijstand aanvraagt omdat u extra kosten (uitgaven) heeft, zoals ziektekosten of studiekosten."

Sniffle88

Bewuste gebruiker
Door je autisme zullen ze je wel goed begeleiden en is de sollicitie plicht ook minder hoog. Dacht normaal 4x per week en bij zorgafdeling was het 4x per maand. Maar daar helpen ze je ook bij als je dat vraagt.
Ze komen wel vaak met van die groepswerkplaatsen op de proppen als je kan werken met behoud van uitkering. Maar daar kreeg ik moordneigingen kan totaal niet tegen groepen dus flip daar totaal. En dat was uiteindelijk ook prima en dan zoeken naar een oplossing. Het hoeft allemaal niet zo vreselijk. Helaas kan dat ook soms heb je pech maar meestal zeker met de afdeling die iets meer tijd hebben voor hun speciale uitkeringsgerechtigden valt het best mee.

Torchic

Badass junkie
Ik heb me idd vergist. Ik had het hierboven over het UWV. Hoe wordt een ziekmelding precies beoordeelt als je in de bijstand zit? Want het is voor de TS volgens mij wel belangrijk dat hij ontslagen wordt van de sollicitatie- en arbeidsplicht. Vindt er dan geen medische keuring plaats?

Wat ik nog weet vanuit mijn vorige baan in de jeugdzorg is dat je wel moet aantonen dat je ziek bent en dus in behandeling bent maar in hoeverre je op de details in moet gaan durf ik niet te zeggen.

Zelf heb ik vroeger ook een paar maand bijstand gehad en was het volgensmij voldoende om aan te geven dat ik in behandeling was. En wat misschien ook meehielp dat ik verder niks hoefde aan te tonen is dat ze zagen dat ik erg gemotiveerd was voor herstel en geen ‘luie uitkeringtrekker’ was om het maar zo eventjes te benoemen.

En je kunt de Wajong ook aanvragen voor je 30e als je ziek bent geworden tijdens je studie en je daarvoor minimaal een half jaar hebt gestudeerd.

BelowTheFlow

Wijs gebruiker
@Escape , je kunt ook een andere vraag centraal stellen: wat wil jij met jouw leven ?

Ik schrijf het even ongenuanceerd: full time autist en dus levenslang 100% arbeidsongeschikt ?
Of bedenken dat je wel degelijk iets kan, dat hebt laten zien (je hebt toch die bachelor met hard werken verworven), kunt laten zien ... en daar mee aan de slag gaan ?

Solliciteren is de meest ontmoedigende activiteit die ik ken. Desondanks loont het uiteindelijk ! Een "paar keer" is niet voldoende om de moed op te geven. Wel om tijdelijk even moedeloos van te worden, dat geef ik zo toe.

Een sociaal vangnet is goed. Mijn suggestie: gebruik het als trampoline !

MR_CHIP

Badass junkie
full time autist en dus levenslang 100% arbeidsongeschikt ?

hier ik wel effe op inhaken mocht het met een wajong in ieder geval later blijken dat je toch paar uurtjes echt werk oid of vrijwilligerswerk kan doen ,je mag bijverdienen bovenop je uitkering mits je toestemming hebt
dan kan je daar eventueel later nog mee beginnen, het is niet zo eenmaal uitkering en arbeidongeschikt = nooit mogen werken (al dan niet paar uurtjes oid)

Escape

@Escape , je kunt ook een andere vraag centraal stellen: wat wil jij met jouw leven ?

Ik schrijf het even ongenuanceerd: full time autist en dus levenslang 100% arbeidsongeschikt ?
Of bedenken dat je wel degelijk iets kan, dat hebt laten zien (je hebt toch die bachelor met hard werken verworven), kunt laten zien ... en daar mee aan de slag gaan ?

Solliciteren is de meest ontmoedigende activiteit die ik ken. Desondanks loont het uiteindelijk ! Een "paar keer" is niet voldoende om de moed op te geven. Wel om tijdelijk even moedeloos van te worden, dat geef ik zo toe.

Nee, het lijkt me niet dat ik levenslang 100% arbeidsongeschikt ben. (Deels) Arbeidsongeschikt zijn is dacht ik een eis die ze stellen voor de Wajong, dus niet de bijstand die nu aangevraagd wordt.

Zou ook niet zeggen dat ik de moed heb opgegeven, wel dat ik hulp nodig heb met het vinden van de juiste weg

MR_CHIP

Badass junkie
sorry dat ik grotendeels advies geef vanuit het uwv en mijn wajong ik heb immers ook een participatiebijstandsuitkering gehad zal proberen mijn antwoorden daarop aan te passen

Torchic

Badass junkie
Zou ook niet zeggen dat ik de moed heb opgegeven, wel dat ik hulp nodig heb met het vinden van de juiste weg
En als je om hard aan jezelf te werken daar tijdelijk een bijstandsuitkering voor nodig hebt is dat heel begrijpelijk. Je hebt dan even minder financiële zorgen en kun je je volledig richten op je herstel.

Het is een ander verhaal als je in de bijstand wil zodat je niet meer hoeft te werken en liever lui dan moe bent.

MR_CHIP

Badass junkie
En als je om hard aan jezelf te werken daar tijdelijk een bijstandsuitkering voor nodig hebt is dat heel begrijpelijk. Je hebt dan even minder financiële zorgen en kun je je volledig richten op je herstel.

Het is een ander verhaal als je in de bijstand wil zodat je niet meer hoeft te werken en liever lui dan moe bent.
misschien komt mijn love emoji wat raar over maar kan het niet meer dan eens zijn met de tekst eronder , liever lui dan moe, en dat je vooral de tijd moet krijgen om aan jezelf te werken

BrieMetDeBril

Badass junkie
Heb zelf ook aantal maanden bijstand gehad. Hoop er nooit meer in te verkeren. Ik moest zelfs bedragen van 0.50€ verantwoorden. En inderdaad, de sollicitatieplicht is echt best vervelend wanneer je rust nodig hebt voor herstel.

Maar het is zeker beter dan zonder inkomen zitten. Dat had ik 4 maanden, schulden erbij en nauwelijks eten. Als ik eten kon kopen was dat dus van "donaties" van kennissen. Dat waren namelijk ook de 0.50€ overboekingen die ik moest verantwoorden later.

Hopelijk vind je je weg snel en kun je via het UWV hulp krijgen om een passende baan te vinden.

Casrus

DF-koning

Heb door de jaren heen het meeste voor uitzendbureaus gewerkt.

Als je het goed doet heb je bijna meteen werk.
En als je eenmaal fulltime gewerkt hebt geven je ze de volgende baan ook véél makkelijker.

Het UWV ken ik, maar uitzendbureaus waren effectievere werkgevers.

De Sociale Dienst lijkt mij vreselijk. Bekenden die daar kwamen werden aan de meest rigoureuze controles blootgesteld en af en toe besloot onze toenmalige regering om langdurig werklozen te korten op hun uitkering, om ze aan het werk te krijgen... dat werkte natuurlijk voor geen meter.

Ik zou me nu inschrijven bij het UWV en een paar uitzendbureaus.

Draaimiddel

Bij mij konden ze ook zien dat er meerdere keren per maand €100 werd gepind voordat ik mijn bijstand ging aanvragen, maar daar hadden ze nooit wat van gezegd of gevraagd. Ik kreeg bijstand zonder sollicitatieplicht. Maar ik zou de bijstand niet aanvragen zodat je meer te besteden hebt aan drugs.

Bij het UWV hebben ze er ook nooit om gevraagd.

BrieMetDeBril

Badass junkie
Bij mij konden ze ook zien dat er meerdere keren per maand €100 werd gepind voordat ik mijn bijstand ging aanvragen, maar daar hadden ze nooit wat van gezegd of gevraagd. Ik kreeg bijstand zonder sollicitatieplicht. Maar ik zou de bijstand niet aanvragen zodat je meer te besteden hebt aan drugs.

Bij het UWV hebben ze er ook nooit om gevraagd.
Meestal hebben ze problemen als er + is en niet - dus als je pint, is dit niet interessant. Echter hangt dit ook weer van het bedrag af. Als jij 5 maanden vantevoren bijvoorbeeld ineens je 10.000 spaargeld opneemt gaan ze wel vragen bij stellen.

Sniffle88

Bewuste gebruiker
Het is maar waar je genoegen mee wil nemen..
Licht ook aan wat op dat moment belangrijk is. Je kunt er prima van leven zolang je geen hele rare uitspattingen doet is het prima te doen. En dan heb je tijd en rust om aan de dingen te werken die er spelen. Word vaak neerbuigend gedaan over mensen met een uitkering maar ergens is het bij vele niet anders als een ziekte wet aangezien de meeste niet zomaar thuis zitten.

• Like
Waarderingen: N3K0

Sniffle88

Bewuste gebruiker
zo kun je het ook bekijken idd hoeveel werknemers hebben we nu ondertussen @N3K0 nooit gedacht dat ik hierin nog hogerop kon komen joh haha

Nodoubts

Ik neem er genoegen mee....😎

Heb heel veel mensen die voor mij werken dankjewel 🤣🤣🤣
Kansloos figuur ben je als je zo denkt, beter ga je zelf iets bereiken maar met z’n instelling gaat dat zeker nooit lukken.
En hier gaan mijn belastingcenten dan heen, naar kansloze figuren zoals jij. Wees er maar trots op.

• Haha
Waarderingen: N3K0

Zeehond

Badass junkie
Het is maar waar je genoegen mee wil nemen..
Helemaal mee eens.

Ben zo blij dat ik m'n hele leven al onafgebroken aan het werk ben. Net als iedereen ook wel eens een dag met tegenzin, hoort erbij.
Ben dankbaar dat ik iets doe wat ook nog eens betekenisvol is voor andere mensen. Bijzondere life-time connecties met andere mensen gemaakt.
Een zinvolle bijdrage leveren aan de maatschappij.
Ik denk zelf: dat wat je geeft, dat krijg je terug.
Werken is voor mij een belangrijk onderdeel van m'n leven waar ik ook voldoening en geluk uit haal. Het is onderdeel van het 'pakket'.

Torchic

Badass junkie
Helemaal mee eens.

Ben zo blij dat ik m'n hele leven al onafgebroken aan het werk ben. Net als iedereen ook wel eens een dag met tegenzin, hoort erbij.
Ben dankbaar dat ik iets doe wat ook nog eens betekenisvol is voor andere mensen. Bijzondere life-time connecties met andere mensen gemaakt.
Een zinvolle bijdrage leveren aan de maatschappij.
Ik denk zelf: dat wat je geeft, dat krijg je terug.
Werken is voor mij een belangrijk onderdeel van m'n leven waar ik ook voldoening en geluk uit haal. Het is onderdeel van het 'pakket'.
Zeker waar!

Typische uitkeringtrekkers die het echt om het geld doen houd ik ook niet van.

Maar helaas is het wel de realiteit dat niet iedereen (volledig) kan werken door bijvoorbeeld ziekte. Deze mensen willen over het algemeen maar al te graag werken maar soms is het niet haalbaar. En daarnaast kun je natuurlijk ook op andere manieren een bijdrage leveren aan de maatschappij. Maar ik ben het wel met je eens dat werk goed voor je is en je hier veel van leert op verschillende gebieden.

Laatst bewerkt:

OtherShore

Badass junkie
Kansloos figuur ben je als je zo denkt, beter ga je zelf iets bereiken maar met z’n instelling gaat dat zeker nooit lukken.
En hier gaan mijn belastingcenten dan heen, naar kansloze figuren zoals jij. Wees er maar trots op.
Geen leuke reactie dit. Omdat iemand een bijstandsuitkering heeft zou iemand een ‘kansloos figuur’ zijn? Daar is niks van waar, dus je moet niet zo snel oordelen (daar heb je sowieso een handje van geloof ik).

Is het misschien een idee om je bericht even weg te halen? Dan haal ik mijn reactie ook weg.

Sniffle88

Bewuste gebruiker
Zo wat een felheid.
Waarschijnlijk zit n3ko er niet voor niks in en maakt gewoon een geintje.

@annihilation uit de wwb zelf krijg ik 1155euro. Excl toeslagen.

@Nodoubts je reactie kan voor de uitkeringsontvangers ook als kwetsend worden ervaren.

Als je elke dag vroeg op moet hard werkt en net iets meer over houd als een bijstands uitkering is dat best klote.
Lijkt immers net vakantie.
Tot je er een poosje inzit dan voelt het meer als straf. Je zit ineens thuis en hebt niets meer om handen je verveelt je te pletter of nahja ik vaak wel.
Vrienden kun je vaak ook niet bellen of ff op de koffie gaan kan vaak ook niet zo makkelijk want de meeste mensen werken immers.

En dan heb je nog de reden dat iemand een uitkering heeft.

Ik kan namelijk nog geen 300m lopen zonder dat ik door de grond ga van de pijn. En dat dit ooit beter word is nog maar de vraag.

Dus ja ben er heel blij mee en weet ook dat er misbruik van gemaakt word maar dat is met alles en zal altijd wel zo blijven.

Maar iig mijn excuses dat ik er niet bij nadacht dat dit ook heel anders kon worden opgevat.

Casrus

DF-koning

Breek me de bek niet open!

Wat een geouwehoer!

Sniffle88

Bewuste gebruiker
Solliciteren had ik zon hekel aan.
Dat zouden ze af moeten schaffen
Ik ben daar zo ontzettend slecht in.
Terwijl ik me werk gewoon goed deed.
Ben echt voorstander van dat je proeftijd dan dus ook echt een proeftijd is. Gewoon de sollicitant een kans geven zich te bewijzen.

Zo jammer dat het zo niet werkt.
Zullen best veel mensen zijn die solliciteren vreselijk vinden en zich geen houding kunnen geven en zichzelf niet aan een bedrijf kunnen verkopen maar misschien wel je beste medewerker had kunnen worden.

Nodoubts

Hoeveel krijg je als je in de bijstand zit?
Net genoeg om je huur te betalen waarschijnlijk en daarnaast je drugs te kopen. En dan vertellen hoe zielig je bent waarom je niet kan werken.

Er zullen vast mensen zijn die door ontslag oid tijdelijk in de bijstand moeten zitten, maar meestal zijn die er na een tijdje weer uit.

De rest is gewoon lui en vind het wel best, ze worden in leven gehouden door mensen die wel gewoon werken, iedereen ziet er wel een paar om zich heen.

MR_CHIP

Badass junkie
Net genoeg om je huur te betalen waarschijnlijk en daarnaast je drugs te kopen. En dan vertellen hoe zielig je bent waarom je niet kan werken.

Er zullen vast mensen zijn die door ontslag oid tijdelijk in de bijstand moeten zitten, maar meestal zijn die er na een tijdje weer uit.

De rest is gewoon lui en vind het wel best, ze worden in leven gehouden door mensen die wel gewoon werken, iedereen ziet er wel een paar om zich heen.
hou toch op man ,
@Mevrouw Pløp

Spyro

DF-koning

Je scoort geen punten zo… Beetje jammer dat dit de eerste reacties zijn die ik van je zie.

Zeehond

Badass junkie

Zie je zelf niet dat jouw reactie een oordeel is en dat je generaliseert voor een grote groep mensen?

Ben met je eens dat er in de groep ook luie mensen zitten. Maar niet iedereen. Je benoemt bijvoorbeeld niet de mensen die om medische redenen, ziekte, aandoeningen etc. niet kunnen werken en in de bijstand zitten.

Wil je wat vriendelijker zijn in je reacties, want jouw antwoorden zijn niet echt motiverend om te lezen. Thanks en een fijne dag.

Bovenaan