Benzo afbouw

Zeepbelleke

Experimenterende gebruiker
Jep ik ben verslaafd geraakt aan benzo’s.
Ironisch de klachten waarvoor ik ze nam krijg ik drie dubbel terug 😏
Dom dom dom na al de waarschuwingen hier. Is een echte mindfuck.
al 1,5 mg afgebouwd nog 6 te gaan.
Iemand die zijn of haar ervaring wil delen. En ff wil schrijven dat t wel goed komt. 🤞

Tijdloos

DF-koning
Tripreporter
Benzodiazepines zijn lastig af te bouwen en stoppen. Als je genoeg zelfdiscipline hebt kan het.

Heb je hulp gevraagd hierbij ?

Gebruikt l(e) je al lang? En welke benzodiazepines?en hoeveel mg?

Just curious so I might be able to give advice

Dirkdirk

DF-koning
welke benzodiazepines
Dit is inderdaad erg belangrijk. Benzo’s met een te lange halfwaardetijd (flualprazolam) en te hoge potentie (250mcg) zijn niet geschikt om mee af te bouwen. Daarom wordt diazepam, een middellang werkende benzodiazepine met een standaard dosering van 10/20 mg gebruikt omdat afbouwen dan veel makkelijker en veiliger is. Dit kan je krijgen via de huisarts, maar je moet waarschijnlijk wel echt op spreek uur kunnen komen met een duidelijk verhaal. Je krijgt het niet zomaar als een Sinterklaas pakketje door de schoorsteen.

Roze Olifant

DF Staff
Forumleiding
Moderator
Top Tripreporter
Dit is inderdaad erg belangrijk. Benzo’s met een te lange halfwaardetijd (flualprazolam) en te hoge potentie (250mcg) zijn niet geschikt om mee af te bouwen. Daarom wordt diazepam, een middellang werkende benzodiazepine met een standaard dosering van 10/20 mg gebruikt omdat afbouwen dan veel makkelijker en veiliger is. Dit kan je krijgen via de huisarts, maar je moet waarschijnlijk wel echt op spreek uur kunnen komen met een duidelijk verhaal. Je krijgt het niet zomaar als een Sinterklaas pakketje door de schoorsteen.

Ik wist eerlijk gezegd niet dat flualprazolam zo’n lange halfwaardetijd had. Na etizolam - vooral nadat het verboden werd - is flualprazolam de benzo die ik het vaakst heb gebruikt. Juist omdat de werking voor mij relatief kort aanvoelde vergeleken met sommige andere benzo’s, maar dat is dus slechts schijn… (ik pak meestal wel maar een half pilletje, omdat ik 1 mg erg sterk vind). Moet zeggen dat ik me nooit echt in exacte halfwaardetijden heb verdiept; ik rij sowieso geen auto.

Maar toch goed om te weten.

Dirkdirk

DF-koning
Ik wist eerlijk gezegd niet dat flualprazolam zo’n lange halfwaardetijd had. Na etizolam - vooral nadat het verboden werd - is flualprazolam de benzo die ik het vaakst heb gebruikt. Juist omdat de werking voor mij relatief kort aanvoelde vergeleken met sommige andere benzo’s, maar dat is dus slechts schijn… (ik pak meestal wel maar een half pilletje, omdat ik 1 mg erg sterk vind). Moet zeggen dat ik me nooit echt in exacte halfwaardetijden heb verdiept; ik rij sowieso geen auto.

Maar toch goed om te weten.
Ik vergiste mij met Flunitrazolam, die heeft een belachelijk potente doserinc. Al dat ge-fli-fla-flu.

778D4D43-8BE4-40B9-B3EE-1FE26F95F5AE.png

_shikantaza

Badass junkie
Jep ik ben verslaafd geraakt aan benzo’s.
Ironisch de klachten waarvoor ik ze nam krijg ik drie dubbel terug 😏
Dom dom dom na al de waarschuwingen hier. Is een echte mindfuck.
al 1,5 mg afgebouwd nog 6 te gaan.
Iemand die zijn of haar ervaring wil delen. En ff wil schrijven dat t wel goed komt. 🤞
Balen, maarja 't gaat snel met benzo's. Door velen onderschat. Je krijgt al je angsten inderdaad dubbel en dwars terug, en als cadeautje krijg je ook nog eens refill anxiety erbij. Ik vond 't vreselijk.

Ken je de Ashton Manual al? Hèt afbouwmanifest voor benzo's; https://benzo.org.uk/manual/

Eigen ervaring: cold turkey van 3mg Lorazepam per dag 5 maanden lang (incompetente psychiater in opleiding): geen aanrader. Toen ik dat niet meer terug door de crisisdienst een afbouwschema met Diazepam gekregen, alleen te lage dosering en veel te rap tempo. 6 maanden PAWS aan overgehouden - derealisatie, depressie, gestresst wakker worden. Vaak extra bang voor dingen die ik toch al niet prettig vond zoals kleine ruimtes. Regelmatig overweldigd.

Helaas een paar jaar later weer in de valstrik terechtgekomen. Toen na 2 maanden 20mg Temazepam per dag door een verslavingsarts begeleid, en die deed dad super. Afbouw duurde toen in totaal ook iets van 2 maanden. Eigen tempo, dus plm 1mg Diazepam eraf per week. Weinig last gehad, maar niet helemaal klachtenvrij: vaak vroeg wakker, nog wel moe maar niet verder kunnen slapen. Spijsverteringsproblemen en wat stemmingsproblemen. Maar zeker wel te doen in vergelijking met de eerdere pogingen.

Kortom, advies: ga naar je huisarts en vraag om afbouwen volgens Ashton protocol, dan is het zeer zeker te doen. Regel dat je zelf de afbouw bepaalt, zowel de grootte van de stappen als het verloop in tijd, zodat je er korter of langer over kan doen al naar gelang de symptomen. Het zal een lange weg worden, en zeker niet makkelijk maar uiteindelijk komt 't goed. Je herstelt 100% maar dan ben je misschien wel 6 maanden tot een jaar verder.

Ga niet zelf lopen klooien met RC benzo's. Ga naar je huisarts en biecht 't op. Neem deze waarschuwing nu maar gewoon aan.

En ten slotte nog iets dat ik altijd benadruk als het om benzo's gaat: rijd geen auto tot je er echt 100% van af bent.

Zeepbelleke

Ik ben op 2 jaar tijd van 0,75 mg bromozepam naar 7,5 mg gegaan en nu in opname beland. Men psychiater was twee weken met vakantie en is morgen gelukkig terug. Op die twee weken hebben we 1,75 mg afgebouwd. Waarvan 4 dagen in de hel terecht gekomen met stevige zelfmoorsneigingen. Nu stabiel maar de afbouw start morgen weer verder., ik heb wel Mirtazapine gekregen s avonds dus gelukkig slaap ik wel goed.. hopelijk zijn de rest vd afkicksymptomen iets milder. Klein beetje zou ik al tevreden zijn. 😔

_shikantaza

Badass junkie
Ik ben op 2 jaar tijd van 0,75 mg bromozepam naar 7,5 mg gegaan en nu in opname beland. Men psychiater was twee weken met vakantie en is morgen gelukkig terug. Op die twee weken hebben we 1,75 mg afgebouwd. Waarvan 4 dagen in de hel terecht gekomen met stevige zelfmoorsneigingen. Nu stabiel maar de afbouw start morgen weer verder., ik heb wel Mirtazapine gekregen s avonds dus gelukkig slaap ik wel goed.. hopelijk zijn de rest vd afkicksymptomen iets milder. Klein beetje zou ik al tevreden zijn. 😔
Dat is een snelle afbouw. Ik zou toch echt aandringen op een humaner tempo. Als je op dit tempo doorgaat zou je er wel eens heel lang last van kunnen houden.

BrieMetDeBril

Badass junkie
Helaas zelf geen ervaring met deze benzo.

Maar het word zeker niet makkelijk. Ik ben daarbij wel eens met wat @dupont zegt.

Probeer niet te snel te gaan want dat contrast kan ook een klap gaan geven.

Zeepbelleke

We gaan nu de 6 mg verder afbouwen over 6 maanden. Ik heb tijd. Hopelijk iets minder pijnlijk nu.

Raver

Badass junkie
Ik ben momenteel aan het afbouwen. Paar maanden flink aan de diazepam lorazepam en alprazolam gezeten.

Door m'n eigen fout in een ontwenning geraakt. Dacht wel even te kunnen stoppen met de snelwerkende benzo's en dan overschakelen op diazepam.

Pas nadat ik serieus hulp ervoor heb gezocht gaat het langzaam beter. Eerst gestabiliseerd op 65mg diazepam (mijn uitgerekende dosering diazepam). Deze kan voor jou verschillen. Hangt van de benzo af die je gebruikte. Heb de rest even niet gelezen sorry. Te stoned ervoor nu. Maar wel helder genoeg om je advies te geven dat hulp zoeken hiervoor de way to go is.

Ik heb nóg steeds last van psychische ontwenningsverschijnselen. Ben 29 november gestopt met snelwerkende benzo's, nogmaals. Stomme fout van mezelf. Ik dacht van joh dat kan wel. Nou nee! Derealisatie en depersonalisatie, angsten, etc. Dat wil je niet makker.

Zeepbelleke

Lekker! Hoe is het "staartje" voor jou? Ik vond het einde van de taper best pittig. Was vooral moe maar sliep slecht, aan de depri kant en aan de schijterij.
Goed voel ik me nog niet. Maar gelukkig geen al te zware angst en paniekaanvallen meer momenteel. Het was a hell of a ride. 😥

De Zandman

DF-koning
Nee, een benzo ontwenning gaat je niet in de koude kleren zitten!
Dat heeft toch een voordeel.
En dat is dat je je wel twee keer zult bedenken ooit nog benzo afhankelijk te gaan worden....

Zeepbelleke

Nee, een benzo ontwenning gaat je niet in de koude kleren zitten!
Dat heeft toch een voordeel.
En dat is dat je je wel twee keer zult bedenken ooit nog benzo afhankelijk te gaan worden....

klopt inderdaad. Als het te makkelijk was geweest dan zou de verleiding snel weer groot zijn bij klachten. Nu ‘zit’ ik ze ‘gewoon’ uit. Elke emotie zakt weer soms duurt t alleen heel lang.

Robert67

Belezen gebruiker
Ik was door omstandigheden noodgedwongen om cold turkey te stoppen met 40mg diazepam per dag,
Ik heb een dikke 2 maanden vooral mentaal moeten afzien door het slaapgebrek.
Nu een jaartje later moet ik nog steeds meds nemen om te slapen.
Alhoewel geen benzo's meer.

Mezelf

DF Staff
Forumleiding
Moderator
En nog altijd benzo vrij.
Nog wel altijd 15 mg mirtazapine. Whoppa geraak ik hier weer niet vanaf. Gelukkig is er geen gewenning.
Geweldig !!!! Afkicken van benzo's is geen gemakkelijke opgave dus respect ! You did it !!

Ik was door omstandigheden noodgedwongen om cold turkey te stoppen met 40mg diazepam per dag,
Ik heb een dikke 2 maanden vooral mentaal moeten afzien door het slaapgebrek.
Nu een jaartje later moet ik nog steeds meds nemen om te slapen.
Alhoewel geen benzo's meer.
Cold turkey vanaf die dosis is niet echt raadzaam maar gelukkig is het dus relatief goed gegaan. Ik dacht eerst even misschien door het te snel afbouwen dat je daardoor nog steeds slecht slaapt, maar toen bedacht ik me dat ikzelf al een jaar clean ben van benzo's en wel rustig(er) heb afgebouwd, maar ook helaas nog steeds slaapproblemen heb. Hoewel ik dit ook had voor mn benzoverslaving :thinking:.

Welke meds gebruik je nu voor slapen dan als ik vragen mag?

Bovenaan