Jep ik ben verslaafd geraakt aan benzo’s.
Ironisch de klachten waarvoor ik ze nam krijg ik drie dubbel terug 😏
Dom dom dom na al de waarschuwingen hier. Is een echte mindfuck.
al 1,5 mg afgebouwd nog 6 te gaan.
Iemand die zijn of haar ervaring wil delen. En ff wil schrijven dat t wel goed komt. 🤞
Balen, maarja 't gaat snel met benzo's. Door velen onderschat. Je krijgt al je angsten inderdaad dubbel en dwars terug, en als cadeautje krijg je ook nog eens
refill anxiety erbij. Ik vond 't vreselijk.
Ken je de Ashton Manual al? Hèt afbouwmanifest voor benzo's;
https://benzo.org.uk/manual/
Eigen ervaring: cold turkey van 3mg Lorazepam per dag 5 maanden lang (incompetente psychiater in opleiding): geen aanrader. Toen ik dat niet meer terug door de crisisdienst een afbouwschema met Diazepam gekregen, alleen te lage dosering en veel te rap tempo. 6 maanden PAWS aan overgehouden - derealisatie, depressie, gestresst wakker worden. Vaak extra bang voor dingen die ik toch al niet prettig vond zoals kleine ruimtes. Regelmatig overweldigd.
Helaas een paar jaar later weer in de valstrik terechtgekomen. Toen na 2 maanden 20mg Temazepam per dag door een verslavingsarts begeleid, en die deed dad super. Afbouw duurde toen in totaal ook iets van 2 maanden. Eigen tempo, dus plm 1mg Diazepam eraf per week. Weinig last gehad, maar niet helemaal klachtenvrij: vaak vroeg wakker, nog wel moe maar niet verder kunnen slapen. Spijsverteringsproblemen en wat stemmingsproblemen. Maar zeker wel te doen in vergelijking met de eerdere pogingen.
Kortom, advies: ga naar je huisarts en vraag om afbouwen volgens Ashton protocol, dan is het zeer zeker te doen. Regel dat je zelf de afbouw bepaalt, zowel de grootte van de stappen als het verloop in tijd, zodat je er korter of langer over kan doen al naar gelang de symptomen. Het zal een lange weg worden, en zeker niet makkelijk maar uiteindelijk komt 't goed. Je herstelt 100% maar dan ben je misschien wel 6 maanden tot een jaar verder.
Ga niet zelf lopen klooien met RC benzo's. Ga naar je huisarts en biecht 't op. Neem deze waarschuwing nu maar gewoon aan.
En ten slotte nog iets dat ik altijd benadruk als het om benzo's gaat: rijd geen auto tot je er echt 100% van af bent.