Beginnende 3mmc verslaving

Amber.cherry

Belezen gebruiker
Ik lees net je verhaal en de reacties. Maar je hebt een kind ?
En is die bij jou de hele week?
Voor je stopt met wat dan ook een plan hebben, echt de mindset op
200%. Houd een dagboek bij met je gevoel, kleine gelukjes.
Geld wat je bespaard per dag of week. En gezien je introvert bent en van
Nature dus geen feestbeest, ergens lunchen , bioscoop , kinderboerderij,
Zijn super leuk. Ik geniet daar meer van dan feesten.

Drink ook niet meer sinds 2014. Maar wel sinds 2016 zware pijnstillers.
Drank verdoofd, heb chronisch pijn en zwaar ptss. Alleen die pijnstillers zijn laag
en al 4 jaar hetzelfde, dus geen high of euforie, enkel ff een uurtje minder pijn
Zodat ik wat kan doen, nu bezig met afbouwen naar 0. Naja, februari.
Net gestopt met vapen. 21 dagen. Pittig maar rookvrij nu weer.

Daarom plan maken, doelen, en doe het voor jezelf.
En je kind daarna, jij moet het doen en je goed gaan voelen , dan pas
Kan je er weer echt voor een ander zijn.

En geloof in jezelf. Terugval is niet erg, opgeven wel.
Lief zijn voor jezelf maar ook streng qua plan.
En praten blijven , met je partner, hier. Nieuwe start.
Succes

Pompoen

Bewuste gebruiker
Ik lees net je verhaal en de reacties. Maar je hebt een kind ?
En is die bij jou de hele week?
Voor je stopt met wat dan ook een plan hebben, echt de mindset op
200%. Houd een dagboek bij met je gevoel, kleine gelukjes.
Geld wat je bespaard per dag of week. En gezien je introvert bent en van
Nature dus geen feestbeest, ergens lunchen , bioscoop , kinderboerderij,
Zijn super leuk. Ik geniet daar meer van dan feesten.

Drink ook niet meer sinds 2014. Maar wel sinds 2016 zware pijnstillers.
Drank verdoofd, heb chronisch pijn en zwaar ptss. Alleen die pijnstillers zijn laag
en al 4 jaar hetzelfde, dus geen high of euforie, enkel ff een uurtje minder pijn
Zodat ik wat kan doen, nu bezig met afbouwen naar 0. Naja, februari.
Net gestopt met vapen. 21 dagen. Pittig maar rookvrij nu weer.

Daarom plan maken, doelen, en doe het voor jezelf.
En je kind daarna, jij moet het doen en je goed gaan voelen , dan pas
Kan je er weer echt voor een ander zijn.

En geloof in jezelf. Terugval is niet erg, opgeven wel.
Lief zijn voor jezelf maar ook streng qua plan.
En praten blijven , met je partner, hier. Nieuwe start.
Succes
Hee! Dank je wel voor je berichtje. Ja wij hebben samen een kind en die is bij ons, al gaat ze met feestjes of wanneer we van tevoren wisten dat het laat ging worden, wel logeren. Of mijn man en ik wisselden elkaar af in wie weg ging en thuis bleef. Maar de laatste paar maanden dus ook een paar keer gebruikt terwijl ze boven lag te slapen. Op momenten dat we ons voorgenomen hadden niets te gebruiken en het dan toch deden. Nooit overdag met haar erbij gebruikt, maar de cravings wel gevoeld (maar dan niets mee gedaan). Ben er niet trots op (verre van) en dit maakt dus ook dat ik hier dit bericht heb getypt in de hoop dat dit mij verder zou helpen.
Ik moet zeggen dat ik wel echt gemotiveerd ben dit aan te pakken en de noodzaak er ook echt van voel. Het plan heb ik inmiddels ook al wel: voorlopig (en ik doel op een jaar) niets gebruiken en geen alcohol. Mocht het toch misgaan dan zoek ik hulp. De feestjes vermijd ik even of ik g vroeg en met de auto, etc. Probeer de weekenden strak in te plannen. En ben inderdaad ook aan het schrijven. Lief dat je meedenkt overigens en je hebt gelijk dat ik het voor mezelf moet doen. Dat doe ik ook, ik wil me graag gezond, geconcentreerd en fit voelen, maar de noodzaak ontstaat meer door t feit dat ik een kind heb. Het voelt nu ook wel anders dan eerdere stoppogingen.

klinkt alsof jij een heel moeilijke tijd hebt doorgemaakt en soms nog doormaakt. Knap dat je momenteel aan het afbouwen bent! Ook jij heel veel succes!

Pompoen

Bewuste gebruiker
Even van me afschrijven. Inmiddels bijna 4 weken niks gedronken/gebruikt. Op zich is dat niet zo’n kunst, want gebruikte wel vaker een paar weken niks. Ben ook wel een aantal dingen uit de weg gegaan. Nu hebben we vanavond een soort huwelijksborrel van vrienden. Met hen, en ook anderen die komen, hebben we vaker doorzakavonden (nachten) gehad en ik weet zeker dat ze dat vanavond ook gaan doen. We willen wel naar die borrel, aangezien het een groot moment is voor hen en we vinden het ook leuk ze weer te zien.

aangezien we echt even een periode niet willen gebruiken, hebben we bewust oppas geregeld voor onze dochter, ipv dat ze ergens gaat logeren. Dit betekent namelijk op tijd weer naar huis. Ook gaan we met de auto (we rijden sowieso nuchter) als extra stok achter de deur. Verder heb ik zojuist al even gecheckt wat voor alcoholvrije drankjes ze in die kroeg hebben zodat ik daar niet meer over na hoef te denken. Vrij goede voorbereiding haha, maar dat is nodig want ik ken mezelf inmiddels.. 😅

Ik merk dat ik de hele dag al een soort van onrustig ben. Heb zin om te drinken, stoom af te blazen, ben ergens ook zenuwachtig voor vanavond. Ga ik het leuk vinden, hoe ga ik uitleggen dat ik nog steeds niks wil drinken/gebruiken (anderen zien ons probleem niet echt en ik heb het idee dat ze vinden dat we overdrijven of te streng zijn ofzo). Ik maak het in ieder geval heel groot in m’n hoofd. Ook heb ik er dus ook wel zin in en ook van “leuke kriebels” heb ik de neiging om die te verdoven. De middag voordat ik naar een festival ga bijvoorbeeld heb ik meestal thuis al een paar wijn gedronken.

Nouja, weet niet zo goed wat ik met dit bericht wil. Gewoon even m’n gedachten ordenen denk ik. Fijn weekend allemaal! 🤗

_shikantaza

Badass junkie
Even van me afschrijven. Inmiddels bijna 4 weken niks gedronken/gebruikt. Op zich is dat niet zo’n kunst, want gebruikte wel vaker een paar weken niks. Ben ook wel een aantal dingen uit de weg gegaan. Nu hebben we vanavond een soort huwelijksborrel van vrienden. Met hen, en ook anderen die komen, hebben we vaker doorzakavonden (nachten) gehad en ik weet zeker dat ze dat vanavond ook gaan doen. We willen wel naar die borrel, aangezien het een groot moment is voor hen en we vinden het ook leuk ze weer te zien.

aangezien we echt even een periode niet willen gebruiken, hebben we bewust oppas geregeld voor onze dochter, ipv dat ze ergens gaat logeren. Dit betekent namelijk op tijd weer naar huis. Ook gaan we met de auto (we rijden sowieso nuchter) als extra stok achter de deur. Verder heb ik zojuist al even gecheckt wat voor alcoholvrije drankjes ze in die kroeg hebben zodat ik daar niet meer over na hoef te denken. Vrij goede voorbereiding haha, maar dat is nodig want ik ken mezelf inmiddels.. 😅

Ik merk dat ik de hele dag al een soort van onrustig ben. Heb zin om te drinken, stoom af te blazen, ben ergens ook zenuwachtig voor vanavond. Ga ik het leuk vinden, hoe ga ik uitleggen dat ik nog steeds niks wil drinken/gebruiken (anderen zien ons probleem niet echt en ik heb het idee dat ze vinden dat we overdrijven of te streng zijn ofzo). Ik maak het in ieder geval heel groot in m’n hoofd. Ook heb ik er dus ook wel zin in en ook van “leuke kriebels” heb ik de neiging om die te verdoven. De middag voordat ik naar een festival ga bijvoorbeeld heb ik meestal thuis al een paar wijn gedronken.

Nouja, weet niet zo goed wat ik met dit bericht wil. Gewoon even m’n gedachten ordenen denk ik. Fijn weekend allemaal! 🤗
Lekker bezig! Ik vond het in het begin ook lastig. Wat ga ik zeggen als ik alleen maar fris drink ‘s avondsin de kroeg? Niemand vroeg er naar op de avond zelf. Dus relax 😄

Damius

Bewuste gebruiker
Nogmaals: hartstikke goed bezig. Jullie pakken het serieus aan zo. Welke positieve effecten merk je nu? Soms helpt het om daar wat actiever bij stil te staan. Bespreek het bijvoorbeeld kort met je partner. Even de pluspunten van geheelonthouden opsommen. Dat kan de 'kriebels' en spanning voor vanavond wegnemen. Je hebt het weer even extra scherp op je netvlies; waar je het voor doet.

Eerlijk gezegd kan ik mij niet voorstellen dat goede vrienden jullie zullen (ver)oordelen. In hoeverre heb je ze meegenomen in jullie - ik noem het maar even - traject? Het is goed om daar open en eerlijk over te zijn naar vrienden. Ook (of wellicht JUIST) wanneer zij wel in gebruik zijn. Je zult je verbazen hoe positief en supportive de reacties zullen zijn. Er vanuitgaande dat het goede, volwassen vrienden zijn. Sterker nog: kan ook een mooi onderwerp van gesprek zijn op de avond zelf. Dat haalt druk van de ketel. En nee, het hoeft er natuurlijk niet de hele avond over te gaan. Vaak verandert het onderwerp na verloop van tijd op een natuurlijke manier.

Veel plezier vanavond!

Pompoen

Bewuste gebruiker
Nogmaals: hartstikke goed bezig. Jullie pakken het serieus aan zo. Welke positieve effecten merk je nu? Soms helpt het om daar wat actiever bij stil te staan. Bespreek het bijvoorbeeld kort met je partner. Even de pluspunten van geheelonthouden opsommen. Dat kan de 'kriebels' en spanning voor vanavond wegnemen. Je hebt het weer even extra scherp op je netvlies; waar je het voor doet.

Eerlijk gezegd kan ik mij niet voorstellen dat goede vrienden jullie zullen (ver)oordelen. In hoeverre heb je ze meegenomen in jullie - ik noem het maar even - traject? Het is goed om daar open en eerlijk over te zijn naar vrienden. Ook (of wellicht JUIST) wanneer zij wel in gebruik zijn. Je zult je verbazen hoe positief en supportive de reacties zullen zijn. Er vanuitgaande dat het goede, volwassen vrienden zijn. Sterker nog: kan ook een mooi onderwerp van gesprek zijn op de avond zelf. Dat haalt druk van de ketel. En nee, het hoeft er natuurlijk niet de hele avond over te gaan. Vaak verandert het onderwerp na verloop van tijd op een natuurlijke manier.

Veel plezier vanavond!
Thanks voor de tip! Soms vergeet ik de positieve effecten en lijkt het alsof ik het enkel doe om de negatieve effecten te vermijden zeg maar, dus geen kater, geen ellendig schuldgevoel etc, maar moet het idd omdraaien: ik voel me fit, word al de hele week vóór de wekker wakker, heb zin om dingen te ondernemen, huis is opgeruimd, heb meer geduld richting mijn kind.

ik heb vrienden er zeker wel in meegenomen en ze geven aan het goed van mij te vinden en het ook te snappen, maar vorige week zei een vriendin wel: ik hoop dat je jezelf niet aan het straffen bent door geen leuke dingen meer te mogen doen of nooit meer een keer te mogen doorhalen. Maar daar gaat het niet om, straffen. Dat heb ik wel proberen uit te leggen. En een andere vriendin zei geïnspireerd te zijn en dat ze ook even nuchter januari wilde doorkomen. Veel vrienden weten ook niet van ons drugsgebruik dus dat maakt het wel soms lastiger om uit te leggen waarom ik ineens niet drink of vroeg naar huis ga, al kom ik daar steeds ook wel uit eigenlijk.

fijn dat je even meedenkt, druk voelt alweer wat minder :)

Koffieb00n

Bewuste gebruiker
Ik begrijp het wel hoor, de spanning. Veel in je hoofd zitten en een beetje voorspellen hoe de avond zal gaan lopen. 'Wat vinden mensen van de keuzes die wij maken??' Gelukkig zijn mensen niet zo bezig met jou als jouw hoofd je probeert wijs te maken 😉. De spotlight staat immers niet op jou vanavond. Je maakt een gezonde keuze. Je wilt er vanavond voor je vrienden zijn, maar later en morgen ook voor je kind. En als jij je daar nuchter het prettigst bij voelt, is dat jouw keus. Misschien dat je daar nu nog niet zo sterk in voelt maar dat zal met de tijd wel komen. Geloof me. Ik heb zo veel meer respect voor mezelf gekregen nu door 8 maand in herstel te zijn en keihard aan mezelf te werken. Dan hoe ik naar mezelf keek net 1 maand in herstel.

Niet te veel invullen en lekker op je af laten komen. Lekker plezier maken vanavond! Succes 🙂

Pompoen

Bewuste gebruiker
Ik begrijp het wel hoor, de spanning. Veel in je hoofd zitten en een beetje voorspellen hoe de avond zal gaan lopen. 'Wat vinden mensen van de keuzes die wij maken??' Gelukkig zijn mensen niet zo bezig met jou als jouw hoofd je probeert wijs te maken 😉. De spotlight staat immers niet op jou vanavond. Je maakt een gezonde keuze. Je wilt er vanavond voor je vrienden zijn, maar later en morgen ook voor je kind. En als jij je daar nuchter het prettigst bij voelt, is dat jouw keus. Misschien dat je daar nu nog niet zo sterk in voelt maar dat zal met de tijd wel komen. Geloof me. Ik heb zo veel meer respect voor mezelf gekregen nu door 8 maand in herstel te zijn en keihard aan mezelf te werken. Dan hoe ik naar mezelf keek net 1 maand in herstel.

Niet te veel invullen en lekker op je af laten komen. Lekker plezier maken vanavond! Succes 🙂
Goed te lezen dat het makkelijker wordt. En ook dat je zo hard aan jezelf werkt, heel knap!
We zijn alweer thuis, haha. Met iedereen bijgekletst en toen vonden we het wel weer mooi geweest. Geen lastige vragen gehad trouwens, wel geïnteresseerde vragen dus ook wel weer leuk. Merk wel dat ik me nuchter super bewust van alles ben en dan ook niet echt mee kan in het slap ouwehoeren. Wat prima is, maar nog niet helemaal zo voelt. Morgen ben ik iig blij 😅

Koffieb00n

Bewuste gebruiker
Haha herkenbaar. Doet me denken aan mijn eerste kerstborrel nuchter afgelopen december. Het is toch op een andere manier omgaan met alle prikkels he. Ik vond het even bijkletsen wel leuk, maar kreeg toch vaak de vraag of ik nog wat te drinken wilde. En dan ieder keer passen omdat 'ik met de auto was'. Hoef ook niet elke 20min een cola 😝. Na 2 uurtjes kwam de boel wat losser, muziek aan, lichten gedimd, mensen op de dansvloer. Begon toen de alcohol te ruiken bij de mensen waarmee ik stond te kletsen. Merkte ook dat ik zucht kreeg en wat miste ofzo? Vond het ook wel mooi geweest en ben weggegaan.

Pompoen

Bewuste gebruiker
Haha herkenbaar. Doet me denken aan mijn eerste kerstborrel nuchter afgelopen december. Het is toch op een andere manier omgaan met alle prikkels he. Ik vond het even bijkletsen wel leuk, maar kreeg toch vaak de vraag of ik nog wat te drinken wilde. En dan ieder keer passen omdat 'ik met de auto was'. Hoef ook niet elke 20min een cola 😝. Na 2 uurtjes kwam de boel wat losser, muziek aan, lichten gedimd, mensen op de dansvloer. Begon toen de alcohol te ruiken bij de mensen waarmee ik stond te kletsen. Merkte ook dat ik zucht kreeg en wat miste ofzo? Vond het ook wel mooi geweest en ben weggegaan.
Haha ja precies dit. Soms ook wel lekker als je hoofd ff uit kan ofzo. Dat mis ik dan wel. Normaal vliegt de tijd voorbij, nu ging het echt traaaag. Het punt is denk ik ook dat ik moet accepteren dat dit soort dingen gewoon anders zijn dan anders. Ik verwacht dan in dezelfde vibe te komen als wanneer ik van alles op heb, maar dat is natuurlijk niet zo. Dat maakt dan misschien ook wel die zucht. Achja, ben ook alles aan het over rationaliseren. Nu lekker naar bed 👵🏻

Damius

Bewuste gebruiker
Haha ja precies dit. Soms ook wel lekker als je hoofd ff uit kan ofzo. Dat mis ik dan wel. Normaal vliegt de tijd voorbij, nu ging het echt traaaag. Het punt is denk ik ook dat ik moet accepteren dat dit soort dingen gewoon anders zijn dan anders. Ik verwacht dan in dezelfde vibe te komen als wanneer ik van alles op heb, maar dat is natuurlijk niet zo. Dat maakt dan misschien ook wel die zucht. Achja, ben ook alles aan het over rationaliseren. Nu lekker naar bed 👵🏻
Grappig, dat “uitzetten” of anders gezegd, door geheelonthouding continu aanstaan, is iets waar ik de eerste maanden ook wel mee bezig was. Dat is ook logisch. Je verdooft letterlijk nooit meer. Ik vond dat in het begin ook wel heftig. Alles komt non-stop ongefilterd binnen. Nu ik hier weer over nadenk besef ik mij dat dit naarmate de tijd vordert ook ‘normaler’ wordt. Tegelijkertijd kwam ik er wel achter dat ik hierdoor ook echt ging voelen. Continu. Elk moment van de dag (of ik het nou wilde of niet, verdoven immers geen optie).

Het is en blijft een kwestie van het doen van consessies. Je zult idd niet meer in de party vibe komen, maar daar komen andere mooie en waardevolle momenten voor terug. Op een andere manier. Bijvoorbeeld met je kind en partner op deze niet brakke ochtend :wink:.

Pompoen

Bewuste gebruiker
Grappig, dat “uitzetten” of anders gezegd, door geheelonthouding continu aanstaan, is iets waar ik de eerste maanden ook wel mee bezig was. Dat is ook logisch. Je verdooft letterlijk nooit meer. Ik vond dat in het begin ook wel heftig. Alles komt non-stop ongefilterd binnen. Nu ik hier weer over nadenk besef ik mij dat dit naarmate de tijd vordert ook ‘normaler’ wordt. Tegelijkertijd kwam ik er wel achter dat ik hierdoor ook echt ging voelen. Continu. Elk moment van de dag (of ik het nou wilde of niet, verdoven immers geen optie).

Het is en blijft een kwestie van het doen van consessies. Je zult idd niet meer in de party vibe komen, maar daar komen andere mooie en waardevolle momenten voor terug. Op een andere manier. Bijvoorbeeld met je kind en partner op deze niet brakke ochtend :wink:.
Ja dat is ook helemaal zo. Fijn jouw bericht, om te horen dat het ook normaler wordt of went ofzo. Dat echt voelen herken ik ook wel van een periode dat ik enkele maanden niets gebruikte en komt nu ook weer terug; tranen zitten dan hoog om zowel verdrietige als ook mooie dingen (zoals mooie muziek of m’n kind blij zien). Meteen tranen in m’n ogen haha, echt een zachtgekookt ei.
Gisteren in bed voelde ik me raar en ergens ook stom. Nu zie ik weer waar ik het voor doe. Het is inderdaad concessies doen en dat is op sommige momenten gewoon stom. Thanks!!

Pompoen

Bewuste gebruiker
En dan heb ik na mijn nuchtere borrels helaas toch vaak alsnog een kater.. haha. Slaaptekort en ritmeverandering hakken er bij mij ook keihard in!
Hahaha ja stom hè! We hebben allebei ook hoofdpijn nu.. 🥴 prikkels en ook door suiker in die 0.0 of frisdrankjes denk ik. Maar goed, geen gewetenskater iig 😉 die zijn altijd het heftigst bij mij

Pompoen

Bewuste gebruiker
Hoe is het gegaan dit weekend?
Lief dat je het vraagt! Qua nuchter zijn: goed! Niks gedronken of gebruikt.
Merk wel dat ik er in m’n hoofd veel mee bezig ben, veel aan het overdenken. Voel me soms wat saai ofzo, kan nog niet echt genieten van een borrel in een groot gezelschap, snel last van drukte enzo.

Vrijdagavond bij een borrel dus al na 2 uurtjes al naar huis gegaan. Zojuist op een chaotische verjaardagsfeestje geweest in een vrij kleine huiskamer met veel mensen en jonge kinderen. Normaal zou ik 2 wijntjes of biertjes hebben gedronken, nu dus niet en heb dan echt last van de prikkels. Mijn dochtertje ook en ze zei na een uur: “ik wil naar huis!”. Vond ik helemaal niet erg 😇.
Volgende week carnaval en heb besloten maar eventjes overdag te gaan. Maar daar ben ik dus ook al dagen over aan t tobben in m’n hoofd.

Al met al gaat het dus wel goed maar vind het soms ook wel een uitdaging en ben heel veel aan t overdenken. Wordt vanzelf minder als ik er wat aan gewend ben denk ik!

Pompoen

Bewuste gebruiker
Merk wel dat ik er in m’n hoofd veel mee bezig ben, veel aan het overdenken. Voel me soms wat saai ofzo, kan nog niet echt genieten van een borrel in een groot gezelschap, snel last van drukte enzo.

Vrijdagavond bij een borrel dus al na 2 uurtjes al naar huis gegaan. Zojuist op een chaotische verjaardagsfeestje geweest in een vrij kleine huiskamer met veel mensen en jonge kinderen. Normaal zou ik 2 wijntjes of biertjes hebben gedronken, nu dus niet en heb dan echt last van de prikkels. Mijn dochtertje ook en ze zei na een uur: “ik wil naar huis!”. Vond ik helemaal niet erg 😇.
Volgende week carnaval en heb besloten maar eventjes overdag te gaan. Maar daar ben ik dus ook al dagen over aan t tobben in m’n hoofd.

Al met al gaat het dus wel goed maar vind het soms ook wel een uitdaging en ben heel veel aan t overdenken. Wordt vanzelf minder als ik er wat aan gewend ben denk ik!
Ben verder ook wel trots trouwens. Blij dat het me tot nu toe op zich goed afgaat en de frisse ochtenden zijn goud! Maar het is soms dus concessies doen zoals hier eerder al werd gezegd, en dat is ook oké.

het helpt me wel enorm door hier te delen en te lezen. 😊

Manu76

Badass junkie
Positief hoor!
Ik lees misschien wel een beetje, dat je niet echt de knoop door hebt gehakt en daarom nog wel te maken hebt met "overdenken". Als je helemaal achter je besluit zou staan, denk ik dat je dat overdenken niet meer meemaakt.
Had je een exact doel gesteld? X maanden of iets dergelijks?

Ga zo door en blijf genieten van de positieve effecten zoals je al doet!

Pompoen

Bewuste gebruiker
Positief hoor!
Ik lees misschien wel een beetje, dat je niet echt de knoop door hebt gehakt en daarom nog wel te maken hebt met "overdenken". Als je helemaal achter je besluit zou staan, denk ik dat je dat overdenken niet meer meemaakt.
Had je een exact doel gesteld? X maanden of iets dergelijks?

Ga zo door en blijf genieten van de positieve effecten zoals je al doet!
Ja dat lees je eigenlijk wel goed. Ik weet dat ik geen 3mmc meer wil gebruiken, nooit meer. Dat is me heel helder. Ben wel aan het twijfelen over weer een keer xtc met een festival in de zomer. Met alchohol heb ik verder eigenlijk nooit echt een groot probleem gehad, behalve dus dat alcohol er de laatste tijd voor zorgt dat ik cravings naar 3mmc of coke krijg. Daarom ook met alcohol gestopt nu, maar heb in m’n hoofd nog deurtjes voor alcohol openstaan merk ik. In maart een lang weekend met vriendinnen weg, in april een keer luxe uit eten. Ik ben er nog niet over uit of ik dan toch niet ga drinken. Ik wil het eigenlijk niet, maar ergens ook weer wel. Bij die momenten is er sowieso geen drugs bij, dus zou ik in theorie kunnen drinken. Echter, als ik dan weer ga drinken, denk ik vast dat ik ook op andere momenten weer kan drinken en dan komt uiteindelijk 3mmc of coke weer om de hoek kijken. Eigenlijk weet ik nu dus al dat het zo gaat. En nu ik dit typ, besef ik dat ik dus ook niet moet drinken, ook niet op momenten dat het in theorie zou kunnen.

Ik vind het lastig, een exact doel. Zou eigenlijk willen zeggen: een jaar, tot oud en nieuw bijvoorbeeld. Heb eerder 3 maanden gedaan, maar ging toen ook weer overstag (en nog erger dan daarvoor), dus 3 maanden is te kort.
Oké, een jaar. Bij deze. Een jaar geen alcohol en gesnuif. Om bovenstaande reden (dit laatste typ ik voor mezelf, voor als ik weer even vergeet waarom ook alweer). En dan mag ik over een half jaar in de zomer wel weer xtc op een festival 😉 als ik dat dan nog wil.

Manu76

Badass junkie
Bij deze. Een jaar geen alcohol en gesnuif

Nice!
Kan zeker het proces makkelijker maken!
Ik zit zelf in dergelijke situatie. Ik wil minstens 1 jaar zonder wiet (deed ik dag in dag uit hele dagen door) en ging even iets meer dan 3 maanden echt goed begin 2023, maar ik denk dat deels de alcohol me weer aan het blowen heeft gezet.
Nu ben ik weer positief bezig, maar begin Januari nog een keer dronken geworden. Was geen drama (ik drink niet vaak deze jaren), maar ik was wel weer weekje extra nerveus. Nu heb ik app lopen waar ik "dagen nuchter" bijhoud en heb alcohol er nu ook in gezet. Ondertussen 30 dagen. Wiet/ THC 66 dagen!

Maar verwacht van mij niet dat ik meedoe met gezellige feestjes deze periode. Ik mis het niet, maar bij de alcohol gelegenheden ben ik snel uitgekeken deze maanden (Op maaltijden met vrienden en familie na, dan neem ik zonder problemen mijn frisdrank of Spa Rood).

Genoeg andere leuke dingen te doen gelukkig en in de nacht slaap ik gewoon!

HappyMind

Badass junkie

Herken je het overdenken van jezelf? Ik denk dat het in deze situatie ook wel een logisch gevolg is. Omdat je zo bewust bezig bent met wat je juist niet/wel wilt en dat nieuwe patronen aanleren tijd nodig heeft.
Ben verder ook wel trots trouwens. Blij dat het me tot nu toe op zich goed afgaat en de frisse ochtenden zijn goud! Maar het is soms dus concessies doen zoals hier eerder al werd gezegd, en dat is ook oké.

het helpt me wel enorm door hier te delen en te lezen. 😊
Blij om te lezen dat je trots op jezelf bent!

Pompoen

Bewuste gebruiker
Nice!
Kan zeker het proces makkelijker maken!
Ik zit zelf in dergelijke situatie. Ik wil minstens 1 jaar zonder wiet (deed ik dag in dag uit hele dagen door) en ging even iets meer dan 3 maanden echt goed begin 2023, maar ik denk dat deels de alcohol me weer aan het blowen heeft gezet.
Nu ben ik weer positief bezig, maar begin Januari nog een keer dronken geworden. Was geen drama (ik drink niet vaak deze jaren), maar ik was wel weer weekje extra nerveus. Nu heb ik app lopen waar ik "dagen nuchter" bijhoud en heb alcohol er nu ook in gezet. Ondertussen 30 dagen. Wiet/ THC 66 dagen!

Maar verwacht van mij niet dat ik meedoe met gezellige feestjes deze periode. Ik mis het niet, maar bij de alcohol gelegenheden ben ik snel uitgekeken deze maanden (Op maaltijden met vrienden en familie na, dan neem ik zonder problemen mijn frisdrank of Spa Rood).

Genoeg andere leuke dingen te doen gelukkig en in de nacht slaap ik gewoon!
Wow goed streven ook!! Dat lijkt me helemaal een uitdaging, als je het de hele dag door deed. Kom je dan niet de hele dag door situaties tegen waarin je dus normaal gesproken zou blowen?
En herkenbaar van die feestjes, daar moet ik ook nog een modus in zien te vinden (meer voor mezelf kiezen). Maaltijden zijn idd makkelijker om alcoholvrij te doen, dat ervaar ik ook.
Merk je al verschil zo na een maand? Goed bezig iig!

Pompoen

Bewuste gebruiker
Herken je het overdenken van jezelf? Ik denk dat het in deze situatie ook wel een logisch gevolg is. Omdat je zo bewust bezig bent met wat je juist niet/wel wilt en dat nieuwe patronen aanleren tijd nodig heeft.
Ja is logisch inderdaad, maar herken ik ook wel van mezelf. Kan nogal veel in mijn hoofd zitten en wil ook altijd alles proberen te verklaren. Vandaar dat “verdoven” soms juist ook zo fijn is, even dat hoofd uit haha. Dat is nu de uitdaging. Ik hou echter wel van uitdagingen dus komt vast goed! 🤗

Manu76

Badass junkie
Kom je dan niet de hele dag door situaties tegen waarin je dus normaal gesproken zou blowen?
Ja, eerste weken wel, maar ondertussen ben ik alleen maar positief over het feit dat ik niet hoef te gebruiken om het leuk te hebben. Ik blijf last hebben van extra vermoeidheid en zal nog wel even aan kunnen houden.
Ik voel me wel steeds sterker worden mentaal en fysiek en kan verder werken aan lange termijn plannen. En genieten van het nu lukt ook op veel momenten van de meeste dagen.:)

Merk je al verschil zo na een maand?
Die maand betreft alcohol en er waren toch een aantal momenten dat ik wel trek had, maar gezien ik besloten heb een jaar niet te drinken, was er weinig mogelijkheid om te overdenken.

Pompoen

Bewuste gebruiker
Ja, eerste weken wel, maar ondertussen ben ik alleen maar positief over het feit dat ik niet hoef te gebruiken om het leuk te hebben. Ik blijf last hebben van extra vermoeidheid en zal nog wel even aan kunnen houden.
Ik voel me wel steeds sterker worden mentaal en fysiek en kan verder werken aan lange termijn plannen. En genieten van het nu lukt ook op veel momenten van de meeste dagen.:)

Die maand betreft alcohol en er waren toch een aantal momenten dat ik wel trek had, maar gezien ik besloten heb een jaar niet te drinken, was er weinig mogelijkheid om te overdenken.
Ah ja, hoor je vaker, vermoeidheid. Fijn dat je ook positieve effecten merkt, dat is motiverend! Ook snap ik wat je zegt over het overdenken: dat dat minder is als je plan gewoon duidelijk is. Dan is er geen discussie mogelijk eigenlijk. Goed bezig!

De Zandman

DF-koning
Ga noooooit meer in discussie met jezelf of je wel, of niet gaat/ wilt gebruiken ofwel drinken!
Je gaat dan in discussie met de verslaving duivel 😈 die vaak op je rechterschouder zit en je probeert om over te halen om toch iets te nemen met alle ellende van dien die gegarandeerd volgen gaat.
Probeer om acuut afleiding te zoeken, hoe klein ook, die de gedachte aan die drank of stuff tackelt.
Niet gaan discussiëren!
Want die discussie is vaak, heel vaak gedoemd om te mislukken. Die duivel wint heel vaak en dan is de kater naderhand zo groot en zwaar.
Laat die duivel het pleit niet winnen!

Pompoen

Bewuste gebruiker
Ga noooooit meer in discussie met jezelf of je wel, of niet gaat/ wilt gebruiken ofwel drinken!
Je gaat dan in discussie met de verslaving duivel 😈 die vaak op je rechterschouder zit en je probeert om over te halen om toch iets te nemen met alle ellende van dien die gegarandeerd volgen gaat.
Probeer om acuut afleiding te zoeken, hoe klein ook, die de gedachte aan die drank of stuff tackelt.
Niet gaan discussiëren!
Want die discussie is vaak, heel vaak gedoemd om te mislukken. Die duivel wint heel vaak en dan is de kater naderhand zo groot en zwaar.
Laat die duivel het pleit niet winnen!
Eens! Alleen soms wel lastig om die discussie meteen te stoppen. Eigenlijk gaat het al 2 maanden goed, maar ben deze week wel in mijn hoofd aan het discussiëren. Vanavond weer eens met vrienden afgesproken waarbij de avonden/nachten eigenlijk altijd “uit de hand lopen”. Als in dat we starten met lekker eten en borrelen, maar daarna de dj-sets op tafel komen en we eindigen met dansen en drugs. Altijd super leuke avonden. Echter met deze groep werd er op een gegeven moment steeds vaker gebruikt tot aan meerdere keren per maand op verschillende gelegenheden. Vandaar dat ik er begin januari helemaal mee ben gestopt en ze ook minder zie (ik ga gewoon steeds op tijd naar huis).

Ik sta helemaal achter het stoppen en heb een duidelijke grens voor mezelf, maar tóch merk ik dat dat verslavingsstemmetje ineens steeds met redenen komt waarom het wel weer een keertje zou kunnen. Ik probeer m de mond te snoeren en heb opzich een goed plan om dit te ondervangen. Heb bijvoorbeeld een oppas thuis tot 23:00 uur ongeveer en ik ga met de auto (ik rijd nooit onder invloed). Dus ik weet zeker dat ik niet ga gebruiken vanavond, maar merk dus wel ineens dat stemmetje op. Ook omdat ik de enige zal zijn vanavond die niet gebruikt, vermoed ik. Gelukkig is dat dus tot een uur of 23, waarbij we vermoedelijk nog aan tafel zitten, helemaal prima te doen. Hopelijk vanavond een goede ervaring, dan zal dat ook steeds makkelijker worden.

Damius

Bewuste gebruiker
Eens! Alleen soms wel lastig om die discussie meteen te stoppen. Eigenlijk gaat het al 2 maanden goed, maar ben deze week wel in mijn hoofd aan het discussiëren. Vanavond weer eens met vrienden afgesproken waarbij de avonden/nachten eigenlijk altijd “uit de hand lopen”. Als in dat we starten met lekker eten en borrelen, maar daarna de dj-sets op tafel komen en we eindigen met dansen en drugs. Altijd super leuke avonden. Echter met deze groep werd er op een gegeven moment steeds vaker gebruikt tot aan meerdere keren per maand op verschillende gelegenheden. Vandaar dat ik er begin januari helemaal mee ben gestopt en ze ook minder zie (ik ga gewoon steeds op tijd naar huis).

Ik sta helemaal achter het stoppen en heb een duidelijke grens voor mezelf, maar tóch merk ik dat dat verslavingsstemmetje ineens steeds met redenen komt waarom het wel weer een keertje zou kunnen. Ik probeer m de mond te snoeren en heb opzich een goed plan om dit te ondervangen. Heb bijvoorbeeld een oppas thuis tot 23:00 uur ongeveer en ik ga met de auto (ik rijd nooit onder invloed). Dus ik weet zeker dat ik niet ga gebruiken vanavond, maar merk dus wel ineens dat stemmetje op. Ook omdat ik de enige zal zijn vanavond die niet gebruikt, vermoed ik. Gelukkig is dat dus tot een uur of 23, waarbij we vermoedelijk nog aan tafel zitten, helemaal prima te doen. Hopelijk vanavond een goede ervaring, dan zal dat ook steeds makkelijker worden.
Wat goed dat je toch gaat! Ik ben reuze benieuwd hoe het je bevalt. Let us know :). Ik vond het overigens hilarisch om deze zomer nuchter op een festival te staan met vrienden die door het dak gingen.

En petje af hoe je dit allemaal aanpakt hoor. Nota bene zonder professionele begeleiding. Inspirerend!

Pompoen

Bewuste gebruiker
Wat goed dat je toch gaat! Ik ben reuze benieuwd hoe het je bevalt. Let us know :). Ik vond het overigens hilarisch om deze zomer nuchter op een festival te staan met vrienden die door het dak gingen.

En petje af hoe je dit allemaal aanpakt hoor. Nota bene zonder professionele begeleiding. Inspirerend!
Wat een lief bericht! Ik ben ook heel benieuwd. Laat het daarna wel weten! Kan me voorstellen dat het ook juist heel grappig kan zijn inderdaad. Morgenochtend vind ik het waarschijnlijk sowieso t grappigst 😉

LucidLucy

Verslaafde in herstel
Wat een lief bericht! Ik ben ook heel benieuwd. Laat het daarna wel weten! Kan me voorstellen dat het ook juist heel grappig kan zijn inderdaad. Morgenochtend vind ik het waarschijnlijk sowieso t grappigst 😉

Succes! Wel tricky hoor, zo 'jong' in herstel en zéker als je de afgelopen week dat stemmetje in je hoofd hebt.
Ik hoop dat het goed gaat vanavond en je een leuke avond hebt. Zo niet, schroom dan ook niet om gewoon weg te gaan uit de situatie, naar huis te gaan en je tegenover iemand uit te spreken.

Het kan best wel impact hebben om zo dichtbij drugs te zijn.

Zit je wèl goed in herstel en heb je een leuke avond. Dan kan het juist erg komisch zijn om onder de vage mensen te begeven 😂

Dat is mijn ervaring in elk geval.

Pompoen

Bewuste gebruiker
Nou ik ben weer thuis! Heb het oprecht gezellig gehad. Lekker gegeten en gekletst. Alcoholvrij drankje erbij. Het hielp dat een vriendin erbij was die ook niet dronk of gebruikte. Ze was door me geïnspireerd, zei ze. Maar los van dat was het gewoon echt wel leuk en miste ik de verdoving niet. Op een gegeven moment werd er naast mij iets gepakt (3M en xtc) en ook dat vond ik helemaal niet lastig. Ik was er zo van overtuigd dat ik het niet ging en wilde doen dus er was geen twijfel. De rest reageerde ook heel lief en geïnteresseerd. Zeiden ze het super knap vinden dat ik nuchter blijf en dat ik lekker moet doen wat goed voelt.

Merkte wel dat ik rond 22:30 moe werd van alle prikkels. Had toen één twijfelmomentje om een wijntje te pakken om dat te verzachten (“en één wijntje is toch ook niet zo erg”), maar was me ook heel bewust van de reden dat ik dat wilde pakken en heb het toen niet gedaan en besloten om rond 23 uur te vertrekken.

Verder merk ik wel een soort van sociale druk die ik mezelf op leg ofzo. Dat ik me dan een soort van ga verontschuldigen dat ik al ga. En dat ik er op de terugweg over na denk hoe de anderen vind dat ik nu niet mee doe. Dat is nog wel een puntje waar ik iets mee mag doen. Het vertaalt zich gelukkig niet in m’n acties want ik ga gewoon lekker naar huis als ik dat zo voel, maar ik denk daar wel over na. Mag wat meer schijt hebben 😉. Maaaar al met al heel blij hoe het is gelopen, ben trots op mezelf en ook blij dat het dus echt leuk is geweest. Nu even afschakelen en zo lekker slapen. Thanks voor de lieve berichten!

Pompoen

Bewuste gebruiker
Verder merk ik wel een soort van sociale druk die ik mezelf op leg ofzo. Dat ik me dan een soort van ga verontschuldigen dat ik al ga. En dat ik er op de terugweg over na denk hoe de anderen vind dat ik nu niet mee doe.
Nu ik dit zo heb getypt en er nog eens bij stil sta, merk ik dat het me eigenlijk ineens helemaal niet meer interesseert wat de rest ervan vindt. Dat zou ook belachelijk zijn, dat ík me zou moeten verantwoorden voor een gezonde en heel normale keuze die ik maak. Zo.. een heel proces ga ik door afgelopen tijd.. 😅

LucidLucy

Verslaafde in herstel
Dat zou ook belachelijk zijn, dat ík me zou moeten verantwoorden voor een gezonde en heel normale keuze die ik maak. Zo.. een heel proces ga ik door afgelopen tijd.. 😅
Bizar hè, toch lijkt dat vaak wèl het geval haha

Dat je een soort van uitleg moet geven als je een biertje weigert of als je wèl op tijd op bed wilt liggen. Maar als ik dan uitleg waarom is het eigenlijk meteen klaar ook. Heb nog niet meegemaakt dat iemand echt aandrong van: aaaaah eentje kan wel.

Al wel gehad dat mensen aanboden: ja maar dan zorg ik er wel voor dat het bij eentje blijft hoor.

Ja uhu, like... Je denkt toch niet dat je me kan tegenhouden als die kronkel in m'n kop gaat opspelen? 😂

Mooi dat je een gezellige avond hebt gehad!

HappyMind

Badass junkie
Goedemorgen zonnestraal! Knap hoe jij bezig bent, je doelen zijn zo helder en je handelt er vervolgens ook nog naar. Geniet van je weekend zonder kater!

Pompoen

Bewuste gebruiker
Bizar hè, toch lijkt dat vaak wèl het geval haha

Dat je een soort van uitleg moet geven als je een biertje weigert of als je wèl op tijd op bed wilt liggen. Maar als ik dan uitleg waarom is het eigenlijk meteen klaar ook. Heb nog niet meegemaakt dat iemand echt aandrong van: aaaaah eentje kan wel.

Al wel gehad dat mensen aanboden: ja maar dan zorg ik er wel voor dat het bij eentje blijft hoor.

Ja uhu, like... Je denkt toch niet dat je me kan tegenhouden als die kronkel in m'n kop gaat opspelen? 😂

Mooi dat je een gezellige avond hebt gehad!
Ja inderdaad bizar maar het gebeurt echt. En herkenbaar die kronkel, haha. Ze gaan je echt niet kunnen tegenhouden maar willen dat ook helemaal niet hoor 😉 Mijn zusje vroeg vorige week, toen ik een wijntje afsloeg bij m’n ouders: “wanneer ga je weer normaal doen?” Haha. Ik kan er wel om lachen. Ook wel grappig dat anderen zo graag willen dat jij drinkt, toch een soort van ongemak of spiegel die ze ervaren denk ik.
En wat ik helemaal leuk vind is dat ik, door mijn nuchtere keuzes, die vriendin (die zei geïnspireerd te zijn) dus blijkbaar ook een spiegel heb voorgehouden. Zonder dat ik van alles rond loop te prediken overigens. Had van haar als laatste verwacht dat zij hier iets mee zou doen. Zij was juist diegene die minstens 1 weekendavond/nacht per week gebruikte, soms wel 2 avonden achter elkaar. Zit ook in het dj wereldje. Maar mijn nuchtere keuzes hebben haar aan het denken gezet over haar eigen gebruik, zei ze.😁

Pompoen

Bewuste gebruiker
Goedemorgen zonnestraal! Knap hoe jij bezig bent, je doelen zijn zo helder en je handelt er vervolgens ook nog naar. Geniet van je weekend zonder kater!
Lieffff! Heb wel een katergevoel (door toch slecht slapen, prikkels denk ik) maar die had ik al ingecalculeerd. Ben er helemaal oké mee want geen gewetenskater, dat zijn de ergste 😉
Jij ook fijn weekend 🤗

Pompoen

Bewuste gebruiker
Het delen op dit forum vanaf het begin heeft trouwens hier wel echt aan bijgedragen! Niet te onderschatten wat dat kan doen. Door het delen en door reacties van anderen is alles veel meer helder geworden. Echt zo fijn.

Bovenaan