M036X97

Newbie
Goedemiddag,
Ik ben nieuw hier en zou graag wat willen vragen. Er zijn wel vergelijkbare fora maar niet specifiek mijn situatie, wat natuurlijk logisch is.

ik ben van mezelf best nerveus ingesteld. En dan niet qua grote presentaties op school of sollicitaties, deze gaan me heel makkelijk af, maar vooral voor sociale dingen. Uiteten gaan, familie dingen enzo maken me erg nerveus.

Nu had ik afgelopen zaterdagavond een feestje met 20 mensen waarvan ik er 19 al meer dan twee jaar niet had gezien. Eerste halfuur wist ik me nauwelijks een houding te geven, beetje zweterig etc, maarja, gewoon zenuwen.
Vervolgens heb ik op dit feestje wat coke gesnoven, aardig wat baco’s gedronken en op het eind nog wat speed gehad. Ik had voor dit feest al twee jaar geen drugs gebruikt.

de dag na het feestje had ik een enorme kater. Zweten, misselijk en alles. Alleen inmiddels is het donderdag en voel ik me nog steeds vaag. Voel me leeg, geen zin om het huis uit te gaan, soort van paniek aanvallen gepaard met zweten, constante spanning in mijn benen, gewoon alsof ik constant ergens enorm zenuwachtig voor ben met uitschieters. Gisteravond was ik uiteten met wat andere vrienden en zag er de hele dag al tegenop. Ging een uurtje van tevoren even douchen en kwam gewoon in een soort paniek aanval uit de douche. Wist niet of ik moest staan, zitten, lopen, tv aan, tv uit. Vervolgens even naar buiten gegaan en t was zo over. Zelfde herhaalde zich in het restaurant, maar in mindere mate.

Heb de afgelopen week geprobeerd te sporten, goed slapen, magnesium, serotonine booster en visolie genomen, maar het lijkt alsof ik het ineens niet meer kan winnen van mn nerveuze gedachtes. Heb de huisarts gebeld en ga dinsdag even langs, maar kan dit allemaal nog steeds komen door die coke, alcohol en speed? Afgelopen week voor het feestje deed ik de dingen waar ik nu enorm angstig van wordt gewoon zonder moeite.

Lekker positieve eerste post, maar niet heus hahaha. hopelijk heeft iemand dezelfde ervaring en weet die wat ik moet doen en of het weer over gaat.

bedankt!

inner_search

Badass junkie
Op het einde van men stim gebruik had ik langer dan een week nodig om te herstellen, en dat ging dan over 4 a 5 lijntjes speed van 50mg ongeveer.
Dus kan best lang duren hoor , en al zeker met combineren met alcoholische substanties.
Ik zou afwachten wat je arts dinsdag zegt.

8️⃣6️⃣

Badass junkie
Je noemt het zelf al, paniekaanvallen ofwel angststoornis, opgewekt door gebruik van drugs.

De trigger is er altijd, kan na 1 keer zijn na een binge of na jarenlang gebruik van verschillende soorten drugs of combinaties daar van.

Het komt door jezelf, je angstige gedachten zijn met zichzelf aan de haal gegaan. Relax, ontspan, denk er niet aan en het komt wel goed.

KlaasVaak

Wijs gebruiker
Goed dat je een afspraak hebt gemaakt bij je huisarts. Hij kan je vast doorverwijzen naar iemand die je hierbij kan helpen. Het klinkt alsof de drugs een onderliggend probleem hebben versterkt, maar niet veroorzaakt. Het is wel belangrijk de informatie de drugs erbij te vermelden tegen je huisarts.

Neo-Shulginist

Badass junkie
Cocaïne en speed verhogen de hoeveelheid dopamine in de synapsspleten van het brein. Op die manier wordt er extra activiteit getriggerd in het beloningscentrum van het brein (de mesolimbische route). Je voelt je zelfverzekerd, energiek en opgewekt. Maar het lichaam is altijd op zoek naar homeostase: een situatie waarin het milieu steeds hetzelfde is. Dus gaan de receptoren voor dopamine zichzelf ongevoeliger maken voor het teveel aan stimulans, door zichzelf gedeeltelijk de cel in te trekken. Dat heet tolerantie. Maar als de cocaïne en/of speed is uitgewerkt dan krijg je daardoor juist het tegenovergestelde effect: je voelt je onzeker, angstig, moe en lusteloos.

Het kan zeker twee weken duren voordat de receptoren zich weer hebben teruggebracht in hun originele positie. Dus dat je na 5 dagen nog last hebt van de klachten, dat kan zeker kloppen. Dit soort stimulerende middelen hebben gewoon een best wel sterke impact op je centraal zenuwstelsel.

Daarnaast zijn cocaïne en amfetamine ook neurotoxisch. Het kan dus gebeuren dat een deel van de zenuwbanen, receptoren of hersencellen beschadigd raakt. Dat kan blijvende klachten veroorzaken. Hoewel ik er gelijk bij moet zeggen dat die blijvende klachten doorgaans pas merkbaar worden na heftig herhaald gebruik over lange periode. Zo kan je aan iemand die verslaafd is aan cocaïne, en elke dag gebruikt, een gedragsverandering beginnen te merken. Die mensen hebben vaak meer last van moodswings, voornamelijk woedeuitbarstingen, maar ook een soort prikkelzucht die een beetje doet denken aan het gedrag van ADHD'ers.

Voor jou zal het allemaal lang nog niet zo ernstig zijn. Als ik je post lees dan klinkt het voor mij alsof je al redelijk wat onderliggende angsten hebt. Kennelijk zit je (nog) niet helemaal lekker in je vel. Als je dan vervolgens middelen neemt die even kort het zelfvertrouwen verhogen, dan krijg je daarna dus last van het tegenovergestelde effect. Je hebt juist last van minder zelfvertrouwen en meer angst dan voordat je de stimulerende middelen nam.
Ik denk dus dat het belangrijk is om te erkennen dat gebruik van stimulerende middelen een soort roofbouw is op je lichaam. Ja, je krijgt er heel kort even wat extra energie en zelfvertrouwen van. Maar die energie en zelfvertrouwen moet je op een later moment weer dubbel terugbetalen.

M036X97

Newbie
@Neo-Shulginist heel erg bedankt voor je antwoord. Ik probeer ook tegen mezelf te zeggen dat het puur komt door de drugs. De activiteiten die ik vorige week nog lachend deed maken me nu helemaal paniekerig en nerveus. Ik kan soms nog al symptomen van hypochondrie laten zien, dus de laatste dagen ben ik alweer bang dat ik met een dikke stoornis rondloop en nooit meer normaaal wordt haha. Het lijkt gewoon als ik het even niet meer kan winnen van mijn eigen hoofd en gedachtes.

8️⃣6️⃣

Badass junkie
Cocaïne en speed verhogen de hoeveelheid dopamine in de synapsspleten van het brein. Op die manier wordt er extra activiteit getriggerd in het beloningscentrum van het brein (de mesolimbische route). Je voelt je zelfverzekerd, energiek en opgewekt. Maar het lichaam is altijd op zoek naar homeostase: een situatie waarin het milieu steeds hetzelfde is. Dus gaan de receptoren voor dopamine zichzelf ongevoeliger maken voor het teveel aan stimulans, door zichzelf gedeeltelijk de cel in te trekken. Dat heet tolerantie. Maar als de cocaïne en/of speed is uitgewerkt dan krijg je daardoor juist het tegenovergestelde effect: je voelt je onzeker, angstig, moe en lusteloos.

Het kan zeker twee weken duren voordat de receptoren zich weer hebben teruggebracht in hun originele positie. Dus dat je na 5 dagen nog last hebt van de klachten, dat kan zeker kloppen. Dit soort stimulerende middelen hebben gewoon een best wel sterke impact op je centraal zenuwstelsel.

Daarnaast zijn cocaïne en amfetamine ook neurotoxisch. Het kan dus gebeuren dat een deel van de zenuwbanen, receptoren of hersencellen beschadigd raakt. Dat kan blijvende klachten veroorzaken. Hoewel ik er gelijk bij moet zeggen dat die blijvende klachten doorgaans pas merkbaar worden na heftig herhaald gebruik over lange periode. Zo kan je aan iemand die verslaafd is aan cocaïne, en elke dag gebruikt, een gedragsverandering beginnen te merken. Die mensen hebben vaak meer last van moodswings, voornamelijk woedeuitbarstingen, maar ook een soort prikkelzucht die een beetje doet denken aan het gedrag van ADHD'ers.

Voor jou zal het allemaal lang nog niet zo ernstig zijn. Als ik je post lees dan klinkt het voor mij alsof je al redelijk wat onderliggende angsten hebt. Kennelijk zit je (nog) niet helemaal lekker in je vel. Als je dan vervolgens middelen neemt die even kort het zelfvertrouwen verhogen, dan krijg je daarna dus last van het tegenovergestelde effect. Je hebt juist last van minder zelfvertrouwen en meer angst dan voordat je de stimulerende middelen nam.
Ik denk dus dat het belangrijk is om te erkennen dat gebruik van stimulerende middelen een soort roofbouw is op je lichaam. Ja, je krijgt er heel kort even wat extra energie en zelfvertrouwen van. Maar die energie en zelfvertrouwen moet je op een later moment weer dubbel terugbetalen.
Zo eenvoudig is het allemaal niet, zo kan je na 1 keer drugs al een angststoornis overhouden terwijl sommige mensen daar nooit last van hebben.

Jij hebt het over de primaire dip. Na een keer gebruik in 2 jaar 5 of nu zelfs 6 dagen na het gebruik lijkt mij dat er geen sprake meer kan zijn van een primaire dip die dus alleen het aanvullen van tekorten van neurotransmitters betreft.

Spyro

DF-koning
Ik heb ook een paniekstoornis ontwikkeld door drugs. Kan er ook niet precies een vinger op leggen waardoor of wanneer het ontstaan is. Dat ging heel geleidelijk en vooral coke en speed waren een trigger voor me. Nu heb ik er ook in het dagelijks leven zonder gebruik ontzettend veel last van.

Ben zelf ook een hypochonder... Niet echt de beste situatie. 😅

KlaasVaak

Wijs gebruiker
Hoor wel vaker dit soort dingen. Mijn neef was verslaafd aan coke en heeft er smetvrees aan overgehouden. Staat de hele dag zijn handen te wassen. Bij een keer gebruiken zie ik zoiets echter niet zo snel gebeuren.

Neo-Shulginist

Badass junkie
Zo eenvoudig is het allemaal niet, zo kan je na 1 keer drugs al een angststoornis overhouden terwijl sommige mensen daar nooit last van hebben.

Jij hebt het over de primaire dip. Na een keer gebruik in 2 jaar 5 of nu zelfs 6 dagen na het gebruik lijkt mij dat er geen sprake meer kan zijn van een primaire dip die dus alleen het aanvullen van tekorten van neurotransmitters betreft.
In pre-clinical trials wordt chronische schade aan neuronen van muizen gedefinieerd als de vermindering van respons na 14 dagen. Dat is ook maar een model en er is discussie over in hoeverre het brein wel of niet meer regenereert na zo'n vermindering van respons. Maar vrijwel alles wat we weten over neurotoxiciteit is dus op dit soort diermodellen gebaseerd waarbij de twee weken gebruik wordt als onderdeel van de definitie van chronische schade. Alles wat binnen de 14 dagen valt dat is dan per definitie korte termijn schade en het is zeker wel mogelijk om in zo'n periode nog verschil te meten, vooral als je het in vivo bij mensen gaat doen want amfetamine heeft ook invloed op de afgifte van cortisol, wat weer invloed heeft op het slaap-waakritme, en een interactie met het immuunsysteem. Het duurt gewoon een tijd voordat het lichaam weer een balans heeft gevonden tussen al die systemen. En dan heb ik het nog niet eens gehad over receptor upregulation of epigenetica.

Neo-Shulginist

Badass junkie
@Neo-Shulginist heel erg bedankt voor je antwoord. Ik probeer ook tegen mezelf te zeggen dat het puur komt door de drugs. De activiteiten die ik vorige week nog lachend deed maken me nu helemaal paniekerig en nerveus. Ik kan soms nog al symptomen van hypochondrie laten zien, dus de laatste dagen ben ik alweer bang dat ik met een dikke stoornis rondloop en nooit meer normaaal wordt haha. Het lijkt gewoon als ik het even niet meer kan winnen van mijn eigen hoofd en gedachtes.
Het kan inderdaad helpen om je gedachten vanuit verschillende invalshoeken te bekijken. Zo voorkom je dat je angst jou in je greep houdt. Je kan het beter zien als een waarschuwingssignaal dat iets je aandacht behoeft, maar wat soms een beetje te enthousiast waarschuwt. Wat je vervolgens doet met het waarschuwingssignaal is je eigen keuze.
Op zo'n manier kan je met een relatief simpel gedachtentrucje al veel meer afstand nemen van je angst en het tegelijkertijd constructief gebruiken.

Bovenaan