Amfetamine/Cocaine bij shock?

tijdbom

Experimenterende gebruiker
Ik was weer eens bezig met een van mn surfrondjes opzoek naar allerlei dingen met m'n nieuwsgierige kop, toen ik wat over shock op ging zoeken..

Zoals je misschien weet wordt een bij sommige vormen van shock adrenaline of steroiden oid. toegediend om de patient te redden.
Dus ik dacht:
Wat nou als je met iemand in shock zit, de hulpdiensten niet op tijd kunnen komen maar je hebt nog wel pep of coke bij je?! :wave:

Heeft iemand hier genoeg medische kennis om daar een onderbouwd antwoord op te geven?

Ik bedoel het werkt alletwee vrij sterk op je adrenerge zenuwsysteem, het is sowieso al aardig bloeddrukverhogend etc.

(Dit is serieus geen grap, als ik met zon vraag in mn hoofd zit komt hij er niet meer uit :P )

BlackRobBlunt

Wijs gebruiker
Ligt eraan, als diegene in shock ligt door een overdosis pep denk ik niet dat ie van nog een beetje erbovenop komt :P

Maar nu ben ik ook wel benieuwd eigenlijk :P

Detroit303

Bewuste gebruiker
Dit doet me denken aan de film 'Crank' waar dat onze Jason hopenloos op zoek is naar coke om z'n hart aan de praat te houden! :grin: :grin:
Geen idee of er een medische waarheid in zit. :)

Atropa

Bewuste gebruiker
Atropine wordt intranerveus gegeven in 1 of 2 miligram als er zich een hartstilstand voordoet. L-adrenaline ook. (zeldzaam)

Maar gebeurd allemaal niet vaak omdat het direct voor handen moet zijn, en men acuut zeker moet weten dat het om een diagnose gaat waarbij medicinaal gebruik verantwoord is.

Cocaine alkaloiden kunnen gebruikt worden om iemand wakker te houden bij een GHB overdosis. Coke stimuleerd het zenuwstelsel op die punten die GHB juist dempt. In die tijd dat coke de door de GHB gedempende cardiovasculair effecten opkrikt, heeft het lichaam de tijd om de GHB af te breken en kan het lichaam daarna om eigen kracht de functies weer hervatten.

Is wel controversieel, maar in bepaalde gevallen het verschil maken tussen misere en een goede afloop.

Spor

Wijs gebruiker
Varry zei:
Dit doet me denken aan de film 'Crank' waar dat onze Jason hopenloos op zoek is naar coke om z'n hart aan de praat te houden! :grin: :grin:
Geen idee of er een medische waarheid in zit. :)

Vage film dan :P

Crank = namelijk Methamfeatmine

Crack = coke...

BlackRobBlunt

Wijs gebruiker
In die film krijgt die gast iets in zijn lichaam gespoten waardoor ie nonstop adrenaline moet fixen, anders houdt zn hart ermee op. Goed wazige film ieg :grin:

psychopsychedelic

Wijs gebruiker
Angramar Temenos zei:
Lijkt me wel leuk ,dan kan je legaal drugs gebruiken om medische redenen :grin:

dat is vrijwel altijd zo,, aangezien drugs medicijnen/stoffen zijn,, en er genoeg mensen space int ziekenhuis liggen.. onder de methadon ofzo :wave:

essiej666

Belezen gebruiker
lijkt me lastig als je een shock hebt een lijntje te leggen en optesnuifen :P

(sarcastisch hé sarcastisch!)

Jeller

Badass junkie
lijkt mij wle nog iets hebben.

Uiteindelijk zijn veel drugs ook maar medicijnen die wij om andere neveneffecten gebruiken

Bovenaan