Alprazolam - Diazepam

xtc4fun

Experimenterende gebruiker
Wat is het grootste verschil in werking tussen alprazolam(xanax) en diazepam(valium.

Ik weet dat Diazepam langer werkt? dus minder vaak innemen?

maar kwa werking en effect.
werkt de 1 sterker of wat?

ik neem 1.5 - 2 mg alprazolam per dag

Psychisch

Newbie
Xanax werkt langer en constanter en is zeer goed tegen paniek aanvallen. Diazepam is meer sufmakend en remt je echt. Xanax is dus beter op je werk ofzo en voor de langere termijn. Je zit in een soort constante roes. 2mg btw is aardig veel, ik zou beginnen met 0,5 mg dat werkt al aardig hard. Maar voor recreatief gebruik is het niks.

eend

Belezen gebruiker
informeer jezelf eerst...EN DAN EEN ANDER :wink:

Psychisch zei:
Xanax werkt langer en constanter en is zeer goed tegen paniek aanvallen. Diazepam is meer sufmakend en remt je echt. Xanax is dus beter op je werk ofzo en voor de langere termijn. Je zit in een soort constante roes. 2mg btw is aardig veel, ik zou beginnen met 0,5 mg dat werkt al aardig hard. Maar voor recreatief gebruik is het niks.

Jongen, lees nu eerst eens de feiten en zet dan pas wat neer! Wat je bijvoorbeeld in die eerste zin (XanaX werkt langer...) zet is gewoon lariekoek. En dan heb ik er maar ééntje uitgevist.

klik hier "Diazepam" en klik hier voor XanaX

Of kijk eens in het "grote benzo-topic", één foldertje terug.

Gr.,

De eend

p.s. TS kan daar heel goed een antwoord vinden, lijkt mij :wink:

westergas

Belezen gebruiker
Psychisch zei:

Sorry hoor probeer je bewust onzin uit te kramen of weet je echt niet beter?

Psychisch

Newbie
Ok meneer betweters, ik heb gelijk om de volgende redenen, valium is een effectief angstdempend middel die vooral veel sufheid meebrengt en meestal wordt gebruikt bij heftige paniekanvallen en incidenteel wordt gebruikt bij hoge nood medisch gezien dan. Xanax is op langere termijn bij constante paniek/angst aanvallen effectiever omdat het de motorische functies minder remt. Zoals oogbewegingen, concentratievermogen en het minder amnesie geeft (vergeetachtigheid) dan valium. Verder is Xanax bekend om ze roes die het geeft de constante en langere werking is hoger dan bij Valium. Nu heb je 2 verschillende xanax langzaam afgevende en snel afgevende, bij langer gebruik wordt langzaam afgevende xanax gebruikt. Valium brengt snellere afhankelijkheid mee net als Oxazepam om zijn meer heftigere werking. Wat er in dat topic staat klopt ook allemaal wel, maar ik heb het hier over wat het meest potente middel is en minder bijwerkingen geeft (verschild per persoon) dan Valium vooral op de langere termijn. Bij recreatief gebruik kan je beter valium nemen dan Xanax, medisch gezien beter andersom (ligt ook aan de situatie). Dat topic bevat statische gegevens over de werking van medicijnen meer niet.

westergas

Belezen gebruiker
Psychisch zei:
Verder is Xanax bekend om ze roes die het geeft de constante en langere werking is hoger dan bij Valium.

Valium werkt veel langer dan xanax.

Valium brengt snellere afhankelijkheid mee net als Oxazepam om zijn meer heftigere werking.

Xanax is juist meer verslavingsgevoelig door zijn heftigere en kortere werking. Oxazepam heeft, in tegenstelling tot valium, wel een hevige, korte werking. Waarom denk je dat die 2 op elkaar lijken?

Bij recreatief gebruik kan je beter valium nemen dan Xanax, medisch gezien beter andersom (ligt ook aan de situatie)

De meeste mensen gebruiken juist xanax recreatief. Het geeft veel meer "buzz" tegenover valium, dat veel subtieler werkt. Daarintegen is het voor langdurig gebruik juist veel beter Valium te gebruiken.

Echt, ik weet niet hoe je bij de dingen komt die je hier beweerd. Precies het tegenovergestelde is namelijk waar. Misschien doe je het er wel om om de boel een beetje op te naaien.

misschien baseer je deze bevindingen op persoonlijke ervaringen. In dat geval reageert jouw lichaam precies anders dan bij de rest van de mensheid.

Psychisch

Newbie
There is a comprehensive list on the site and I quote just the familiar ones.
So if you are substituting one benzo for another - make sure that you have the correct amount.

1 mg of xanax would be the equivalent of 20 mg valium.
1 mg of ativan would be the equivalent of 10 mg valium...........
1 mg of klonopin would be the equivalent of 20 mg valium

(Taking the standard of 10 mg valium being = 0.5 mg xanax = 1 mg ativan = 0.5 mg klonopin etc)
Apologies - I cannot work out how to put the table up here - so you should refer to the site - which also gives relevant details on half life of each benzo. This half life information is so important in this whole process of tapering. The half life of xanax is 6 - 12 hours while the half life of valium is 20 - 200 hours. So you can see why people have such trouble coming off xanax with its short half life - which means it leaves the bloodstream rapidly causing peaks and troughs in blood concentration. Valium's long half life allows for smooth steady reductions with no spiking etc and so allows for easier withdrawal without interdose withdrawal symptoms. Explained in detail on the site.

If you were taking 3 mg of klonopin then you would need to take 60 mg valium on crossing over.
It seems that doctors in general seem very ill informed on this topic. So often too you see someone trying to cross over to valium for taper purposes only to be scuppered because the doc prescribed far too low a dosage.

The figures above seem to be the best available - world wide - as they are based on clinical trials in the UK by Professor H Ashton.

Dosage tapering. There is absolutely no doubt that anyone withdrawing from long-term benzodiazepines must reduce the dosage slowly. Abrupt or over-rapid withdrawal, especially from high dosage, can give rise to severe symptoms (convulsions, psychotic reactions, acute anxiety states) and may increase the risk of protracted withdrawal symptoms (see Chapter III). Slow withdrawal means tapering dosage gradually, usually over a period of some months. The aim is to obtain a smooth, steady and slow decline in blood and tissue concentrations of benzodiazepines so that the natural systems in the brain can recover their normal state.
2) Switching to a long-acting benzodiazepine. With relatively short-acting benzodiazepines such as alprazolam (Xanax) and lorazepam (Ativan) (Table 1, Chapter I), it is not possible to achieve a smooth decline in blood and tissue concentrations. These drugs are eliminated fairly rapidly with the result that concentrations fluctuate with peaks and troughs between each dose. It is necessary to take the tablets several times a day and many people experience a "mini-withdrawal", sometimes a craving, between each dose.

For people withdrawing from these potent, short-acting drugs it is advisable to switch to a long-acting, slowly metabolised benzodiazepine such as diazepam. Diazepam (Valium) is one of the most slowly eliminated benzodiazepines. It has a half-life of up to 200 hours, which means that the blood level for each dose falls by only half in about 8.3 days.
Some doctors in the US switch patients onto clonazepam (Klonopin, [Rivotril in Canada]), believing that it will be easier to withdraw from than say alprazolam (Xanax) or lorazepam (Ativan) because it is more slowly eliminated. However, Klonopin is far from ideal for this purpose. It is an extremely potent drug, is eliminated much faster than diazepam (See Table 1, Chapter I), and the smallest available tablet in the US is 0.5mg (equivalent to 10mg diazepam) and 0.25mg in Canada (equivalent to 5mg Valium). It is difficult with this drug to achieve a smooth, slow fall in blood concentration, and there is some evidence that withdrawal is particularly difficult from high potency benzodiazepines, including Klonopin

Dit bedoel ik te zeggen, meestal lijdt xanax om medische redenen na vaker gebruik tot overgaan op diazepam het is in principe niet de xanax die verslavender is maar de kick/roes ervan en aangezien die te kort is en je besluit over te gaan op diazepam voor een langere werking heb je dan in de kortste tijd een diazepam verslaving waar gewenning ook weer snel optreed en waar je dus ook moeilijker vanaf komt dan kortwerkende benzodiazepines, ik doelde dus bij xanax op de langzaamafgevende xanax dat had ik misschien moeten verduidelijken. Je hebt dus gelijk dat xanax korter werkt als je de andere versie hebt en de kick voor sommige mss leuker is zo maar dat is bij incidenteel gebruik, ieder ze smaak natuurlijk, de een vind valium leuker de ander xanax, maar je werkt jezelf zeg maar naar een verslaving toe als je het te vaak doet omdat je langer werkende benzos zoekt die dan nog meer verslavender zijn dan de kortwerkende en het afkicken van langdurig in het bloed blijvende benzos is moeilijker dan van kort durende. Meestal begind iemand met xanax, of lorazepam en eindigt met 10 mg diazepam meerdere malen per dag. Je hebt dus wel gelijk feitelijk gezien, maar geestelijk bouw je gewoon een verslaving op die je op den duur met kortdurende xanax niet meer kan bevredigen. Daarom zijn er nu langzaamafgevende xanax en daar treed ook verslaving bij op natuurlijk maar is het afkicken makkelijker dan bij diazepam omdat bij diazepam de geestelijke afhankelheid groter is geworden. Begin je gelijk met diazepam dan is het even goed verslavend maar diazepam is verslavender als xanax omdat je lichaam er sneller aan gewend raakt en depressie ook een rol gaat spelen, dus is in principe een kortwerkende benzo meer verslavend als het enkel recreatief wordt gebruikt en valium recreatief juist minder door zijn andere werking, op de langere termijn dan juist weer meer omdat het langer in je bloed blijft en afkicken lastiger is. Benzos worden nooit voor zeer lange termijn voorgeschreven dus is een benzo die korter in het bloed blijft en in lage dosis in principe een minder gevaarlijke verslaving als bij valium aangezien stoppen makkelijker is en ook minder bijwerkingen met zich meebrengt als dit via een schema juist wordt gedaan.

westergas

Belezen gebruiker
Volgens mij zijn we het eigenlijk gewoon met elkaar eens als je het zo verwoord :mrgreen:

Maar misschien nog belangrijker, zeker voor de topicstarter:
Je hebt een serieus probleem als je 2mg xanax per dag neemt. Niet overstappen op diazepam maar langzaam afbouwen die troep totdat je er vanaf bent.

Behalve als je ze voorgeschreven krijgt natuurlijk. Dan moet je helemaal niet naar ons luisteren, maar naar je doctor.

eend

Belezen gebruiker
Lees nu eens goed! Óf je snapt het grote Benzo-topic met al z'n posts niet, óf je hebt het gewoon niet (goed) gelezen.

Je gaat appels met peren vergelijken. Diazepam is een soort nullijn binnen de Benzodiazepines. Het heeft geen zin om te zeggen dat; XanaX een sterker Benzo-tje is dan Valium, vanwege de mg. verhoudingen.

Lees eens een wetenschappelijk onderbouwd stuk over een benzo-verslaving. Kijk daarna of je er nog zo over denkt als nu. klik hier

en dit zal ook e.e.a. duidelijk maken voor je klik hier

Verder is dat stuk wat je hebt geplakt, juist. Jij interpreteerd het alleen anders.

Kijk nu eens goed naar de verschillen tussen kortwerkende -, middel-langwerkende - en langwerkende Benzodiazepines.

Gr.,

Eend

aanvulling:

Psychisch zei:
...Benzos worden nooit voor zeer lange termijn voorgeschreven dus is een benzo die korter in het bloed blijft en in lage dosis in principe een minder gevaarlijke verslaving als bij valium aangezien stoppen makkelijker is en ook minder bijwerkingen met zich meebrengt als dit via een schema juist wordt gedaan.

Nou ja, ik denk dat je ons gewoon loopt te sarren. Dit is gewoonweg bull-shit.

Er lopen in Nederland alleen al bijna ¾ miljoen mensen met een Benzo-verslaving. Dat het niet de bedoeling is om ze langer te gebruiken...zo lust ik er nog wel een paar....Benzo's zijn bijvoorbeeld achterhaald, net als z'n voorganger: Barbiraturen.

Ik heb het gevoel dat je nog niet veel (en maar goed ook) levenservaring hebt op dit gebied.

Spor

Wijs gebruiker
Ach, laat ze toch, ze zijn vrij om in het grote benzo topic te kijken, en anders het zelf te ondervinden. Als ze willen geloven dat Xanax (Alprazolam) langer werkt als Valium (Diazepam) (--< ook ziets, merk en stofnamen door elkaar gebruiken) mogen ze van mij ! De info staat hier op t forum en 100 andere plekken op internet, dus ze kunnen niet zeggen dat ze het niet hadden kunnen weten

Psychisch

Newbie
eend zei:
Lees nu eens goed! Óf je snapt het grote Benzo-topic met al z'n posts niet, óf je hebt het gewoon niet (goed) gelezen.

Je gaat appels met peren vergelijken. Diazepam is een soort nullijn binnen de Benzodiazepines. Het heeft geen zin om te zeggen dat; XanaX een sterker Benzo-tje is dan Valium, vanwege de mg. verhoudingen.

Lees eens een wetenschappelijk onderbouwd stuk over een benzo-verslaving. Kijk daarna of je er nog zo over denkt als nu. klik hier

en dit zal ook e.e.a. duidelijk maken voor je klik hier

Verder is dat stuk wat je hebt geplakt, juist. Jij interpreteerd het alleen anders.

Kijk nu eens goed naar de verschillen tussen kortwerkende -, middel-langwerkende - en langwerkende Benzodiazepines.

Gr.,

Eend

aanvulling:

Psychisch zei:
...Benzos worden nooit voor zeer lange termijn voorgeschreven dus is een benzo die korter in het bloed blijft en in lage dosis in principe een minder gevaarlijke verslaving als bij valium aangezien stoppen makkelijker is en ook minder bijwerkingen met zich meebrengt als dit via een schema juist wordt gedaan.

Nou ja, ik denk dat je ons gewoon loopt te sarren. Dit is gewoonweg bull-shit.

Er lopen in Nederland alleen al bijna ¾ miljoen mensen met een Benzo-verslaving. Dat het niet de bedoeling is om ze langer te gebruiken...zo lust ik er nog wel een paar....Benzo's zijn bijvoorbeeld achterhaald, net als z'n voorganger: Barbiraturen.

Ik heb het gevoel dat je nog niet veel (en maar goed ook) levenservaring hebt op dit gebied.

Ok ik heb het is helemaal doorgelezen en je hebt gelijk dat er wordt overgeschakeld naar diazepam om langzaam af te bouwen, en het is natuurlijk ook zo dat er meer als een half miljoen benzo verslaafde in NL rondlopen, ik zei ook nergens dat dit niet zo was. Mijn persoonlijke ervaring is dat ik het moeilijker vind om van de diazepam af te blijven dan van de temazepam of lorazepam.Ik zal ook niet alles weten en dat zeg ik ook niet ik leer ook net als ieder ander, maar wat ik bedoel te verduidelijken is dat elke ervaring persoonlijk is en je naar langere tijd een geestelijke afhankelijkheid opbouwt waar moeilijk van af te komen is. Iedereen ervaart dingen anders, mijn ervaring is dat ik sneller een diazepammetje pakt dan een lorazepammetje om te chillen en om die rede vind ik persoonlijk diazepam verslavender omdat het langer doorwerkt dan lorazepam, dat hardere afkickverschijvenselen bij langdurig gebruik van kortwerkende benzos optreden zal best zo zijn, daarom adviseerde ik ook het bij een lagere dosis te houden en niet te lang te doen om verslaving zoiezo te vermijden. Daarom mijn stelling dat ik Valium geestelijk gezien een gevaarlijkere verslaving vind dan Xanax of Lorazepam om zijn langere werking. Want wat zou je liever kiezen, een glas water dat je dorst lest voor de rest van de dag of een glas water dat je dorst lest voor slechts een paar uur met meer bijwerkingen als je niet snel nog een glas neemt. Verder heb je gelijk.

xtc4fun

Experimenterende gebruiker
ik krijg ze voorgeschreven.

ik gebruik vanaf de aller 1e dag dat ik ze kreeg (ook mijn aller 1e keer benzo) al 3 - 4 keer een 0.5 tablet per dag. normale versie (niet retard)
in het begin merkte ik wel een heel klein verschil maar na 1 week deed het me niets meer.
nu merk ik geen verschil meer tussen of ik het wel of niet slik.
ik kan goed een paar dagen zonder.
maar ik word geadviseerd ze tog te gebruiken.
zelfs al neem ik er 3 of 4 tegelijk merk ik amper effect.
ik krijg ze voor angsten

hoe is dit mogelijk?
in preciepe doet het me dus eigenlijk niets,
weinig vermindering van angsten en ook totaal geen afkick.
ook niet na enkele weken achter elkaar 2 mg per dag gebruiken.

chase

Newbie
xtc4fun zei:
hoe is dit mogelijk?
in preciepe doet het me dus eigenlijk niets,
weinig vermindering van angsten en ook totaal geen afkick.
ook niet na enkele weken achter elkaar 2 mg per dag gebruiken.
Je hebt het gevoel dat het je niets doet. Toch remt de alprozalam subtiel paniekgeachten. Het "recreatieve" effect gaat vrij snel over van zodra je tollerantie hoger wordt.

Denk je nog steeds dat alprozalam geen effect heeft op je. Doe de test. Neem ze is minium een week niet.

dibbes

Newbie
In de jaren tachtig dacht men dat Xanax(alprazolam) minder verslavend zou zijn .
Nu weet men inmiddels wel beter.Wat mijn inziens de beste remedi is dat huisartsen beter geinformeerd c.q gecontroleerd worden.Zelf ben ik al 30 jaar verslaaft en hebben de benzos mijn leven behoorlijk beheerst en verpest. Ga binnenkort naar Arte voor mijn verslaving en hoop deze keer met succes
groet

Bovenaan