Alcohol probleem?

Carlo86

Belezen gebruiker
Tripreporter
Hallo allemaal,

Sinds mijn 22ste ben ik gestopt met alle soorten drugs die ik gebruikte, het heeft mij leven totaal overhoop gegooid. Nu ben ik 26, het leven gaat eigenlijk fantastisch, woon tegenwoordig in Zwitserland bij mijn droommeisje, heb een goede baan bevalt me allemaal goed hier :grin:

Tijdens mij drugsperiode in mijn leven was alcohol nooit een probleem, ik dronk niet vaak. In de loop der tijd, sinds dat ik clean ben heeft zich dat veranderd.
Ik was zo trots op me zelf dat ik van de wiet,mdma,coke en amfetamine was afgekickt, dat ik een gedachte kreeg van : Ik heb nooit een probleem gehad met drank, dat kan ik af en toe nog doen.

Sinds mijn 24ste drink ik elke dag van het jaar :(
Niet veel doordeweeks als ik moet werken : 2 rode wijntjes of 2 a 3 biertjes per dag.
Maar als de mooie vrijdag is ingeslagen, word het heftig. Dan drink ik zoveel dat ik meestal heel de zaterdag knock out in bed lig, terwijl me vrouwtje dan allerlei dingen wil gaan doen...
Zaterdagavond begint het dan weer,ga weer aan het bier,niet zoals vrijdag maar alsnog aardig wat.
Laatst op vrijdag had ik bij het uitgaan,toen ik stom dronken was,bijna een pakketje coke van een dealer gekocht waarmee ik toevallig mee aan het praten was.
Uiteindelijk niet gedaan maar scheelde heel weinig, dat kwam door de drank.
Begin me langzaam zorgen te maken, heb geprobeerd doordeweeks niet te drinken, toch altijd een biertje of wijntje gepakt.
Toen me vriendin me er laatst op aansprak ook nog eens ruzie met haar gemaakt!
Afgelopen vrijdag toen ik weer eens bezopen was heb ik me vriendin een harde klap gegeven :(
Omdat ze me niet liet gaan om meer bier te halen....
Normaal zou ik zoiets never nooit niet doen maar het komt gewoon door die tering drank, zoveel spijt heb ik nu dat ik weer eens naar de fles heb gegrepen, denk dat ik nu godverdomme weer verslaafd ben geraakt maar nu aan de drank.

Ondanks alles alsnog groeten uit alpenland

Svali

Badass junkie
Emeritus Mod
Tripreporter
Hey Carlo,

Bedankt dat je hier je verhaal hebt willen neerzetten, dat moet al goed voelen om het er even uit te gooien. Wat vaak gebeurt als mensen stoppen met coke, speed, MDMA, wiet enz. dat ze dan gaan drinken, omdat, zoals je zelf zegt, ze nooit een probleem hebben gehad met drank. Verslaving maakt echter weinig tot geen onderscheid in het middel wat je gebruikt, het uiteindelijke doel is verdoven en dat lukt heel prima met drank zoals je inmiddels hebt ondervonden.

Deze fout heb ik zelf ook gemaakt. Ooit eens gestopt met de zooi en overgestapt naar drank, want dat doet iedereen en is lang niet zo slecht voor je. Ik heb in twaalf jaar tijd een behoorlijke alcoholverslaving opgebouwd, waarbij het op een gegeven moment elke dag vrijdag was. Ik ben toen maar weer erbij gaan blowen om op tijd te kunnen stoppen ‘s avonds, anders ging ik de hele nacht door met drinken terwijl ik de volgende dag moest werken. Geregeld weer speed erbij gaan nemen om dagen op het werk uit te houden en om het nog wat afwisselend te houden. Op het laatst maakt het ook niet meer uit en doe je weer alles als vanouds, maar dan samen met veel alcohol.

Hoeft met jou zeker niet te gebeuren, maar je zal er zeker voor moeten uitkijken. Een verslaving komt zelden alleen en cross addictions liggen snel op de loer. Je doet steeds meer dingen waar je spijt van krijgt waardoor je steeds meer met schuld en schaamte gaat zitten, en dat zijn twee factoren die je aan het drinken houden. Je zelfvertrouwen en je eigenwaarde slinken met de dag en je voelt je steeds ellendiger. ’s Ochtends wil je nooit meer drinken en ’s avonds doe je het nog één keertje om het af te leren. Je gaat ook smoesjes verzinnen en veel liegen. Als je dat een beetje bekend voorkomt denk ik niet dat je nog hoeft te twijfelen, dan ben je zeker een verslaafde. Zij het nu aan de drank.

Ik ben dat ook en zal daar nooit vanaf komen, al kies ik er nu voor om niet meer te gebruiken of te drinken. Het is het beste om zo eerlijk mogelijk te zijn en met je vriendin gaan praten. Ook al zal je jezelf niet zien als een ‘echte’ alcoholist, jouw hoofd is altijd bezig met het volgende drankje en hoe je die weer zal kunnen bemachtigen. En als er iets gebeurt of gezegd wordt wat dat volgende drankje in de weg kan staan, zal je dat waarschijnlijk als onprettig ervaren en er tegen in gaan. Aangezien je samen met je drugsverslaving al een redelijke periode van verslaving hebt opgebouwd zal hulp zoeken toch echt een pre zijn. Maar wees gewoon eerlijk, vooral tegen jezelf. Dit bericht is al een heel goed begin en geeft aan dat je wil veranderen.

Sterkte!

Carlo86

Belezen gebruiker
Tripreporter
Bedankt Svali !

Wat jij hier beschrijft is niks minder dan de waarheid...
Heb inderdaad gewoon mezelf, in der loop der tijd, een alternatief gegeven om te verdoven/vergeten.

Er over praten lucht gelukkig een beetje op zoals je al zei, misschien komt dat ook doordat ik nu al bijna 3 jaar lang, elke dag Duits moet spreken,schrijven en lezen.
Zie mijn maten uit Nederland maar een keertje per jaar, dat geld tevens ook voor mijn familie.
Mijn vriendin kan ook maar een klein beetje Nederlands, mijn Duits is hierdoor wel bijna vloeiend geworden maar alsnog mis ik Nederland enorm, dit is ook een grote reden waarom ik zoveel naar de fles grijp, niet dat het hier zo erg is, bevalt me heel goed, maar als ik mocht kiezen waar te wonen, was ik nu zeker een frikandel speciaal aan het eten :)
Alleen me vrouwtje vind Nederland maar niks, dat is de voornaamste reden dat ik hier in Zwitserland woon

Blauw Konijn

Experimenterende gebruiker
Hoi Carlo,

Heel gaaf om te horen hoe jouw leven in zo'n positieve vlucht heeft gemaakt nadat je niet meer afhankelijk was van je verslavingen. Dit motiveert mij extra! ( 5 dagen geleden gestopt)

Ik dacht eigenlijk altijd dat alle drugs altijd in elke situatie verkeerd was (op alcohol na) voor wie dan ook. Nou lees ik wat topics op dit forum en zie ik dat er mensen zijn die hun leven er mee verrijken. (ps ik weet ook van mensen dat alcohol een ''bitch'' kan zijn!) Ik vermoed van mezelf dat ik waarschijnlijk nooit op een ''gezonde manier'' met drugs om zal kunnen gaan

Voor mij zijn blowen, roken en gamen iig een verslaving. Voor mij zijn tv kijken en eten een grote verleiding om te vluchten, wat de kans vergroot tot terugval in een van de verslavingen.
Alchohol heb ik nooit als een verslaving ervaren (wel vaak dronken geweest in mijn studententijd, maar ik dronk nooit alleen en wilde eigenlijk alleen maar drinken als ik buitenhuis was). Nu ik jouw verhaal lees realiseer ik me nog meer dat ik in de toekomst toch ook met alcohol moet gaan oppassen dat ik dat niet ga inzetten om weg te vluchten.

Wat ik me afvraag, heb je enig idee wat de basis is van het wegvluchten? Of is het echt gewoon begonnen met 1 wijntje en is het erin geslopen en vervolgens zoals Svali beschreef......?

en dat zijn twee factoren die je aan het drinken houden. Je zelfvertrouwen en je eigenwaarde slinken met de dag en je voelt je steeds ellendiger

Groet, M

Carlo86

Belezen gebruiker
Tripreporter
Blauw Konijn zei:
Wat ik me afvraag, heb je enig idee wat de basis is van het wegvluchten? Of is het echt gewoon begonnen met 1 wijntje en is het erin geslopen en vervolgens zoals Svali beschreef......?

Groet, M

Pffoe dat is een goede, ik denk dat veel factoren een rol spelen, maar voornamelijk is het wel bij af en toe begonnen, en dat heeft zich opgebouwd.

Blauw Konijn

oké

Mocht je er toch nog over twijfelen, misschien kan je eens een open gesprek met een psycholoog aangaan? Voor veel mensen is dat een enorm hoge drempel, maar uit eigen ervaring kan ik je vertellen: ''het stelt echt geen drol voor'' :)

Bij mij stond een slechte thuissituatie vol agressie, dreiging en veroordeling aan de basis van mijn vluchtgedrag-->verslavingen en heb ik veel gehad aan gesprekken/therapie (inzicht gekregen waarom ik doe wat ik doe en denk wat ik denk).

Hoe dan ook, heel veel succes de komende tijd!

zjimiz

Bewuste gebruiker
Allereerst wil ik je succes wensen. Verder niets meer dan respect voor de stap die je zet. Het is niet niks.

Aan de eerdere feedback heb ik weinig toe te voegen; it says it all.

Verder is jouw situatie is een feest der herkenning voor mij. Drugs gebruiken was ooit mijn allergrootste hobby, tot dat ik er een punt achter moest zetten, en in plaats daarvan ben gaan drinken.

Alhoewel ik niet onomkeerbaar in de problemen ben gekomen, is het is al met al wel te veel geweest.
Fysiek merk ik dit onder meer aan mijn korte termijn geheugen: dat was op een gegeven moment behoorlijk slecht, dat ik er last van kreeg. Als er iets gezegd werd, was ik het even later vergeten. Gelukkig gaat dit wel beter nu ik minder drink, en gezonder leef, maar het is nog niet helemaal optimaal.

Nu probeer ik er verstandig mee om te gaan, en dat lukt vrij aardig, al is de mentale verslaving nog steeds aanwezig.

Gelukkig zit ik wel in de situatie dat ik wel rekening moet houden met anderen (gezin enzo) en daardoor ook mijn drank gebruik moet beperken.

Helemaal stoppen met drank heb ik wel geprobeerd, maar is tot dusverre niet gelukt. Onder het mom van 'het valt allemaal wel mee' kom ik altijd wel met een reden om bij tijd en wijle toch een fles open te trekken (ja je kunt jezelf goed voor de gek houden).

Mijn probleem is dat ik geen matig mens ben (understatement) en ook de neiging heb mezelf te verdoven.

Voor mezelf, mijn innerlijke rust en (nogmaals) mijn geheugen zou het goed zijn, om er een punt achter te zetten. Ik hoop dat ik daar ooit de motivatie en kracht voor vind.

Verhalen zoals die van jou en anderen helpen mij ook gemotiveerd te blijven verstandig en gezond te leven, en mijn drankgebruik in ieder geval tot een enigszins acceptabel niveau te beperken, dus dank daarvoor.

Wat mij ook heeft geholpen, zijn de documentaires over Korsakoff (zie ook andere posts). Als je die hebt gezien ga je wel heel goed bij jezelf nadenken, wat je jezelf aandoet.

Nogmaals veel succes gewenst, en ben benieuwd hoe het je verder vergaat.

:wave:

Carlo86

Belezen gebruiker
Tripreporter
Nou, ik heb afgelopen vrijdag lsd gehad, eerste keer weer drugs in jaren, heb toen ook veel nagedacht over mijn alcohol gebruik.
Allemaal inzichten gekregen wat de oorzaken ervan zijn, heel confronterend en apart was dat.
De zaterdag was ik vastbesloten om niet te drinken!
Heb dat toen ook niet gedaan, maar gisteren begon de fles weer te zingen, bij wijze van spreken. Ondanks alles toch weer paar glaasjes wijn gaan drinken, vervolgens vandaag kon ik mijn kop er niet bij houden op het werk, gelukkig was ik vroeg vrij.
Het blijft moeilijk!

Greetz Carlo

stevenbelgium

Ken het voorgaande, vroeger HEEL veel ghb gebruikt, dan paar keer afgekickt.
Goed gelukt (imo) dan maar aan de drank, begint bij savonds n pintje of wijntje en voor je het weet heelder flessen sterke drank.... dan dit zo beu geworden en terug aan de ghb samen met veel alcohol. Heeft me jaren gekost om er deftig vanaf te komen en zelfs nu nog als ik begin te drinken is het om zeep. Volhouden zou ik zeggen!!

zjimiz

Bewuste gebruiker
stevenbelgium zei:
Ken het voorgaande, vroeger HEEL veel ghb gebruikt, dan paar keer afgekickt.
Goed gelukt (imo) dan maar aan de drank, begint bij savonds n pintje of wijntje en voor je het weet heelder flessen sterke drank.... dan dit zo beu geworden en terug aan de ghb samen met veel alcohol. Heeft me jaren gekost om er deftig vanaf te komen en zelfs nu nog als ik begin te drinken is het om zeep. Volhouden zou ik zeggen!!

vanuit interesse zou ik willen vragen hoe je het nu doet; ghb of alhohol of helemaal niks?

d1g1tal1s

Belezen gebruiker
Probeer gewoon geen drank in huis te hebben, als het gemakkelijk beschikbaar is is de grens het te nemen snel overscheden, Je hoort de fles pas zingen als je er in de buurt bent. zorg voor voeldoende afleiding als je stopt. Sporten helpt, maakt endorfine aan, is ook verslavend, maar wel eindelijk een gezonde verslaving. :)

En sla nooit, maar dan ook echt nooit meer je vriendin omdat ze om je geeft. Hak nog beter je eigen handen af als je er niet mee om kunt gaan.

Carlo86

Belezen gebruiker
Tripreporter
d1g1tal1s zei:
Probeer gewoon geen drank in huis te hebben, als het gemakkelijk beschikbaar is is de grens het te nemen snel overscheden, Je hoort de fles pas zingen als je er in de buurt bent. zorg voor voeldoende afleiding als je stopt. Sporten helpt, maakt endorfine aan, is ook verslavend, maar wel eindelijk een gezonde verslaving. :)

En sla nooit, maar dan ook echt nooit meer je vriendin omdat ze om je geeft. Hak nog beter je eigen handen af als je er niet mee om kunt gaan.

Sporten helpt inderdaad, dat doe ik al redelijk veel, alleen het is makkelijk gezegd om geen drank in huis te halen, me vriendin drinkt namelijk ook.
Ze drinkt niet veel maar toch. En als er geen drank zou zijn, is het een kleine moeite om het te halen, de dealers zijn overal!
Dus denk dat daar het probleem niet licht, het probleem ligt meer bij het wel willen stoppen, denk heel vaak voor me zelf: morgen ga ik stoppen, typisch :rolleyes:

En over dat slaan hoef je niks over te zeggen, dat is natuurlijk helemaal fout, heb er nog steeds teveel spijt van. Wil absoluut geen excuus geven maar kom uit een gezin waar geweld redelijk vaak aanwezig was. Ben normaal gesproken niet agressief en kan me goed inhouden, maar als drank in het spel komt en mensen pakken mij op gevoelig liggende plekken, zie ik zwart voor me ogen.
Zelfs als ik geen handen zou hebben :wink:

Blauw Konijn

Ze drinkt niet veel maar toch. En als er geen drank zou zijn, is het een kleine moeite om het te halen, de dealers zijn overal!

Hey Carlos,
Volgens mij maak je hier een denkfout. Zoals je misschien nog weet is zijn mijn verslavingen blowen, gamen en roken.

Jointjes, 5 minuten reistijd
Peuken, 2 minuten reistijd
Games, 1 druk om de knop en ik kan het downloaden.

En toch maakt het me veel makkelijker dat ik niks in huis heb of op mijn computer heb staan. Als het niet in je directe omgeving is (hiermee versta ik thuis) dan is de stap toch groter en de verleiding minder heftig/frequent. Ik raad je echt aan als je er mee wilt stoppen om alle drank+ sporen uit huis te verwijderen. En volgens mij zijn alle tegenargumenten die je kan bedenken een product van je verslaving!

Succes man!

Carlo86

Belezen gebruiker
Tripreporter
Ja eigenlijk hebben jullie gelijk, je vind altijd wel een rede om te gebruiken of je bagatelliseert alles.
Het blijft gewoon zo focking moeilijk :(

Blauw Konijn

Carlo86 zei:
Ja eigenlijk hebben jullie gelijk, je vind altijd wel een rede om te gebruiken of je bagatelliseert alles.

Idd, erg herkenbaar. En dat van nog 1 keertje ook. Ik heb dat zonder te overdrijven wel 1000x tegen mezelf gezegd. Helaas is de praktijk dat dat ene keertje lijkt alsof het makkelijker wordt terwijl het het eigenlijk alleen maar moeilijker maakt :(

zjimiz

Bewuste gebruiker
Blauw Konijn zei:
Carlo86 zei:

Idd, erg herkenbaar. En dat van nog 1 keertje ook. Ik heb dat zonder te overdrijven wel 1000x tegen mezelf gezegd. Helaas is de praktijk dat dat ene keertje lijkt alsof het makkelijker wordt terwijl het het eigenlijk alleen maar moeilijker maakt :(

Ja, idd een gebruiker kan zichzelf goed voor de gek houden, dat geldt zeker ook bij alcohol.

Dat merk ik zelf ook. Het blijft goed nadenken en bewust worden over wat je doet, en dan nog zijn er veel valkuilen, waar je heel makkelijk in stapt, al is het alleen maar vanwege de sociale acceptatie van drankgebruik. Hoe vaak hoor je niet als je nee zegt, ach joh doe gezellig een glaasje. En ja hoor, je gaat weer voor de bijl, terwijl je jezelf nog zo had beloofd, nu even niet.

Al met al is het best een uitdaging. De motivatie komt uiteindelijk uit jezelf, maar een stok achter de deur (in welke vorm dan ook) kan wel helpen.

En dan is de vraag normaliseer ik mijn gebruik/ kan ik er normaal mee omgaan, of is dat niet haalbaar en is de enige optie voor mij helemaal niets meer. Het is zoeken naar de juiste balans, en dat is ook best een uitdaging.

Persoonlijk probeer ik het te normaliseren, maar ik merk dat ik best snel door kan schieten in verband met een hoge tolerantie. Mocht dit te vaak gebeuren, zal er voor mij niets anders op zitten dan opteren voor helemaal stoppen.

Tot zover mijn beslommeringen.

@Carlo; hoe vergaat het jou?

Carlo86

Belezen gebruiker
Tripreporter
@Carlo; hoe vergaat het jou?

Hee,

Heb tot nu toe bijna 2 weken geen druppel alcohol gedronken, het het is een constante strijd en op sommige momenten (vooral 's avonds) merk ik dat me handen erg beginnen te trillen. Ik zoek zoveel mogelijk afleiding naast m'n werk, sporten helpt erg goed.
Als ik klaar ben met sporten moet ik concluderen dat ik me stukken beter voel. Maar op de een of andere manier krijg ik dan nog eens extra zin om te gaan drinken :(
Maar moet het volhouden, voor mezelf en voor me vriendin.

Blauw Konijn

Hoi Carlos,

Gefeliciteerd man met de 2 weken! Je bent super goed op weg!
Ik herken dat trouwens, dat je na het sporten veel zin hebt in. Ik heb dat met roken/blowen. Ik denk dat het komt door als ik me ontspannen voel ik minder afgeleid ben en mijn verslaving even meer ruimte krijgt ofzo (automatische gedachte/automatische patronen).

Keep up the good work!

zjimiz

Bewuste gebruiker
Blauw Konijn zei:
Hoi Carlos,

Gefeliciteerd man met de 2 weken! Je bent super goed op weg!
Ik herken dat trouwens, dat je na het sporten veel zin hebt in. Ik heb dat met roken/blowen. Ik denk dat het komt door als ik me ontspannen voel ik minder afgeleid ben en mijn verslaving even meer ruimte krijgt ofzo (automatische gedachte/automatische patronen).

Keep up the good work!

Super Carlo, goed man!

vwb sporten; inderdaad erg herkenbaar, op de een of andere manier smaken ze net beter na een flinke lichamelijke inspanning

Frank123

Wijs gebruiker
Hey Carlo,

Ik heb dit topic een beetje gemist. Uiteraard via de chat al veel beproken, maar nog niet zo gelezen. We zitten een beetje in hetzelfde schuitje, dus kan me vrij goed in je situatie plaatsen.

Echter zoals je over je vriendin praatte, kan ik niets anders concluderen dat ze een wereldvrouw zou zijn. Helemaal als ze ondanks alles ook nu nog bij je is. Dat ze je zelfs na de ''klap'' niet verlaten heeft. Stop je niet voor jezelf, doe het dan op z'n minst voor haar. Schijnbaar heb je toch iets innerlijks wat voor haar helemaal het einde is. For god's sake; koester dat.

Bovenaan