Alcohol doseren… HOE DAN?

Curieuze89

Experimenterende gebruiker
Aiiii gisteren voor de derde keer afgelopen maand totaal lam… ik vraag mij af waarom bij mij de rem eraf gaat en ik uiteindelijk eindig als een schim van mijzelf die zijn omgeving tot zorg is.

na in drie uur 5 wijn en een halve liter wodka ging het licht uit. Wat een leuke avond had moeten worden veranderde voor mij en mijn vrouw in een pathetische voorstelling.

Ik baal ervan… en snap niet dat “doseren” voor mij zo moeilijk is. Hoe… doen jullie dat met alcohol dat doseren?

Met xtc en hash lukt het mij wel altijd prima. Waarom hiermee dan niet?

Een promillagemeter op zak om de “sweet spot” te vinden?

ljuv

DF-koningin
Dit is een beetje de self fulfilling prophecy van alcohol toch... Het maakt je remmen los, en ook al ken je je sweetspot is de kans groot dat je eroverheen gaat omdat je deze op het moment dat je alcohol hebt gedronken niet al zodanig herkent. Bij mij is die sweetspot ook altijd anders, soms lig ik na een paar wijntjes eraf, soms kan ik 20 bier op als het niks is.

Wellicht helpt het gewoon op voorhand een max aantal innamens op een avond met jezelf af te spreken, en daar niet overheen te gaan. Wat die alcohol-zelfverzekerdheid je ook vertelt... Als dat je niet lukt heb je je alcoholgebruik gewoonweg niet in de hand en moet je wellicht heftigere keuzes maken🤷🏻‍♀️

Don Draper

Badass junkie
Wat ik doe is zo dicht mogelijk bij sluitingstijd van de supermarkt twee of drie biertjes kopen (door mijn medicijnen gebruik voel ik dat ook wel) en dan heb ik alleen dat in huis. Alcoholvrije drank heb ik wel in overvloed.

Als je sterk in je schoenen staat kan ik in ieder geval daarmee leven. Meer drinken doe ik wel bij een feestje of chilling. Zolang ik maar niet de dag begin met alcohol of me een kut gevoel in drink.

Als dit moeilijk is en je gaat de avondwinkel of bezorgdienst gebruik maken, dan kan je het inderdaad beter laten staan zoals de rest het zegt. Drugs gebruik is ook discipline hebben of uit jezelf een rem te hebben om te zeggen "nou, ik zit al goed"

Een tip: bewaar zichtbaar in jouw aangezicht wat je allemaal hebt gedronken gedurende de avond. Toen ik kratten bier kocht, bewaarde ik de doppen en zette het voor me op tafel. Die liet ik ook staan tot de dag erna. Dan zie je wat je hebt gedronken en als je aardig wat doppen ziet en je voelt je ook wel zat, is het wel tijd voor een glaasje water. Bij veel drinken en de dag erna met een kater aardig wat doppen zien doet ook wat met je. Als je in een thuis setting dit regelmatig doet leer je vanzelf de rem te trekken.

Op dagen zoals oud & nieuw speelde ik vals en deed ik dit niet. Soms mag ik ook wel gek doen vind ik.

Laatst bewerkt:

MK-ULTRA

Bewuste gebruiker
Zelf zet ik de laatste tijd een intentie voor ik ga gebruiken. Als ik bijvoorbeeld naar een vriend ga die rookt en of drinkt, weet ik dat de kans groot is dat het voorbij komt. Voor ik daar ben bepaal ik de hoeveelheden van de mogelijke middelen. 2 biertjes en 1 jointje bv. Het is even wennen om er bewust van te voren over na te denken, maar het helpt mij enorm! Ook fijn om woord te houden tegenover jezelf. Vaak als ik wilde minderen wist ik dat als ik alleen was, maar zodra ik bij vrienden kwam, en het gebruikelijk is samen te drinken, overviel de vraag of ik iets wilde gebruiken me en schoot ik in de automatische reactie.

Curieuze89

Experimenterende gebruiker
Zelf zet ik de laatste tijd een intentie voor ik ga gebruiken. Als ik bijvoorbeeld naar een vriend ga die rookt en of drinkt, weet ik dat de kans groot is dat het voorbij komt. Voor ik daar ben bepaal ik de hoeveelheden van de mogelijke middelen. 2 biertjes en 1 jointje bv. Het is even wennen om er bewust van te voren over na te denken, maar het helpt mij enorm! Ook fijn om woord te houden tegenover jezelf. Vaak als ik wilde minderen wist ik dat als ik alleen was, maar zodra ik bij vrienden kwam, en het gebruikelijk is samen te drinken, overviel de vraag of ik iets wilde gebruiken me en schoot ik in de automatische reactie.
Hier heb ik wat aan, thnx. Het klinkt vrij logisch maar kom er maar op 😬 deze ga ik de komende keren proberen. met hash en xtc lukt mij dit altijd prima… maar die drank…

Neo-Shulginist

Badass junkie
Aiiii gisteren voor de derde keer afgelopen maand totaal lam… ik vraag mij af waarom bij mij de rem eraf gaat en ik uiteindelijk eindig als een schim van mijzelf die zijn omgeving tot zorg is.
Alcohol remt de activiteit van de prefrontale cortex, waardoor je de gevolgen van je handelen niet meer overziet. Dus dit is gewoon een effect van de alcohol.

Het helpt om (gezamenlijk) regels op te stellen voor hoe je alcohol drinkt. Bijvoorbeeld dat je na elk glas alcohol weer een glas water/fris/sap drinkt.

Daarnaast zijn er allerlei apps die je helpen om je drankgebruik tijdens de avond bij de houden. zoals bijvoorbeeld deze:

Daarnaast is het goed om je te bedenken dat je van sterke drank sneller dronken wordt. Hoewel er evenveel alcohol in een shotglaasje zit als in een standaard bierglas (fluitje), kun je de sterke drank sneller naar binnen tikken. Voordat je de effecten van dat shotje voelt, heb je vaak al een volgend glas naar binnen gewerkt. Zo kun je ineens heel dronken worden, omdat je al hebt bijgepakt voordat je de effecten voelde :wink:

Sowieso is dat een gouden regel bij drugsgebruiken: nooit een dubbele dosis nemen als je de vorige nog niet voelt. Dan gaat het geheid mis inderdaad.

Bovenaan