@ Hier En Daar Een Fuifje:
Ik heb een en ander uitgezocht.
Op zich is dit een interessante uitdaging, om dit nader uit te zoeken.
Waar is ( in welke wetgeving) is geregeld wanneer en door wie een rijbewijs ter inzage kan worden gevorderd?
Dat staat allemaal in de artikelen 159, 160, 161 en 162 van de WegenverkeersWet, hierna: WvW.
Dit zijn heel wat letters, ik zal in het kort er wat van zeggen.
Allereerst zijn de ambtenaren genoemd in artikel en 142 genoemd, (politie en boa 's daartoe bevoegd, verder ambtenaren van 's Rijks Belastingen, Ambtenaren van Verkeers inspectie, de Kmar, en nog wat andere.
Wanneer mogen zij dat vorderen?
En hierom draait ons vraagstuk, er staat: " op eerste vordering".
Van wie mag dat gevorderd worden?
Nu wordt het leuk (vind ik)
Dat mag van de bestuurder van het motorvoertuig, maar ook nog eens van diegene, die aanstalten maakt om achter het stuur plaats te nemen.
Kan dit te allen tijde?
En nu zeg ik: volgens mij niet.
De reden: wanneer mag er een vordering worden gedaan?
Dan moet eerst het motorvoertuig staande worden gehouden.
En dit " in de rechtmatige uitvoering van de bediening " van de ambtenaar, die dat vordert.
Een vordering, die gedaan wordt door het bevoegd gezag, deze staat in artikel 180 WvSv genoemd, wel, daar kan je beter direct aan voldoen.
Er staat een fikse boete op, als je dit opzettelijk weigert.
Gaat het om een vordering van een identiteitsbewijs, en dat is ook een rijbewijs, en je weigert dat te tonen, dan mogen ze je meenemen ter vaststelling van de identiteit.
Een boete wegens weigering is minder hoog dan die van art.180 Sv, maar toch, een hoop ellende valt je ten deel...
Kunnen de ambtenaren dan zomaar jouw auto doen stoppen, zonder dat er sprake is van een verkeers inspectie?
En de vordering tot inzage doen?
Dit heb ik expliciet genoemd, niet gevonden.
Mijn redenatie is, dat voor het doen van een vordering, een reden moet zijn.
Dus, "er is iets aan de hand".
Met natrekken van je kenteken, dat gaat echt razendsnel, vaak via een scan auto, is er iets boven komen drijven, een niet betaalde bekeuring, je slingert bij het rijden, of je rijbewijs was eerder al ingevorderd oid.
Dan wil men weten wie de bestuurder is, nietwaar...
Maar zonder geldige reden jou aan de kant zetten, zo ook je auto doorzoeken, dat gaat dus m.i niet.
Zit ik hiermee verkeerd, reageer...
Ik ben niet te oud om nog iets te leren!