Zaldiar - Tramadol

Stylus

Belezen gebruiker
Beste forumgebruikers (haha)

Ik heb voor een zwaar verrekte spier in mijn nek van de dokter zaldiar (37,5 mg tramadol) tabletten gekregen, (heb het idee dat het een best wel zware pijnstiller / ontstekingsremmer is, dus sowieso een beetje overkill) maar bij het gebruik van het medicijn heb ik toch wel degelijk het idee dat ik er redelijk high van word, is dat normaal?

Tja, aan de ene kant werd mijn bijbaantje als postbode er wel ineens bijzonder interessant van, maar ik zit niet te wachten op een opiaat achtige verslaving aan het eind van de kuur...

Groeten Stylus

geekos

Bewuste gebruiker
Alle geneesmiddelen, en dus ook opioïden als Tramadol, kennen bijwerkingen. De meeste bijwerkingen bij opioïdgebruik zijn het sterkst in de eerste week en verdwijnen geleidelijk in de loop van de tijd. Misselijkheid, obstipatie, draaiduizeligheid (vertigo), overmatig zweten en sufheid (sedatie) komen vaak voor. Soms komen wanen of hallucinaties voor, die vaak succesvol met dipiperon/pipamperon worden bestreden. Het is de kunst om zo te doseren dat een goede balans wordt bereikt tussen pijnstilling en bijwerkingen, met in het achterhoofd de te verwachten opbouw van tolerantie. Ter indicatie: de startdosering ligt afhankelijk van de ernst van de pijn en het lichaamsgewicht meestal tussen de 50 en 100 milligram.

Minder vaak optredende bijwerkingen zijn onder andere: stemmingsverandering (meestal vrolijk (euforie), soms neerslachtig (dysforie), vermoeidheid, hypotensie, plasproblemen, anorexie (gebrek aan eetlust), convulsies, ademdepressie, allergische reacties en slapeloosheid. Ook komt soms een combinatie van slapeloosheid en vermoeidheid voor, men is erg moe maar onrustig en kan niet inslapen. Soms spelen andere sederende middelen hierbij een rol.

bron: wikipedia (wat dacht je anders dan??)

als je dus met "high" bedoelt dat je in zekere mate hallucineert dan is dit normaal, vraag het eens aan de dokter (als je er last van hebt) of je die combo met dipiperon/pipamperon (geen idee wat voor shit dit is) niet kunt gebruiken ter bestrijding van de hallucinaties

verder lijkt de dosis dus normaal zoals hier in het artikel ook word vermeld

Flameon

Badass junkie
Het gevoel van high worden kan inderdaad. Tramadol is een opiaat, de lichtste van alle opiaten.
Van een paar tabletten wordt je niet verslaafd. Jij zal hem denk ik hebben als spierverslapper omdat je nek vast zit. Dus een beetje door de knieen zakken en wiebelig is geen probleem

Ik heb ook een tijdje zaldiar moeten slikken en ik voelde me ook wel vrij high moet ik zeggen. Nu vraag ik me af, werkt zaldiar ontstekingsremmend? Ik heb namelijk nog een stel van die pilletjes over en vraag me af of het zin heeft om te gebruiken bij een ontsteking. Weet iemand dit?

speedjunky69

Bewuste gebruiker
helaas zit er zoveel paracetamol bij dat je bij een recreatieve dosis zeker goede kans op leverbeschadiging.....

[Zeni]

Experimenterende gebruiker
Een zuur-base extractie of een simpele cold water extraction lost dat probleem op.

Sublimo

Badass junkie
Tripreporter
Stylus zei:
zware pijnstiller /ontstekingsremmeris

forgotten28 zei:
Ik heb ook een tijdje zaldiar moeten slikken en ik voelde me ook wel vrij high moet ik zeggen. Nu vraag ik me af, werkt zaldiar ontstekingsremmend? Ik heb namelijk nog een stel van die pilletjes over en vraag me af of het zin heeft om te gebruiken bij een ontsteking. Weet iemand dit?

Zaldiar bevat paracetamol en tramadol.

Paracetamol helpt bij spanningshoofdpijn en koorts.

Tramadol bij zware pijnen.

Dit is niet het geneesmiddel bij uitstek om te nemen bij een ontsteking. Het gaat de ontsteking namelijk niet remmen. De paracetamol gaat wel zorgen dat de koorts, welke een gevolg is van de ontsteking, gaat dalen. Maar het gaat de ontsteking zelf niet remmen.

Het hangt af van de aard van de ontsteking welk geneesmiddel je kunt gebruiken. Als je me dat even vertelt kan ik je nog verder helpen.

ronnai

Sublimo zei:

Dit is niet het geneesmiddel bij uitstek om te nemen bij een ontsteking. Het gaat de ontsteking namelijk niet remmen. De paracetamol gaat wel zorgen dat de koorts, welke een gevolg is van de ontsteking, gaat dalen. Maar het gaat de ontsteking zelf niet remmen.

Het hangt af van de aard van de ontsteking welk geneesmiddel je kunt gebruiken. Als je me dat even vertelt kan ik je nog verder helpen.

Tramadol is meer voor matige pijnen, bij zware pijn hoef ik echt geen tramadol. Vind dat artsen tramadol echt al veel te snel zien als een zware pijnstiller, ik hoop dat ze zelf een keer kermen van de pijn dan praten ze wel anders waarschijnlijk :smilingimp:

Sublimo

Badass junkie
Tripreporter
ronnai zei:
Sublimo zei:

Tramadol is meer voor matige pijnen, bij zware pijn hoef ik echt geen tramadol. Vind dat artsen tramadol echt al veel te snel zien als een zware pijnstiller, ik hoop dat ze zelf een keer kermen van de pijn dan praten ze wel anders waarschijnlijk :smilingimp:

Jij reageert daar misschien anders op. Dat kan.

Maar Tramadol blijft een pijnstiller voor zware pijnen. Hij behoort tot de groep van de zwaarste pijnstillers. Morfine-achtige of narcotische pijnstillers.

ronnai

Het is en blijft het instapmodel opioide pijnstiller die ook nog op andere receptoren werkt behalve de opiaten receptor(mu). Het is ongeveer even sterk als codeine en deze beide staan in geen verhouding tot bijvoorbeeld oxycontin of fentanyl. Dat zijn pijnstillers die in ieder geval wel goed werken. Maar je hebt gelijk dat het voor iedereen anders werkt, maar dat is met alle medicijnen hetzelfde verhaal natuurlijk.

[Zeni]

Van wiki:
Veelal wordt bij pijnbestrijding gewerkt volgens de WHO-pijnladder.

* De eerste stap is paracetamol of een andere (sterkere) NSAID, zoals COX-remmers (coxibs).
* De volgende stap is het combineren van het middel van stap 1 met een zwak opioïd als codeïne of Tramadol. Een bekend product is ParaCod (paracetamol en codeïne in één tablet).
* De derde stap is het gebruik van sterkwerkende opioïden als morfine, MS Contin, en Fentanyl ("morfine-pleisters").
* In uitzichtsloze situaties bij mensen met zeer veel pijn (terminale kankerpatiënten) is de laatste stap continue, intraveneuze toediening van sterke opïoiden, meestal morfine, met behulp van een morfinepomp.
Hierbij wordt Tramadol dus duidelijk als een zwak opoïd bezien en niet in dezelfde categorie als morfine gezet. Voor echt zware pijnen is Tramadol inderdaad geen oplossing. De vraag is maar, hoe zwaar is jou pijn? :wink:

Bovenaan