Xtc, Trauma, & depressie.

Gabber39

Experimenterende gebruiker
Hoi mensen

Na wat onderzoek te hebben gedaan blijkt xtc(mdma) eigenlijk een geweldig middel om mensen te behandelen met Post-traumatische stress ,verkrachting, sociale fobieen, depressiefiteid.
Ik vind dit best wel fasinerend eigenlijk. Blijkbaar heeft het middel dus geneeskrachtige effecten! Mijn vraag is dan eigenlijk, waarom verbied de overheid dit middel, waarom worden de onderzoeken naar de effecten van Mdma (xtc) vervalst. Ik zeg niet dat Mdma een wondermiddel is maar blijkbaar kan het mensen met dus Depressies, Traumes, goed op weg helpen.

Naja laat wat weten, ben benieuwd naar jullie mening

[youtube]<object width="560" height="340"><param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/WVREks01flo&hl=nl&fs=1"></param><param name="allowFullScreen" value="true"></param><param name="allowscriptaccess" value="always"></param><embed src="http://www.youtube.com/v/WVREks01flo&hl=nl&fs=1" type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="560" height="340"></embed></object>[/youtube]

[youtube]<object width="425" height="344"><param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/mNVGRBcDB0Q&hl=nl&fs=1"></param><param name="allowFullScreen" value="true"></param><param name="allowscriptaccess" value="always"></param><embed src="http://www.youtube.com/v/mNVGRBcDB0Q&hl=nl&fs=1" type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="425" height="344"></embed></object>[/youtube]

IrakVeteranen geholpen met XTC
http://www.mo.be/index.php?id=63&tx_uwn ... 668655a580

Meer links komen,

psych-out

Bewuste gebruiker
Re: Xtc Depressies & Trauma's

de overheid verbied dit middel omdat:
onder de Opiumwet in de categorie harddrugs valt. Het produceren, verhandelen en bezitten van XTC is verboden en wordt streng bestraft. De productie van en handel in XTC zijn zeer aantrekkelijk voor criminelen, omdat de productiekosten laag zijn. In kleine laboratoria kunnen in korte tijd grote aantallen XTC-tabletten worden gemaakt. Naast kleine laboratoria worden overigens ook steeds meer grote professionele labs ontdekt.

Gabber39

Ja klopt, het is zo! Het valt onder harddrugs! Maar waarom. Antidepressiva, Paracetamol, etc etc is toch ook een drug?!! En nu blijkt ook nog eens dat mdma een positieve uitwerking kan hebben op mensen, die misschien wel al heel hun leven in een bepaalde struggle zitten waar ze niet uit kunnen komen. Mdma kan dan blijkbaar geneeskrachtig helpen, sommige mensen melden zelfs dat jaren therapie niet in de beurt komen van 1 avond mdma Therapie! Dus waar zijn we mee bezig vraag ik mezelf dan af????

Exceptional Insight

DF-koning
Emeritus Mod

Ja gek hè. Natuurlijk helpt het de therapie, omdat je makkelijker over dingen gaat praten, problemen minder zwaar lijken te wegen enzo. Maar MDMA een helende werking op zich? Nee dat geloof ik niet.

Gabber39

Als mensen er los mee komen, praten over hun problemen, waar ze nooit eerder over hebben durven praten. Diepste emoties worden geuit! lijkt het me wel dat het een helende werking kan hebben. Jarenlang opgekropte emoties die in de trip allemaal worden besproken! Het lijkt me vrijwel onmogelijk dat dit een mens niet goed doet! Het lijkt me eerder dat er een last van die mensen hun schouders is.

leppeh

Bewuste gebruiker

LSDmathXtc zei:
de overheid verbied dit middel omdat:
onder de Opiumwet in de categorie harddrugs valt. Het produceren, verhandelen en bezitten van XTC is verboden en wordt streng bestraft. De productie van en handel in XTC zijn zeer aantrekkelijk voor criminelen, omdat de productiekosten laag zijn. In kleine laboratoria kunnen in korte tijd grote aantallen XTC-tabletten worden gemaakt. Naast kleine laboratoria worden overigens ook steeds meer grote professionele labs ontdekt.

Dat is niet waarom ze het verbieden. Je geeft nu aan DAT het verboden is :)

tomz0r

Badass junkie

Michel1989 zei:
Ja klopt, het is zo! Het valt onder harddrugs! Maar waarom [...] vraag ik mezelf dan af????

Omdat het zware onherstelbare schade aan je hersenen aan kan richten en omdat het zeker bij getraumatiseerde en niet-sociale mensen langdurige depressies aan kan richten na afloop van gebruik.

Gabber39

Re: Xtc = Goed

Natuurlijk net als bij alcohol heeft het bij veelvuldig gebruik zijn negatieve kant! Bij 1 malig gebruik ga je dit echt niet hebben!

tomz0r

Badass junkie
Re: Xtc = Goed

Michel1989 zei:
Natuurlijk net als bij alcohol heeft het bij veelvuldig gebruik zijn negatieve kant! Bij 1 malig gebruik ga je dit echt niet hebben!

Dat kan je bij XTC absoluut niet zeggen. Ik wil graag zien waar je dat hebt gelezen en anders is dit zo'n zelf getrokken conclusie. Ik denk dat juist de mensen die jij beschrijft (mensen met sociale fobien en mensen met post-traumatische stress) erg gevoelig zullen zijn voor de negatieve gevolgen van XTC waarbij mogelijk de dip na eenmalig gebruik al tot een enorm zware depressie kan leiden omdat die mensen over het algemeen absoluut niet sterk in hun schoenen staan en zo'n tik niet kunnen hebben.

Ik ontken niet dat XTC een ervaring kan geven die iemand als mens verder kan helpen, maar ik ontken zeer zeker wel dat het per definitie bij iedereen zo is. Zeker bij depressieve of op een andere manier kwetsbare mensen lijkt me zo'n behandeling absoluut niet helpen, integendeel zelfs!

monkah

tomz0r zei:
Omdat het zware onherstelbare schade aan je hersenen aan kan richten en omdat het zeker bij getraumatiseerde en niet-sociale mensen langdurige depressies aan kan richten na afloop van gebruik.
Dit is volgens mij nooit bewezen? Anders zou ik daar graag een bron van zien.

En waarom zou MAPS onderzoek doen naar juist behandeling met MDMA bij patienten die Posttraumatic Stress Disorder hebben? Lijkt me niet dat ze dat zouden doen als al bewezen was dat het zulke negatieven effecten had.

"MAPS’ flagship Phase 2 pilot study is the first-ever protocol evaluating MDMA’s therapeutic applications in clinical trials conducted under an FDA IND. Like all of MAPS’ psychedelic-assisted psychotherapy studies, the protocol is randomized, double-blind and placebo-controlled. All twenty-one subjects with treatment-resistant PTSD, as a result of sexual abuse, crime, or war, have completed the experimental treatment. The study was completed in September 2008. The data analysis, writing a scientific paper for publication, and the one-year follow-up remain to be completed. "
http://www.maps.org/mdma/

tomz0r

Badass junkie
monkah zei:
tomz0r zei:
Dit is volgens mij nooit bewezen? Anders zou ik daar graag een bron van zien.

Bron is niet moeilijk te vinden. Op zowat elke drugsvoorlichtingssite en in zowat elk onderzoek naar depressies na MDMA-gebruik komt dezelfde conclusie naar voren. Op http://www.erowid.org staat duidelijke informatie.
Hier wat algemene conclusies van Erowid.

Erowid zei:
Many users report feeling extremely drained the day after MDMA use. This 'day after' effect means for many MDMA users that they need to plan 2 days for the experience: one for the peak experience and one recovery day, with very little planned. Many users also experience some level of post-MDMA depression, often starting on the second day after the experience [...] percentage of users report depressive symptoms for weeks afterwards.

Erowid zei:
There is an ongoing debate about the possible neurotoxicity of MDMA. Most experts now agree that MDMA is neurotoxic [...] There is some evidence of changes to the brain in those who use MDMA heavily and/or frequently and a few studies have shown reductions in memory & increases in depression and anxiety, but these studies have not been completely verified and debate continues. This is a very complicated issue.

Het lijkt me duidelijk dat heftig getraumatiseerde en depressieve mensen een stuk gevoeliger zijn voor zo'n zware crash dan gezonde mensen en zo'n klap moeilijker kunnen hebben en verwerken. Dit middel lijkt me dan ook erg riskant om aan zo iemand toe te dienen aangezien dit absoluut geen speelgoed is en het het leven van zo iemand kapot kan maken.

monkah zei:
En waarom zou MAPS onderzoek doen naar juist behandeling met MDMA bij patienten die Posttraumatic Stress Disorder hebben? Lijkt me niet dat ze dat zouden doen als al bewezen was dat het zulke negatieven effecten had.

Omdat er echt enorm veel onderzoeken zijn naar psychologische behandelingsmethodes en je er altijd dit soort dingen tussen vindt. Ik heb ook al gezegd dat het niet bij iedereen grote negatieve gevolgen zal hebben, ik zeg alleen dat de kans aanwezig dat het gebeurt en dat het daarom geen medicijn mag zijn naar mijn mening.

MDMA kan helpen en kan mensen laten praten dat ontken ik niet, ik zeg alleen dat dit riskant is en door de depressie die het daarna veroorzaakt ook omgekeerd kan werken. Andere methodes zijn veel veiliger en waarschijnlijk ook effectiever dan deze.

Elfquest

Bewuste gebruiker
Ik sluit me helemaal aan bij Tomzor. De neurotoxiciteit van XTC moet niet onderschat worden.

Ben het er wel mee eens dat het weggestopte ervaringen/gevoelens naar de oppervlakte kan brengen, maar het is niet veilig genoeg om dan maar aan elke psychiatrische patient of ggz klant te geven. Heb zelf ook wel 'therapeutische' ervaringen gehad op X, maar dus ook hppd opgelopen en schade aan mijn serotoninehuishouding, al kwam dat wel door onverantwoordelijk gebruik.

Play_bunny

Wijs gebruiker
XTC helpt inderdaad wel bij het losser komen van een persoon. Ik heb dat gelukkig zelf mogen ervaren. Maar aan de andere kant is het niet voor iedereen geschikt.
Ondanks dat XTC een drug is die je niet te vaak moet doen (1x 2-3 maanden) zal het door een heel aantal mensen toch vaker gebruikt gaan worden als ze merken dat ze los komen door dit middel. Ik stond sterk in mijn schoenen en had niet de behoefte om elk weekend of zo te gaan gebruiken. Maar er zijn zat mensen die dat niet kunnen.
De weekenden dat ik xtc gebruikte zijn voor mij een uitvlucht. een uitvlucht uit de realiteit. en dat wetende is dat ook wel een gevaarlijke uitvlucht. Probeer dat maar te weerstaan, als je niet sterk in je schoenen staat en er op een andere manier niet uit je negatieve cirkeltje te komen.
En om datzelfde effect als de eerste paar keer dan weer te krijgen, worden er weer meer pillen geslikt. Dat is ook alleen maar weer een vicieuze cirkel naar beneden, in plaats van omhoog

VivaLaBlonde

Het mooie aan het spul is inderdaad dat het alle barricades van de moderne wereld, waaronder gedwongen fatsoen, subjectiviteit, het herkauwen van gedachten en alle (vaak negatieve) input van buiten wegneemt. Het maakt je als het ware het objectieve mens die vaak in de filosofie beschreven wordt, gedachten varen veel sneller weg dan gewoonlijk, neem het voorbeeld wat hier al vaker genoemd is: 'Een avond MDMA heeft voor mij meer betekend dan 8 jaar therapie'.

Misschien klink ik als een hippie, maar ik geloof echt dat MDMA je slinks terug kan leiden naar de staat waarin je leefde als een pasgeboren kind, dat nog niet eens de behoefte heeft om een journaaltje te kijken, laat staan je zorgen maken over financieën. In mijn XTC ervaringen heb ik ieder uur altijd even een paar minuten waarin ik denk aan al m'n zorgen die ik vergeten leek te zijn, normaal gesproken sta ik hier iedere minuut van de dag wel eventjes bij stil. Op zo'n moment lijkt het dat iets binnenin (ik denk de MDMA zelf) je dwingt niet aan die gedachten te denken, je bent er nog wel, maar je wordt gemanipuleerd.

Ik ben zeker van mening dat dit positief kan uitpakken op mensen die getraumatiseerd zijn, of leven met angsten. Maar dan wel diegenen die nog voor rede vatbaar zijn, het lijkt mij beslist niet verstandig om kunstmatig een milde manie te creëren voor depressieve patiënten, je fuckt dan in mijn mening té zwaar op het gebied waar deze mensen hun probleem zich bevindt (huishouding van diverse endorfientjes).

Ik ken iemand die inderdaad een depressieve stoornis heeft, zonder aanleiding, geboortedefect maar zo te zeggen, diegene slikt daar ook effecz0rz tegen. Zij heeft voor zichzelf de keuze gemaakt een keer per half jaar XTC te gebruiken, de aftermath van X valt haar gewoon te zwaar om normaal te functioneren, ze haalt altijd een extra portie Benzo's in huis (gewoon op recept tevens). De ervaring opzich laat haar zich weer een 'normaal' mens zonder overbodige lasten voelen, de kickback maakt haar echt een gigantisch wrak. Voor mensen met klachten die binnen het gebied liggen waar XTC werkzaam is, en daar een te grote invloed op uitoefent (zowel tijdens, maar vooral erna) lijkt me het toedienen ervan iets waar echt heel erg mee uitgekeken moet worden.

Bovenaan