xtc en antidepressiva

marisha

Experimenterende gebruiker
Ik wil binnekort, .naar een feestje weer eens MDMA gaan doen,
xtc en SRRIs = verlaagde effecten,
xtc en MAOIs = serotonine syndroom
maar over xtc en tryciclische antidepressiva (Ik slik nou venlafaxine 75 mg) is nog weinig bekend (zeggen ze op erowid)
dus om het veilig te spelen zeg ik maar dat je daar in het ergste geval ook serotonine overdosis van krijgt.
nu is mijn vraag zijn er mensen die daar ervaring mee hebben? heb je het al eens gehad en hoe ervaarde je dat, ook in welke mate heb je dit gehad, zover ik weet kan het van licht ergerlijk tot fataal gaan.

Ik heb hiervoor een jaar al een andere medicatie geslikt, namelijk mirtazapine, hierbij heb ik wel eens een pilletje geprobeerd en dit ging wel goed. Ik weet nou eigenlijk alleen niet of dit heel erg verschillend werkt?

En als ik mijn medicatie de dag van het feest niet inneem, maar dan de volgende dag weer, zou dit beter zijn?

Alvast bedankt.

jaapi

Belezen gebruiker
allereerst goed dat je het even nagaat.

Allereerst je misvatting over maoi's, deze kunnen in combinatie met xtc dodelijk zijn. Dus dit nooit doen, ook niet na enkele dagen geen meds nemen.

on the bright side, is venlafaxine meer vergelijkbaar met ssri's. Wat inhoud dat het een sterk verlaagd (niet de moeite waard) effect geeft. Om een fatsoenlijk mdma effect te krijgen zal je minimaal een dag of 7 moeten stoppen met de meds.

Of dit verder een acceptabele prijs is, icm de dip naderhand is verder voor jou om te overwegen. Het kunnen weleens 2 zware weken zijn voor 1 avond fun.

neurotoxin

Belezen gebruiker
Mocht je het doen, dan kan het zijn dat je (ondanks de dip) zo diep in jezelf kan kijken dat je depressie met blijvende effecten vermindert of compleet voor de zon verdwijnt.

Er wordt nu onderzoek gedaan naar mensen met post traumatisch stress syndroom en MDMA en er zijn gevallen bekendt van mensen met PTSD die geheel genezen zijn en weer voor de volle 100% kunnen functioneren in de samenleving na slechts 1 trip.

Ik ken ook een vrouw die een groot gedeelte van haar leven anti-depressiva slikte en dacht wel zonder te kunnen inmiddels. Een flinke crash was het gevolg. Ik weet niet hoe zwaar en in welke mate jij depressief bent. Dat kan jij enkel zelf weten.

Mocht je het doen, dan kan het zijn dat je (ondanks de dip) zo diep in jezelf kan kijken dat je depressie met blijvende effecten vermindert of compleet voor de zon verdwijnt.

Dit is wel een beetje heel erg kort door de bocht. Er spelen vele factoren een rol bij depressies, van voeding tot stress, van trauma's tot zelfs hersenletsel of door een verkeerd aangeleerde manier van denken(doem denken).

Neemt niet weg dat je hier voorledig ongelijk hebt, zelf ben ik ook van mening dat een middel als mdma je wel even kan laten zien hoe het ook evt zou kunnen zijn. Maar de nasleep voor mensen die gevoelig zijn voor depressies kan daar in tegen wel gevaarlijk zijn. Vaak is er een gebrek aan relativeren of zwaarmoedig denken dat meestal al lang een gewoonte is geworden. En of je dan nu goed in jezelf kijkt of niet, een gewoonte patroon verander je echt niet 123, daar is echt dedication voor nodig.

Er wordt nu onderzoek gedaan naar mensen met post traumatisch stress syndroom en MDMA en er zijn gevallen bekendt van mensen met PTSD die geheel genezen zijn en weer voor de volle 100% kunnen functioneren in de samenleving na slechts 1 trip.

PTSD is ook weer iets anders dan enkel alleen een depressie. PTSD ontstaan na een traumatische ervaring, waardoor mensen voortdurend gespannen, gestrest en angstig zijn en juist ook daardoor weer depressief wanhopig etc. Dit alles komt natuurlijk doordat er hele heftige dingen zijn gebeurd die nog niet verwerkt zijn. Meestal durfen mensen met PTSD ook echt niet over deze dingen te praten en deze al helemaal niet onder ogen te zien.

Het idee is, dat deze mensen met behulp van mdma in combinatie met Therapie, in eerste instantie tot rust komen, waardoor de stress verdwijnt en de blockades even weg zijn. Daarna zal de therapeut echter wel de patient nog moeten gaan begeleiden bij het verwerken van het trauma zelf. Dus het helpen van de patient om daadwerkelijk onder ogen te zien, wat hij niet kon of wou zien.

Ik ken ook een vrouw die een groot gedeelte van haar leven anti-depressiva slikte en dacht wel zonder te kunnen inmiddels. Een flinke crash was het gevolg. Ik weet niet hoe zwaar en in welke mate jij depressief bent. Dat kan jij enkel zelf weten.

Goed dat je dit zegt, want dit kan zeker gevaarlijk zijn. Mijn vader heeft ook al jaren lang depressies en ik kan gerust zeggen dat deze ook wel best ernstig zijn. Hij heeft een aantal pogingen gedaan om te stoppen met de medicatie. Maar dit was echt niet zonder gevolgen hoor... Bij mijn vader onstonden er ernstige zelfmoordneigingen, maar ergste/engste was dat hij vooral een gevaar voor zijn omgeving werd.

Ik zou zeggen denk er goed over na. Neem eerst de verantwoording om je problemen op te lossen. En wanneer je enigszins stabiel bent, dan kan dat mdma pilletje jou misschien(mits de juiste set & setting) je nog net een stukje verder de juiste weg op helpen.

Wat betreft de combinaties, ik zou zeggen niet doen.... Vooral omdat niemand jou voorledige helderheid hier over kan geven. Soms kan het goed gaan maar wie weet gaat het bij jou net fout....

Marisha, heb jij te maken gehad met ernstige depressies of valt dit eigenlijk allemaal wel mee?

Gr,
hermes.

jaapi

Belezen gebruiker
neurotoxin zei:

get your facts together, dit is bullshit en gevaarlijk

neurotoxin

Belezen gebruiker
Ehm, ik zeg toch ook helemaal niet dat ze het moet doen? Ik zeg als als ze het doet, dan kan het zo zijn dat... En verder zeg ik ook dat het een flinke mentale crash kan worden.

Dus wat is hier exact gevaarlijk aan? Ik waarschuw toch?

Mensen met angst, depressie en trauma worden in bijna alle gevallen (met uitzondering op schizofrenie (dus niet gespleten persoonlijkheid, maar gedachte hallucionaties (laatste fase van ontwikkeling van je eigen stemmetje in je hoofd) ) ) veroorzaakt door in het verleden meegemaakte gebeurtenissen en (her) ontwikkeling.

In de psychiatrie werd voorheen altijd gedaan aan het bespreken, bespreken en bespreken van het probleem. Laatst is men er achter gekomen dan het beter is om die situaties zo ver mogelijk weg te stoppen in de hersenen van de 'patient'.

Mensen die dus in het verleden gepest zijn, of erge dingen meegemaakt hebben, die niet succesvol behandelt zijn geweest en als gevolg daarvan depressies en negatief zelfbeeld hebben ontwikkeld, kunnen juist onder invloed van MDMA hun gebeurtenissen in alle rust en vrede ophalen om ze te verwerken op een manier die ze niet kunnen als ze niet aan de MDMA zitten.

Je moest eens weten wat er allemaal mis is met mijn hoofd. Ik kan iedereen die niet aan de anti-depressieva zit, zeer hartelijk aanraden eens XTC te proberen. Het heeft mij zo gigantisch positief verandert dat ik weer vrolijk kan zijn, met blijvende effecten. Ik houd zelfs niet eens meer van Hardstyle (vroeger dik fan van geweest sinds 2001) en Hardcore meer. Ik zag dat ik dit enkel luisterde uit passieve agressie en ik had het nodig zelfs om alles van mij af te rossen. Ik zag ook heel veel andere fucked up dingen die ik niet eens wist dat het mij zo gigantisch van dingen weerhielden. Zonder de M zag ik alleen de effecten.

Als ik mijn leven een cijfer had moeten geven dan was het ongeveer een 4. Nu is het een 8.

Vrienden van mij zeggen ook dat ik vrij positief ben gaan worden. Voorheen kapte ik alles af. Alles was verkeerd. Nu schijn ik vele malen chiller te zijn in omgang met mensen.

Ik geloof dat ik uit ervaring spreek.

Drugs Infolijn

Gevalideerde professional
Professional
Venlafaxine is geen TCA, maar ook geen SSRI. Het valt onder de categorie overige antidepressiva. Er is niet veel bekend over deze spicifieke combinatie. Maar voor alle soorten antidepressiva geldt dezelfde boodschap. De combinatie is af te raden omdat beide middelen in de hersenen inwerken het serotoninesysteem. Antidepressiva proberen dat syteem te herstellen, maar gebruik van XTC kan de balans juist weer verslechteren.

Tijdelijk stoppen met je medicatie is zeker niet aan te raden. Sowieso is een dag niet voldoende om de antidepressiva uit het lichaam te doen verdwijnen. Bovendien isEfexor een middel dat je regelmatig en zorgvuldig moet innemen om een bepaalde bloedspiegel te waarborgen.

Bovenaan