Beste medesmokers,
Ik heb, zonder bullshit, uitgebreid onderzoek gedaan naar deze zogenaamde "teertip" en heb de volgende conclusies (allen uit eigen ervaring):
De teertip komt in verschillende vormen:
- Aan het begin van de tip (dus tegen je tabak aan)
- Volledig door de tip heen
- Aan het uiteinde van de tip (dus ook op je lippen)
Daarnaast is het, in verschillende vormen, bij mij voorgekomen bij:
- Zowel droge als natte wiet
- Goede en slechte kwaliteit (Ik heb serieus 10 minuten geleden een jointje weggegooid vanwege een teertip met daarin Haze van €11,- per gram van een uitstekende Coffeshop, dus kwaliteit kan het niet zijn)
- Enkel sigaretten-tabak. Nog nooit met shag. Nu draai ikzelf ook alleen met sigaretten, maar ik rook af en toe wel eens met verschillende vrienden die met shag draaien en bij hen heb ik het nog nooit meegemaakt.
- Strakke en losse jointjes
- Strakke, grote, losse en kleine tipjes
De laatste keer dat het voorkwam ben ik eens uitvoerig gaan kijken naar het jointje en heb ik het volgende gevonden:
Ik heb de tip meerdere malen vervangen, steeds een andere tip gedraaid. Zowel een hele strakke en kleine tip, maar ook een tamelijk grote tip die veel lucht doorlaat en weinig filtert. Iedere tip werd smerig en zat vol met teer. Nadat ik de joint uit had laten gaan ben ik in de tabak gaan graven. Alleen het stukje vlak voor de tip (tot 0.5 cm) was ook smerig, helemaal dicht gekwakt.
Hieruit denk ik af te kunnen leiden dat de teertip veroorzaakt wordt door het stukje tabak vlak voor de tip. Dit kan op twee manieren werken: Of het stukje tabak zelf is vies of geen tabak maar rotzooi. De tweede optie is dat het stukje tabak op de een of andere manier door zijn vorm en "plaatsing" functioneert als een fucked-up filter die exact alles op een verkeerde manier tegenhoudt en zo een "teer-ophoping" veroorzaakt. Let dus voortaan bij het draaien van je joint op het stukje vlak voor de tip en zorg ervoor dat het niet helemaal dichtzit, maar dat er een klein beetje ruimte is, denk ik.
Ik hoop dat jullie iets aan dit antwoord hebben, ik steek er nu nog een op!