Wat is 'verstandig'?

Hé allemaal,

Allereerst mijn excuses als ik dit beter in een ander topic had kunnen plaatsen, maar ik zou graag advies hebben voor deze specifieke situatie.

Ik heb binnenkort twee feesten, er zitten drie weken tussen deze feesten. Ik ga er liever niet helemaal nuchter heen, dan heb ik het gewoon minder naar mijn zin. Nu niet direct alarmbellen horen, ik ben gewoon niet zo van de feestjes, ik ga zelden uit, alleen zijn er nu toevallig twee feesten die ik wél leuk vind. Ik drink ook niet graag op feesten (word ik erg moe van), en ik blow sowieso niet meer. Ik zat er eerst aan te denken op het eerste feest 4fmp te gebruiken en dan drie weken later MDMA? Is dit een heel slecht idee? Op het moment van het eerste feest is het ongeveer 1,5 maand geleden dat ik 4fmp gebruikt heb. MDMA heb ik al bijna een jaar niet meer gebruikt.

De eerste reden dat ik twijfel, is dat ik mijn hersenen niet al te veel aan wil doen. Ik probeer de schade wel op te vangen door goede voeding, voldoende rust, sport en vitaminen, maar toch. De tweede reden is dat ik me af vraag of ik de MDMA nog wel als leuk ga ervaren als ik drie weken ervoor nog 4fmp gebruikt heb.

Wat denken jullie? Is dit een té slecht idee? Dit zou sowieso iets eenmaligs zijn, ik ga niet vaak naar feesten en ik gebruik ook zelden. En als het een heel slecht idee is, hebben jullie dan misschien andere suggesties?

SkittlesAndMe

Badass junkie
Emeritus Mod
Dit is een vraag die ik heel vaak voorbij zie komen en het antwoord is nogal voordehandliggend. Drugs kun je niet onbeperkt gebruiken zonder daar gevolgen mee te creëren. Aangeraden is bij MDMA om het niet vaker dan eens per 3 maanden te gebruiken en die 3 maanden rust geldt voor alle drugs, je kunt dus niet elk weekend een andere drug gebruiken om zo alle systemen af te wisselen.

Jouw vraag of het verstandig is kan dan ook maar op één manier beantwoord worden en dat is nee, het is niet verstandig. Verder is het een afweging of je het doet of niet. Zal je er gevolgen van merken als je het wel doet? Waarschijnlijk niet als je het éénmalig doet, echter is de rustperiode te kort en heeft dat dus een negatief effect voor je hersenen. Of het effect merkbaar is? Waarschijnlijk niet. Ga je het vaker doen? Dan wordt de kans steeds groter dat je er gevolgen van merkt.

Het probleem is natuurlijk dat er altijd redenen te vinden zijn om drugs te gebruiken. Feestjes zijn nuchter ook leuk, je moet alleen jezelf ervan overtuigen dat je het ook zonder leuk kunt hebben. Als een feestje niet zonder drugs gevierd kan worden, komt dat puur omdat je denkt dat je het minder leuk gaat hebben. Dan heb je het dus ook minder leuk...

Je hoopt dat we zeggen dat het geen kwaad kan, maar waarschijnlijk weet je het antwoord zelf ook al. Het is dus puur je eigen beslissing of je de adviezen in de wind wilt slaan of 'verstandig' wilt zijn.

Fool

Badass junkie
Zoals Smarty al zegt: je weet zelf dondersgoed dat dit geen heel strak idee is, je zoekt alleen iets van een relativering.

4-FMP en MDMA werken beiden in op hetzelfde systeem en dezelfde receptoren op dezelfde manier. De 3 maanden die ervoor staan zijn met een reden, dus als je eerst na anderhalve maand gebruikt en daarna weer na 3 weken is het niet goed. Hoogstwaarschijnlijk zal je MDMA-effect wél minder zijn dan dat je had gehoopt. Nog minder is dat je hiermee sneller je 'magie' van MDMA naar de klote helpt, deze krijg je waarschijnlijk niet meer terug.

Daarbij moet je je goed beseffen dat je niet op elk feestje drugs hoeft te gebruiken, maar dat zul je zelf natuurlijk ook wel doorhebben.

Een alternatief is ook nog om iets anders te gebruiken op één van de twee feesten, iets wat in ieder geval minder met je serotoninesysteem klooit.

SkittlesAndMe

Badass junkie
Emeritus Mod
Fool zei:
Een alternatief is ook nog om iets anders te gebruiken op één van de twee feesten, iets wat in ieder geval minder met je serotoninesysteem klooit.

Echt eerlijk is dit natuurlijk ook niet, want alle uppers werken ook op je dopaminesysteem. Ook dat heeft rust nodig. Middeltjes afwisselen is voornamelijk een manier om jezelf het gevoel te geven dat je de boel toch een beetje ontziet, terwijl de enige echte oplossing niet gebruiken is

Fool

Badass junkie
Het werkt natuurlijk niet volledig, maar je geeft in ieder geval je serotonine-systeem een beetje rust. Je serotonine-systeem is volgens mij toch wat minder robuust dan je dopamine-systeem.

Bovenaan