Wat is Pluto?

Een vriend van mij liet mij laatst een klein flesje zien met een vloeistof (leek gwn water) en zei dat dit "pluto" heette. Hij zei dat je het in een vape doet. Het effect schijnt een beetje als wiet te zijn maar een stuk erger. Hij zei dat je er kapot stoned van wordt en kan van gaan trippen als je veel neemt. Verder had ik gehoord dat er zo'n 40% THC in zit (weet niet of dit waar is). Die vriend zei ook dat een vriend van hem teveel had genomen en dat hij een soort zombie werd (zei en deed niks meer) en lag een toen een paar uur in t ziekenhuis. Dit is alles wat ik erover weet, hoop dat het genoeg is.

Ik drink en blow soms maar verder doe ik geen drugs. Ik vind wiet echt tof (krijg vaak een lach kick en alles voelt dan een beetje als een droom en de tijd gaat heel snel, en dat vind ik echt lache) en dit schijnt dus nog een stukje erger te zijn. Dus ben opzich wel nieuwsgierig, maar ik ben altijd wel voorzichtig dus doe niks voor ik weet wat het is en wat de risico's zijn, het verhaal over die gast die naar het ziekenhuis moest heeft me wel laten schrikken.

Ik ben dus vooral benieuwd naar:
- Hoe het echt heet en wat het is
- De effecten (als je het een keer hebt gebruikt zou ik het tof vinden als je er wat over kon vertellen, als je dat wilt)
- Of het erg schadelijk en verslavend is

Geneesmiddel

Wijs gebruiker
Naar mijn wetens is 'pluto' niet een bekende bijnaam voor een drug. Er bestaat synthetische wiet, dat is een beetje lijkend op wiet maar over het algemeen is dat troep. Je moet hier zelf maar wat over zoeken maar het is het is het niet waard in ieder geval.

Als hij vloeistof met 40% THC heeft dan is het simpelweg stom om je een 'overdosis' te blowen, vooral omdat je weet dat je iets potents hebt.

Helaas kan ik vanaf hier niet zeggen wat erin zit en ik zeg dus ook niet dat het 1 vd 2 bovenstaande hoeft te zijn. Het is gewoon te vaag en je kunt bijna alles in een vape stoppen. Ik zou het in ieder geval niet nemen als ik jou was.

Lid 103682

Bewuste gebruiker
Is het niet gewoon een zelfgeknutseld brouwsel wat ze zelf maar pluto hebben genoemd. Ik ken het niet. Google niet. Reddit niet. Df kent het zo te lezen niet.

Zolang je niet exact weet wat het is--> gewoon niet doen. Het doemscenario heeft je vriend al verteld.

Lid 103682

Bewuste gebruiker
Kom op Google (pluto vape thc) dit tegen

Maar niet in Nederland.
Het zou best zoiets kunnen zijn denk ik, maar het kwam wel in een ander flesje en het was een stuk meer dus het is sowieso niet precies dit.

Volgende keer als ik hem zie ga ik vragen of hij er wat meer over weet en ik zal het hier wel laten weten als ik meer weet.

Moestuinier

DF-koning
Tripreporter
Kom op Google (pluto vape thc) dit tegen

Maar niet in Nederland.

Zou best kunnen dat iemand zelf zo'n brouwseltje gefabriceerd en er een amerikaanse naam op plakt ofwel heeft hij bereik tot dit soort producten.

Ik heb trouwens iets meer info over het gebruik: je voegt een beetje ervan toe aan van die vape vloeistof en dan doe je het gewoon in een vape, en het bestaat voor een groot gedeelte uit THC.

Maar weet nog steeds niet onder wat voor naam het verkocht wordt.

Ratelende

Experimenterende gebruiker
Een vriend van mij liet mij laatst een klein flesje zien met een vloeistof (leek gwn water) en zei dat dit "pluto" heette. Hij zei dat je het in een vape doet. Het effect schijnt een beetje als wiet te zijn maar een stuk erger. Hij zei dat je er kapot stoned van wordt en kan van gaan trippen als je veel neemt. Verder had ik gehoord dat er zo'n 40% THC in zit (weet niet of dit waar is). Die vriend zei ook dat een vriend van hem teveel had genomen en dat hij een soort zombie werd (zei en deed niks meer) en lag een toen een paar uur in t ziekenhuis. Dit is alles wat ik erover weet, hoop dat het genoeg is.

Ik drink en blow soms maar verder doe ik geen drugs. Ik vind wiet echt tof (krijg vaak een lach kick en alles voelt dan een beetje als een droom en de tijd gaat heel snel, en dat vind ik echt lache) en dit schijnt dus nog een stukje erger te zijn. Dus ben opzich wel nieuwsgierig, maar ik ben altijd wel voorzichtig dus doe niks voor ik weet wat het is en wat de risico's zijn, het verhaal over die gast die naar het ziekenhuis moest heeft me wel laten schrikken.

Ik ben dus vooral benieuwd naar:
- Hoe het echt heet en wat het is
- De effecten (als je het een keer hebt gebruikt zou ik het tof vinden als je er wat over kon vertellen, als je dat wilt)
- Of het erg schadelijk en verslavend is
Nou ik denk ghb, zoals je omschrijft!

Als van blowen houd zou ik het sowieso niet doen

Ondertussen zijn er heel veel drugs bijgekomen maar die ken ik niet

*Modknip*

X

Laatst bewerkt door een moderator:
BlackwaterCat,

Ik werk als docent op een middelbare vmbo school, een tijdje terug hebben we een leerling gehad die door het roken van pluto naar het ziekenhuis moest. Ik weet zelf ook niet wat het is maar ik wil je graag adviseren om deze drugs niet te gebruiken. Het is vooralsnog te onbekend en te gevaarlijk om recreatief te gebruiken.

Zembla_EV

Newbie
Hoi BladBlazer420, ik ben journalist en ben wel benieuwd of ik eens met jou contact kan opnemen over die leerlinge die naar het ziekenhuis moest hiervoor .

• Care
Waarderingen: ljuv

FerdFatoehaus

Badass junkie
Hoi BladBlazer420, ik ben journalist en ben wel benieuwd of ik eens met jou contact kan opnemen over die leerlinge die naar het ziekenhuis moest hiervoor .
En dan een paniekerig stuk schrijven over de Nederlandse jeugd die volledig naar de knoppen gaat door onbekende stof 'pluto'.

Wat waarschijnlijk gewoon synthetische wiet is en waar al jarenlang over bekend is dat het zeer schadelijk is.

Proxima

Badass junkie
Waarschijnlijk is het een synthetische cannabinoid geweest zoals ADB-BUTINACA, wat regelmatig onder 'stoere' namen zoals “Pluto”, “Galaxy Juice” en “Moonrocks Oil” wordt geadverteerd.

Deze synthetische stoffen zijn vaak kleur en geurloos en lossen makkelijk op in e-juice.

Bij het aankomende verbod wordt deze groep als geheel verboden, ADB-BUTINACA is overigens al een tijdje verboden maar was verbazingwekkend genoeg tot voor kort nog gewoon in RC shops verkrijgbaar.

Indien je hierover een genuanceerd artikel wilt schrijven, die ik mag proeflezen voor publicatie zonder dat het alsnog naar een clickbait artikel wordt omgezet, mag je mij een DM sturen voor meer wetenschappelijke informatie.

Proxima

Badass junkie
Bestaat dit nog? Alles is clickbait tegenwoordig.
Er is tegenwoordig veel clickbait inderdaad, wel kunnen we er gezamenlijk aan werken om een betere inhoud van welk artikel dan ook te bereiken, zelfs een klein stukje extra informatie, onderzoek en referenties kan dan al het verschil maken.

Veel journalisten werken tegenwoordig onder een steeds hogere tijdsdruk waarbij ze te weinig tijd krijgen om nog een gedegen onderzoek uit te voeren, en vaak heb je voor dit soort documentaires juist diepe kennis van het onderwerp nodig om überhaupt verder te komen, je weet immers niet wat je niet weet! Het gevolg hiervan is dan helaas dat mensen steeds vaker hun mening baseren op meer en meer onvolledige informatie.

Met mijn relatief grote kennis, die ik over de jaren heen heb opgebouwd binnen een groot netwerk van experts, *kuch kuch wat l*l je nou weer Proxima? kuch kuch*, help ik graag mee om elke verbetering in onze informatie-voorziening, zelfs als deze klein is, te bereiken.

Raver

Badass junkie
Allemaal super ver weg blijven bij synthetische cannabinoïden! Het is het niet waard, en er zijn meer dan genoeg veilige normale manieren om stoned te worden. De mogelijkheden zijn eindeloos!

Een groot deel van de vapes die rondgaan waar normale THC in zou zitten bevat ook "spice". Of dus die synthetische meuk!

Dit is bij onze zuiderburen, maar super aannemelijk dat het hier ook rondgaat.

• Like
Waarderingen: XMR
Bovenaan