Waarschuwing voor vervuilde XTC

azgaza

Badass junkie
UTRECHT - Het Trimbos-instituut heeft vandaag gewaarschuwd voor vervuilde xtc-pillen die op de Nederlandse markt verkrijgbaar zijn. De pillen bevatten een stof die niet als recreatieve drug bedoeld is en waaraan onlangs in Noorwegen zes mensen zijn overleden.
De vervuilde tabletten die in Nederland zijn aangetroffen, zijn wit en hebben een klavertjevier als logo. Hoeveel van zulke pillen op de Nederlandse markt zijn terechtgekomen, is niet duidelijk. Voor meer informatie verwijst het Trimbos-instituut naar de website Drugs-test.nl.

Ernstig ziek
Volgens onderzoeker Peter van Dijk kunnen mensen met een laag lichaamsgewicht of een slechte weerstand al van één pil ernstig ziek worden, zeker als zij de vervuilde middelen nemen in combinatie met andere middelen. Het gebruik van verscheidene pillen kan zelfs levensbedreigend zijn.

De werkzame stof in de tabletten (PMMA) is chemisch verwant aan xtc, maar heeft een zwakker psychologisch effect. Bovendien werken de pillen trager. 'Veel mensen voelen niet het effect van xtc en nemen er daarom nog eentje', aldus Van Dijk. 'Maar op het moment dat je deze stof gaat voelen, is het al mis.'

Volgens Van Dijk circuleerden ongeveer tien jaar geleden ook al eens pillen op de Europese markt met PMMA. Dat leidde eveneens tot verscheidene sterfgevallen.

Uit de volkskrant van vandaag, weet niet of het relevant is, maar misschien een extra rede om te laten testen. www.drugs-test.nl

Flameon

Badass junkie
Goeie melding. Was vandaag in gesprek bij een of andere stand op een carnavalsevenment en daar hing een poster van bovenstaande. Prima dat het zo goed bekend gemaakt wordt

knolselderij

Wijs gebruiker
een jongen (20) die ik kon is hier vorige week vrijdag aan/mede ook aan deze pillen overleden vandaag is de begrafenis geweest

Chris Pontius

Badass junkie
Op zich is er niets mis met de pil zelf. Het probleem is dat mensen denken dat het MDMA is waardoor ze snel overdoseren. Als je van te voren weet wat je heb, kan het misschien nog best leuk zijn.

Einstein

Badass junkie
Chris Pontius zei:
Op zich is er niets mis met de pil zelf. Het probleem is dat mensen denken dat het MDMA is waardoor ze snel overdoseren. Als je van te voren weet wat je heb, kan het misschien nog best leuk zijn.
Het probleem is dan vooral dat dealers denken (of beweren) dat het MDMA is. PMMA wil je niet in je pil hebben zitten, je voelt er waarschijnlijk erg weinig van, behalve bij een overdosis.
Kan je wel beweren dat er niets mis is met de pil zelf, PMMA is gewoon niet iets waar je als gebruiker op zit te wachten. Maar inderdaad, als je weet dat er PMMA in zit en je bent een eenzame, verveelde hobbyscheikundige die graag met vage fenylamfetamines klooit, is er niets mis met die pillen.

Chris Pontius

Badass junkie
Einstein zei:
Maar inderdaad, als je weet dat er PMMA in zit en je bent een eenzame, verveelde hobbyscheikundige die graag met vage fenylamfetamines klooit, is er niets mis met die pillen.

Geen verveelde hobby-scheikundige, maar ik zou het best een keertje doen hoor.
Je moet gewoon niet zo'n debiel zijn dat je 10 pillen in je mik gooit. En als je er na 1-2 niets van merkt, is je avond nog niet verziekt.

cropp

Badass junkie
Dat vind ik niet eigenlijk, je kunt namelijk ook bewust toeleven naar een tripje, bij iemand thuis op de bank of zo, dan wil je ook gewoon trippen.

Op een feestje is dat anders, dan pak je gewoon nog een biertje en maak je het gewoon gezellig.

Chris Pontius

Badass junkie
cropp zei:
Dat vind ik niet eigenlijk, je kunt namelijk ook bewust toeleven naar een tripje, bij iemand thuis op de bank of zo, dan wil je ook gewoon trippen.

Ik maak het sowieso wel gezellig, of die krengen nou inslaan of niet. :confused:

cropp

Badass junkie
Dan krijg je weer dat je niets voelt, je schouders op haalt en een fles whiskey erbij pakt, kun je ook last van krijgen.

Bovenaan