Vuurwerk verboden vanaf 2026.

Raver

Badass junkie
Ik kan wel janken. Liefhebber en ondernemer in de vuurwerkbranche. Als kleine jongen is deze passie ooit ontstaan en nooit meer weg geweest. 8 uurtjes per jaar hadden we nog maar, vele producten waren al verboden en dan toch is het niet gelukt de traditie in stand te houden. Mede mogelijk gemaakt door illegaal vuurwerk en een hoop mensen die het niet op een gezonde veilige manier kunnen afsteken.

Eeuwig zonde. Gelukkig hebben we de herrineringen nog.

Vandaag gestemd in de 1e kamer.

Raver

Badass junkie
Denk je dat hierdoor meer illegaal buitenlands vuurwerk gaat worden geimporteerd? En zelf maken van vuurwerk zou ook een groei kunnen krijgen.

Waarschijnlijk ga je wel een explosieve groei zien in illegaal vuurwerk, en vermoedelijk gaan er ook mensen die normaliter legaal vuurwerk kochten nu de overstap maken naar illegaal vuurwerk. Sowieso hebben we nog buurlanden waar het wel is toegestaan. Dus vuurwerk zal zeker de aankomende jaren nog een duidelijke stempel drukken in de decembermaand en oudjaarsavond. De mensen die ik ken binnen de branche zullen in ieder geval niet stoppen met afsteken. Deze verandering gaat tijd kosten, en vuurwerk is onlosmakelijk verbonden met plezier en feest. Dat zie je terug bij bijvoorbeeld voetbal, verjaardagen, kermissen en festivals.

Zelf maken zal ook toenemen. Vooral zelfgemaakte flashbangers tot meer dan 100 a 200 gram. Dat zijn écht overlastgevers. Niet de sierpot die wij verkopen in de winkel.

Het was een leuke traditie 🥲

Absoluut. Uniek , heel Nederland in vuur en vlam.. Dat uiteindelijk ook de ondergang geweest.

We zullen zien wat er gebeurt.

En hoe lang dit kabinet meegaat.

Ik weet wel wat er gebeurd, het is klaar met de traditie. Denk dat er nu een point of no return is bereikt. Of de chaos moet zo extreem worden tijdens oudjaarsavond dat toch blijkt dat vuurwerk toestaan de betere optie is.

• Like
Waarderingen: ljuv

Kordie

DF-koning
Deze jaarwisseling nog wel een laatste 'vuurwerk' verkoop in Nederland dan toch?

Ja. Gaat in vanaf 2026 mogelijkerwijs. Dus jaarwisseling 2026/2027.

Ik vind het sneu voor de echte vuurwerk liefhebbers. Een traditioneel gebeuren wat mijn inziens echt kapot gemaakt is door de illegale vuurwerk handel.
Het standaard vuurwerk hier was niet eens zo slecht (en dat uit mijn mond).
Maar er zijn zoveel bommen die schade en letsel aanrichten uit de illegaliteit.

Maar hoe gaan ze het handhaven?
Ik vrees dat dit vrijwel niet mogelijk is.

En ik ben heel blij.
Ik sta doodsangsten uit wekenlang ivm de ptss. Ik hoor echte bommen die me terug werpen in een bizarre geschiedenis. Maar let wel,; ik heb het dan over het zware illegale vuurwerk

Raver

Badass junkie
Het standaard vuurwerk hier was niet eens zo slecht (en dat uit mijn mond).
Maar er zijn zoveel bommen die schade en letsel aanrichten uit de illegaliteit.

Precies om deze rede vind ik de keuze voor een volledig verbod frustrerend. Wetende dat het werkelijke probleem niet ligt bij de producten die er in Nederland worden verkocht.

Maar hoe gaan ze het handhaven?
Ik vrees dat dit vrijwel niet mogelijk is.

Ben er ook bang voor.... Ik volg een beetje de ontwikkelingen. Er zijn teveel liefhebbers, te weinig politie en teveel (illegaal) vuurwerk aanbod en kennis.

En ik ben heel blij.
Ik sta doodsangsten uit wekenlang ivm de ptss. Ik hoor echte bommen die me terug werpen in een bizarre geschiedenis. Maar let wel,; ik heb het dan over het zware illegale vuurwerk

Dat is ook verschrikkelijk voor je man. Had graag gezien dat je er niet zo'n last van had gehad. Helaas is dat wel de realiteit. Maar je geeft het zelf al aan, het is al zwaar illegaal. Dus dat zal jammer genoeg de eerste jaren vermoedelijk alleen maar toenemen.

Casrus

DF-koning
Ik verwacht dat we d'r weer een hele bubs autonomen bijkrijgen.

Maar er blijft toch nog wel wát over?

Kordie

DF-koning
Precies om deze rede vind ik de keuze voor een volledig verbod frustrerend. Wetende dat het werkelijke probleem niet ligt bij de producten die er in Nederland worden verkocht.

Daarom vind ik het lullig voor bv jou.
Mensen met medische klachten als mij hebben veel minder last van Nederlands vuurwerk. Daardoor zal ook niet de SEH overlopen.

Wordt er nu niet gesproken over Europees verbod? Dat je het ook niet in de buurlanden kan kopen?

Neo-Shulginist

Badass junkie
Daarom vind ik het lullig voor bv jou.
Mensen met medische klachten als mij hebben veel minder last van Nederlands vuurwerk. Daardoor zal ook niet de SEH overlopen.

Wordt er nu niet gesproken over Europees verbod? Dat je het ook niet in de buurlanden kan kopen?

Een aanzienlijk deel van de vuurwerkslachtoffers is getroffen door legaal vuurwerk.

Schermafbeelding 2025-07-02 om 09.00.23.png

• Like

Neo-Shulginist

Badass junkie
Ik ben ook hoogst verbaasd over waarom die internationale handel niet meer prioriteit krijgt. Ik bedoel, mensen rijden in principe rond met bomauto's. Ondertussen gaat het leeuwendeel van de politie-capaciteit op aan drugstransporten, en zie ik ook heel weinig diplomatieke druk vanuit Den Haag op andere EU-lidstaten om hun vuurwerkverkoop aan te pakken. Terwijl cobra's gebruikt worden voor allerlei aanslagen, dus je zou best terrorismewetgeving kunnen gebruiken ter onderbouwing waarom je assistentie nodig hebt van je buurlanden. Nou is in het geval van de cobra's de Italiaanse producent wel zo aangepakt (zij het veel te laat). Maar die Belgische winkels zijn ook nogal raar dat dat zo mag bestaan. Dan kan België wel steen en been klagen over de drugs uit Nederland. Laten wij dan eens klagen over die Belgische bommen.

• Like

Casrus

DF-koning
Ik ben ook hoogst verbaasd over waarom die internationale handel niet meer prioriteit krijgt. Ik bedoel, mensen rijden in principe rond met bomauto's. Ondertussen gaat het leeuwendeel van de politie-capaciteit op aan drugstransporten, en zie ik ook heel weinig diplomatieke druk vanuit Den Haag op andere EU-lidstaten om hun vuurwerkverkoop aan te pakken. Terwijl cobra's gebruikt worden voor allerlei aanslagen, dus je zou best terrorismewetgeving kunnen gebruiken ter onderbouwing waarom je assistentie nodig hebt van je buurlanden. Nou is in het geval van de cobra's de Italiaanse producent wel zo aangepakt (zij het veel te laat). Maar die Belgische winkels zijn ook nogal raar dat dat zo mag bestaan. Dan kan België wel steen en been klagen over de drugs uit Nederland. Laten wij dan eens klagen over die Belgische bommen.

Bomauto's? Tesla's?

Neo-Shulginist

Badass junkie
Ik kan wel janken. Liefhebber en ondernemer in de vuurwerkbranche. Als kleine jongen is deze passie ooit ontstaan en nooit meer weg geweest. 8 uurtjes per jaar hadden we nog maar, vele producten waren al verboden en dan toch is het niet gelukt de traditie in stand te houden. Mede mogelijk gemaakt door illegaal vuurwerk en een hoop mensen die het niet op een gezonde veilige manier kunnen afsteken.
In het vuurwerkverbod zie ik weer dezelfde ingesleten reactiepatronen als in het drugsbeleid. Er wordt meteen gegrepen naar een stok om mee te slaan en een totaalverbod. Dit om een heel populair gebruik aan te pakken. Terwijl het probleem veiligheid is.

Ik zou zeggen: de staat is toch verantwoordelijk voor de veiligheid? Er zijn best manieren om dat te regelen. Zo zat ik te denken aan gemeentelijke vuurwerkzones waar mensen wél vuurwerk mogen afsteken. Ditzelfde denk ik altijd bij het drugsbeleid: zorg dat er (relatief) veilige plekken zijn waar mensen drugs kunnen gebruiken, maar die zijn afgesloten van de algemene bevolking zodat die niet ongewenst daarmee in aanraking komt. In het geval van vuurwerk kan je vuurwerkzones dan onder toezicht stellen van pyrotechnici die toezicht houden op de manier waarop vuurwerk word afgestoken. Net zoals dat je EHBO en beveiliging hebt op festivals.

Maar onze regeringen vinden dat soort ideeën te ingewikkeld ofzo, en hebben zelf behoefte aan een eenduidige 'oplossing' die waarschijnlijk niet tot veel meer controle gaat leiden en daardoor ook tot veel ongewenste neveneffecten. Het verschil is dan alleen dat de overheid zelf niet aansprakelijk kan zijn als er iets mis gaat. Dus het is juridisch lekker afgedekt. Alle problemen zijn de schuld van burgers. Zo, opgelost.

ljuv

DF-koningin
Zo zat ik te denken aan gemeentelijke vuurwerkzones waar mensen wél vuurwerk mogen afsteken.
Dit is vaker geprobeerd… sowieso in Rotterdam maar ik dacht ook in andere steden. En dat is gewoon niet te handhaven, mega ineffectief. En dat is sowieso ook nu het probleem toch: lastig om direct te bewijzen of iets wel of geen illegaal vuurwerk is. Straks ben je gewoon strafbaar als je ook maar iets afsteekt: stuk makkelijker te beslissen, zeker vooraf.

Maar goed… gaan we met deze wijziging ineens vriendelijker, of bijvoorbeeld “normaal” om met onze hulpverleners? Of… met elkaar? I do not think so. Het is inderdaad geen oplossing voor het probleem.

Zelf ben ik wel groot voorstander van het totaalverbod, maar om meer ideologische redenen. En de partijen die de wet hebben ingediend (het is namelijk een initiatiefwet) hebben diezelfde idealen. Lijkt me dus vooral dat zij de huidige problematiek goed hebben kunnen inzetten om politieke medestanders te vinden.

Neo-Shulginist

Badass junkie
Straks ben je gewoon strafbaar als je ook maar iets afsteekt: stuk makkelijker te beslissen, zeker vooraf.
Dit is dus wat ik bedoel met dat er kennelijk voor beleidsmakers behoefte is aan eenduidigheid.

Voor de effectiviteit van besluiten moet je ook rekening houden met de legitimiteit. Je kan wel om -je eigen- ideologische redenen een besluit erdoorheen drukken. Maar als grote groepen dat besluit niet ondersteunen, dan zullen er zeer veel machtsmiddelen nodig zijn om dat besluit te handhaven. Als je het hebt over ineffectiviteit dan denk ik dus vooral daaraan.
Je ziet het resultaat ook in het drugsbeleid. Burgers ondersteunen die besluiten niet, waardoor nu meer dan de helft van de capaciteit van justitie opgaat aan drugszaken en alsnog er volop drugs verkrijgbaar zijn en gebruikt worden, plus alle neveneffecten van het handhaven. Dan kan het wel lekker duidelijk zijn voor oom agent. Maar echt beter wordt situatie er niet op.

Als je zegt dat beveiligde vuurwerkzones in Rotterdam geprobeerd zijn en niet werken, dan vind ik dat wel HEEL snel is opgegeven om een wens van een groot deel van de bevolking te balanceren tegen andere wensen en plichten.

Naar wat ik begrepen heb, zijn er verschillende vuurwerkvrije zones ingesteld, die dan steeds werden uitgebreid. Dat is precies het tegenovergestelde van wat ik voorstel, namelijk beveiligde vuurwerkzones. Volgens mij is dat niet geprobeerd en is dat wel te handhaven. Bestuurder willen het alleen niet omdat ze vrezen dat ze dan aansprakelijk worden voor dingen die misschien mis kunnen gaan. Dan wentelen ze liever hun -formele- verantwoordelijkheden af op burgers, waarmee ze een chaos situatie veroorzaken. Maar daar zijn zij dan tenminste niet meer verantwoordelijk voor. Want "ik heb gezegd dat het niet mag!" 😱

ljuv

DF-koningin
voor beleidsmakers
Maar lijkt me eerder wat de uitvoering/politie wil, toch? Waar misschien wel veel te snel naar geluisterd wordt hoor, daar niet van.

Maar als grote groepen dat besluit niet ondersteunen
om een wens van een groot deel van de bevolking te balanceren tegen andere wensen en plichten
Ja naja, behalve dat uit opiniepeilingen al een hele poos blijkt dat een heul groot deel van Nederland het eigenlijk wel een goed idee vindt, zo’n vuurwerkverbod. En nog maar minder dan een kwart echt tegen is.

ljuv

DF-koningin
Doorgaans ook gespekt met allerlei slachtofferschap van 'boehoe, mensen hebben geen respect meer voor autoriteit'.
Dit is toch ook gewoon zo. Volgens mij zit hier de essentie van het probleem ja. Als we wel gewoon normaal met elkaar om konden gaan, was dit verbod er nooit gekomen.

mandragora

Badass junkie
Emeritus Mod
Ik ben helemaal niet tegen zo´n verbod, als ik zie welke invloed vuurwerk bv heeft op mijn hond, de paarden in de weiden rond mijn huis en vast ook voor andere ´huis´dieren kan ik er alleen maar blij voor zijn.
Mijn hond straalt doodsangsten uit en kruipt bibberend onder de tafel, er zijn paarden in de buurt die wel eens uitgebroken zijn puur uit paniek en angst.
Het kan mensen/kinderen verwonden die er te weinig kennis van hebben.
En het word dan ook weer gebruikt als ´pest´wapen om af te vuren op hulpdiensten/politie of weet ik veel wat.

Er bestaat tegenwoordig ook geluidloos vuurwerk, dat zou een beter alternatief zijn.
Of dat er op bepaalde grote plekken in de stad ofzo een show word gegeven georganiseerd door de stad daar kan ik me dan nog in vinden maar dan weer liefst geluidloos of bv een lasershow.

Maar dat gewoon iedereen zomaar op elke plaats of in z´n achtertuin vuurwerk kan afsteken dat vind ik al langer een slecht idee

• Like

ljuv

DF-koningin
Of dat er op bepaalde grote plekken in de stad ofzo een show word gegeven georganiseerd door de stad daar kan ik me dan nog in vinden maar dan weer liefst geluidloos of bv een lasershow.
Dit gebeurde natuurlijk al en was een van de voorwaarden van sommige partijen om in te kunnen stemmen. Daarnaast is er nu ook een amendement aangenomen waarbij (buurt)verenigingen wordt toegestaan om als organisatie, bijvoorbeeld op een buurtfeest, een uitzondering toe te staan. Zo mogen particulieren die zich verenigen toch zelf vuurwerk afsteken. Klinkt een beetje als:
Zo zat ik te denken aan gemeentelijke vuurwerkzones waar mensen wél vuurwerk mogen afsteken

Maar verder: he-le-maal met je eens. Bizar wat we (huis)dieren ermee aandoen. En als het nou gewoon een uurtje was, met de jaarwisseling, dan valt er denk ik nog omheen te werken. Maar het klinkt wékenlang als een oud mijnenveld met acrobaten erop. Om nog maar te zwijgen over de hoeveelheid fijnstof die vrijkomt… mega schadelijk voor een oaar seconde plezier.

Neo-Shulginist

Badass junkie
Ja naja, behalve dat uit opiniepeilingen al een hele poos blijkt dat een heul groot deel van Nederland het eigenlijk wel een goed idee vindt, zo’n vuurwerkverbod. En nog maar minder dan een kwart echt tegen is.
Minder dan een kwart is tegen - mits er lokale vuurwerkshows worden geregeld en er mogelijkheden zijn voor verenigingen om vuurwerk af te steken. Er zullen verder vast (asociale) fanatiekelingen zijn die gewoon vuurwerk willen afsteken net waar het hen uitkomt. Dat zoiets anderen tot last is, bezorgt hen alleen maar meer pret. Ik kan het weten, want zo was ik ook toen ik 16 was. Maar goed, tegen dat soort lui mag je van mij best handhaven, want als jij geen rekening wil houden met anderen, waarom moeten anderen jou dan wel alle vrijheid geven?
Toch moet je ervoor zorgen dat die groep asociale fanatiekelingen niet te groot wordt. Enerzijds kan je dat doen door de mogelijkheden om aan vuurwerk te geraken te beperken, middels diplomatieke betrekkingen en grenscontroles. Je zult dan ook voldoende capaciteit vrij moeten maken om te handhaven. En als je dan ook nog plekken inricht waar je de fanatiekelingen op sociale(re) manieren vuurwerk kunt laten afsteken, dan denk ik dat je hebt gedaan wat je kunt om de problemen te verminderen. Tenminste, als je dan ook nog bereid bent om te evalueren en eventueel beleid af te stemmen op wat (niet) werkt in de praktijk.

Neo-Shulginist

Badass junkie
enkel nog cobra's etc dus, gaat wat worden... verwacht ook veel meer gewonden.
Wat heeft meegespeeld in het besluit om consumentenvuurwerk te verbieden is dat tijdens de coronalockdowns er verrassend weinig incidenten waren - en er toen ook een vuurwerkverbod gold. Voordien hield iedereen zoiets voor onmogelijk. Maar het is al eens eerder gedaan, en gelukt, dus misschien zijn er op lange termijn ook successen te behalen.

Casrus

DF-koning
Wat heeft meegespeeld in het besluit om consumentenvuurwerk te verbieden is dat tijdens de coronalockdowns er verrassend weinig incidenten waren - en er toen ook een vuurwerkverbod gold. Voordien hield iedereen zoiets voor onmogelijk. Maar het is al eens eerder gedaan, en gelukt, dus misschien zijn er op lange termijn ook successen te behalen.

Het effect van na-de-lockdown duurt vast niet eeuwig.

Het is een soort belletje lellen, maar dan met een veel hardere bel. En in mijn geval dan niet bij iemands voordeur.

Was het gevaarlijk?

Mindless

DF-koning
Zweefkees
Emeritus Mod
Top Tripreporter
Of de chaos moet zo extreem worden tijdens oudjaarsavond dat toch blijkt dat vuurwerk toestaan de betere optie is.
We weten dus wat te doen.

Maar serieus:

Ik sta hier gemengd in. Ook ik ben een hele grote vuurwerk fan geweest. Tientallen jaren met grote passie mee bezig geweest. Tegelijkertijd heb ik ook in de nabije omgeving mensen meegemaakt die zichzelf gruwelijk verminkt hebben met vuurwerk. Ook onschuldigen die slachtoffer werden van vuurwerk van anderen. En dan heb je nog de lui die met vuurwerk naar hulpdiensten lopen te smijten (die mogen van mij echt jaren de bak in). En dan nog alle dieren die in angst zitten, mensen met een trauma van een oorlog die al die knallen elk jaar weer moeten doorstaan, alle overlast en rotzooi die het geeft.

Ergens ben ik voor dit verbod op particulier gebruik van vuurwerk. Maar ik begrijp heel goed hoe klote dit verbod is voor vuurwerk fanaten.

Mindless

DF-koning
Zweefkees
Emeritus Mod
Top Tripreporter
Voor anderen? Nee. Maar op een gegeven moment vond ik vuurwerk alleen nog maar leuk als het voor mezelf gevaarlijk was. Dat is het moment dat ik ermee ben gestopt.
It's all fun and games tot die fietsbel waar je een strijker onder hebt gelegd in je oog schiet en je met 1 oog verder moet.

Heb dit meegemaakt met een buurjongen. En alsnog vele jaren daarna zelf met vuurwerk gestunt. Ikzelf ben lucky geweest (ook niemand anders ermee geschaad) maar zo blijkt wel dat een vuurwerk verbod ook goed zal gaan doen, want op die leeftijd denk je echt dat jij altijd degene zal zijn die niets overkomt.

Maar dat dacht die ene man die hier twee jaar geleden zijn hele zicht én gehoor kwijt is geraakt door legaal particulier vuurwerk waarschijnlijk ook. Zal zijn eigen kinderen nooit weer zien of horen.

Kordie

DF-koning

Was er toen niet veel illegaal vuurwerk?

N3K0

Badass junkie
It's all fun and games tot die fietsbel waar je een strijker onder hebt gelegd in je oog schiet en je met 1 oog verder moet.

Heb dit meegemaakt met een buurjongen. En alsnog vele jaren daarna zelf met vuurwerk gestunt. Ikzelf ben lucky geweest (ook niemand anders ermee geschaad) maar zo blijkt wel dat een vuurwerk verbod ook goed zal gaan doen, want op die leeftijd denk je echt dat jij altijd degene zal zijn die niets overkomt.

Maar dat dacht die ene man die hier twee jaar geleden zijn hele zicht én gehoor kwijt is geraakt door legaal particulier vuurwerk waarschijnlijk ook. Zal zijn eigen kinderen nooit weer zien of horen.
Je bent een rund als je met vuurwerk stunt.

Mooie reclames van vroeger.

Mindless

DF-koning
Zweefkees
Emeritus Mod
Top Tripreporter
@N3K0

Ik ben vaak niet serieus maar dit is echt niet een grappig onderwerp. Mensen die zichzelf en erger: anderen voor het leven verminken. Mijn nichtje is deels blind geraakt door vuurwerk dat vlakbij haar ontplofte. Had zelf nog nooit vuurwerk gebruikt.

Diegene hier in de buurt die zijn belangrijkste zintuigen kwijt is geraakt, dat is werkelijk tragisch. Was een oorlogsveteraan: komt heel thuis en raakt voor het leven verminkt door siervuurwerk.

Maar klopt ja: je bent een rund als je met vuurwerk stunt. Ik ben ook een rund geweest.

Maar serieus: wat verwacht je van kleine (en grotere) jochies. Ik dacht toen ook dat ik untouchable was. Mannen zijn vaak stupid wat dit betreft. Mede daarom ben ik ook voor het verbod: in de praktijk kunnen en zullen velen er niet verantwoord mee omgaan. Maar zoals gezegd: ik sta er ook verdeeld in. De vuurwerk traditie heeft ook een mooie kant.

ljuv

DF-koningin
mits er lokale vuurwerkshows worden geregeld en er mogelijkheden zijn voor verenigingen om vuurwerk af te steken
En die mogelijkheid is er… nu zelfs vastgelegd in de wet.
Zelfs van de achterban van de partijen die fel tegen waren zegt meer dan de helft het verbod te steunen he.

Je doet ook alsof het helemaal niet effectief is, maar dat is natuurlijk ook niet helemaal waar. Tuurlijk zal niet van de een op de andere jaarwisseling iedereen zich ineens aan de regels houden of zijn er spontaan 0 ongelukken… Maar in de coronajaren, toen er ook een landelijk verbod gold, waren er zo’n 75% minder verwondingen. En ook toen had je een zeer vocale minderheid die zich niet aan de regels hield.
Kee deze reactie kwam nadat ik voorgaande getypt had… maar dit dus inderdaad. Hoezo zou het dan ineffectief zijn volgens jou?

Toch moet je ervoor zorgen dat die groep asociale fanatiekelingen niet te groot wordt.
Dat klopt, maar ik denk dat ze dat al behoorlijk hebben geprobeerd middels de aanpassingen aan de initiatiefwet, toch? En ja hoe dat uit zal pakken… we shall see? Ik denk in elk geval dat komende jaarwisseling bij wijze van afscheid een knalfestijn wordt ahahaha. Misschien steek zelfs ik er wel eentje af voor het idee.

Ik ben er niet rouwig om, maar ik snap dat het wel heel jammer is om van deze traditie afstand te nemen als je zo’n fanatiekeling bent (geweest). En ik snap dat je dan de overheid vervloekt met deze wet. Aan de andere kant blijven twee gedachten hangen:
- zou je niet pissig moeten zijn op die mensen die het voor al die anderen verstierden? zou het geen incentive moeten zijn om elkaar weer meer aan te spreken op ongewenst gedrag, m.n. tegen hulpverleners?
- het is onwennig en eventjes moeilijk en pijnlijk, maar het is toch niet gek of slecht om afscheid te nemen van tradities die mensen schaden?

ljuv

DF-koningin
@N3K0

Ik ben vaak niet serieus maar dit is echt niet een grappig onderwerp. Mensen die zichzelf en erger: anderen voor het leven verminken. Mijn nichtje is deels blind geraakt door vuurwerk dat vlakbij haar ontplofte. Had zelf nog nooit vuurwerk gebruikt.

Diegene hier in de buurt die zijn belangrijkste zintuigen kwijt is geraakt, dat is werkelijk tragisch. Was een oorlogsveteraan: komt heel thuis en raakt voor het leven verminkt door siervuurwerk.

Maar klopt ja: je bent een rund als je met vuurwerk stunt. Ik ben ook een rund geweest.

Maar serieus: wat verwacht je van kleine (en grotere) jochies. Ik dacht toen ook dat ik untouchable was. Mannen zijn vaak stupid wat dit betreft. Mede daarom ben ik ook voor het verbod: in de praktijk kunnen en zullen velen er niet verantwoord mee omgaan. Maar zoals gezegd: ik sta er ook verdeeld in. De vuurwerk traditie heeft ook een mooie kant.
Allebei echt heel heftig zeg jesus christ. En dit was dan nog gewoon legaal vuurwerk ook als ik t zo lees?!!

Bovenaan