vraagje seroquel xr

njirem

Belezen gebruiker
hoj ik heb een vraagje
ik heb een potje seroquel xr 50. De langwerkende versie dus.
Nu is het zo dat ik liever ir heb, om eens te kunnen slapen of na een nacht hard gaan.
Mijn idee was dus om ze te verpulveren en het zo als ir in te nemen.
De hoofvraag is echter, hoeveel seroquel zit er daadwerkelijk in 1 zo'n pil? Want als ik me niet vergis is het toch de bedoeling dat er een constante dosering 50 mg in je bloedspiegel zit. Betekend dit dat er bijv geleidelijk telkens wat seroquel wordt vrijgegeven, 50 mg en dan om de twee uur 10 mg, of iets in die geest? Dat zou dus betekenen dat er veel meer seroquel in zo'n pil zit dan 50 mg. Of zie ik dat verkeerd?
Ik wil niet per ongeluk na het verpulveren veel meer seroquel binnen krijgen want 50 mg ruim voldoende en ik wil niet per ongeluk 14 uur slapen en op mijn werk als een zombie rond lopen de volgende dag.
Alvast bedankt :)

Psychedelibee

Badass junkie
Oppersjamaan
Emeritus Mod
Tripreporter
Ik denk dat je dat verkeerd ziet, als er op staat 50mg dan zit dat er ook gewoon in. Alleen wordt in dit geval de 50mg geleidelijk afgegeven, tenzij je ze crusht uiteraard.

Exceptional Insight

DF-koning
Emeritus Mod
Psychedelibee zei:
Ik denk dat je dat verkeerd ziet, als er op staat 50mg dan zit dat er ook gewoon in. Alleen wordt in dit geval de 50mg geleidelijk afgegeven, tenzij je ze crusht uiteraard.
Dat sowieso. Als er 50 op staat, zit er 50 in.

MeejheM

Badass junkie
Volgens mij zijn tegenwoordig veel van die XR, Time-Release of Retard tabletten opgebouwd uit een of andere matrix die ondanks pletten nog steeds vertraagd afgeeft. Of Quetiapine ertussen zit zou ik niet weten aangezien het tegenwoordig door veel verschillende generieke fabrikanten verstrekt wordt.

Je zou zeggen hoe meer stukjes de pil uit bestaat dat de oppervlakte afgifte enorm toe zou nemen. Waarschijnlijk als in de bijsluiter staat dat je ze niet moet breken of op kauwen, dat het wel sneller werkt.

Ik wil niet per ongeluk na het verpulveren veel meer seroquel binnen krijgen want 50 mg ruim voldoende en ik wil niet per ongeluk 14 uur slapen en op mijn werk als een zombie rond lopen de volgende dag.
Van de vertraagd afgevende pillen denk ik dat je langer doorslaapt en effect merkt. Als je ze voor het inslapen gebruikt is het jammer dat je de XR versie hebt. Quetiapine blijft toch wel even in je bloed zitten, vooral als je ze regelmatig gebruikt.

Tijdloos

DF-koning
Tripreporter
MeejheM zei:
Volgens mij zijn tegenwoordig veel van die XR, Time-Release of Retard tabletten opgebouwd uit een of andere matrix die ondanks pletten nog steeds vertraagd afgeeft. Of Quetiapine ertussen zit zou ik niet weten aangezien het tegenwoordig door veel verschillende generieke fabrikanten verstrekt wordt.

MeejheM zei:
Quetiapine blijft toch wel even in je bloed zitten, vooral als je ze regelmatig gebruikt.

Bij sommige tabletten werk(te) het om er poeder van te maken en in capsule te doen zodat het korter en sterker werkt.

Maar onder andere Pfizer (en misschien meerdere farmaceutische bedrijven) hebben daar ook al een oplossing voor.

Er zijn een aantal medicatie die een piek hebben andere een bloedplasma die lang(er) consequent is. Voorbeeld Midazolam en Oxazeam die een piek hebben en diazepam geen piek heeft in het bloed met actieve stoffen soms word euforie zelfs waargenomen.

Goed sorry voor offtopic maar haakte hier deels op in en verveelde me.
Je kan er een malen tot poeder en een kwart (of de helft) nemen zie je of het helpt op een verantwoorde manier als je een weegschaal hebt tenminste.

MeejheM

Badass junkie
op een tablet quetiapine 50mg is een kwart of de helft niet zo heel belangrijk, 25mg is de laagste dosering die je kan krijgen. dus als je eerst de pil door de helft zou breken of in kwartjes(of net wat je overhoud) en dan dat vermaalt heb je denk ik geen weegschaal nodig. op het oog zou dan goed genoeg moeten zijn.

Waarschijnlijk als in de bijsluiter staat dat je ze niet moet breken of op kauwen, dat het wel sneller werkt.

Dat blijft mijn beste advies, maar ik gebruik al meer dan 10 jaar quetiapine(toen nog seroquel), en heb al genoeg generieke varianten gebruikt(nooit time-released trouwens), ik lees de bijsluiters al jaren niet meer.

njirem

Belezen gebruiker
bedankt voor het antwoord.
Maar ik kan hieruit dus opmaken dat wanneer ik de pil in zijn geheel neem, er op geen enkel moment 50mg in mijn bloed zal zitten?

Weet iemand waar ik de tijdslijn van afgifte kan vinden?

Bovenaan