Vraag over behandeling

Flameon

Badass junkie
Als je verslaafd bent aan drugs dan kun je hier voor in behandeling gaan. Ik werk zelf in deze sector en welke behandelingen er allemaal zijn is mij niet vreemd. Echter kom ik er de laatste tijd steeds meer achter dat deze behandelingen voor volwassen zijn, en ik denk dat het programma voor jongeren aangepast zal moeten worden.

Waarom denken jullie dat een behandelprogramma voor volwassenen niet werkt bij jongeren?

Arizona

Bewuste gebruiker
Ik denk niet zozeer dat behandelingen alleen voor volwassenen of voor jongeren zijn, de ziekte verslaving is voor iedereen hetzelfde. Of je nu oud of jong bent, de behandeling is dan logischerwijs ook hetzelfde. Wel kan er per individu gekeken worden wat voor extra zaken de aandacht moeten hebben. Daarnaast kan ik me ook zo voorstellen dat het prettig met leeftijdsgenoten te delen, in die zin zou je aparte jongeren, volwassenen en ouderengroepen kunnen creeren. Maar de behandeling op zich, hoeft niet te verschillen.

Hoe zie jij het? Welke aanpassingen zou jij graag zien t.a.v. de huidige behandelingen t.o.v. jongeren?

ik doe mijn best

Bewuste gebruiker
Flameon zei:
Als je verslaafd bent aan drugs dan kun je hier voor in behandeling gaan. Ik werk zelf in deze sector en welke behandelingen er allemaal zijn is mij niet vreemd. Echter kom ik er de laatste tijd steeds meer achter dat deze behandelingen voor volwassen zijn, en ik denk dat het programma voor jongeren aangepast zal moeten worden.

Waarom denken jullie dat een behandelprogramma voor volwassenen niet werkt bij jongeren?
Over wat voor drugs praat je dan.En welke leefstijdgroep dan.Jongeren tot 16-jaar,of jongeren tot 18-jaar,of 27-jaar.Als de hulpverlener je een ander inzicht wil laten zien,speelt dan de leeftijd een rol!!!.Ik zelf denk dat een Ghb-verslaving juist meer afgestemd is op jongeren.Terwijl ik een hero-verslaving juist achterhaald vindt.Die is idd afgestemd op de wat ouderen,mede omdat er niet echt veel hero-verslaafden bij komen.

artwork

Experimenterende gebruiker
Ik denk omdat jongeren zich nog niet helemaal hebben doorontwikkeld ook groeien de hersens nog. Denk ook dat gebruik en met name excesief gebruik de ontwikkeling van de persoonlijkheid stopt of remt. Dus jongeren hebben minder inzichten als een volwassenen. Dus ook met betrekking tot verslaving vraag ik me af of ze ernst ervan wel goed kunnen inschatten denk het niet.
Denk dat jongeren moeilijker te motiveren zijn om een traject af te maken.

ik doe mijn best

Bewuste gebruiker
artwork zei:
Ik denk omdat jongeren zich nog niet helemaal hebben doorontwikkeld ook groeien de hersens nog. Denk ook dat gebruik en met name excesief gebruik de ontwikkeling van de persoonlijkheid stopt of remt. Dus jongeren hebben minder inzichten als een volwassenen. Dus ook met betrekking tot verslaving vraag ik me af of ze ernst ervan wel goed kunnen inschatten denk het niet.
Denk dat jongeren moeilijker te motiveren zijn om een traject af te maken.
Ja,ben ik het wel mee eens.

Arizona

Bewuste gebruiker
artwork zei:
Ik denk omdat jongeren zich nog niet helemaal hebben doorontwikkeld ook groeien de hersens nog. Denk ook dat gebruik en met name excesief gebruik de ontwikkeling van de persoonlijkheid stopt of remt.
Dat klopt, iemand die op 14 jarige leeftijd is begonnen met drugsgebruik en nu 45 is heeft een enorme ontwikkelingsachterstand, te vergelijken met iemand van 14 jaar. Je kan je hierdoor afvragen of je zo'n iemand anders moet behandelen, dan een 14-jarige.

weyoun22

Bewuste gebruiker
Arizona zei:
artwork zei:
Ik denk omdat jongeren zich nog niet helemaal hebben doorontwikkeld ook groeien de hersens nog. Denk ook dat gebruik en met name excesief gebruik de ontwikkeling van de persoonlijkheid stopt of remt.
Dat klopt, iemand die op 14 jarige leeftijd is begonnen met drugsgebruik en nu 45 is heeft een enorme ontwikkelingsachterstand, te vergelijken met iemand van 14 jaar. Je kan je hierdoor afvragen of je zo'n iemand anders moet behandelen, dan een 14-jarige.

Tuurlijk is er wel een enorme achterstand maar denk dat er ondanks de drugs toch wel een paar jaar volwassenheid bij zijn gekomen. Je kan mij niet wijsmaken dat de ontwikkeling al die jaren letterlijk 0% is geweest.

sebatian

Bewuste gebruiker
Flameon zei:

Moet worden is een understatement en denk als je daarin werkzaam bent heb je toch ideen?
Trouwens voor volwassenen schort er ook ook nog veel aan als je gewoon naar statstieken kijkt van successen
Anyway gezien in klniniek met hardrugs gaat sneller en met alcohol na 15 of 20 jaar gebruik
Met jongeren vaak meerdere problemen, ouders, family, eetproblemen en andere sociale problemen; na je 18de beschouwd als volwassenen voor de wet

Chris Pontius

Badass junkie
Flameon zei:

Er zijn toch ook speciale jongeren programma's?

Petrovic

Badass junkie
Emeritus Mod
Tripreporter
Chris Pontius zei:
Flameon zei:

Er zijn toch ook speciale jongeren programma's?
Ismokex ging naar zo'n programma/ behandeling right?
Jongeren hebben andere soort problemen vaak naast het gebruik en keren na het programma ook vaak in een andere soort wereld terug.

Arizona

Bewuste gebruiker
weyoun22 zei:
Tuurlijk is er wel een enorme achterstand maar denk dat er ondanks de drugs toch wel een paar jaar volwassenheid bij zijn gekomen. Je kan mij niet wijsmaken dat de ontwikkeling al die jaren letterlijk 0% is geweest.

Ja ik chargeer, maar vergis je niet wat de achterstand is, alcohol en drugs stopt de groei enorm. Onderzoeken zullen moeten uitwijzen wat de achterstand precies is bij het individu. Maar als iemand op jonge leeftijd begint, wordt de groei vrijwel gestagneerd. Dit wil niet zeggen, dat iemand van 45 jaar veel meer levenservaring heeft dan iemand van 14, dat valt niet te ontkennen.

De emotionele groei bijvoorbeeld stagneert bijna volledig als iemand op jonge leeftijd begint met D&D. Ik heb het dan over personen die wekelijks gebruiken.

sebatian

Bewuste gebruiker
Uitzending van netwerk 2 augustus 2007
Ze zijn tussen de 12 en 20 jaar en zwaar verslaafd. Tot voor kort was er binnen de verslavingszorg voor dit soort jongeren alleen plaats tussen de volwassenen, en dat werkte niet. Afgelopen januari opende Brijder Verslavingszorg in Den Haag de eerste afkickkliniek speciaal voor jongeren. Hoe werkt het? En hoe moeilijk is afkicken? Netwerk volgde gedurende een aantal maanden de behandeling van Charlotte, Nino en anderen

Flameon

Badass junkie
Thanks voor de goeie berichten!
Er zijn inderdaad behandelingen voor jongeren, tot 21 jaar. En dan de volwassenen.
Er is echter weinig verschil tussen de behandelingen, alleen worden ze anders gebracht.
We zijn nu hard aan het brainstormen wat nu goed is voor jongeren en wat voor oudere. Want in 2011 gaat er qua behandeling een hoop veranderen bij ons binnen de kliniek.
Het doel moet worden minder terugval en behandeling waar mensen zich op het gemak voelen

TokoBali2

Belezen gebruiker
Ik kreeg wel voorrang bij de verslavingszorg omdat ik 21 ben. Verder weet ik eigenlijk niet of ik een hele andere behandeling krijg. Ik heb namelijk individuele, ambulante zorg, dus ik heb geen vergelijkingsmateriaal. Verder moet je jongeren misschien iets langer begeleiden, maar dat is mijn gevoel, dat ik ook niet met overtuigende argumenten kan onderbouwen. :P

TokoBali2

Belezen gebruiker
Ik denk het ook, ben ook blij dat ik niet de kliniek in moest. Maar het moet inderdaad wel mogelijk zijn. Ik heb me al vrij snel aangemeld toen ik merkte dat de wiet een alles overheersend probleem werd. Maar als ik weer de fout in ga en toch een kliniek in moet, doe ik dat graag. Alles beter dan mijn nuchterheid te verprutsen door halve maatregelen te nemen.

Flameon

Badass junkie
Het grote voordeel van ambulant is dat het 1 op 1 begeleiding is en dat is mijn inziens toch de beste begeleiding. In en kliniek kun je dat niet bieden, want dan zijn er nog 16 andere bv om je heen. Waar je vaak ook weer onbewust door wordt meegesleurd in gedachten of handelen. Ik ken genoeg mensen die met een alcoholprobleem komen en de kliniek verslaving en er bv een coke probleem bij hebben

TokoBali2

Belezen gebruiker
Cross-addiction is natuurlijk altijd een gevaar, maar als je in de kliniek ook nog eens contacten op doet, die je beter niet had kunnen hebben, kan het inderdaad snel gaan.

sebatian

Bewuste gebruiker
totaal niet mee eens 1 op 1 behandeling prima maar in rehabs / klinieken is steun of vertrouwen van anderen die beter inlevingsvermogen hebben, of sneller kunnen onderkennen wanneer je begint terug te vallen met behandelaars kan je nog een 'verhaal' houden mede gebruikers weten daar doorheen te prikken

Tenslotte qua opleidingen voor gekwalificeerd personeel valt tegen vaak van psychology
en/of medische wereld, weing ervaringsdeskudigen; in buitenland beter, en behoor je als behandelaar eerst 3 maanden als client mee te draaien, verandert wel iets in nederland maar zijn nog zoekende

Arizona

Bewuste gebruiker
Flameon zei:
Het grote voordeel van ambulant is dat het 1 op 1 begeleiding is en dat is mijn inziens toch de beste begeleiding. In en kliniek kun je dat niet bieden, want dan zijn er nog 16 andere bv om je heen. Waar je vaak ook weer onbewust door wordt meegesleurd in gedachten of handelen. Ik ken genoeg mensen die met een alcoholprobleem komen en de kliniek verslaving en er bv een coke probleem bij hebben

ik ben van mening dat groepsbehandeling voor verslaving heel goed werkt. Zeker i.c.m. het 12 stappenprogramma, daar heb je de groep zelfs nodig. het delen van verhalen van addicts onderling is van grote therapeutische waarde, daarnaast kan je met een counsellor 1 op 1 gesprekken hebben als dat nodig mocht zijn. Ik ken klinieken waar dit zo geregeld is. En zelf kan je dit regelen door naar AA, NA, CA etc. meetings te gaan en ambulante hulp met een verslavings-counsellor.

En wat je zegt m.b.t. cross addiction, dat is een verslaafde eigen, dit zal ook gebeuren als de persoon niet de verhalen van anderen hoort. Je bent nou eenmaal verslaafd, of dat nou aan middel A of B is. Cross addiction heeft m.i. niet te maken met meegesleurd worden in gedachten of handelen van anderen, maar met de ziekte waar je aan lijdt.

Ben jij bekend met het 12 stappen programma? En vind jij dit programma geschikt voor jongeren?

TokoBali2

Belezen gebruiker
Ik heb alleen gezegd dat je in een kliniek contacten op kunt doen om aan andere drugs te komen die een cross-addiction tot gevolg kunnen hebben. Tuurlijk kan cross-addiction ook bij anderen ontstaan. Daarom heb ik mijn alcoholgebruik ook tijdelijk heb opgeschort.

12-stappenplan ben ik niet mee bekend.

sebatian

Bewuste gebruiker
12 stappen heeft als oorsprong een religieuze/sprituele connotatie vandaar nummer 12
was uit sociaal oogpunt gevormd in usa omdat werkgevers en society anders wilde hier in west europa minder buiten UK vanwege seculiere maatschappij niets op tegen prima maar heeft in 90 jaren niets verandert qua ideologie en tekst terwijl maatschappij en sociale factoren anders zijn
Hier in nederland meer op cognitieve factoren en sociale factoren wat ik mis in beide is de bio chemical oorsprong en gedachte dat je die weer in balans kunt brengen zijn de gevestigde orde
niet of weing open voor, broodroof noem ik dat en ook meegemaakt, jammer maar helaas en je moet van goede huize komen om je daarvan af tezetten, meestal meer geinteresseerd in draaideurpolitiek ipv naar echte oplossingen, gewoon ook een business

jonah

Newbie
ik werk in een afkickprogramma dat zich specifiek op jongeren (minderjarigen) richt, we zijn zowat het enige programma die dat doet geloof ik. Je mag me gerust altijd eens een emailtje sturen met vragen :wink:

sebatian

Bewuste gebruiker
@tokobal1 2
12 stappen of minnesota een vorm van therapy; onderkenning, eerlijkheid (vb; je moet dan schrijven je ergste blackout, vond dat altijd goed maf daarom heet het blackout)
heeft goede aspecten daar niet van, en nu opeens weer en vogue in nederland
Kwestie van behandeling gerelateerd aan leftijd of m/v lijkt me logisch
Blijf dat goed raar vinden pas in 2007 begin gemaakt met instellingen focused op jongeren, zegt toch al genoeg dat nederland niet bepaald vooruit loopt met innovatieve verslavingszorg

Bovenaan