Ik snap de angst voor een verslaving wel als je ervaring hebt met mensen die aan dergelijke middelen verslaafd zijn geweest, maar een psychedelicaverslaving is daar echt niet mee te vergelijken. Een fysieke afhankelijkheid is bij LSD al geen sprake van en als je op een gegeven moment meermaals per week hard wil trippen op psychedelica, dan ga je tegen de volgende dingen aanlopen die het heel onaantrekkelijk maken om het gebruik dan nog voort te zetten:
- Je tolerantie wordt extreem hoog. Dit zorgt ervoor dat je iedere keer dat je gebruikt een hogere dosis moet nemen dan de keer ervoor om hetzelfde effect te ervaren, al helemaal als je nog harder wil gaan trippen. Dit is niet alleen heel duur, maar ook maakt het 't trippen minder speciaal, waardoor je dus minder voldoening haalt uit het trippen en je dan eigenlijk gewoon een draak aan het najagen bent die je nooit gaat vangen. Op een gegeven moment ben je er dan wel klaar mee (denk ik), aangezien het gewenste effect er dan al lang niet meer is.
- Zo vaak trippen vergt heel veel van je brein. Ik kan me voorstellen dat jezelf heel vaak blootstellen aan LSD ervoor kan zorgen dat je op een gegeven moment zo overgestimuleerd wordt, dat trippen heel onaangenaam kan worden. Hierdoor en tevens los hiervan kan dit je mentale staat heel erg ontregelen, aangezien je jezelf niet genoeg tijd biedt om daadwerkelijk bij te komen en alles goed verwerkt te hebben.
- Ik weet niet hoe ingevuld jouw weken zijn, maar ik kan me ook voorstellen dat zo vaak heel hard trippen simpelweg niet te doen is, aangezien je wellicht verantwoordelijkheden hebt waar je adequaat naar moet handelen. Dat is niet haalbaar als je heel hard tript of mentaal heel kwetsbaar/ontregeld bent doordat je veel en kort ervoor nog hard getript hebt.
Zelf denk ik niet dat je verslaafd bent en dat je je zorgen hoeft te maken over dat je dat mogelijk wel zou worden. Mensen microdoseren psychedelica ook en dat kan in principe ook dagelijks (wel met stopperiodes ertussen).
Lang verhaal kort: de schadelijkheid van drugs zoals cocaïne, GHB en heroïne zijn geenzins te vergelijken met LSD, zowel fysiek als mentaal niet.