Verslaving van vriend/dierbare

Tootje

Belezen gebruiker
Goedemorgen iedereen,

3mmc begon allemaal als gezelligheidje, maar het word steeds verslavender voor mn vrienden. Ik heb de keuze gemaakt om deels te stoppen en alleen nog te gebruiken op festivals. 1 vriend van mij dacht dat die dat ook kon, maar hij blijkbaar is die toch verslaafd geworden. Ik hoor van andere vrieden steeds vaker dat die doordeweeks snuift en dat baart mij zorgen. Ik denk dat deze verslaving deels komt door een vriend van hem die ook met hoge regelmaat gebruikt. Ik heb proberen om hem te helpen met vorm van gesprekken en dan geeft die ook toe dat die moet minderen, maar het gebeurd niet. Ik heb voor mijn gevoel alles gedaan wat mogelijk is en weet niet wat ik nu moet doen. Het aanmerken, gesprekken vormen en het met hem overhebben dat die contact moet gebreken met die vriend heeft geen zin gehad.

Het beste wat ik denk ik kan doen is wachten tot die zichzelf tegenkomt en dan dat die ervan leert. Geen idee of jullie tips hebben of er een reactie op hebben, maar moest het ff ergens kwijt. ( wij zijn trouwens aan de jonge kant, 18 jaar en dit jaar 19 )

Dus eigenlijk de vraag is, hoe spreek je een vriend/dierbare aan op zo'n leeftijd die verslaafd begint/is te worden?

BrieMetDeBril

Badass junkie
Als je meteen zult vertellen met wie hij wel/niet kan omgaan word dat vaak als gevaar gezien want je wilt hem de gebruikers vrienden afnemen. Dat stoot misschien af.

Verder, ja ik was ook niet te redden met mijn gok stoornis en middelen gebruik toen ik erin zat. Ik moest echt mezelf tegenkomen en heb er toen wat aan gedaan.

Ik denk, dat je het beste gewoon jezelf moet zijn zoals ervoor.
Anders kan hij jou gaan vermijden en of op afstand houden omdat je "lastig" bent.

_shikantaza

Badass junkie
Goedemorgen iedereen,

3mmc begon allemaal als gezelligheidje, maar het word steeds verslavender voor mn vrienden. Ik heb de keuze gemaakt om deels te stoppen en alleen nog te gebruiken op festivals. 1 vriend van mij dacht dat die dat ook kon, maar hij blijkbaar is die toch verslaafd geworden. Ik hoor van andere vrieden steeds vaker dat die doordeweeks snuift en dat baart mij zorgen. Ik denk dat deze verslaving deels komt door een vriend van hem die ook met hoge regelmaat gebruikt. Ik heb proberen om hem te helpen met vorm van gesprekken en dan geeft die ook toe dat die moet minderen, maar het gebeurd niet. Ik heb voor mijn gevoel alles gedaan wat mogelijk is en weet niet wat ik nu moet doen. Het aanmerken, gesprekken vormen en het met hem overhebben dat die contact moet gebreken met die vriend heeft geen zin gehad.

Het beste wat ik denk ik kan doen is wachten tot die zichzelf tegenkomt en dan dat die ervan leert. Geen idee of jullie tips hebben of er een reactie op hebben, maar moest het ff ergens kwijt. ( wij zijn trouwens aan de jonge kant, 18 jaar en dit jaar 19 )

Dus eigenlijk de vraag is, hoe spreek je een vriend/dierbare aan op zo'n leeftijd die verslaafd begint/is te worden?
Je kunt je zorgen uiten naar jouw vriend, maar als hij er niet van overtuigd is zal hij niet stoppen of er hulp bij vragen. Daar is vaak een dieptepunt voor nodig. Zorg dat jij niet meegesleept wordt in zijn ellende. Probeer niet te redden want dat kan niet. Faciliteer ook niet door geld te lenen of hem onder invloed gunsten te verlenen. Het is naar ban je bent (zo goed als) machteloos. Zorg voor je eigen welzijn, dan kun je er voor hem zijn zodra de knop wel om gaat richting herstel.

Tootje

Belezen gebruiker
Je kunt je zorgen uiten naar jouw vriend, maar als hij er niet van overtuigd is zal hij niet stoppen of er hulp bij vragen. Daar is vaak een dieptepunt voor nodig. Zorg dat jij niet meegesleept wordt in zijn ellende. Probeer niet te redden want dat kan niet. Faciliteer ook niet door geld te lenen of hem onder invloed gunsten te verlenen. Het is naar ban je bent (zo goed als) machteloos. Zorg voor je eigen welzijn, dan kun je er voor hem zijn zodra de knop wel om gaat richting herstel.
Daar probeer ik echt op te letten ja. Ik was in het verleden lichtelijk verslaafd of hoe je t ook moet noemen en ben daar goed uitgekomen gelukkig. Als je in mijn eerdere post zien wilde ik het toen die tijd niet erkennen, maar gelukkig is het gelukt. Ik was toen een keer voor 2 weken gestopt en ervaarde dat als zo fijn dat ik pas toen erachter kwam wat voor een rotzooi het is. Het is een dure maar goede les geweest, ik wacht maar af hoe mijn vriend het gaat doen en hoop dat die zsm zichzelf tegenkomt en dan een besefmoment krijgt.

Kordie

DF-koning
Je doet het goed.
Je spreekt je zorgen uit, en veroordeelt niet. Het is een volwassen man die eigen keuzes moet maken. Je kan hem daar in ondersteunen door begripvol te zijn en hem niet te laten vallen.

Toen ik gecrasht terug kwam stopte ik mijn gevoel weg in vooral downers.
Mijn beste maat wist dat. We spraken er open en eerlijk over. Wandelend in het bos. Door hem kreeg ik inzicht en ging ik denken; "Fuck idd, ik moet me laten helpen door mggz tegen de ptss".
Knoppen gingen om. Door die maat. Zal hem eeuwig dankbaar zijn.

Daarom ... wees een maat voor je vriend.

Bovenaan