Verslaafde naaste steunen?

Vlindertje91

Experimenterende gebruiker
Hoi allemaal,

ik heb n vraagje en ik hoop dat jullie mij kunnen helpen. Iemand in mijn familie is verslaafd (geweest) aan wiet en nog meer rommel. Hij is er jarenlang vanaf geweest maar kreeg de laatste 2 jaar een vreselijke terugval. Nu heeft hij zich deze zomer laten opnemen in een verslavingskliniek, hij wil er echt vanaf, ook omdat hij net een kind heeft gekregen. Hij wil een goede vader zijn en is ervan overtuigd dat dat hem niet lukt als hij drugs neemt. Nu is hij wel gewend om juist thuis te gebruiken, dus nu hij weer thuis is begint eigenlijk het echte werk pas.

Mijn vraag is nu eigenlijk hoe ik hem hierin kan steunen? We zijn nooit echt super close geweest maar trekken juist de laatste 2 jaar wel naar elkaar toe. Alleen merk ik dat ik gewoon niet weet hoe ik hem hierin kan steunen. Ik heb 0 ervaring met verslaving en verslaafde mensen. Dus wat zijn de dingen die ik wel en niet kan vragen? Is het not done om hem te vragen of het wil lukken eraf te blijven? Of moet ik vragen naar andere dingen? (hoe?) Wat zijn positieve dingen die ik kan benoemen en wat zijn juist vragen die het alleen maar moeilijker maken voor iemand die verslaafd is (geweest)?

Zo zit ik er wel eens aan te denken dat hij best hier mag komen als het hem thuis even te heet onder de voeten word. Hij woont 1 straat verderop, en aangezien hij ons huis niet associeert met drugs gebruiken haalt dat op de allermoeilijkste momenten misschien de druk van de ketel? Of is dat onwijs raar om aan te bieden? Of wellicht schadelijk (want hij moet er thuis ook mee leren omgaan etc). Kunnen jullie mij hier in misschien wat leren en wat inzichten geven? Want ik wil het niet op mijn geweten hebben dat hij het moeilijker krijgt, juist door mijn pogingen om hem te steunen.

MeejheM

Badass junkie
echt goed dat je probeert te helpen. alleen bij verslaving is helpen niet altijd behulpzaam, en eigenlijk kun je weinig eraan doen. om te stoppen moet iemand zelf doorhebben dat de limiet bereikt is. als je die richting in pusht heb je kans de verslaafde weg te jagen.

je moet ook met jezelf rekening houden, dus zeggen wat je wilt zeggen, anders heb je er misschien nog lang spijt van.

dit is heel moeilijke problematiek, je kan waarschijnlijk meer fout doen dan goed uit een verslaafde zijn standpunt. het is echt per geval afhankelijk in hoeverre je de situatie kan verbeteren.

Susanne

Bewuste gebruiker
Ik denk juist dat het een goed idee is als hij bij jou over de vloer komt. Verveling en eenzaamheid kan ervoor zorgen dat hij in de verleiding wordt gebracht. Hoe meer hij afgeleid is, hoe kleiner die kans is. Als je verder niet zo goed weet hoe je hem moet helpen kun je dat het beste vragen. Misschien wil hij zo min mogelijk aan drugs denken, maar misschien wil hij er juist graag over praten. Misschien wil hij ook juist af en toe alleen zijn. Dat kun je het beste gewoon bespreken.

ZERO-

Badass junkie
Emeritus Mod
Wat Susanne zegt. Ik denk dat het zeker geen kwaad kan om te benadrukken dat je er voor iemand bent en dat diegene bij je terecht kan, ook bij momenten dat het misschien minder goed gaat.

Fool

Badass junkie
Misschien heeft hij er wel baat bij om in de uren waarin hij eerst vaak gebruikte(na werktijd, loze avonduren) samen tijd te besteden, zodoende heeft hij veel minder uren waarin er verleiding zou kunnen ontstaan door verveling oid?

Bovenaan