Verslaafd aan cafeïne?

Pikachu

Wijs gebruiker
Ik heb het idee dat ik verslaafd ben geraakt aan cafeïne, als ik geen koffie/red bull heb gehad dan word ik
a. niet goed wakker,
b. ik kan me niet langer dan een kwartier concentreren,
c. ik voel me de hele dag moe en slaperig

Ik drink erg veel koffie op een dag normaal gesproken en dan gaat het wel. Maar het is wel superiritant om je alleen energiek en alert te voelen als je koffie hebt gehad. Vooral omdat ik geen zin heb om de hele dag op m'n opleiding koffie te drinken (heb leukere dingen om dat geld aan uit te geven)

Nou goed, m'n vraag is dus of het uberhaupt mogelijk is dat ik verslaafd ben aan cafeïne. En zo ja, hoe lang duurt het om er van af te kicken.

Groeten :beer:

Ellesdee

Badass junkie
Bij zeer weinig gebruik van koffie of andere cafeïnehoudende producten kan iemand nooit verslaafd raken aan cafeïne. Bij een dagelijkse inname van 200 mg cafeïne, wat overeen komt met twee koppen koffie, kan uiteindelijk een verslaving optreden. Mensen die heel vaak cafeïne producten drinken, zullen wanneer ze plotseling stoppen met drinken, ontwenningsverschijnselen vertonen.

Het is niet goed voor het lichaam wanneer het ineens geen cafeïne krijgt terwijl het eenmaal gewend is aan een dagelijkse hoeveelheid. Daarom wordt niet aangeraden om plotseling te stoppen met koffie drinken. Bij een verslaving is het beter om telkens iets minder te nemen totdat er geen behoefte is naar cafeïne. Als voorbeeld kan aangenomen worden dat elke dag de consumptie gehalveerd moet worden om van een verslaving van cafeïne afgekomen wilt worden.

De invloed van adenosine gedurende de slaap is van wezenlijk belang om een goede nachtrust te hebben. Cafeïne kan daarbij helpen, maar zonder dit hormoon kan de zogenoemde diepe slaap vaak niet gehaald worden. De volgende morgen heeft het lichaam nog meer cafeïne nodig om wakker te blijven. Als mensen eenmaal in deze cirkel zitten, is het vaak moeilijk er weer uit te komen. Het kan zelfs gevaarlijk zijn om met de consumptie van grote hoeveelheden koffie te stoppen, omdat je dan erg moe wordt, wellicht in een depressie terecht komt en het kan een directe schade opleveren aan de bloedvaten in de hersenen, die zich zo kunnen verwijden dat ze kapot gaan, gedurende de tijd dat ze niet vernauwd worden onder invloed van cafeïne. Dit veroorzaakt dan erg veel hoofdpijn. Men zal dan altijd weer terugschakelen op hun oude, grote dosis cafeïne.

Hoofdpijn en slaperigheid zullen door ongeveer 50% van de koffiegebruikers als ontwenningsverschijnsel genoemd worden. Het kan dus best zijn dat iemand er niets van merkt. Bij een studie naar de negatieve effecten bij het stoppen bleek dat zes procent wel langdurig last hadden van erge hoofdpijn. Opvallend is dat de mensen die niet waren voorgelicht over de symptomen, minder last hadden. Bij een grote populatie is het aantal waarschijnlijk niet waar te nemen.

Pikachu

Wijs gebruiker
Dankjewel voor de info, ik heb vandaag dus maar twee koppen koffie op, dat is echt 3x minder dan m'n gemiddelde op andere dagen.
Nou ja ff doorzetten en dan komt het wel goed :grin:

Opvallend is dat de mensen die niet waren voorgelicht over de symptomen, minder last hadden. Bij een grote populatie is het aantal waarschijnlijk niet waar te nemen.

Ik krijg ineens ontzettende koppijn! :grin:

Ellesdee

Badass junkie
Pikachu zei:
Dankjewel voor de info, ik heb vandaag dus maar twee koppen koffie op, dat is echt 3x minder dan m'n gemiddelde op andere dagen.
Nou ja ff doorzetten en dan komt het wel goed :grin:

Opvallend is dat de mensen die niet waren voorgelicht over de symptomen, minder last hadden. Bij een grote populatie is het aantal waarschijnlijk niet waar te nemen.

Ik krijg ineens ontzettende koppijn! :grin:

whahaha lol xD

edit: you're welcome

neti

Badass junkie
Wakker worden van koffie fabeltje

Wakker worden door een kopje koffie te drinken? Heeft totaal geen zin beweren Britse wetenschappers. Zij stellen dat cafeïne er helemaal niet voor zorgt dat mensen wakkerder zijn dan normaal.

Dat blijkt uit onderzoek door de University of Bristol en gepresenteerd op een bijeenkomst van de British Nutrition Foundation. Volgens de onderzoekers krijgen alleen mensen die een tijdje geen koffie hebben gedronken een opkikker van cafeïne.

Wel alerter
Mensen die regelmatig een kopje koffie drinken zeggen zich wel alerter te voelen. Maar koffiedrinkers die het goedje nodig hebben om wakker te worden komen bedrogen uit. Het enige dat het drankje doet is de ontwenningsverschijnselen wegnemen van een nachtje zonder het spul.

Ontwenningsverschijnselen
Koffiedrinkers voelen ’s ochtends wel een boost van de cafeïne, aldus biologisch psycholoog professor Peter Rogers. 'Maar dat komt waarschijnlijk door het aanvullen van het cafeïnetekort.' Volgens professor Rogers heeft cafeïne wel voordelen zoals het voorkomen van verstandelijke aftakeling bij ouderen. Maar hij kiest zelf liever voor het consumeren van cafeïnevrije drankjes, vanwege de verslavende werking van cafeïne. 'Als je niet gewend bent aan het drinken van koffie zou je er nog iets aan kunnen hebben', vertelt Rogers. 'Als je het vaak drinkt raak je verwikkeld in een cyclus van terugkerende ontwenningsverschijnselen.'

Woensdag 07 maart 2007, Elsevier, Hans Schmeinck

http://www.missethoreca.nl/Sectoren...euwsbericht/WakkerWordenVanKoffieFabeltje.htm

flashkop

Bewuste gebruiker
Lol, had de zaterdag 10 mokjes gedronken, was de dag ervoor naar stealtbombers geweest en had 2 uur kunnen slapen.
Dat was me wel een lange dag toen maar drink zelf gemiddeld ook 2kopjes per dag, koffie is lekker en het werkt echt bon tegen die slaapkop.
Hoop niet dat ik hiermee ook in een verslaving terechtkom als ik dit allemaal lees :openmouth:

neti

Badass junkie
Koffie
Wie drinkt er geen koffie vandaag de dag? Toch is de introductie
van koffie in de Westerse wereld niet helemaal zonder slag of stoot
gegaan (3). Nu heeft niemand nog problemen met het op z’n tijd
drinken van een bakkie leut. Toch kun je ook bij sommige koffiegebruikers
spreken van ongezond veel koffie drinken. Koffie bevat
cafeïne. In een kop verse koffie van 125 ml. zit 50 tot 150 mg cafeïne.
Bij instantkoffie is dat 60 mg en in een kop cafeïnevrije koffie 3
mg Cafeïne heeft een opwekkende werking. Van teveel koffie word
je nerveus, rusteloos. Het hart gaat sneller kloppen en de bloedvaten
vernauwen zich. Mensen met hartklachten en nerveuze aandoeningen
kunnen beter geen koffie drinken. Koffie gaat ook vermoeidheid
tegen. Koffie heeft ook minder gewenste kanten. Vanaf 1 gram
is cafeïne giftig, 10 gram is zelfs dodelijk. Vanaf 200 mg werkt koffie
stimulerend en kan het leiden tot slapeloosheid. Een aantal onderzoekers
heeft uitgevonden dat niet-rokende vrouwen die per dag
meer dan drie koppen koffie (300 milligram cafeïne) drinken minder
snel zwanger worden dan andere vrouwen. De maandelijkse kans
op bevruchting bleek met 26 procent verminderd. Maar is koffie
ook verslavend? Bij vier kopjes koffie per dag (ongeveer 350 mg
cafeïne) begint de lichamelijke afhankelijkheid. Acht koppen per dag
20
kunnen zelfs leiden tot hart- en gedragsproblemen, maar dat is wel
uitzonderlijk. De meeste mensen kunnen veilig 600 mg cafeïne consumeren.
De lever heeft ongeveer twaalf uur nodig om caffeïne uit
de bloedstroom te verwijderen. Hoe het ook zij, koffie is een sociaal
geaccepteerd genotmiddel. Als iemand gewend is zeer veel koffie
te drinken, kan dit resulteren in cafeïne-verslaving. Stoppen met
koffiedrinken resulteert bij de meeste notoire koffiedrinkers in
zware hoofdpijn, snellere vermoeidheid en soms zelfs depressiviteit.
Toch is koffie met geen mogelijkheid uit de samenleving weg te denken.

http://www.dehoop.org/downloads/gokken.pdf

Cafeïne is een stimulerende stof die onder meer te vinden is in koffie, thee, cola. Cafeïne zit ook in zogenaamde smartdrinks of energydrinks. Cafeïne als zuivere stof is een wit poeder met een bittere smaak. Het wordt wel eens in pilvorm verkocht of aan andere drugs gevoegd. Oorspronkelijk komt cafeïne voor in planten, waaronder de koffieplant en de theeplant.

Verslavend? Lichamelijk gering, geestelijk niet problematisch.
Steeds meer nodig voor zelfde effect? Ja.
Effecten korte termijn: Concentratie neemt toe, vermoeidheid wordt onderdrukt.
Gevolgen lange termijn: Bij grote hoeveelheden: slapeloosheid, rusteloosheid, risico van aantasting van hart- en bloedvaten.

http://www.trimbos.nl/default1385.html

Drugs Infolijn
Heeft u vragen over cafeïne, bel dan de Drugs Infolijn voor een gericht antwoord.
Drugs Infolijn 0900-1995 (€ 0,10 min)

neti

Badass junkie
na 3 bakken op een dag slaap ik niet meer
en na 5 bakken word ik duizelig, krijg ik hoofdpijn en word ik misselijk

:kots:

azgaza

Badass junkie
Ik ben verslaafd geweest aan caffeine; ik dronk tussen de 3 en 5 koppen per dag; en had hoofdpijn als ik het niet dronk, en was dan gelijk extra suf en moe. Ik ben er toen helemaal mee gestopt (alleen nog thee) en drink nu weer af en toe koffie.
Dus.. je kan er wel verslaafd aan raken; maar het is echt onzettend makkelijk er weer vanaf te komen. Gewoon ff een weekje geen koffie drinken en die verschijnselen gaan gewoon weer weg.

Mindless1985

Badass junkie
Ik ben behoorlijk verslaafd aan koffie. Op dagen dat ik werk drink ik met gemak 12 grote koppen koffie, op een normale dag maar 6-8. Ik ben niks zonder koffie, twee uur na mn laatste kop koffie ben ik al mijn concentratie weer kwijt, beetje jammer. Heb soms zelfs een beetje last van mn hart 's avonds.

Northawke

Wijs gebruiker
Heb vroeger een behoorlijke koffie-verslaving gehad, maar ben er op den duur radicaal mee gestopt. Ik weet niet eens meer waarom. Nu drink ik thee en dat bevalt me allerbest. En als ik 'ns een keer echt wakker moet worden, dan helpt dat kopje koffie ook veel beter.

TechNora

Wijs gebruiker
Tripreporter
Lijkt me best tof om cafeine es een keer te snuiven, maar is zeker nergens te krijgen in poedervorm...

Immo

Badass junkie
Ik denk dat ik zelf ook verslaafd ben aan caffaine. Ik drink al een aantal jaar elke dag 1 of 2 blikjes energy drink. Als ik het een dag oversla merk ik gelijk dat er iets mist. Erg vervelend :(

JJJ

Bewuste gebruiker
Ik denk dat dit per persoon heel erg verschilt. Zelf ben ik erg gevoelig voor koffieverslaving.

Vóór afgelopen zomer dronk ik elke dag één kop koffie. Dat voelde echt alsof het heel erg nodig was, en ik genoot ook altijd erg van het ritueel van koffie zetten, van de smaak, en van het energieke gevoel, dat bij mij meestal erg merkbaar komt opzetten (om mijn tolerantie laag te houden dronk ik maar 1 kop per dag). Als ik een dag geen koffie dronk, dan voelde ik echt dat er iets miste. Ik had dan duidelijk minder energie, en vaak kwam er in de loop van de dag ook een vervelende hoofdpijn opzetten. Maar het vervelendst was, dat ik dan vaak moest denken aan koffie, en het idee had dat ik me alleen beter kon voelen, of iets bepaalds die dag alleen 'aan kon' als ik eerst een kop koffie had gehad.

Nu ben ik ermee gestopt, omdat ik het een vervelend idee vind om niet zonder iets te kunnen, en omdat koffie voor mij volgens mij echt niet gezond is. Ik moet er b.v. altijd erg veel door plassen. Ik heb ook het idee dat het me geestelijk een beetje blokkeerde, het is toch een beetje een nerveuze toestand die je krijgt van koffie, het geeft me een beetje een gejaagd gevoel. Ik wilde juist meer ontspannen worden. Op dit moment drink ik al een paar maanden amper koffie, soms nog wel als ik echt te weinig heb geslapen, of iets moet doen waarvoor ik echt veel concentratie of een positieve stemming nodig heb (leren, tentamen maken, sociale bezigheid doen). Ik heb op dit moment het gevoel, dat dat een veel betere manier is om koffie te gebruiken dan de dagelijkse! In het begin was het wel moeilijk, ik heb ook het idee dat ik me echt weken best wel slechter heb gevoeld doordat ik geen koffie meer dronk. Maar nu heb ik niet echt meer een dagelijkse behoefte aan koffie :)

Ik heb ook het gevoel, dat koffie één van de oorzaken ervan is, dat onze maatschappij zo gejaagd is. Het is wel fijn om wat meer energie en concentratie te hebben, maar het zorgt er tegelijk voor, dat je een bepaalde 'ontspanning', die in het leven ook belangrijk is, gaat verliezen... :) Koffie is volgens mij het enige middel waaraan ik ooit verslaafd ben geweest.

JJJ

Bewuste gebruiker
TechNora zei:
Lijkt me best tof om cafeine es een keer te snuiven, maar is zeker nergens te krijgen in poedervorm...
Ik heb een potje, geruild tegen wat zelfgekweekte paddo's ooit... Maar ik weet niet hoe diegene eraan kwam. In de V.S. zijn geloof ik wel cafeinepillen te koop. Maar ik heb het idee dat pure cafeine wel wat anders werkt dan koffie, je wordt er volgens mij nog meer nerveus van, en het geeft minder de euforie die koffie bij mij vaak geeft. Ik denk dat er in koffie nog een aantal stofjes zit, die nog een extra invloed hebben op de werking van de cafeine. (heb bv wel eens van iemand gehoord dat er ook zwakke opiaten in koffie zitten)

boterkoek17

Bewuste gebruiker
TechNora zei:

als je hele slechte pep krijgt, bestaat het soms voor een groot deel uit caffeine, heb ik me laten vertellen.

Wacky

Badass junkie
Er is snel gewenning aan caffeine.
Je lichaam is het ook snel weer ontwent.
Na een week zonder zou je lichaam weer niet beter moeten weten dan dat het zonder caffeine moet functioneren.

^_^

Bewuste gebruiker
Ik neem liever bak koffie en drink cola veel lekkerder waarom zou ik zo een zwakke drugs gaan snuiven? Je gaat echt geen vette rush krijgen ofzo lijkt me.

Pikachu

Wijs gebruiker
Kijk op een ochtend als deze zou ik wel een mok lusten :P
Maargoed, dan had ik maar vroeger naar bed moeten gaan ^^

cobhc

Belezen gebruiker
wat vervelend dat jullie allemaal verslaafd zijn :openmouth:
ik drink al ongeveer 5 a 6 jaar elke dag 1 tot 5 blikjes energ drink en ik begin tegenwoordig een soort lekker gevoel te krijgen als ik een blikje drnk heel erg vaag maarja.. ik drink er zowieso 2 elke dag in de school pauze en laatst had ik een 1.5 liter fles energy gekocht toen ik die half leeg had met een maat voelde ik me echt niet fijn heel erg dizzy enzo naja ik ben niet verslaafd ik kan zo 5 dagen zonder ( zoals nu al 5 dagen thuis )

tot ziens : D

azgaza

Badass junkie
Zoals ik al zei; het mag dan wel verslavend zijn maar het is ook echt te makkelijk om er vanaf te komen, kies gewoon een week uit waar je best wat suffer mag zijn en koppijn mag hebben (vakantie of zo) en drink geen koffie. Klaar.
Een week en het is weer weg. Heel simpel.

MetaalKonijn

Badass junkie
^ Klopt inderdaad. :)

Ik heb 't vaak niet eens door, na een tijd heel veel koffie en Bullit, dan kap ik d'r in 't weekend automatisch mee, en zuip ik in de daaropvolgende week een heel stuk minder van die rotzooi. :P

Maar niks mis met koffie, iedereen zou Coffee&Cigarettes moeten checken. :mrgreen:

Dumpy

Wijs gebruiker
Tripreporter
pff.. zoveel mensen aan de bruin... :P

Vind het echt ranzig spul, red bull gaat wel aardig hard soms

Frances.

Newbie
Ik ben ook verslaafd aan caffeine, denk ik. Ik voel me in ieder geval wel rot als ik een dag geen koffie of red bull binnenkrijg.

davie

Wijs gebruiker
Mensen die niks gebruiken klagen wel altijd over drugs gebruikers. Maar ze zitten zelf wel aan de koffie, sigareten en alcohol. Als je het zo bekijkt dan hebben we eigenlijk veel meer verslaafde in ons land dan dat we denken.

Ik vind het altijd lekker op mijn werkdag te beginnen met een bak koffie.

Bovenaan