Dunnetjess33 zei:Geen enkel verschil. Een XTC pil bevat MDMA. MDMA is de werkzame stof in xtc.
HardstyleGabber zei:Dunnetjess33 zei:Geen enkel verschil. Een XTC pil bevat MDMA. MDMA is de werkzame stof in xtc.
Maar waarom zijn er dan mensen die liever voor MDMA gaan dan voor XTC?
Ook kristallen kunnen versneden zijn en bovendien zit er zelden iets anders of extra in xtc naast gewoon mdma.Liefhebbertje zei:Mdma kristal weet je dat je puur neemt
Neem een normale dosis bruto netto is 16% verschil als je goede hebt
Houd dit in gedachten
In pillen zit er soms of nogal een caffeine of iets anders bij
Dat is de enige reden die ik heb gehoord waarom mensen liever kristallen hebben
Susanne zei:Het gaat ook niet om versnijden, het gaat om restanten van het productieproces. MDMA hoort eigenlijk kleurloos te zijn, maar vaak is die een beetje bruinig vanwege restanten
Dat is binnen mijn vriendengroep ook nog altijd de heersende gedachte en ik krijg het er niet uitgepraatPunt vooraf: Weet niet of het ok is om dit topic een grote kick te geven?
Dit weekend was het weer zover. Twee vrienden zeiden stellig dat xtc iets anders is dan mdma, omdat ''in xtc vaak speed zit''.
Misschien is dit wel de grootste fabel in de drugwereld.
Waar komt dit in hemelsnaam vandaan?! Was dit ooit (20-30 jaar geleden) zo?
Kun je met geteste XTC ook!MDMA kun je zelf afwegen dat vind ik het grootste voordeel.
Klopt maar kvind het zelf persoonlijk met MDMA fijner. En een pilletje breken vind ik omslachtig en dan weet je dus weer niet precies hoeveel je hebt. ( in dat stukje)Kun je met geteste XTC ook!
Als je toch met de weegschaal in de weer bent maakt het niet zoveel uit of je er kristallen of stukjes pil op legt, hoogstens moet je wat omrekenen bij een pil ivm vulstoffen (:Klopt maar kvind het zelf persoonlijk met MDMA fijner. En een pilletje breken vind ik omslachtig en dan weet je dus weer niet precies hoeveel je hebt. ( in dat stukje)
Owja en je moet dan ook maar net de juiste pillen vinden met de MG die je wil.Klopt maar kvind het zelf persoonlijk met MDMA fijner. En een pilletje breken vind ik omslachtig en dan weet je dus weer niet precies hoeveel je hebt. ( in dat stukje)
Waarschijnlijk uit het verleden (en dat idee is blijven hangen) en ook uit andere landen (denk aan de VS) waar de puurheid van XTC pillen veel lager is dan hier in Nederland en waar vaak en veel andere stoffen worden aangetroffen in "XTC" pillen. Nederland heeft de zuiverste XTC pillen ter wereld. Maar daarnaast bevatten XTC pillen in NL - zoals door anderen hier al aangegeven - tegenwoordig veel meer MDMA dan eerder het geval was en mensen blijven ze naar binnen werken als ware het M&M's. Tja, dan krijg je amfetamine-achtige effecten. Wat ook niet zo raar is als je naar de naam MDMA kijkt:Ik test m'n xtc al bijna 20 jaar, en al 20 jaar is dit een grote fabel.
Recent bewijs:
In het Drugs Informatie en Monitoring jaarbericht staat heel duidelijk dat '9 op de 10' pillen alleen MDMA bevat.![]()
DIMS Jaarbericht 2021 - Trimbos-instituut
Drugs Informatie en Monitoring Systeem (DIMS)www.trimbos.nl
De andere stof is dan soms speed, soms een research chemical of iets anders.
Zo klaar als een klontje, dus waar komt in hemelsnaam die fabel vandaan![]()
Samenstelling en sterkte van XTC-pillen Vervuilde pillen (pillen die andere stoffen naast of in plaats van MDMA bevatten) komen nog maar weinig voor. In 2009 bevatte 26,7% van de bij het Drugs Informatie en Monitoring Systeem (DIMS) ingeleverde XTC-pillen een andere farmacologisch actieve stof dan MDMA. Het ging hier dan vooral om mCPP (meta-Chloor-Phenyl-Piperazine), PMMA (paramethoxymethylamfetamine), amfetamine en mefedron. In 2018 bevatte slechts 1,1% van de aangeleverde XTC-pillen een andere farmacologisch actieve stof ter vervanging van MDMA, over het algemeen andere drugs die ook vaak in pilvorm voorkomen, zoals 4-FA of 2C-B. In totaal bevatte in 2018 slechts 1,6% van de als XTC verkochte pillen die in het laboratorium onderzocht zijn geen MDMA; dit is het laagste percentage in de afgelopen 10 jaar(1). De zuiverheid van XTC-pillen lijkt dus toe te nemen.
In Nederland lijken vooral de hoge doseringen MDMA in XTC-pillen een belangrijke rol te spelen bij gezondheidsincidenten(1). Vanaf 120 mg MDMA neemt het risico op ongewenste effecten toe. Vanaf 160 mg MDMA krijgen de negatieve effecten de overhand op de gewenste effecten(5). Tegenwoordig zijn er bijna alleen nog maar hoog gedoseerde XTC- pillen op de markt. In 2019 bevatte een XTC-pil gemiddeld 172 mg MDMA, vergeleken met gemiddeld 164 mg MDMA in 2017(6). De helft van de aangeleverde XTC-pillen bevat tussen de 150 en 197 mg MDMA.
Je kan capsules bij de smartshop kopen of online.Heb zelf alleen ervaring met pilvorm. Hoe gebruik je kristallen eigenlijk? Je weegt elke dosis af, en bewaart de doses in afzonderlijke zakjes die je vervolgens meeneemt en 1 voor 1 in je mik gooit (lijkt me ontzettend smerig)? Of worden er doorgaans capsules gebruikt?
Dat snap ikJe kan capsules bij de smartshop kopen of online.
Sowieso afwegen, met dippen weet je niet wat je binnen krijgt. Tenzij je per zakje zoveel afweegt en dat neemt. Maar capsules is veel handiger.Dat snap ikde vraag was of die capsules ook de meest gangbare manier zijn om kristallen te gebruiken. Hoor ook veel over dippen, maar lijkt me lastig in te schatten hoeveel je dan pakt.