supahgrass
Belezen gebruiker
hallo
ik weet dat er verschillende soorten amfetamines zijn:
- "gewone" (?) amfetamine
- dexamfetamine
- dextroamfetamine
- benzedrine
- methamfetamine
- pervetine (methamfetamine ontwikkeld i d eerste helft van de 20 eeuw, Hitler nam daar bvb. dagelijks injecties van)
weet iemand wat de verschillen zijn tussen al die soorten?
thx & grtz
ik weet dat er verschillende soorten amfetamines zijn:
- "gewone" (?) amfetamine
- dexamfetamine
- dextroamfetamine
- benzedrine
- methamfetamine
- pervetine (methamfetamine ontwikkeld i d eerste helft van de 20 eeuw, Hitler nam daar bvb. dagelijks injecties van)
weet iemand wat de verschillen zijn tussen al die soorten?
thx & grtz
De vergelijking van fool is denk ik het duidelijkst, zie het als een linker- en rechterhand. Je hebt gewoon twee vrijwel dezelfde moleculen, op dezelfde wijze opgebouwd uit dezelfde atomen met een belangrijk verschil, een deel van het molecuul staat een andere kant op gericht dan in de optische isomeer (de andere kant op draaiende molecuul). Net zoals dat je duim aan je linkerhand aan de rechterkant zit en aan je rechterhand aan de linkerkant. Maar het zijn wel twee handen. Elk molecuul is een apart molecuul, ze zitten niet vast aan elkaar. De verhouding zal vrijwel altijd 50/50 zijn zoals fool zegt, maar de links- en rechtsdraaiende moleculen hoeven dus niet in een paar voor te komen. De moleculen kunnen vrij bewegen, apart van elkaar. Bij water heb je allemaal molecuultjes, bij amfetamine ook, alleen bij amfetamine zitten er dus subtiele verschillen in de zin dat het links- of rechtsdraaiend kan zijn. Links- en rechtsdraaiende moleculen kunnen dan ook net zo goed los van elkaar bestaan.