verschil dinsdag-dip MDMA en XTC

Vintage

Experimenterende gebruiker
Ik hoor en lees regelmatig dat door de speed en andere amfetamines naast MDMA in XTC-pillen de dinsdag dip verergert wordt en dat je verdomde depressief kan worden van een normale hoeveelheid pillen (1-3).

Is het zo dat als je 200-400 mg MDMA neemt dat je dan minder last hebt van een dinsdag-dip of andere depressieve gevoelens...?

Ik vind XTC wel tof en ik denk niet dat veel gebruik leid tot geheugenverlies of andere hersenschade, maar je wordt er wel depressief van. Wordt je van pure MDMA minder depressief?

riflexz

Bewuste gebruiker
MDMA gebruikt de stof serotine in je brains, zodat je happy, sociaal voelt enz.. .
Als je teveel gebruikt, dan heb je te weinig serotine, en hier kan je depri van worden.
ik heb soms last van dinsdagdipjes. als ik nu xtc of gewoon mdma kristallen heb gebruikt

Is het zo dat als je 200-400 mg MDMA neemt dat je dan minder last hebt
totaal niet (denk ik ), hoe meer mdma je neemt, hoe meer serotine er wordt afgenomen

tomz0r

Badass junkie
Het is bewezen dat mdma neurotoxisch is vanaf een dosis van meer dan 140 mg in één keer of meer dan 210 mg in een tijdsbestek van 6 uur. Bij meer dan 50 keer in je leven een dosis van 100 mg treedt ook schade aan de serotonerge neuronen op.
Dit hierboven is bewezen, maar bij minder zal er niet niks gebeuren. Het is alleen moeilijk meten want de hersenschade hoeft niet per sé door xtc te komen. Mensen die xtc gebruiken leven over het algemeen ook minder gezond dan mensen die dat niet doen. Een beschadiging aan de serotonineproducerende hersencellen kan ook komen door te weinig vitamine c. Vitamine C vermindert de oxidatieve stress, het proces wat waarschijnlijk zorgt voor de schade aan de neuronen.

Ontopic:
Mdma in poedervorm en in zuivere pilvorm zouden precies hetzelfde moeten zijn, alleen aan een pil zijn bindingsstoffen en kleurstoffen (soms smaakstoffen) toegevoegd. Mdma slaat sneller in door de grote spreiding over het maagwandoppervlak. Een pil kan je ook verkruimelen, dan heb je precies hetzelfde effect als met mdma poeder/kristal. Als je een pil met enkel mdma als werkzame stof hebt natuurlijk. Maar dat is het geval bij 60 procent van de pillen. :)

Soma

Bewuste gebruiker
Die "bewijzen" moet je toch maar met een korreltje zout nemen vind ik. Over een paar jaar hebben ze weer andere bewijzen over MDMA.

tomz0r

Badass junkie
Soma zei:
Die "bewijzen" moet je toch maar met een korreltje zout nemen vind ik. Over een paar jaar hebben ze weer andere bewijzen over MDMA.

Half mee eens.
Het klopt inderdaad dat onderzoeken steeds dieper gaan en steeds meer kunnen bewijzen. Uit dierproeven is al bewezen dat mdma bij de laagste dosissen al neurotoxisch is (0,6 mg/kg lichaamsgewicht). Dat zal bij mensen ook zo zijn normaal gesproken, maar je weet het natuurlijk nooit zeker. Onderzoeken spreken elkaar vaak ook tegen wat dat betreft, vaak alleen met suggesties en overhaast getrokken conclusies die hun hypothese bevestigt, en niet met bewijzen.

Je kan wel zeggen dat als het tot een bepaalde dosis mdma niet of moeilijk te bewijzen is schade waar te nemen, dat die schade dan niet erorm groot zal zijn. Een zichtbaar verschil tussen voorzichtig-gebruikers en niet-gebruikers is er dan in ieder geval niet duidelijk te zien. Als het al niet duidelijk meetbaar is, is de hersenschade zeker niet erg waarneembaar voor jezelf en zeker niet problematisch normaal gesproken.

Neem dus gewoon een normale dosis, onder de 140 mg. En doe het niet zeer regelmatig dan zul je er waarschijnlijk niks van merken :wave:

SkittlesAndMe

Badass junkie
Emeritus Mod
MDMA is nooit zonder risico's maar in de laatste onderzoeken is gebleken dat:

bij 1-2mg per kg lichaamsgewicht, maximaal 1x per 4 tot 6 weken is géén hersenschade gemeten

Bij gebruik over grotere frequentie echter wel! Al na 1x gebruik zelfs

Tufnut

Badass junkie
Over die hersenschade heb je het mis volgens mij. Zelfs bij eenmalig gebruik in lage dosissen zijn er veranderingen in de hersenen aangetroffen. Of dit van invloed is op dagelijks functioneren is nog de vraag.
De door jou genoemde richtlijn is echter wel eentje waarbij de risico's aanvaardbaar lijken te zijn.

neurotoxin

Belezen gebruiker
Als ik op een zaterdag neem, dan ben ik zondag levensloos in de zin dat ik gewoon een uur nodig heb om uberhaupt rechtop aan mijn bedrand te gaan zitten, vervolgens nog een uur om op te staan. Ik voel dan nog de muziek lopen in mijn hoofd en het is net alsof xtc nog een beetje na aan het ebben is. Niets boeit echt, maar dat maakt ook niet uit voor mijn gevoel, want alles is nog een beetje aan het loopen zeg maar...

De maandag, echter, is een staat van extreme onverschilligheid. Als ik tijdens een practicum op school ben en de docent maakt een opmerking over mijn desinteresse, dan is mijn respons gewoon "Oke... ja... whatever... do what you like, man...". Dinsdag is het gevoel gewoon weer prima.

Wat echt gigantisch helpt, mocht ik even in een dip schieten, is gewoon een liveset van de muziek waarop ik hem wausde opzettten en dan schiet ik weer een half in het blije gevoel.

--

Verder zijn er slechts twee hersenstudies op mensen gedaan die langdurig XTC gebruikte. De eerste is een VS gesponsorde angst studie in opdracht van de DEA gedaan, die later door de onderzoeker zelf is ingetrokken vanwege een grote blunder. Er is ook een duitse gerespecteerde studie gedaan die aangetoont heeft dat het menselijk brein met twee tot drie maanden onthouden zich grotendeels herstelt en een gewenning van 4-5% vertoont op langetermijn gebruik. Niet zo denderend als je het mij vraagt...

Ik merk persoonlijk wel dat ik twee weken na gebruik wel het één en ander weer een beetje op een rijtje moet krijgen in mijn geheugen, alsof de info er nog wel is maar de verbinding niet meer. Na drie weken is mijn geheugen echter weer prima in orde en kan ik gewoon weer als een gek leren.

Ik gebruik eens per 1,5 maand (of minder; het moet wel een goede rave zijn waar ook andere gebruiken, want anders vindt ik er geen ruk aan) en ik haal prima cijfers op een hbo opleiding. Ook vrienden die uni doen en al vier jaar lang gebruiken behalen gewoon prima cijfers.

Tufnut

Badass junkie
wil eventuele schade niet dramatiseren, maar tegelijk moet het ook niet gebagataliseerd worden. Er is tegenwoordig ook nederlands onderzoek gedaan waarbij potentiele gebruikers in zicht waren welke niet hadden gebruikt en later wel hadden gebruikt.Hierdoor is overduidelijk zichtbaar geworden dat enig gebruik al veranderingen in de hersens aanbrengt. Wat hiervan in het dagelijks leven te merken is, is moeilijk te zeggen.
Daarnaast zijn er wereldwijd vele geheugentesten gedaan en herhaald waaruit blijkt dat gebruikers gemiddeld lager scoren op die test. Hun langetermijngeheugen functioneert dus minder dan bij niet gebruikers. Ook hier is moeilijk te zeggen wat dit precies betekend voor het dagelijks leven.
Feit is dat xtc gebruik gevolgen heeft voor de hersenen en een negatieve invloed van die verandereringen is aannemelijk.

neurotoxin

Belezen gebruiker
Het zal vast geen stamcellen aanmaken, maar landurig bezoek aan een sportschool is ook niet goed voor je gewrichten.

Waar het om gaat is in welke mate het slecht voor je is en hoe creditabel zo'n onderzoek is. Tegen onderzoek naar mensen, gepubliceerd in het blad Science, moet je wel een hele goede studie hebben om aan te tonen dat het niet zo is. Science is de absolute autoriteit als het gaat om wetenschappelijk onderzoek.

Heb je een paar linkjes?

Tufnut

Badass junkie
Niet nu direct. Ik heb de presentatie van de onderzoeker bijgewoont. Ik zal eens navragen waar een en ander te vinden is. Maar neem van mij maar alvast aan dat dit onderzoek gedegen is geweest en dat mijn post hierover kloppen.
Zoals ik al zei zeg ik niets over de effecten in het dagelijkse leven. De geheugentesten zijn trouwens wereldwijd behoorlijk vaak al gedaan en overal met vergelijkbare resultaten.

neurotoxin

Belezen gebruiker
Er is tegenwoordig ook nederlands onderzoek gedaan waarbij potentiele gebruikers in zicht waren welke niet hadden gebruikt en later wel hadden gebruikt.Hierdoor is overduidelijk zichtbaar geworden dat enig gebruik al veranderingen in de hersens aanbrengt.
De reden waarom ik de onderzoeken wil lezen, is omdat ik wil weten hoeveel tijd er tussen het laatste gebruik en de geheugen test zat. Zoals ik al aangaf is mijn geheugen suboptimaal voor twee weken na gebruik. Daarna komt het voor mij weer terug.

Een ander gegeven om rekening mee te houden is de neurale plasticiteit van de hersenen. Een maandje non-stop surfen op het web, of het aanleren van een vaardigheid hebben veel invloed op de formatie van de hersenen. Aangezien men het effect van xtc op de formatie en/of deformatie niet begrijpt en (vooralsnog) niet aan kan tonen in welke mate dit effect heeft op het normaal kunnen functioneren in de maatschappij, zie ik het veranderingen aanbrengen in de hersenen niet als iets negatiefs.

Xtc heeft voor mij veel therapeutische waarde. De eerste keer dat ik gebruikte kon ik psychische problemen identificeren, waarvan ik niet eens wist dat ik ze had, en deze linken aan een aantal symptomen in mijn gedrag en voorkeuren. Dit heeft mij dusdanig verandert dat er wel een gigantische verandering in mijn hersenen heeft moeten plaatsvinden. Ik denk niet dat er daarom gelijk een negatieve stempel geplakt moet worden op veranderingen in de hersenen.

Als we het over beschadigingen hebben dan wil ik nogmaals refereren naar de duitse studie, gepubliceerd in Science Journal.

Maar neem van mij maar alvast aan dat dit onderzoek gedegen is geweest en dat mijn post hierover kloppen.
Het is niet dat ik je ongeloofwaardig vind, of je wantrouw :wink: Maar het is ook niet zo dat ik het klakkeloos ga aannemen op deze manier.Is het een studie naar de korte termijn of lange termijn gevolgen? (Bijvoorbeeld)

darkbull

Bewuste gebruiker
en deze dan.... (erg hoopgevend vind ik) John Halpern is de naam.

'Xtc heeft geen negatieve invloed op brein'

Laatste update: 15 februari 2011 10:57 info.

AMSTERDAM – Het gebruik van xtc leidt niet tot cognitieve schade. Dat hebben Amerikaanse wetenschappers vastgesteld na een grootschalig onderzoek onder gebruikers van de drug.

Foto: Thinkstock

Mensen die regelmatig xtc-pillen slikken, presteren mentaal gezien even goed als personen die de drug nooit gebruiken. De schadelijke invloed van de pillen op het menselijk brein is in eerdere onderzoeken waarschijnlijk sterk overschat.

Onderzoekers van het National Institute on Drug Abuse in de Verenigde Staten komen tot die conclusie in het wetenschappelijk tijdschrift Addiction.

Hersenonderzoek
Bij hun studie volgden de wetenschappers meer dan 1500 gebruikers van xtc. Uiteindelijk werden 52 personen intensief getest om de invloed van de drug op hun brein te meten. De werking van hun hersenen werd vergeleken met de cognitieve functie van 59 mensen die nooit xtc gebruikt hadden.

Uit het onderzoek bleek dat er geen verschil was in de mentale prestaties van de twee groepen proefpersonen.

Dansfeesten

De Amerikaanse wetenschappers vermoeden dat eerder beschreven negatieve effecten van xtc op het menselijk brein vooral zijn gemeten door verkeerde onderzoeksmethoden.

Veel gebruikers van xtc zijn vaste bezoekers van dansfeesten, waarop overmatig alcohol en andere soorten drugs worden gebruikt. Volgens de onderzoekers waren vooral slaapgebrek en de effecten van de andere genotsmiddelen verantwoordelijk voor de negatieve invloed op het brein die eerder werd toegeschreven aan xtc.

De proefpersonen in het recente onderzoek werden zorgvuldig geselecteerd om andere oorzaken van eventuele hersenschade uit te sluiten.

Risico's

Hoofdonderzoeker John Halpern benadrukt wel wel dat er aan het gebruik van xtc andere risico’s zijn verbonden.

“Illegaal gemaakte pillen kunnen schadelijke ingrediënten bevatten”, verklaart hij in de Britse krant The Guardian. “Verder bevatten de pillen geen bijsluiters en is er geen medische supervisie. In sommige gevallen kunnen mensen fysieke schade oplopen, of zelfs overlijden door een overdosis xtc.”

hetzelfde bericht maar dan korter (zodat je ziet dat die John Halpern geen nitwit is)

Alcohol en een gebrek aan slaap beschadigen de hersenen meer dan XTC-gebruik alleen, zo beweren Amerikaanse wetenschappers in het medisch tijdschrift Addiction. “Veel vroegere studies maakten conclusies op basis van onvolledig onderzoek en overdreven fel de gevaren van de drug”, meldt The Observer.

Er is geen bewijs dat XTC-gebruik hersenschade toebrengt, aldus een Amerikaans onderzoeksteam onder leiding van professor John Halpern van de Harvard Medical School. De Amerikaanse overheid spendeerde 1,8 miljoen dollar om uit te zoeken of de designerdrug nu wel of niet schadelijk is voor de hersenen.

darkbull

Bewuste gebruiker
zelfde onderzoeker, die John Halpern :) , alleen een rapport uit 2004.
zou die Halpern zelf ook aan de xtc zijn vraag ik me af?

neurotoxin

Belezen gebruiker

darkbull

Bewuste gebruiker

mwah, niet verkeerd toch?

zeg, zullen we hem es mailen on behalf of the Dutch Forum Ass.? Vragen of hij persoonlijke ervaringen heeft met ecstacy? we hebben z'n mailadres...

neurotoxin

Belezen gebruiker
Ik bedoelde met die Love emoticon gewoon het gevoel, maar toen ik het teruglas dacht ik van euh... oeps? :openmouth:

Ik zou zeggen probeer het, maar als hij het nooit legaal heeft kunnen gebruiken voor de ban in de VS, dan gaat hij ons echt niet terugmailen dat hij er ervaring mee heeft :wink:

darkbull

Bewuste gebruiker
tja, ik vond het al wel heel erg gay van je, maar goed, dat kan ook he.

toch niet mijn type, die John maar hij heeft wel fijne onderzoeken :hearteyes: .

als ik em mail ga ik hem ook aanraden al zijn haar der af te halen, dit maakt wel erg oud, zo'n monnikenrand.

neurotoxin

Belezen gebruiker
Lol xD

Lijkt me wel pro als we dan zijn tripverhaal kunnen verwerken in die ervaring sectie :tearsofjoy:

Hij kijkt wel verdacht empathisch op die foto, vindt je ook niet? :xtc:

darkbull

Bewuste gebruiker
die man snapt het helemaal LOL

kijk, dit is em ook.........jaaaaaaaaa, dat móet een psychonaut zijn hoor, kopop zeg!

neurotoxin

Belezen gebruiker
"Jullie willen mij interviewen voor mijn onderzoek? Ahw man... dat is zooo lief van jullie. Gewoon dat jullie dat overhebben voor mijn onderzoek. Ik wordt er gewoon zo blij van weetje? Jullie zijn echt topgozers! Ik wil jullie gewoon allemaal leren kennen! Wat zijn jullie telefoonnummers? Dan Watsappen we gewoon morgen om iets vets af te spreken!" :tearsofjoy:

Tufnut

Badass junkie
Ik ben het eens met de nuance dat veranderingen niet perse schade hoeft te betekenen. Veranderingen kunnen inderdaad ook goed zijn.
Over het aanhalen van nieuwsberichten wil ik wel opmerken dat daar het gevaar in schuilt dat de daarin voorgestelde conclusies een op een overgenomen wrden. Vaak is de boodschap in zo'n bericht niet een goede weergave van de bevindingen van een onderzoek. Wetenschappelijk onderzoek moet met de nodige omhaal bekeken worden, omdat uitkomsten vaak meer vragen oproepen dan dat ze beantwoord worden.
Gelukkig kunnen we het eens zijn dat matig gebruik niet zo gevaarlijk is als vaak wordt voorgesteld. Echter blijft het verstandig je dosis en frequentie van gebruik te beperken.

neurotoxin

Belezen gebruiker
Dat nieuwsartikelen niet altijd representief zijn is wel langer bekent dan vandaag, vandaar dat ik een linkje naar Pubmed plaatste.

Zoals met alles in het leven moet je dingen met mate doen, hetzelfde geldt voor medicijnen (drugs) :wink:

--

Ik verwacht hier wel een reactie op die email te vinden, hè? :xtc:

Tufnut

Badass junkie
Het gaat mij in ieder geval om The Netherlands XTC Toxicity (NeXT) study. Ik zie op Pubmed volgens mij alleen een aankondiging. En verder moeten we nog maar eens gaan zien of ik verdere verwachting waar ga maken... Welke email bedoel je eigenlijk?

darkbull

Bewuste gebruiker
darkbull zei:
zeg, zullen we hem es mailen on behalf of the Dutch Forum Ass.? Vragen of hij persoonlijke ervaringen heeft met ecstacy? we hebben z'n mailadres...

een mail aan die John die zo'n positieve uitslag nav het xtc onderzoek.

neurotoxin

Belezen gebruiker
Tufnut zei:
Het gaat mij in ieder geval om The Netherlands XTC Toxicity (NeXT) study. Ik zie op Pubmed volgens mij alleen een aankondiging. En verder moeten we nog maar eens gaan zien of ik verdere verwachting waar ga maken...
Nice! Dit wordt de basis voor een nieuwe internationale XTC policy. Dat werd tijd!

Ik kijk echt gigantisch uit naar een goed gefundeert onderzoek om zo de exacte dosis en frequentie te vinden voor 'gezond' gebruik (lees; niet neurotoxisch).

Bovenaan